Kan inte skjuta med SA-18 i BF3

Permalänk
Medlem

Kan inte skjuta med SA-18 i BF3

Tjena SweC, nu är det så att jag stött på ett mycket udda problem i BF3, jag kan nämligen inte skjuta med SA-18. När jag trycker på mus1 vilket är min skjutknapp så blir det en rekyl men inget skott kommer ut ur vapnet. Jag kan bomba på mus1 hur länge som helst och det kommer rekyler efter varje klick men inget skott flyger ut. Jag kan skjuta med alla andra rocket launchers dessutom.

Nån som vet om man kan fixa detta?

Permalänk

Det är för att du måste låsa på dina targets.

Såhär.

Permalänk
Medlem

Med SA-18 så måste du låsa fast på ditt mål innan du skjuter, dvs titta på flygplanet/heliktopern ett par sekunder och när det piper så går det att skjuta.

Edit: Videon ovan visar hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Herregud vad skevt, aja är knappast förvånad då det trots allt är BF3 vi snackar om.

Hur som helst, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Herregud vad skevt, aja är knappast förvånad då det trots allt är BF3 vi snackar om.

Vad är det som är skevt med att man ska behöva låsa på mål för att slå ut flygplan och helikoptrar?

Eller menar du att rakterna skulle flyga huxflux över hela kartan tills dom träffade något?

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Eh va? BF3/bf2/cod osv osv är baserat på verkligheten. Tror du det bara är att skjuta iväg en robot i luften och den bara hittar och följer efter sitt mål? Föreslår att du gör GMU på Lv6 i halmstad eller nåt så får du lära dig nåt. :PppPPpPPPp

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsoooN:

Vad är det som är skevt med att man ska behöva låsa på mål för att slå ut flygplan och helikoptrar?

Eller menar du att rakterna skulle flyga huxflux över hela kartan tills dom träffade något?

Skrivet av Mordarosten:

Eh va? BF3/bf2/cod osv osv är baserat på verkligheten. Tror du det bara är att skjuta iväg en robot i luften och den bara hittar och följer efter sitt mål? Föreslår att du gör GMU på Lv6 i halmstad eller nåt så får du lära dig nåt. :PppPPpPPPp

Nope det är inte vad jag menar, syftar på att man borde kunna skjuta raketen hur du vill, dvs att om den inte låser så flyger den bara rakt fram som en RPG.

Vet inte exakt hur just SA-18 fungerar i verkligheten men den vore osmidigt ifall den inte gick att avfyra när du vill, därav tolkar jag det som icke realistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Nope det är inte vad jag menar, syftar på att man borde kunna skjuta raketen hur du vill, dvs att om den inte låser så flyger den bara rakt fram som en RPG.

Då får du helt enkelt köra med rpg eller smaw om du bara vill skjuta rakt fram. Eller böga dig med javelin och soflam, då kan du ju skjuta allt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Då får du helt enkelt köra med rpg eller smaw om du bara vill skjuta rakt fram. Eller böga dig med javelin och soflam, då kan du ju skjuta allt.

Mm så får det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Vet inte exakt hur just SA-18 fungerar i verkligheten men den vore osmidigt ifall den inte gick att avfyra när du vill, därav tolkar jag det som icke realistiskt.

Men det är ju en luftvärnsrobot!

Varför i helvete skulle man kunna vilja avfyra en sådan utan ett låst mål?

Och ja, troligtvis behöver man även i verkligen göra någon form av låsning på målet för att avfyra när det handlar om just luftvärnsrobotar.

Du har ju RPG i spelet för det ändamålet du verkar söka, duger inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delonge:

Men det är ju en luftvärnsrobot!

Varför i helvete skulle man kunna vilja avfyra en sådan utan ett låst mål?

Och ja, troligtvis behöver man även i verkligen göra någon form av låsning på målet för att avfyra när det handlar om just luftvärnsrobotar.

Du har ju RPG i spelet för det ändamålet du verkar söka, duger inte det?

