Hur överklockar jag mitt HD7970?

Permalänk
Avstängd

Hur överklockar jag mitt HD7970?

Vad behöver jag för program, och hur gör jag i programmet? Behöver jag någon extra kylning eller fläktar, vilka isåfall? Om jag överklockar min GPU, måste jag överklocka min processor också?

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner eller CCC( Catalyst control center) Du behöver ingen extra kylning bara köra på. Låt inte kortet gå över 90 grader så.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket kan man överklocka då, och är det verkligen värt det?

Permalänk
Medlem

varför vill du överklocka?

Permalänk
Avstängd

Antar att man får ut bättre prestanda, men är inte säker på om det är värt det. Det är just därför som jag frågar.

Permalänk
Medlem

ojojo OM det är värt! 20% prestandaökning. Du kan köra till 1125/1575 eller vad som nu är max i CCC då kommer du nog få 10 mer fps i typ BF3.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte bättre att lära dig lite mer om överklockning innan du ger dig på det?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Är det inte bättre att lära dig lite mer om överklockning innan du ger dig på det?

Är ju itne jätte avancerat att överklocka ett grafikkort. Man måste ju börja nån gång.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Antar att man får ut bättre prestanda, men är inte säker på om det är värt det. Det är just därför som jag frågar.

Varför skulle det INTE vara värt att få gratis prestandaökning?

Tycker dock du borde läsa på en hel del.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1ntos:

Tycker dock du borde läsa på en hel del.

Skrivet av Überklass:

Är det inte bättre att lära dig lite mer om överklockning innan du ger dig på det?

Men det är ju det han gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Är det inte bättre att lära dig lite mer om överklockning innan du ger dig på det?

Så länge som han håller sig till CCC så borde det inte vara några som helst problem..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Vad behöver jag för program, och hur gör jag i programmet? Behöver jag någon extra kylning eller fläktar, vilka isåfall? Om jag överklockar min GPU, måste jag överklocka min processor också?

CCC fungerar jättebra om du kör på standardkylning och utan att öka på spänningen. Där kan du hämta ut 15-20% mer prestanda.

Skrivet av Sim0nT:

Hur mycket kan man överklocka då, och är det verkligen värt det?

Läs ovan. Med bättre kylning och ökning av spänning så är över 30% mer prestanda fullt nåbart.

Skrivet av revolve:

varför vill du överklocka?

Ställer du seriöst denna frågan på det här forumet? jag tror du befinner dig på fel forum.

Skrivet av Überklass:

Är det inte bättre att lära dig lite mer om överklockning innan du ger dig på det?

Överklockning av grafikkort är ytterst simpelt. Att överklocka i t.e.x. CCC kräver ytterst lite förkunskap.

Permalänk
Avstängd

Är det någon som konkret kan berätta hur man gör det i CCC utan extra kylare?

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Är det någon som konkret kan berätta hur man gör det i CCC utan extra kylare?

Gå in i fliken där overdrive finns, klicka på hänglåsen för att låsa upp överklockning och dra sedan upp mätarna till högre frekvenser.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket kan man dra upp dem utan att behöva kyla kortet mer?

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Hur mycket kan man dra upp dem utan att behöva kyla kortet mer?

I överklockning med CCC så klarar faktiskt 7970 maxade mätare dvs 1125 på core och runt 1550-sträcket på minne. Se till att du drar upp 'extra power' mätaren till fullt (20%+) som är längst ner.

Permalänk

Om jag vill göra detta med mitt 6970 är det bara att dra upp allt på max i ccc?

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Varför skulle det INTE vara värt att få gratis prestandaökning?

Tycker dock du borde läsa på en hel del.

Hur är det gratis? Strömförbrukningen skjuter i taket med överclockning...

Permalänk
Skrivet av Wallin-mx:

Om jag vill göra detta med mitt 6970 är det bara att dra upp allt på max i ccc?

6970 klarar nog inte maxade sliders så nej, det tror jag inte kommer gå. Öka med 20mhz i taget tills du märker att det blir instabilt, då ska du backa.

