Minidatorn Raspberry Pi till försäljning

Permalänk

Kommer dem att säljas i Sverige tro? Isf köper jag en direkt!

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Snusfri

Kommer att införskaffas som HTPC.
Mappa upp den mot serverburken så kan man man spela upp 1080p billigt å bra

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jaqob:

Över 400 kr på micro-kit, för något som skulle säljas till konsument för 35$ (Inom eu, så ingen pålagd skatt som ställler till det)? Nej tack. Och allmänt väldigt udda release. En en entusiastprodukt, som bara säljs via två kjedjor som inte stäljer till privatpersoner? Say what?

Hur som helst, sjukt intresse för denna tydligen, och väldigt synd att man inte fick tag i någon, trots att med när den släpptes.

Sist jag kollade så var den menad till skolor i utvecklingsländer, inte till PC entusiasten. Att den har andra användningsområden är ju dock uppenbart, men det förklarar nog ändå varför den är svårare att få tag på än ett par ramstickor.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Bara glad att jag inte beställde någon Mini-Zotachistoria vid senaste tekniska inköp man gjorde, prisskillnaden blir lixom 3400:- ungefär för samma användningsområde

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Sist jag kollade så var den menad till skolor i utvecklingsländer, inte till PC entusiasten. Att den har andra användningsområden är ju dock uppenbart, men det förklarar nog ändå varför den är svårare att få tag på än ett par ramstickor.

Den har nog aldrig varit riktat just mot utvecklingsländer, mer mot skolor/lärande i allmänhet.
Men diskussionerna / förväntningarna har varit att första batchen (10k enhter) skulle gå till just entusiaster, folk som kan utveckla/mecka/förbereda för lärande, samt såklart alla neerds som bara vill ha en billig enhet. (Själv har jag ju redan planer för nått runt 5+ enheter )

Sen hände det idiotiska, XBMC fick front-page-news att dom hade det rullandes på en beta-enhet, och helt plöstligt ville varenda torrent-ande person runtom i världen ha en.

Utöver det har vi även mängder av folk som glidit in i deras forum och vill beställa 100 000 ex för dom fått nån affärsidé.

Såhär i efterhand är det rätt sjukt att <sätt in valfri organisation / företag / whatever> inte byggt nått liknande tidigare, då det uppenbarligen verkar finnas en _enorm_ efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Sjukt överbelastade sidor....

Vad tror ni, kan det vara nått att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Såhär i efterhand är det rätt sjukt att <sätt in valfri organisation / företag / whatever> inte byggt nått liknande tidigare, då det uppenbarligen verkar finnas en _enorm_ efterfrågan.

Det har väl företag i princip gjort, men lagt det i en låda, kallat det mediaspelare, och tagit 5-10 gånger mer betalt...

Permalänk
Medlem

Visst stämmer det att den kommer utan strömadapater? Men en laddare till exvis en sony ericsson xperia borde fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Det har väl företag i princip gjort, men lagt det i en låda, kallat det mediaspelare, och tagit 5-10 gånger mer betalt...

Hehe, jo exakt, men det är ju inte _samma_ sak. Det finns ett enda skäl till hypen kring detta, och det är $35....
Helt plötsligt kan man köpa nått som kan köra linux samt avkoda 720p för lunchpengar...

Permalänk
Proffsmoddare

Löjligt dålig lansering. Tycker dom hade kunnat planera bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Hehe, jo exakt, men det är ju inte _samma_ sak. Det finns ett enda skäl till hypen kring detta, och det är $35....
Helt plötsligt kan man köpa nått som kan köra linux samt avkoda 720p för lunchpengar...

Det är lite trisst. För min del hade den gärna fått kosta betydligt mer.

En portabel dator med låg strömförbrukning, GPIO och SPI är svårslaget.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av pestor:

Visst stämmer det att den kommer utan strömadapater? Men en laddare till exvis en sony ericsson xperia borde fungera?

Helt korrekt. För modell B krävs det att din laddare kan ge ifrån sig 700mA vilket de flesta moderna laddare gör. Annars funkar det ju bra med t.ex. en strömförsörjd usb hub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Raspberry Pi är ingen spelare. Det är en dator.
Liten dator != htpc

Naturligtvis var det en felskrivning. Det är ju uppenbart vad jag menade.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Absolut, gärna för min del likaså, iaf första batchen... hade nog sållat bort en hel del "htpc"-folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja det är verkligen jättesynd att den inte kostar mer. då hade jag köpt en

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Löjligt dålig lansering. Tycker dom hade kunnat planera bättre.

