Alienware X51 – konsolliknande speldator i Mini ITX

Permalänk
Medlem

någon som jämfört pris med egenbygge?

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

Liknar mitt lilla projekt som jag har använt ett år snart

6970 + i7 2600K

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Första jag tänkte på var en konsol. Xbox 360 närmare bestämt.

Den prestandan o det priset = nääääh

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ta bort loggan och den chassin skulle se rätt bra ut.

Permalänk
Skrivet av anon171844:

Tack!
Tror inte vi har påstått något annat heller?

Du är en utav dessa personer som vill argumentera över döda saker bara för att få rätt över internet.
http://farm2.staticflickr.com/1368/987251565_22ea2338dd.jpg

För övrigt som information till just dig: Jag gick igenom tråden innan jag posta för att hitta hans inlägg men det var borttaget.

Nej, det är jag inte. Jag ville bara att du skulle läsa tråden innan du postade onödiga saker som redan retts ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Något för elektronikkedjorna att lura på lättlurade kunder

Permalänk

NÅgot som kan vara lite lockande är att många färdigköpta datorer från t.ex. dell är ofta tysta på en annan nivå än hemmabyggen blir innan man plöjt väldigt lång tid och mycket pengar i projektet. Om den är liten och tyst och klarar lite spel på en ok nivå tror jag absolut att det finns en marknad för denna. Själv tänker jag varje gång det är dags för en ny maskin att nu köper jag en färdig med lite kvalitet så jag slipper ha kli i fingrarna sedan... men det händer ju aldrig

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av landelius:

Låter ju ändå helt ok för 6000, spelar inte så tunga spel ändå. Men den borde ju iaf klara SW:TOR , Starcraft 2 , CoD mw, Left 4 dead 2 på höga inställningar?
Sen kanske lite mer krävande spel typ BF3 , Metro 2033 osv på låga inställningar med hyffsad fps?
Har funderat på en släpbar laptop att flytta mellan föräldrarna, men det här verkar ju som ett bra alternativ med mecenat
Ska helt klart kolla närmare på det här.

Prestandan är inte dålig, dock så får man betala för den då det är en "märkesdator". Om det är en liten och smidig dator du letar efter så tycker jag du ska avstå denna och skapa en tråd där du skriver budget, prestandasegment osv. så ska vi forumkollegor hjälpa till att hitta det paket som passar dig bäst. Men om det är alienware du vill ha så är det inget fel på burken. Det är bara priset, känner du att det är värt så köp den för all del.

Den som säger att prestandan är dålig har fel. Det går att få bättre för pengarna men om denna hade kostat 3000 så hade alla sagt att det var det bästa du kan få. Det är inte prestandan som diskuteras här, det är prestanda/kr.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

eftersom så många gnällde oerhört på priset på alienware produkter, så kollade jag deras stationära "Aurora" jämfört med hemmabygge på Inet.

På dell 17490 Ink moms och frakt.
Inet 16038 Ink moms och frakt och montering.

så inte så jätte stor prisskillnad tycker jag om man väljer standard utförandet.. Dock ska man juh gilla blinkande o o rymdgubbar.

så att allt som har alienware på sig är superdyrt vet jag inte riktigt.. Dock ska jag väll säga att jag inte direkt känner mig som deras målgrupp och inte äger någon själv!

Dell: Aurora next,next,finish..
Inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1386233/2012-01-19

Visa saker är jävligt svårt o matcha exakt(Tex pris på Aurora chasi) så man ska väll ta detta som ett försök till en "rättvis" jämförelse

Edit: hade lyckats välja Dualchannel ist för quad channel på inet.

Permalänk
Skrivet av Endi:

eftersom så många gnällde oerhört på priset på alienware produkter, så kollade jag deras stationära "Aurora" jämfört med hemmabygge på Inet.

På dell 17490 Ink moms och frakt.
Inet 16038 Ink moms och frakt och montering.

så inte så jätte stor prisskillnad tycker jag om man väljer standard utförandet.. Dock ska man juh gilla blinkande o o rymdgubbar.

så att allt som har alienware på sig är superdyrt vet jag inte riktigt.. Dock ska jag väll säga att jag inte direkt känner mig som deras målgrupp och inte äger någon själv!