Skrivet av shauni:

Hur är det gratis? Strömförbrukningen skjuter i taket med överclockning...

Många på sweclockers bor nog hemma så då blir det gratis för dom.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sim0nT:

Hur mycket kan man dra upp dem utan att behöva kyla kortet mer?

Till max, om du inte har väldigt dåligt luftflöde i chassit. Kolla temperaturerna när du spelar. De ska helst vara under 80 °C.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Till max, om du inte har väldigt dåligt luftflöde i chassit. Kolla temperaturerna när du spelar. De ska helst vara under 80 °C.

80 grader? snarare under 95 skulle jag säga!

har själv max 83 grader på ett av mina kort när jag spelar, knappast något problem

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

6970 klarar nog inte maxade sliders så nej, det tror jag inte kommer gå. Öka med 20mhz i taget tills du märker att det blir instabilt, då ska du backa.

Många på sweclockers bor nog hemma så då blir det gratis för dom.

Okej, när ska man backa? när det blir för varmt?

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

6970 klarar nog inte maxade sliders så nej, det tror jag inte kommer gå. Öka med 20mhz i taget tills du märker att det blir instabilt, då ska du backa.

Många på sweclockers bor nog hemma så då blir det gratis för dom.

Skulle säga att i princip alla bor hemma, frågan är ju bara hur man definierar "hemma"..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av Iwar:

80 grader? snarare under 95 skulle jag säga!

har själv max 83 grader på ett av mina kort när jag spelar, knappast något problem

Skrivet av Wallin-mx:

Okej, när ska man backa? när det blir för varmt?

Stabilitetsmässigt så får 7970 artefakter osv vid 85-90c, över 90c brukar det kunna krasha. 7970 är känsliga på det viset. 6XXX korten brukar fungera finfint uppåt 95c. Med det sagt, det klarar nog likt tidigare ati kort en bit över 100c innan permanent skada uppstår.

Skrivet av WeeMaan:

Skulle säga att i princip alla bor hemma, frågan är ju bara hur man definierar "hemma"..

Självklart menade jag hemma med föräldrarna.

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Skulle säga att i princip alla bor hemma, frågan är ju bara hur man definierar "hemma"..

Home is where my pc is

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Iwar:

80 grader? snarare under 95 skulle jag säga!

har själv max 83 grader på ett av mina kort när jag spelar, knappast något problem

Men jag skrev "helst".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

I överklockning med CCC så klarar faktiskt 7970 maxade mätare dvs 1125 på core och runt 1550-sträcket på minne. Se till att du drar upp 'extra power' mätaren till fullt (20%+) som är längst ner.

Vad innebär den sista mätaren mer exakt ? Egentligen bara att man får extra ström till grafikkortet?

Kan man på något sätt skada grafikkortet om man ändrar på dessa mätare ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Vad innebär den sista mätaren mer exakt ? Egentligen bara att man får extra ström till grafikkortet?

Kan man på något sätt skada grafikkortet om man ändrar på dessa mätare ?

Jag är inte helt säker på dess exakta funktion men enkelt förklarat så tillåter det mer ström till kortet vilket ger dig en stabilare överklockning. Nej, överklockning i CCC är "typ" sanktionerat av AMD. Jag har aldrig varit med om eller hört talas om något som förstört sitt grafikkort igenom överklockning i CCC.

Överklockning i CCC är 100% säkert.

Permalänk

Sitter med ett 7970 och försöker överklocka det till max i CCC men det vägrar, ökar även energi mätaren till 20%...kortet hänger sig nästan direkt i Unigine Heaven. Använder det som GPU test. Men sänker jag gpu:n till 1100 och minnet på 1500 så fungera det....

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Skrivet av Haztheman:

Sitter med ett 7970 och försöker överklocka det till max i CCC men det vägrar, ökar även energi mätaren till 20%...kortet hänger sig nästan direkt i Unigine Heaven. Använder det som GPU test. Men sänker jag gpu:n till 1100 och minnet på 1500 så fungera det....

Alla kort överklockar inte lika bra. Det kan variera även inom samma modell.