Spelstudio samlar ihop en miljon dollar från äventyrsfantaster – på ett dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Det är nog snarare västvärlden som borde lära sig att leva själva utan att snylta på tredje världen. Mycket av vår rikedom grundar sig i de senaste seklernas import av slavar, import av sjukt billiga råvaror (som vi sedan förädlar och tjänar pengar på) och sjukt billig arbetskraft. Kolla upp vad kolonialism och imperialism är, och hur det har påverkat fördelningen av tillgångarna i världen.

Jag tycker kanske inte att den här diskussionen hör hemma i den här nyheten alls, men detta inlägget var så oerhört puckat och historielöst så jag kunde inte låta bli.

Tja, idag blir tredje världen exploaterat av västvärlden, men det är inte bara västvärldens fel att de är fattiga, tredje världen har aldrig haft förutsättningarna för att grunda industrialism och Västvärldens höga importskatter har fått tredje världen att sänka sina råvaror för sjukt låga priser, precis det du säger. Vi vill ju inte betala 500 kr för 1 kg kaffe, därför sänker de priset.
Men vi kan ju ta en titt på singapore som på 70 talet tog stora lån och byggde upp sina förutsättningar och investerade rätt. De byggde ihop ett land från att folk svälte till att vara ett land med den största BNP.
Tredje världen har ingen chans att ta sig ur då korruptionen är hög,utbildning finns inte och andra förutsättningar finns inte, de har lån som de inte ens kan betala ränta av så de tar lån för att klara av att betala räntan. Bara för att de investerade sina pengar på fel saker när de tog lånen.

Västvärlden kan skriva av deras lån för att ge tredje världen en chans men har dem den politiska viljan samt de förutsättningar för att bygga en industri?
Dessutom när man tog de här lånen så investerade tredje världen i militär istället för att bygga upp sin infrastruktur?
Att satsa hälften av sin budget på militära utgifter visar ju bara vilken politiskt vilja den tredje världen har.

Det är ganska enkelt att skylla på västvärlden, men det är inte bara västvärldens fel eftersom Singapore lyckades väldigt bra.

On topic: Detta är ju sjukt att de har fått in cirka 7 miljoner kronor via donationer, sist jag kollade så hade de 1 miljon och även då blev jag förvånad. Fortfarande inte någon jättebudget för spel men väldigt mycket pengar de har fått gratis, skulle inte förvåna mig ifall de sitter och skrattar nu för att de får gratis pengar för något de inte har gjort:D

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

On topic: Detta är ju sjukt att de har fått in cirka 7 miljoner kronor via donationer, sist jag kollade så hade de 1 miljon och även då blev jag förvånad. Fortfarande inte någon jättebudget för spel men väldigt mycket pengar de har fått gratis, skulle inte förvåna mig ifall de sitter och skrattar nu för att de får gratis pengar för något de inte har gjort:D

Jag tror snarare de känner massiva pressen på sig eftersom folk förväntar sig något riktigt bra, är ju after all inte bara "gratis pengar" utan de rewardsen de ger ut är ju utlovade produkter. Att inte leverera på det skulle vara ett garanterat sätt att förstöra sina namn inom industrin väldigt fort och jag tror inte någon av de ser det som lockande

Så länge de gör så bra jobb de kan resonabelt göra så tror jag inte (förutom random idioter, finns alltid sånna) att folk kommer klaga iaf!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Ny uppdate från Tim:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JMicke:

Ny uppdate från Tim:
*Crazy Tim Schafer*

Kom hit för att tipsa om detta men tydligen får man gå upp tidigare!

Tur att vi får EFIGS. T o m Sverige var med där ett tag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle så gärna vilja ha en signerad poster. Tror många med mig skulle trycka in lite mer pengar i projektet om de öppnade fler slots och mer nivåer. Hoppas att de kan hitta på något bra för att få igång strömmen igen.

Permalänk
Medlem

Najs med linuxversion

Permalänk
Avstängd

Galet, nästan 2 miljoner dollar nu!

Permalänk
Hedersmedlem

2 mille!

Edit: och jag lyckades uppgradera till en signerad poster!!!!

Permalänk
Hedersmedlem

*Update 2*

35 minuter där Tim Schafer och Ron Gilbert diskuterar äventyrsspel:

Mindes plötsligt alla Scott Adams adventures man spelade. Och det var bl a genom alla Infocoms tex-adventures (Zork m fl) som man blev riktigt bra på engelska. Fenomenal parser i de spelen, iaf för sin tid. Oxford dictionary bredvid datorn var viktigare än tilltugg. Deras "advanced learners" ligger fortfarande kvar, än idag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

*Update 2*

35 minuter där Tim Schafer och Ron Gilbert diskuterar äventyrsspel:

re_LWmRJK-g

Mindes plötsligt alla Scott Adams adventures man spelade. Och det var bl a genom alla Infocoms tex-adventures (Zork m fl) som man blev riktigt bra på engelska. Fenomenal parser i de spelen, iaf för sin tid. Oxford dictionary bredvid datorn var viktigare än tilltugg. Deras "advanced learners" ligger fortfarande kvar, än idag.

Körde precis igenom MI3 igen och måste säga att det fortfarande ser fruktansvärt bra ut (förutom i viss mån den låga upplösningen då). Annars kan man ju ha lite nostalgiska minnesbilder av olika spel som de kanske vid en återspelning inte riktigt kan leva upp till. Hur som så verkar det kunna luta åt att det blir ett vackert 2D-spel.

Kanske bra att nämna att det i samband med videon även kom ut fler "rewards" (t.ex. ger nu $100 nivån massor av trevliga saker såsom en special edition box av spelet, en dvd/bluray med dokumentären mm.). Förhoppningsvis kommer budgeten upp i tillräckligt mycket för att det skall resultera i ett fantastiskt spel.