Är det så svårt att gissa? ^^ Aja ska ge dig svaret på gåtan, för då kan du skjuta ned både flygplan och helikoptrar och även spränga tanks etc. Det vore lite verkligare då.

Permalänk
Skrivet av trolljägaren:

Är det så svårt att gissa? ^^ Aja ska ge dig svaret på gåtan, för då kan du skjuta ned både flygplan och helikoptrar och även spränga tanks etc. Det vore lite verkligare då.

Du menar att det vore verkligare om det riktiga vapnet hade designats på ett annat vis?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Som ovanstående.. så de är overkligt att vapnerna är som i verkligheten ? hah känns som om du trollar.. men kanske inte ?

Permalänk
Medlem

Så vapnet är designat så att du endast kan avfyra roboten på ett låst mål och annars inte i verkligheten? Läste lite om vapnet och hittade inte något om att den endast gick att avfyra på ett låst mål, därav är det lite konstigt att det inte går att avfyra på icke låsta mål men samtidigt förståeligt att de gjort så för spelets bästa.

Det kan ju vara så att det endast går att avfyra om du låst på ett mål i verkligheten men i så fall har jag missat den infon när jag kollade lite på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Så vapnet är designat så att du endast kan avfyra roboten på ett låst mål och annars inte i verkligheten? Läste lite om vapnet och hittade inte något om att den endast gick att avfyra på ett låst mål, därav är det lite konstigt att det inte går att avfyra på icke låsta mål men samtidigt förståeligt att de gjort så för spelets bästa.

Det kan ju vara så att det endast går att avfyra om du låst på ett mål i verkligheten men i så fall har jag missat den infon när jag kollade lite på nätet.

Vet inte hur det är i verkligheten men i spelet fungerar SA-18 som luftvärn för att... Ja, för att annars skulle den inte ha något syfte i spelet. Ingen mening att kunna välja mellan två slags pansarskott/raketgevär/luftvärnsrobot om de ändå gör samma sak rent spelmekaniskt?

Tycker det är lite roligt att du kom hit med den frågan också, om du siktat vapnet mot ett flygplan skulle du märkt att den börjat låsa. Sedan står det här att läsa i beskrivningen på BattleLog:

Russian man-portable infrared homing SAM. Labeled the 9K38 by the Russians and SA-18 IGLA by the US, the IGLA is capable of enganging a wide range of threats from UAV sized aircraft up to helicopters and low flying jets. The IGLA requires a locked target in order to fire.

Notera "SAM" = Surface to Air Missile

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

skippa den där, går ej ta ner flyg/heli med den.. rent skräp , bättre skjuta med m1911 alt mp443 BETYDLIGT bättre mor air.....

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Precis det jag syftade på, är ju förståeligt att de valde att göra så i spelet.

Dumt att jag inte kollade battlelog ja men eftersom det blev en rekyl när jag tryckte på mus1 så trodde jag det var en bugg helt enkelt för om man inte kan avfyra mot icke låsta mål så borde det ju inte bli någon rekyl heller? Det var iaf så jag tänkte.

Permalänk
Medlem

Igla/Javelin är broken nu imo

Igla träffar man kanske var 3-e skott pg.a flares, och den gör för lite skada
Javelin lämnar dig försvarslös mot air, och tar för lång tid för att locka på vehicle, de hinner se dig

SOFLAM används inte av någon! Ger för lite poäng (10p spot bonus)

Solution:

ta bort igla, ge 50p Designation bonus till recon för soflam-assist, och halvera det röda ljuset som soflam strålar över hela mapen...
Fler väljer jav före rpg = mindre rpg mot infantry också

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Javelin lämnar dig försvarslös mot air, och tar för lång tid för att locka på vehicle, de hinner se dig

Solution:

ta bort igla, ge 50p Designation bonus till recon för soflam-assist, och halvera det röda ljuset som soflam strålar över hela mapen...

Eller så spelar du tillsammans med en kamrat och ni kan skjuta ner allt i luften, det är som sagt ett lagspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Precis det jag syftade på, är ju förståeligt att de valde att göra så i spelet.

