Telia/SEB e-legitimation problem

Permalänk
Medlem

Telia/SEB e-legitimation problem

Hejsan, jag har problem med att jag inte lyckas logga in på min e-legitimation.

första gången jag skaffade det var det inga problem men nu går det inte alls.

felmeddelandet jag får när jag provar är att jag inte är inloggad men detta har jag ingen aning om hur jag gör.

jag använder windows 7 64 bit och Internet Explorer 9 (kompabilitetsproblem med Opera)

tacksam för snabba svar

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

Hejsan, jag har problem med att jag inte lyckas logga in på min e-legitimation.

första gången jag skaffade det var det inga problem men nu går det inte alls.

felmeddelandet jag får när jag provar är att jag inte är inloggad men detta har jag ingen aning om hur jag gör.

jag använder windows 7 64 bit och Internet Explorer 9 (kompabilitetsproblem med Opera)

tacksam för snabba svar

avinstallera programmet, avinstallera java
ladda ner programmet och java på nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du måste vara inloggad på internetbanken för att ansöka om e-leg.

Om det inte hjälper, eller om du tror att det blivit felinstallerat på nåt sätt.

Avinstallera programmet (behöver förmodligen inte avinstallera java)... Följ instruktionerna och gör det igen.

Har aldrig haft några problem med e-leg, enda som varit är att processen ibland behövt startas om då jag inte varit inloggad på SEB.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

tack för tipset, lyckades för en stund sedan efter flera gångers försök (utan felmeddelanden) få upp vad som var felet. och det visade sig att det var någon säkerhetsinställning i internet explorer 9 som spökade.

så jag ställde ner säkerheten till lägsta tillfälligt för att slutföra processen.
Så nu fungerar allt som det ska.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

tack för tipset, lyckades för en stund sedan efter flera gångers försök (utan felmeddelanden) få upp vad som var felet. och det visade sig att det var någon säkerhetsinställning i internet explorer 9 som spökade.

så jag ställde ner säkerheten till lägsta tillfälligt för att slutföra processen.
Så nu fungerar allt som det ska.

Visade sig för mig att 64-bitars versionen av ie-explorer inte var kompatibel, dvs det gick inte att hämta hem legitimationen utan fick felmeddelande om "Fel version av Net-ID" installerad. Så tricket verkar vara att använda 32-bitars IE9 under installation, och stänga av säkerhetstjafset. Efter det så kan man ställa tillbaka, eller som jag använda det problemfritt med Firefox 10 (som inte är en "kompatibel webläsare" ännu - suck...)

Man tycker ju att Telia kunde upplysa om detta på sin lilla hemsida, men som vanligt med Telia så visade det sig vara en önskedröm.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"