Jo, det dåliga var ju att dom hade så kass koll själva.
* Vad dealet med rs register-för-mer-info-preorder-grej är vet ju ingen.
* Hos farnell kunde man ju lägga ordrar på mer än 1 enhet, samt att det var strul då det uppenbarligen inte gick att handla dirket från dom som privatperson i alla länder.

Förstår inte att det var så "hemligt" med deras partnership/affärsmodell att det inte kunde släppas förens idag.
Hade i min mening isåfall varit bättre att informera om affärsmodellen idag, och sen haft releasen imorrn, så att folk iaf haft möjlighet att regga konton och skit i lugn och ro.

Permalänk
Medlem

jag satt klockan 7 - kvart i 9 men lyckades aldrig komma så långt att jag kunde köpa ett ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av huzko:

jag satt klockan 7 - kvart i 9 men lyckades aldrig komma så långt att jag kunde köpa ett ex

Festliga var att farnells telefon, som jag iofs bara ringt till typ 2 ggr tidigare, var så nerringd att man inte ens hamnade i telefonkö 08.05
Måste varit en sjukt skön morgon för folket på farnell, samt alla vanliga kunder som möttes av en trasig hemsida och nerringd telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ja det är verkligen jättesynd att den inte kostar mer. då hade jag köpt en

gjord i utbildningsyfte, välgörenhet... för dom som inte har råd med riktiga datorer i 3e världen osv. Så sitter en "rik" svensk och klagar den är för billig. ganska ironiskt faktiskt. /slap

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Skrivet av Isorien:

gjord i utbildningsyfte, välgörenhet... för dom som inte har råd med riktiga datorer i 3e världen osv. Så sitter en "rik" svensk och klagar den är för billig. ganska ironiskt faktiskt. /slap

Helt fel. Batch #1 är gjord för att testas av utvecklar och entusiaster. Inte som det kommer bli nu, av 9000 halvkunniga fattiga kidz, som kommer ladda ner en färdigportat XMBC och sen inte använda den till nåt mer än att kolla på nedladdade TV-serier.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ooh micro-kit =P då kanske man ska ta och besöka butiken och kolla när dom kommer in då ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Festliga var att farnells telefon, som jag iofs bara ringt till typ 2 ggr tidigare, var så nerringd att man inte ens hamnade i telefonkö 08.05
Måste varit en sjukt skön morgon för folket på farnell, samt alla vanliga kunder som möttes av en trasig hemsida och nerringd telefon

Lyckades du beställa någon?
Jag ringde dem precis men lagret var slut och de kommer in nya först vecka 13.. Ifall någon ändå känner att de måste beställa en just nu så tar de emot betällningar via epost (ej telefon).

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Det positiva med den här farnell/RS är att de på så sätt kan rampa upp produktionen snabbt för att täcka efterfrågan så den lär ju bli lättare att köpa så småningom. Får väl bli något man kan leka med till hösten kanske...

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara någon god idé att boka från Farnell just nu:
"Farnell sold out their allocation in less than an hour despite patchy web site availability and started taking pre-orders, while RS Components' web site now appears to only be taking registrations of interest for the Model B version of the device, priced at £21.60+VAT. It is reported that RS will start selling the board at the end of the week. The devices themselves are still in transit from their manufacturer in China."
Saxat från h-online.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isorien:

Den är gjord för att få _engelska_ skolungdomar att intressera sig för programmering och eftersom skolan där precis som här har konstant brist på pengar så är syftet att konstruera en enkel och billig sak med tillräckligt pulver för dessa. (England var förvisso ett 3:e världen land i slutet på 70talet... men det är en helt annan sak)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isorien:

Ganska ironiskt att du snackar om ironi men inte fattar ironin i mitt inlägg. /kick

och som andra skriver men många ändå har väldigt svårt att fatta så är INTE DETTA 1 DATOR PER BARN PROJEKTET

Permalänk
Medlem

Videorecension med tillhörande prestandatest tack!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Dubbla nic's vore nice i nästa rev. Annars finns det bra "usb/ethernet" converters?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Skönt att farnell och rs servrar dök efter beskedet att man kunde handla prylarna hos dom Ett kanske inte helt oväntat resultat.

Permalänk
Medlem

Pratade med Farnell över telefon för en stund sedan.

• De har sålt slut sin första batch på 4000 enheter

• Nästa leverans till dem sker enligt de själva under vecka 13

• För att förboka en enhet som privatperson ska man maila sin adress och kontaktinfo till sweden-sales@farnell.com

• De visste inte hur betalningen skulle ske eftersom de normalt sett inte säljer direkt till privatpersoner

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!