Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det finns scheman där man kör 3 12 timmars pass och sen ledig 4 dagar och sen kör man igen.

Jag vet att det finns dylika scheman men det är inte särskilt vanligt. 3+4 är dock ingen bra lösning ur ett arbetsgivarperspektiv, blir svårt få rull i ett sådant schema.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Dags för en liten uppdatering.
Är kvar på samma ställe och har nu fått en bild av hur mycket av de 81% jag kan ta ut i lön utan att och samtidigt ha pengar kvar till pension och annat övrigt som kan vara intressant.
Uppdaterad lön hamnar på 63000, omkostnader för den lönen hamnar på ca 107000 det inkluderar avsättning till pension, arbetsgivaravgift, utrustning, mobilabonnemang samt övriga omkostnader.

Årets "revision" klar.
Eftersom vi inte kan göra mycket med pengarna som bara ligger på kontot så ökar jag löneuttag till 71000. Blir fortfarande pengar över som lägger sig på hög.
Totalt kostnad för lön, pension och andra avgifter (arbetsgivaravgift osv) hamnar på ca 120000 / månad.

Permalänk
Medlem

Mjukvaruutvecklare i mindre stad (Fullstack)
Erfarenhet: Cirka 1,5 år
Ålder: 35
Lön: Ingångslön 34 000 och ligger fortfarande på detta då jag inte haft lönerevision ännu (blir om någon månad).
Utbildning: 2 år
Semester: 25 dagar

Vad tror ni är rimligt att kräva i löneök om man presterar bra?

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KentBrack:

Mjukvaruutvecklare i mindre stad (Fullstack)
Erfarenhet: Cirka 1,5 år
Ålder: 35
Lön: Ingångslön 34 000 och ligger fortfarande på detta då jag inte haft lönerevision ännu (blir om någon månad).
Utbildning: 2 år
Semester: 25 dagar

Vad tror ni är rimligt att kräva i löneök om man presterar bra?

Hur svår är du att ersätta? Hur bra ekonomi har företaget?
Märket är i år på 3.3% så runt 11-1200 för en normalprestation med en lön på 34.
Sedan brukar lönen öka snabbare efter ingång om det är en bransch med brist. Du har ju mer erfarenhet nu än som nyexad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Hur svår är du att ersätta? Hur bra ekonomi har företaget?
Märket är i år på 3.3% så runt 11-1200 för en normalprestation med en lön på 34.
Sedan brukar lönen öka snabbare efter ingång om det är en bransch med brist. Du har ju mer erfarenhet nu än som nyexad.

Hur skulle ni definiera ”svår att ersätta”? Lek med tanken att en anställd har 5 års relevant arbetslivserfarenhet för rollen man har. Hen slutar och ersätts av en nyanställd som också har 5 års relevant arbetslivserfarenhet för rollen. Om det tar 6 månader för den nyanställde att ha blivit varm i kläderna, skulle ni säga att personen som slutade var ”svår att ersätta”? Längre, kortare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Hur skulle ni definiera ”svår att ersätta”? Lek med tanken att en anställd har 5 års relevant arbetslivserfarenhet för rollen man har. Hen slutar och ersätts av en nyanställd som också har 5 års relevant arbetslivserfarenhet för rollen. Om det tar 6 månader för den nyanställde att ha blivit varm i kläderna, skulle ni säga att personen som slutade var ”svår att ersätta”? Längre, kortare?

6 månader får nog räknas som ganska normalt för att komma in i en roll. Frågan är om man lyckas hitta en nyanställd med liknande lön eller om den måste ökas markant. Krävs mycket högre lön för att ersättas så är det svårt imo.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Hur svår är du att ersätta? Hur bra ekonomi har företaget?
Märket är i år på 3.3% så runt 11-1200 för en normalprestation med en lön på 34.
Sedan brukar lönen öka snabbare efter ingång om det är en bransch med brist. Du har ju mer erfarenhet nu än som nyexad.

Skulle väl vilja påstå att utvecklare är ett bristyrke. Vilket i sig medför att man blir svårare att ersätta.
Och det blir väl inte lättare om man vill att personalen ska befinna sig på ett kontor.
Företaget har väldigt bra ekonomi och är en av dom största i sin bransch.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KentBrack:

Skulle väl vilja påstå att utvecklare är ett bristyrke. Vilket i sig medför att man blir svårare att ersätta.
Och det blir väl inte lättare om man vill att personalen ska befinna sig på ett kontor.
Företaget har väldigt bra ekonomi och är en av dom största i sin bransch.

