MBR i PIO och inte DMA, varför?

Permalänk
Medlem

MBR i PIO och inte DMA, varför?

Varför går min Master Boot Record (Primary Master) i PIO läge och inte i DMA läge?

I enhetshanteraren så är det ställt "DMA om möjligt"
men den vill inte.

Nu när den går i PIO är det grymt slött. kan inte spela winamp och öppna ett litet jobbigt fönster för då laggar winamp till.
ett exempel. kör man benkpress i Sisoft sandra är den slöare än en ATA 1GB disk.

I BIOS om man ställer till USER define så ställer jag in på DMA 5 men ikke.
inte med AUTO heller.

Kan detta ha nått att göra med att jag trixade och mixade när jag la in XP? Jag hade XP inne på en disk F: och ME på C: mixade i partition magic och tog bort F: och gjorde C: större startade sedan om och installerade XP på C:
E: som hela tiden låg på samma hårddisk rörde jag inte. D: är en annan disk.

Kan detta vara problemet? det verkar skumt men det är det enda jag kan tänka mig.. har även slängt in SP1XP..

Några tips/lösningar?

sen en Bi fråga.

När jag kallstartar min dator. så hittar den inte heller primary master. jag måste starta om en gång för att den ska hittas. kan detta även ha med saken att göra?
vad kan vara felet där? fel på disken bara lr fel på mig?

Även:
Varför går det inte att välja nån RAID partition när man ska installera XP.. finns bara de paritioner på 40gb:aren. varför?

tack? lr nå?

Visa signatur

P5N-E SLI | Intel E7200 | 2048 MB DDR2 | GeForce 7800GTX | HP 24" |

Permalänk
Medlem

Re: MBR i PIO och inte DMA, varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacBlade
[...snip...]
När jag kallstartar min dator. så hittar den inte heller primary master. jag måste starta om en gång för att den ska hittas. kan detta även ha med saken att göra?
vad kan vara felet där? fel på disken bara lr fel på mig?

Testa att ställa in i BIOS att datorn skall vänta i ett par sekunder innan den söker efter enheter. Vissa hårddiskar tar ett par sekunder på sig att varva upp och innan de varvat upp ordentligt så kan det vara svårt för moderkortet att hitta dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacBlade
[...snip...]
Även:
Varför går det inte att välja nån RAID partition när man ska installera XP.. finns bara de paritioner på 40gb:aren. varför?

När du bootar på XP-skivan, trycker du på F6 för att lägga in drivrutiner för RAIDkortet?
Om det är en mjukvaruRAID så måste du installera OS först och sedan skapa mjukvaruRAIDEN.

Permalänk
Medlem

Re: Re: MBR i PIO och inte DMA, varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne

Testa att ställa in i BIOS att datorn skall vänta i ett par sekunder innan den söker efter enheter. Vissa hårddiskar tar ett par sekunder på sig att varva upp och innan de varvat upp ordentligt så kan det vara svårt för moderkortet att hitta dem.

ok ska testa det, inte för att jag vet var jag ställer in det.. men får väl leta lite..

Citat:

När du bootar på XP-skivan, trycker du på F6 för att lägga in drivrutiner för RAIDkortet?
Om det är en mjukvaruRAID så måste du installera OS först och sedan skapa mjukvaruRAIDEN.

glömde jag skriva att jag gjort deT?

jag har gjort det iaf.. men det är samma sak.. tog drivare från en diskette, den tar bara rätta drivare oxå så det var lugnt.. men det fugnerade endå inte.

gah!?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Lite OT:
MBR (Master Boot Record) är informationen i den första sektorn på varje disk som bl.a. talar om hur ett ev. operativ ska laddas.
MBR är alltså inte alls lika med den HDD som sitter som primary master.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

meen.. spelar det nån roll lr? hjälp mig istället ?

Visa signatur