Dell: Aurora next,next,finish..
Inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1386233/2012-01-19

Visa saker är jävligt svårt o matcha exakt(Tex pris på Aurora chasi) så man ska väll ta detta som ett försök till en "rättvis" jämförelse

Edit: hade lyckats välja Dualchannel ist för quad channel på inet.

Men allvarligt talat, i7 3930K i kombination med HD6870? Som att sätta en travhäst och en shetlandsponny i par framför en sulky, grafikkortet kommer ju konstant begränsa prestandan. Dessutom är processorn bra mycket dyrare än en i5 2500K som i princip ger samma spelprestanda. Lägger man mellanskillnaden mellan i7 3930K och i5 2500K på grafikkort istället har man en flera gånger bättre spelburk.
Hade Alienware samma val av komponenter som du hade i ditt paket, så vet de inte hur man bygger en spelburk för fem öre längre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Bara jag som är chockad över att dom inte satt ett pris som 30.000 SEK? Börjar gå framåt nu.
Rätt bra grejer i endå, för casual spelaren. Kanske inte värsta grejerna för oss som pillar lite extra med hårdvara. Men det där går nog hem.
På tanke på att en vanlig OEM dator på SIBA/El-Giganten kostar lika mycket. Självklart så brukar dom prestera sämre inom alla fronter.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossee:

Jo, tror att det kommer vara möjligt i Silverstone-chassit. Du tar sidorna av først ochså montera därefter.

hittade inte längden på något 560 kort men förståt det som att ett fullsize card är ca 31-32cm och ett 6870 är tydligen ganska mkt längre än 560 korten så, det går väll antagligen ner.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Själva konceptet är ju klockrent, hade varit smutt med mer kraft dock (men det är smart av dom att ha budgetalternativ för dom med mindre plånbok). En perfekt LAN-dator, liten och kompakt med allt man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endi:

eftersom så många gnällde oerhört på priset på alienware produkter, så kollade jag deras stationära "Aurora" jämfört med hemmabygge på Inet.

På dell 17490 Ink moms och frakt.
Inet 16038 Ink moms och frakt och montering.

så inte så jätte stor prisskillnad tycker jag om man väljer standard utförandet.. Dock ska man juh gilla blinkande o o rymdgubbar.

så att allt som har alienware på sig är superdyrt vet jag inte riktigt.. Dock ska jag väll säga att jag inte direkt känner mig som deras målgrupp och inte äger någon själv!

Dell: Aurora next,next,finish..
Inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1386233/2012-01-19

Visa saker är jävligt svårt o matcha exakt(Tex pris på Aurora chasi) så man ska väll ta detta som ett försök till en "rättvis" jämförelse

Edit: hade lyckats välja Dualchannel ist för quad channel på inet.

Du har ju nästan försökt få Inet-burken dyr, men sedan är det inte bara deras hutlösa priser det är fel på, det är de obalanserade systemen, vad ska man med den processorn till med det grafikkortet? Jag byggde en bättre dator åt en kompis för 8000:- för ett par veckor sedan, och då ingick 128Gb SSD, 560 TI, 16Gb RAM med mera. Men kolla komponentpriserna, inte svårt att komma upp i 50000:- om man vill bygga en ordentlig spelburk med deras sida. Ett extra 6870 = 3000:-, 8Gb RAM extra = 3200:-!? En extra 2Tb disk = 5550:-, BR-Brännare = 2560:-. Det är sinnessjuka priser!

Permalänk
Skrivet av Endi:

eftersom så många gnällde oerhört på priset på alienware produkter, så kollade jag deras stationära "Aurora" jämfört med hemmabygge på Inet.

På dell 17490 Ink moms och frakt.
Inet 16038 Ink moms och frakt och montering.

så inte så jätte stor prisskillnad tycker jag om man väljer standard utförandet.. Dock ska man juh gilla blinkande o o rymdgubbar.

så att allt som har alienware på sig är superdyrt vet jag inte riktigt.. Dock ska jag väll säga att jag inte direkt känner mig som deras målgrupp och inte äger någon själv!

