Har blivit lurad Defekt HD 5970!!!

Permalänk

Har blivit lurad Defekt HD 5970!!!

Vart lurad av en kille här på marknaden. Han sålde vad som skulle vara ett helt nytt 5970, men det visade sig att det är defekt och inte fungerar.

Försöker få tag på honom nu men har vägrar svara. Nån som varit med om samma sak?

Permalänk
Medlem

Aj då, vem är det? (skriv inte här, skicka PM)

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Seriöst så anser jag att sådant folk ska hängas i bollarna! Men åtminstone hängas ut här på forumet så att fler inte råkar ut för samma idiot. Tyvärr är det inte mycket annat du kan göra dock, eftersom polisen skiter fullständigt i sådana ärenden. De har alldeles för lite folk för att kunna ta tag i sånt. Har blivit blåst på Blocket två gånger, båda gick till Tingsrätten men lades ner, även fast de hade blåst väldigt många personer.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd

Blev också blåst här på marknaden förra veckan, kasst som fan. Dålig stil liksom på ett forum.

Du har mitt medlidande.

Permalänk

och jag som blev sur för de va sålt....

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Jag fattar ärligt talat inte varför det är förbjudet att hänga ut folk som lurar folk på marknaden...

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oroxlid:

Jag fattar ärligt talat inte varför det är förbjudet att hänga ut folk som lurar folk på marknaden...

Du kan aldrig bevisa att den som sålde varan lurades. Kan lika väl vara trådskaparen som tappade kortet vid uppackandet och blir arg och vill sätta dit någon.

Sålde 10grejer förra veckan på tradera. Alla i super-prima skick 100% fungerande, 2 personer har tagit sönder produkterna efter mottagandet och skyller på mig...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du kan aldrig bevisa att den som sålde varan lurades. Kan lika väl vara trådskaparen som tappade kortet vid uppackandet och blir arg och vill sätta dit någon.

Sålde 10grejer förra veckan på tradera. Alla i super-prima skick 100% fungerande, 2 personer har tagit sönder produkterna efter mottagandet och skyller på mig...

Japp.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av jack_da_ripper:

Vart lurad av en kille här på marknaden. Han sålde vad som skulle vara ett helt nytt 5970, men det visade sig att det är defekt och inte fungerar.

Försöker få tag på honom nu men har vägrar svara. Nån som varit med om samma sak?

skulle också vilja veta detta då jag handlar rätt mycket genom markanden pm namnet så är du snäll

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf att du ska anmäla till, åtminstone SweC-admin, så att om de skulle få in fler sådana mail så kanske de stänger av personen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är ju ifs sant, men det vorre allafall finnas någon system som tillåter folk att lämna omdömen om säljaren så ifall man ser att en person har fått 2-3 kommentarerar som står att X personen lurar folk så skulle det ju kunna underlätta att undvika sånt (imo) och det är ju såklart att även detta system skulle ju kunna bli missbrukat.

Men jag anser att det skulle vara bättre än inget..

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

This. Skit bakom spakarna är en stor faktor.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

skulle också vilja veta detta då jag handlar rätt mycket genom markanden pm namnet så är du snäll

samma här skulle hjälpa om du sa vem det är så att man inte åker med i fallet.

Permalänk
Skrivet av M.H.S:

samma här skulle hjälpa om du sa vem det är så att man inte åker med i fallet.

de är fan lite läskigt och inte få veta sånt blir ju misstänksam mot alla snart... skulle själv aldrig ha mage å sälja något som är sönder.. just därför säljer jag inte något som är beg. samlar på hög ist xD vill ju inte ha något sådant på mitt samvete

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Det är så sant så. Dock kan jag nog tänka så att blir jag lurad när jag köper något, hänger jag gärna ut denna personen då skit ska skit ha.

Dock om jag hade varit en jävlig jävel (nu gör inte jag såhär utan står för det som normala personer) och råkat haft sönder varan jag köpt för att sedan försöka kräva ett återköp, hade jag nog enbart tagit kontakt med säljaren och försökt övertala denna. Här ser jag ingen anledning att göra någon sorts hämndaktion då jag egentligen inte är sur på säljaren, utan mig själv, men vill försöka lura tillbaka de pengar jag skickat iväg.

De två skillnaderna och risken för missbruk kan nog liknas vid dessa två olika scenarion vid köp i butiker:

Den ohyggliga typen:
Personen köper av återförsäljare, råkar ha sönder den vid monteringen, och sedan försöker göra en reklamation med motiveringen att den var trasig när den kom. Detta tror jag de flesta håller för sig själva utan att spy galla över företaget på diverse forum då de ju vet att det är dem som gjort fel, skäms lite, men ändå är så jävliga och omoraliska att de försöker lura tillbaka sina pengar.

Den moraliska typen som bara vill hjälpa andra:
Person som köper av återförsäljare och får en trasig vara och sedan försöker göra en reklamation. Här är det bara bra ifall personen skriver av sig på forum och recensionssidor så att andra kan få en rättvis bedömning av företaget innan köp.

