Måste man betala stimavgift för internetradio?

Permalänk
Musikälskare

Måste man betala stimavgift för internetradio?

Hallå!

Måste man betala Stim om man kör internetradio i en mindre butik? Tex om man spelar radiokanaler utanför Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

första frågan är det direkt ja andra om utomlands radio kanaler så vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Varför ska man göra det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hallå!

Måste man betala Stim om man kör internetradio i en mindre butik? Tex om man spelar radiokanaler utanför Sverige

http://www.stim.se/sv/MUSIKSKAPARE/Utbetalningar/Pengar-fran-...

Citat:

När musik från andra länder spelas i Sverige skickar Stim pengar till motsvarande organisationer i de länderna.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Musikälskare

Varför? Kan man komma undan Stim är det bara bra, speciellt om man är en mindre butik. Hmm någon annan kanske vet ang utomlandsradiokanaler

Edit: Ahh tack för svaret ovan!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

oyegie om jag förstår din undran korrekt. så är det för att radiokanalen betalar för en person när någon lyssnar på kanalen. men i en butik så är det flera stuken som lyssnar därutav så har stim bestämt att få spela upp i butik så måste man betala för det.
vi har en butik och vi får snällt betala för att spela någon musik över huvud taget i den butiken.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i en tandvårdsorganisation, vi fick stoppa Spotify i behandlingsrummen när det är en patient där för att slippa STIM.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Riisager:

oyegie om jag förstår din undran korrekt. så är det för att radiokanalen betalar för en person när någon lyssnar på kanalen. men i en butik så är det flera stuken som lyssnar därutav så har stim bestämt att få spela upp i butik så måste man betala för det.
vi har en butik och vi får snällt betala för att spela någon musik över huvud taget i den butiken.

Så om mina grannar hör min musik så måste jag betala stimavgift?
I övrigt ganska löjlig avgift ungerfär som tv-avgiften.

Permalänk

om du har en butik så ja inte anas. vi har butiken på landet och då måste vi också betala även om ingen hör musiken där ute .

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Så om mina grannar hör min musik så måste jag betala stimavgift?
I övrigt ganska löjlig avgift ungerfär som tv-avgiften.

Precis haha, och om man sitter i en park varje dag på somrarna och lyssnar på spotify med några bärbara högtalare måste man betala då med? Löjligt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Sen är frågan hur många som kommer anmärka på det eller ens bry sig.
Inte så dom skickar ut en kontrollant för att kolla

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Precis haha, och om man sitter i en park varje dag på somrarna och lyssnar på spotify med några bärbara högtalare måste man betala då med? Löjligt.

det viste jag inte om faktisk

Permalänk
Rekordmedlem

Spottify får inte spelas offentligt överhuvudtaget enligt deras användaravtal, helt oavsett om man har avtal med stim.

Stim har avtalsmodeller för butiker och ska man spela någon form av musik i offentlig miljö som man inte komponerat själv så behöver man avtal, detsamma gäller alla platser som är allmänna som restauranger, kaffeer, gym för att nämna några.
http://www.stim.se/sv/KUNDER/Butik-forsaljning/

Blanda inte ihop stim med tv licenser för det är stor skillnad på det.
Tv licens är dessutom mycket bättre än att ha det skattefinansierat anser jag, men det är en annan fråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väldigt uppenbart svar på TS fråga.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som att det handlar om att någon fysiskt har möjlighet att höra musiken du spelar.

Det handlar mer om kommersiell musik som spelas i ett utrymme där det bedrivs affärsverksamhet och det finns kunder som lyssnar på den. I många fall så är musiken väl handplockad för att kunna locka sin kundgrupp till konsumera mera. Klädaffärer och gym är typiska exempel. Så den stim-avgiften ägaren pröjsar är en fjärt jämfört med den ökade vinsten av att spela musik för kunderna.

Sitta i parken med en bergsprängare är helt ok, så länge du inte spelar dubstep eller Britney Spears. *pun intended*

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk

Det finns även en rolig del av stim avtalen där det står att man inte skall behöva betala stim mer än en gång för samma arrangemang. Detta gör det lite otydligt när man spelar radio då det redan är en sändning där det betalas stim avgift. Detta vet jag inte om det finns någon som drivit men jag har för mig att man i grunden inte skall behöva betala för radio då det är "rundfunk" med betald avgift för alla. Det är helt annant när man spelar musiken själv.
Sen finns väl sami oxå... Baaaah man får väl spela gammal mellankrigsjazz för det är väl det nyaste som är public domain...

Permalänk
Rekordmedlem

Radion betalar för att få sända ut det, du betalar för att ha det som ett verktyg för att tjäna pengar, det är inte att betala 2 ggr för samma sak.
Gammal jazz innebär inte automatiskt att det är fritt fram, i så fall får du hitta gamla inspelningar som som inte har några rättighetsinnehavare i livet men om du sjunger/spelar gamla låtar själv så är det ok, dessutom kanske det kan vara en sak för att locka kunder om du gör det bra
Det är inte särskilt dyrt för en butik att fixa ett avtal, och stim brukar faktiskt besöka offentliga platser och kontrollera om det finns musik, speciellt de som inte har något musikavtal med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.