Dell: Aurora next,next,finish..
Inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1386233/2012-01-19

Visa saker är jävligt svårt o matcha exakt(Tex pris på Aurora chasi) så man ska väll ta detta som ett försök till en "rättvis" jämförelse

Edit: hade lyckats välja Dualchannel ist för quad channel på inet.

Du har glömt att sätta i en CPU kylare i kundvagnen. Aurora kommer med ett slutet vattenkylningssystem.

Källa: http://www.desktopreview.com/default.asp?newsID=950&Review=Al...

Om man använder en 10% rabattkod eller är om man är student, så blir en AW Aurora billigare än inets motsvarighet.

Pris för Aurora:
Normal: 15 741kr med 10% rabattkod (det är bara att googla "dell rabattkod")
Student: 14 886kr (25% Mercenat).

Inets motsvarighet http://www.inet.se/kundvagn/visa/1387008/2012-01-19 kostar 16 417kr

Visst, folk gnäller om att grafikkortet är i underkant (6870) i Aurora, men det går ju att uppgradera (antingen själv eller på deras konfigurations sida).

Nu kommer säkert någon och citerar mig med en kundvagn med helt andra delar. Man måste jämföra vad man får mot det som man sätter i kundvagnen, alltså kundvagnen måste vara så lik som möjligt utan några tweaks hit och dit (tex i5 2500k är "lika bra" för spel etc etc.

Ni som smutskastar oss som har köpt Alienware borde tänka om. Enligt vad jag har läst i tråden så är vi Alienware ägare "dumma fanboys som inte kan något om datorer".

Om man vet hur man köper och vad man ska köpa så kan man få mycket prisvärda system som visat ovan.

AW brukar överprisa deras HDD och Ram uppgradderingar (och i vissa fall GPU), men man kan ju ändå undvika att uppgradera dem delarna via dem och uppgradera det själv (och fortfarande komma undan helskinnad).

Om det hade stått HP på Mini ITX datorn som artikeln handlar om så hade det varit mindre gnäll om priset. Medelsvensken har helt enkelt inte kunnat släppa sin skeva bild om att AW är "ripoff".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Du har glömt att sätta i en CPU kylare i kundvagnen. Aurora kommer med ett slutet vattenkylningssystem.

Källa: http://www.desktopreview.com/default.asp?newsID=950&Review=Al...

Om man använder en 10% rabattkod eller är om man är student, så blir en AW Aurora billigare än inets motsvarighet.

Pris för Aurora:
Normal: 15 741kr med 10% rabattkod (det är bara att googla "dell rabattkod")
Student: 14 886kr (25% Mercenat).

Inets motsvarighet http://www.inet.se/kundvagn/visa/1387008/2012-01-19 kostar 16 417kr

Visst, folk gnäller om att grafikkortet är i underkant (6870) i Aurora, men det går ju att uppgradera (antingen själv eller på deras konfigurations sida).

Nu kommer säkert någon och citerar mig med en kundvagn med helt andra delar. Man måste jämföra vad man får mot det som man sätter i kundvagnen, alltså kundvagnen måste vara så lik som möjligt utan några tweaks hit och dit (tex i5 2500k är "lika bra" för spel etc etc.

Ni som smutskastar oss som har köpt Alienware borde tänka om. Enligt vad jag har läst i tråden så är vi Alienware ägare "dumma fanboys som inte kan något om datorer".

Om man vet hur man köper och vad man ska köpa så kan man få mycket prisvärda system som visat ovan.

AW brukar överprisa deras HDD och Ram uppgradderingar (och i vissa fall GPU), men man kan ju ändå undvika att uppgradera dem delarna via dem och uppgradera det själv (och fortfarande komma undan helskinnad).

Om det hade stått HP på Mini ITX datorn som artikeln handlar om så hade det varit mindre gnäll om priset. Medelsvensken har helt enkelt inte kunnat släppa sin skeva bild om att AW är "ripoff".

Men att köpa en AW burk för att sedan kasta ut grafikkort och RAM och sedan stoppa i ett annat grafikkort och RAM är inte direkt ekonomiskt, och i slutändan har man fortfarande en obalanserad och felbyggd burk. Verkligen ingen mening med att konfigurera datorer på deras onödigt dyra och dåliga sätt.