Svårare att hitta utvecklare på liten ort med.
Då skulle jag sikta på mellan 10-20% då man normalt ökar mest i början. På ett par års sikt borde du närma dig 50k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Svårare att hitta utvecklare på liten ort med.
Då skulle jag sikta på mellan 10-20% då man normalt ökar mest i början. På ett par års sikt borde du närma dig 50k.

Tack för svaren! Då är inte mina egna tankar helt orealistiska då ;p

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edsbyn:

Hur skulle ni definiera ”svår att ersätta”? Lek med tanken att en anställd har 5 års relevant arbetslivserfarenhet för rollen man har. Hen slutar och ersätts av en nyanställd som också har 5 års relevant arbetslivserfarenhet för rollen. Om det tar 6 månader för den nyanställde att ha blivit varm i kläderna, skulle ni säga att personen som slutade var ”svår att ersätta”? Längre, kortare?

Generellt är det få som tar hänsyn till produktionsbortfallet av att någon tappar ned inför att sluta och någon behöver tid att komma igång.

Den Primärvårdensrehab jag jobbade på tappade sin bästa arbetsterapeut när hon ville ha 1000kr mer i lön för att stanna. Hon hade bud från annan arbetsplats. Hon kostade antagligen ett par hundra tusen att ersätta i produktionsbortfall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KentBrack:

Tack för svaren! Då är inte mina egna tankar helt orealistiska då ;p

Du kan ju även söka lite andra tjänster för att få en känsla av vad du är värd. Underlättar i förhandlingen med. Men ställ aldrig några ultimatum om du inte är beredd att gå hela vägen.

Någon som hotar med att sluta om den inte får x men sedan nöjer sig med y har kassa förutsättningar i framtida förhandlingar.

Sedan är faran med en liten ort att de kanske tänker att du inte hittar annat och därför stannar även till en låg lön. Så ytterligare en anledning att ha ett annat erbjudande på fickan

Permalänk
Skrivet av Linux Lover:
Skrivet av Linux Lover:

Har de senaste åren arbetat mer eller mindre heltid på samma företag inom bevakningsbranschen, men med olika uppgifter.

År | Lön | "Titel"
2019 | 26 943 kr/månad (enligt kollektivavtalet) | Väktare
2020 | Omräknat till månadslön ca 30 000 kr som instruktör, men fjolårets månadslön som väktare | Timanställd instruktör inom brandskydd fram till slutet av mars. P.g.a. pandemin lades i princip alla utbildningar på is så fick återgå till väktare
2021 | Ca 30 500 kr/månad | Timanställd instruktör inom brandskydd
2022 | Ca 31 000 kr/månad | Heltidsanställd instruktör inom brandskydd
2023 | 33 500 kr/månad | Arbetsledade brandskyddskoordinator

Har väldigt flexibla arbetstider. Ska arbeta i snitt 7,8 h/vardag under en månad. Hur jag väljer att lägga arbetstiden är upp till mig utgående från kundernas behov och önskemål. Behöver jag vara ledig ser jag till att inte planera in något den dagen och lägger in i kalendern att jag är ledig så att kollegorna vet det. Inga ledighetsansökningar behövs. Generellt arbetar jag 07-16, men det kan variera kraftigt.
Kan jobba hemifrån om jag inte har några platsbundna uppdrag bokade under dagen, men föredrar oftast att sitta på kontoret för att vara kollegorna tillgänglig och behjälplig.

Finns inget uttalat eller outtalat krav på att jag ska finnas tillgänglig utanför arbetstid. Lämnar jobbtelefon och -dator på kontoret när jag går hem. Har jag semester hänvisar jag mailen till vår gemensamma funktionsbrevlåda. Behöver jag nås under semestern är det några som har mitt privata nummer och de har strikta instruktioner på att endast ringa vid dödsfall (alltså inte när någon håller på att dö (då ringer vi 112), utan när det skett).

Har betald övertid och OB vid arbete före 06 och efter 18 samt helg samt friskvårdsbidrag på runt 2000 kr.