Båda dessa ovanstående fall bygger ju då på att företaget nekar reklamation och inte går kunden tillmötes.

Så summa kardemumma. Jag tror nog att en uthägning i de allra flesta fallen är en bra sak. Men det är ju bara jag det

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Precis, Vi vet inte om ditt nätagg kanske inte pallade av kortet osv.. Så testa kortet i en annan dator, och förklara gärna varför det skulle vara "defekt" har du installerat drivisarna rätt? har du nog starkt nätagg? har du kopplat in alla kablar? osv... så skriv vad varför det skulle vara defekt, när det kanske är du som är okunning, du kanske tex måste ta bort dina gamla ev. geforce drivrutiner före.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Enligt TS enda andra tråd så verkar han ha ett 5970 sedan innan, han säger att om han tar ur det ena så fungerar det. Så jag antar att det handlar om X-fire. Kan ju även vara något problem med detta, eller moderkortet, eller något annat, vad vet jag.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Har ett Corsair TX 850W V2 80+ Bronze som är 2 veckor gammalt, så kraft finns det, Har en helt ren windows installation, även prövat i en annan dator, provat med linux och alltid samma resultat, så fort man lägger in drivrutiner så funkar det inte längre.

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair TX 850W V2 80+ Bronze som är 2 veckor gammalt, så kraft finns det, Har en helt ren windows installation, även prövat i en annan dator, provat med linux och alltid samma resultat, så fort man lägger in drivrutiner så funkar det inte längre.

Kan du beskriva lite mer istället för "så funkar det inte längre"? Tror faktiskt att det är inte något fel på kortet... utan något i Windows som spökar. Ta ner alla uppdateringar till Windows. Linux med AMD är ganska dåliga vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Så det är inte förrän du installerar drivrutiner som kortet inte fungerar? Då är det ju inte fel på kortet.

Permalänk

Ja har laddat ner alla uppdateringar som går att få, prövat med äldre verisoner av drivrutiner, samma fenomen dyker även upp i linux vilket utesluter allt vad windows tubbel som finns. När man startar windows efter att laggt in drivrutinerna så stannar det vid windows loggan. Efter att lagt in drivrutinerna i linux och kör startx så blir det bara svart.

Permalänk

Innan man lagt in drivrutiner så går alla kort på den inbyggda vga som finns på kortet.

Permalänk
Medlem

flasha om bios på grafikkortet?

Permalänk

Ja har laddat ner alla uppdateringar som går att få, prövat med äldre verisoner av drivrutiner, samma fenomen dyker även upp i linux vilket utesluter allt vad windows tubbel som finns. När man startar windows efter att laggt in drivrutinerna så stannar det vid windows loggan. Efter att lagt in drivrutinerna i linux och kör startx så blir det bara svart.

Ett problem jag hade som liknade ditt, var en trasig crossfirebrygga. Allt gick bra till det att crossfire skulle aktiveras eller användas, då blev det blåskärm eller frysning. Ibland gick det bra till dess att drivrutinerna skulle avinstalleras, riktigt instabilt hur som.
Så du kanske bör pröva med en annan brygga om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Problemet är att det inte finns någon cf brygga på ett 5970 då det är dubbla gpu:er på samma kort. Visst det går att inaktivera ena kärnan via enhetshanteraren men då funkar ju inte kortet som det ska, Dock startar windows i detta fall.

Permalänk

Problemet är att det inte finns någon cf brygga på ett 5970 då det är dubbla gpu:er på samma kort. Visst det går att inaktivera ena kärnan via enhetshanteraren men då funkar ju inte kortet som det ska, Dock startar windows i detta fall.

Jag förstod av en tidigare kommentar som att du hade ett annat 5970 sedan innan och försökte köra detta tillsammans med det. Om du prövar med enbart detta kortet var min kommentar onödig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag tror är att personen i fråga har mixtrat med bios. Pröva flasha korten med nya bios (PM:a mig om du inte har/hittar några så kan jag skicka filerna till dig). Garanterar ju inte att detta funkar men 5970 har ibland lite struliga bios.

Permalänk

Ett förtydligande, Jag har endast 1st hd 5970! Som inte vill fungera.

Permalänk
Moderator
Moderator

Skicka redaktionen ett kontaktmeddelande med detaljerna. Med all information du kan, så får vi en chans att bättra på läget.

Övriga, av precis samma anledning som att man inte kan hänga ut misstänkta i dagstidningarna i brottsutredningar så kan man inte göra det på forum heller. Men anmäls det till redaktion så...ni förstår själva. Redaktionen vill självklart hålla Marknaden ren och gör vad de kan.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Innan man lagt in drivrutiner så går alla kort på den inbyggda vga som finns på kortet.

Nja, inte riktigt... För att kunna köra med grafikkortet så måste du inaktivera det inbyggda kortet i BIOS, annars kommer det att bli konflikter. Har du gjort det? Annars kan det faktiskt vara där det spökar.
Du kan alltså INTE köra med både det inbyggda och ditt 5970 samtidigt!

Visa signatur