Dumt att jag inte kollade battlelog ja men eftersom det blev en rekyl när jag tryckte på mus1 så trodde jag det var en bugg helt enkelt för om man inte kan avfyra mot icke låsta mål så borde det ju inte bli någon rekyl heller? Det var iaf så jag tänkte.

Ja okej, jo det är lie konstigt att den har rekyl utan skott, förstår att man kan tro att nåt är buggat då

Tänk på att försöka kolla upp saker innan du skriver i forumen, det är alldeles för vanligt att folk gör det vilket resulterar i onödiga trådar. Att fråga på forum bör vara den sista utvägen såvida det inte är en åsikt man är ute efter.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Du verkar inte ha någon större koll på vapen och stridsspetsar.

För att slå ut en stridsvagn används olika varianter av HEAT (High Explosive Anti-Tank). De ser lika olika ut beroende på ursprungsland och modell men fungerar på ungefär samma sätt.

När det gäller SAM så fungerar det självklart på ett annat sätt eftersom målet av naturen är känsligare och framför allt snabbare, alltså krävs en mycket lättare stridsspets. Den ena varianten är inte mer sofistikerad än en klump sprängdeg som exploderar vid kontakt (lite förenklat). Den andra typen mäter avståndet till målet med IR eller Laser och detonerar en bit framför eller bakom och skickar ut diverse metallbitar som slår sönder planet.

Hur som helst, om du programmerar om en SAM så du kan rikta mot markmål (det går) så kommer du säkert att träffa och effekten blir kommer bli lite avskrapad färg på stridsvagnen och en fenomenalt förbannad besättning som måste måla om ungefär en kvadratmeter stridsvagn på grund av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte_a:

Du verkar inte ha någon större koll på vapen och stridsspetsar.

För att slå ut en stridsvagn används olika varianter av HEAT (High Explosive Anti-Tank). De ser lika olika ut beroende på ursprungsland och modell men fungerar på ungefär samma sätt.

När det gäller SAM så fungerar det självklart på ett annat sätt eftersom målet av naturen är känsligare och framför allt snabbare, alltså krävs en mycket lättare stridsspets. Den ena varianten är inte mer sofistikerad än en klump sprängdeg som exploderar vid kontakt (lite förenklat). Den andra typen mäter avståndet till målet med IR eller Laser och detonerar en bit framför eller bakom och skickar ut diverse metallbitar som slår sönder planet.

Hur som helst, om du programmerar om en SAM så du kan rikta mot markmål (det går) så kommer du säkert att träffa och effekten blir kommer bli lite avskrapad färg på stridsvagnen och en fenomenalt förbannad besättning som måste måla om ungefär en kvadratmeter stridsvagn på grund av dig.

Okej, nej jag kan inte så mycket om pansarskott etc. men borde det inte gå att avfyra en SA-18 utan att ha låst på ett mål i verkligheten även fast det vore idiotiskt?

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Solution:

Tycker jag blir nerskjuten heeela tiden av dessa ingenjörerna !
Snipra helikopterchaffisen ist

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Okej, nej jag kan inte så mycket om pansarskott etc. men borde det inte gå att avfyra en SA-18 utan att ha låst på ett mål i verkligheten även fast det vore idiotiskt?

Det går men kräver att man programmerar om mjukvaran lite lätt.

Anledningen till att man inte kan avfyra bärbara SAM utan att ha låsning är främst ekonomisk, en Igla kostar i runda slängar 80 000$ (Stinger är lite dyrare). Ett normalt "pansarskott" av modell AT-4 kostar ungefär 1500$ och en hyfsat modern RPG går löst på ungefär 1200$ per skott. Med andra ord vill man inte att det ska skjutas lite för nöjes skull eller av misstag.

Den andra anledningen är rent försvarsteknisk. Om en Igla eller Stinger avfyras rätt upp i det blå utan mål finns det risk att målsökare och annat hemligt "överlever" och kan säljas till högstbjudande nation och kopieras.