Gällande utbildning har jag drygt två terminer som återstår till en brandingenjörsexamen. Har försökt kämpa med de tre tyngsta kurserna samtidigt som jag arbetat, men har helt saknat motivationen till att slita med dessa.
Är bosatt i Skåne.

Efter löneförhandlande har jag från och med 1 oktober (år 2023) 36 000 kr/månad, dock obetald övertid och ingen OB i likhet med alla andra tjänstemän hos min arbetsgivare. Sparar istället övertid på kompbank och gör uttag när det passar verksamheten (vilket är enkelt då jag har stor frihet att styra mina dagar). Samma ställe, än så länge...

Ny arbetsgivare och -uppgifter från slutet av 2023. Arbetar med strategiska organisatoriska brandsäkerhetsfrågor inom offentlig verksamhet. I praktiken innebär det att förvalta övergripande styrdokument inom området och implementera innebörden av dessa ute i verksamheterna.

Gick upp i lön till 43 000 kr, vilket innebär att den lönen jag hade brutto i januari fick jag istället netto i december. Känns som en helt okej ökning

Utöver den monetära ökningen har min hälsa förbättrats drastiskt genom bättre arbetsmiljö.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Utöver den monetära ökningen har min hälsa förbättrats drastiskt genom bättre arbetsmiljö.

Det är fan mig det viktigaste Jag gick ned i lön istället men mår så himla mycket bättre. Värt alla dagar i veckan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slipbit:

Det är fan mig det viktigaste Jag gick ned i lön istället men mår så himla mycket bättre. Värt alla dagar i veckan.

Hehe, jag lämnade IT för runt 20 år sedan. Det är först 4-5 år sedan min bruttolön motsvarade gamla nettolönen. Min nuvarande nettolön är fortfarande lägre än min lön för 20 år sedan. Men jag har sluppit 20 år av ångest så det är värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: 6.5 år

Det har gått ett år sedan senaste uppdateringen. Jag är kvar på samma bolag och jobbar med samma kund.

"Löneförhandling"
För att inte behöva göra för stora avkall på sparkvot och levnadsstandard under vintern har jag korrigerat min lön till knappt 58 000 SEK (+20%). Det blir en hel del statlig inkomstskatt men i och med att prisbasbeloppet höjs rejält 2023 förväntar jag mig att även inkomstbasbeloppet (och med detta brytpunkterna för statlig skatt, SGI samt PGI) justeras upp, så andelen statlig skatt lär gå ner en bit i Januari.

Väldigt trevligt att inte behöva bråka med någon mellanchef utan bara maila ekonomi och säga: "Jag har räknat på min förväntade intjäning för 2023, var god justera lönen med start nästa månad."

Brasklapp
Har sneglat än mer på att starta eget -- främst för att få tillgång till utdelningsutrymmet i aktiebolaget -- men jag har inte riktigt vågat ta steget.

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: 8 år

Min sista uppdatering -- hoppas jag.

Efter knappt tre år hos min förra arbetsköpare sa jag upp mig och driver sedan några månader tillbaka mitt egna företag med fokus på konsulttjänster inom tekniskt förändrings-/förbättringsarbete, infrastrukturförvaltning, monitorering och automatisering.

Eftersom regeringen bestämde sig för att höja alla skatter och avgifter utom just brytgränsen för statlig inkomstskatt inför 2024 har jag valt att justera ned min lön till just brytpunkten (615 300 SEK för 2024). Som tur är kompenserar utdelningsutrymmet i aktiebolaget för inkomstbortfallet, så på helåret blir det ändå en ökning netto.

Spännande att driva eget. Har inte varit busenkelt såhär i starten av företagets liv, men ändå roligt och givande.

Citat:

För den som inte har koll på vad utdelning innebär och her det fungerar i praktiken är följande relevant för 2024:

Äger man alla aktier i ett fåmansaktiebolag kan man ta utdelning (om man har gått med vinst). Det finns två sätt (förenklingsregeln och huvudregeln) men för enkelhets skull använder jag förenklingsregeln i det här inlägget. För 2024 innebär det att man kan ta lågbeskattad utdelning upp till 204 325 SEK.