Om man inte kan bygga själv är fortfarande en vanlig Taurus för 9999:- bättre val, då får man dessutom SSD. För att inte tala om vad man får om man lägger 15000:- eller mer på en Taurus.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men att köpa en AW burk för att sedan kasta ut grafikkort och RAM och sedan stoppa i ett annat grafikkort och RAM är inte direkt ekonomiskt, och i slutändan har man fortfarande en obalanserad och felbyggd burk. Verkligen ingen mening med att konfigurera datorer på deras onödigt dyra och dåliga sätt.

Om man inte kan bygga själv är fortfarande en vanlig Taurus för 9999:- bättre val i mer eller mindre alla kategorier, då får man dessutom SSD.

Till viss mån ja.

I fallet med Aurora är det inte en "Dealbreaker". Man får hyfsad ram med Aurora.

Aurora är ca 1.5k billigare än inets motsvarighet så det vettigaste man kan göra är nog att slänga in en till 6870 och köra den i crossfire.

Som du kan se i min sig så byggde jag min stationära dator, men köpte en Alienware som bärbar.

Min poäng är att allt AW gör är inte överprisat om du jämför med andra märkesdatorer eller med motsvarande plock på inet.

När det gäller bärbara datorer så är man tvungen att köpa en märkesdator. Om du kollar på min bärbara i sig som jag köpte år 2010 så är den absolut inte felbyggd (särskilt med tanke på att jag köpte den år 2010).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Till viss mån ja.

I fallet med Aurora är det inte en "Dealbreaker". Man får hyfsad ram med Aurora.

Aurora är ca 1.5k billigare än inets motsvarighet så det vettigaste man kan göra är nog att slänga in en till 6870 och köra den i crossfire.

Som du kan se i min sig så byggde jag min stationära dator, men köpte en Alienware som bärbar.

Min poäng är att allt AW gör är inte överprisat om du jämför med andra märkesdatorer eller med motsvarande plock på inet.

När det gäller bärbara datorer så är man tvungen att köpa en märkesdator. Om du kollar på min bärbara i sig som jag köpte år 2010 så är den absolut inte felbyggd (särskilt med tanke på att jag köpte den år 2010).

Jag skulle säga att Inets motsvarande kostar 9999:-, inte samma komponenter, men betydligt bättre spelprestanda och bara marginellt mindre CPU-prestanda i de allra flesta scenarion, dessutom bättre HDD-prestanda. Problemet är inte att AW är dyrare än motsvarande plock på annat håll, utan att de är helt felbyggda. Ingen mening att köpa så dåligt konfigurerade datorer, allra helst inte om man måste kasta ut pengar på att lösa det.
När det kommer till bärbart är de okej, och jag argumenterar inte mot att vad du köpt, så du behöveri nte försvara dig, tvärtom tror jag nästan din AW är snabbare än deras snabbaste standardkonfiguration av bärbara idag som endast kommer med ett 560M, motsvarar i runda slängar ett GTX 260, dina dubbla 5850M motsvarar i runda slänga två 4870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Roterande logga! Måste ha!

Glöm inte att man även kan ändra lysdiodernas färg med medföljande mjukvaran!

Permalänk

lol, ser ju ut som ett xbox 360 fast lite andra former bara!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Varför är det en sådan sjuk häxjakt här på Sweclockers forum, när det gäller oem prylar och datorer som vi inte bygger själva? Kommentarer liknande "lättlurade dumma Svensson"? Det är knappast någon som blir lurad, då de flesta delarna är ordentligt overkill för vanliga datoranvändare. När jag bygger datorer till polarna så slänger jag i ett 570 eller 6970, men det är rätt onödigt egentligen när det bara handlar om att installera och spela, de ändrar inga inställningar. Vet inte vad det är förnågot ens. Visst, hade det varit en P3 och voodoo2 för 10000:- hade jag förstått det hela, men nu gör jag inte det. Självklart så blir det bättre delar till bättre priser när man bygger själv, men köper en person en dator på El-giganten så är han inte blåst i huvudet för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Skrivet av bazookan:

Varför är det en sådan sjuk häxjakt här på Sweclockers forum, när det gäller oem prylar och datorer som vi inte bygger själva? Kommentarer liknande "lättlurade dumma Svensson"? Det är knappast någon som blir lurad, då de flesta delarna är ordentligt overkill för vanliga datoranvändare. När jag bygger datorer till polarna så slänger jag i ett 570 eller 6970, men det är rätt onödigt egentligen när det bara handlar om att installera och spela, de ändrar inga inställningar. Vet inte vad det är förnågot ens. Visst, hade det varit en P3 och voodoo2 för 10000:- hade jag förstått det hela, men nu gör jag inte det. Självklart så blir det bättre delar till bättre priser när man bygger själv, men köper en person en dator på El-giganten så är han inte blåst i huvudet för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller fulltsändigt med.
Många här besitter en översittarattityd som är rätt obehaglig. Man tror man är så himla ball för att man byggt datorn själv. De flesta är inte intresserade av detta. Var lite ödmjuka och försök se saker ur andras perspektiv.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Varför är det en sådan sjuk häxjakt här på Sweclockers forum, när det gäller oem prylar och datorer som vi inte bygger själva? Kommentarer liknande "lättlurade dumma Svensson"? Det är knappast någon som blir lurad, då de flesta delarna är ordentligt overkill för vanliga datoranvändare. När jag bygger datorer till polarna så slänger jag i ett 570 eller 6970, men det är rätt onödigt egentligen när det bara handlar om att installera och spela, de ändrar inga inställningar. Vet inte vad det är förnågot ens. Visst, hade det varit en P3 och voodoo2 för 10000:- hade jag förstått det hela, men nu gör jag inte det. Självklart så blir det bättre delar till bättre priser när man bygger själv, men köper en person en dator på El-giganten så är han inte blåst i huvudet för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen gillar jag inte när människor blir lurade. Jag går hellre igenom jobbet att bygga billiga datorer åt folk gratis än att se dem bli lurade av sådana här köp, så länge de betalar delarna så klart. Jag förstår inte människor som kan se på när folk fattar dåliga beslut utan att ingripa, jag tycker verkligen inte det är schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Personligen gillar jag inte när människor blir lurade. Jag går hellre igenom jobbet att bygga billiga datorer åt folk gratis än att se dem bli lurade av sådana här köp, så länge de betalar delarna så klart. Jag förstår inte människor som kan se på när folk fattar dåliga beslut utan att ingripa, jag tycker verkligen inte det är schysst.

Jag gillar inte heller när människor blir lurade, jag hjälper med glädje till att bygga datorer till släkt å vänner efter deras budget och önskemål Gratis hjälp såklart, för jag älskar teknik och att pyssla med datorer Men man kan ju inte heller stå inne på Media Markt och vakta, för att hindra folk från att köpa en dator som förmodligen duger utmärkt för deras behov hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk

Hehe alienware är juh lite Love to have, hate to buy.

Men seriöst, roterande logotyp? Hur mycket får man pynta ut extra för att få det hah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Hehe alienware är juh lite Love to have, hate to buy.

Men seriöst, roterande logotyp? Hur mycket får man pynta ut extra för att få det hah.

Eller "have to buy" för vissa, "love to hate" för andra.

Permalänk

Något för vardagsrummet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Moderator

*tagit bort ett inlägg - ej rensat hela tråden*

Tänk på topic folket.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Varför är det en sådan sjuk häxjakt här på Sweclockers forum, när det gäller oem prylar och datorer som vi inte bygger själva? Kommentarer liknande "lättlurade dumma Svensson"? Det är knappast någon som blir lurad, då de flesta delarna är ordentligt overkill för vanliga datoranvändare.

Alienware är inte riktat gentemot vanliga datoranvändare, det är till gamers.

Okunniga föräldrar kanske ska köpa och köper då det som verkar bäst och vet inte att dom betalar överpris för någonting som på sin höjd kan klassas som mediokert.

Visst tycker jag hetsen mot OEM-datorer ofta är överdriven, men i just det här specifika fallet tycker jag den är befogad. Och med Alienware i allmänhet, iaf stationära.
Laptops är lite annorlunda...