Om man har tagit ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt innebär det att bruttoinkomsten blir 819 625 SEK, men det fina i kråksången är att utdelningen bara beskattas med 20%, så nettoinkomsten blir 574 911 SEK (skattetabell 33). Ska man få motsvarande nettolön allena från inkomst av tjänst behöver man ha en bruttolön på 945 204 SEK (77 609 SEK/mån).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Uppdatering då jag tar examen i januari och börjar nytt jobb i anslutning till det

Yrke: AT-läkare
Stad: Värnamo
Utbildning: Läkarprogrammet. Examen i januari
Ålder: 27
Lön: 34500. Blir några tusenlappar utöver detta för jourer etc

Uppdatering efter 12/21 månader gjorda som AT-läkare

Yrke: AT-läkare
Utbildning: Läkarprogrammet, examen januari 2023.
Ålder: 28
Erfarenhet: 1 år.
Lön: Grundlön 37700. 34500 justerades till 35200 innan jag började jobba så ökning på 2500.

Nöjd med ökningen av grundlönen men blir dock nettosänkning i slutändan då jag resterande del av ATn inte kommer ha fler helger som ger extra ersättning.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: 8 år

Min sista uppdatering -- hoppas jag.

Efter knappt tre år hos min förra arbetsköpare sa jag upp mig och driver sedan några månader tillbaka mitt egna företag med fokus på konsulttjänster inom tekniskt förändrings-/förbättringsarbete, infrastrukturförvaltning, monitorering och automatisering.

Eftersom regeringen bestämde sig för att höja alla skatter och avgifter utom just brytgränsen för statlig inkomstskatt inför 2024 har jag valt att justera ned min lön till just brytpunkten (615 300 SEK för 2024). Som tur är kompenserar utdelningsutrymmet i aktiebolaget för inkomstbortfallet, så på helåret blir det ändå en ökning netto.

Spännande att driva eget. Har inte varit busenkelt såhär i starten av företagets liv, men ändå roligt och givande.

8 års erfarenhet men bara 6 år med examen?

Skrivet av HallonsyltarN:

Uppdatering efter 12/21 månader gjorda som AT-läkare

Yrke: AT-läkare
Utbildning: Läkarprogrammet, examen januari 2023.
Ålder: 28
Erfarenhet: 1 år.
Lön: Grundlön 37700. 34500 justerades till 35200 innan jag började jobba så ökning på 2500.

Nöjd med ökningen av grundlönen men blir dock nettosänkning i slutändan då jag resterande del av ATn inte kommer ha fler helger som ger extra ersättning.

Blir spännande när AT är slut. Siktar du på ST?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Blir spännande när AT är slut. Siktar du på ST?

Planen är ST i anestesi och intensivvård. Några av sjukhusen i Stockholm har haft annonser ute för ST-tjänster som börjar nästa år vilket jag sökt. Räknar dock inte med att få dessa då det är osannolikt utan att ha jobbat ett tag efter AT. Plan B är att söka vikariat på någon akutmottagning i Stockholm.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

8 års erfarenhet men bara 6 år med examen?

Jättevanligt att man börjat jobba med några kurser släpande och drar ut på tiden för examen. En del gör aldrig klart för de är redan etablerade och får så mycket erfarenhet att examen helt saknar relevans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Jättevanligt att man börjat jobba med några kurser släpande och drar ut på tiden för examen. En del gör aldrig klart för de är redan etablerade och får så mycket erfarenhet att examen helt saknar relevans

Är själv civilingenjör inom datateknik. Min erfarenhet är att detta var vanligare 2010-2015 men inte gäller längre.

Givetvis beror det på ambitionsnivå också, vill man ha ett "finare" jobb krävs ofta examen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

8 års erfarenhet men bara 6 år med examen?

Blir spännande när AT är slut. Siktar du på ST?

Skrivet av Mental:

Jättevanligt att man börjat jobba med några kurser släpande och drar ut på tiden för examen. En del gör aldrig klart för de är redan etablerade och får så mycket erfarenhet att examen helt saknar relevans

Skrivet av Pelegrino:

Är själv civilingenjör inom datateknik. Min erfarenhet är att detta var vanligare 2010-2015 men inte gäller längre.

Givetvis beror det på ambitionsnivå också, vill man ha ett "finare" jobb krävs ofta examen.

Jobbade extra under studierna (och tog examen på utsatt tid).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