Microsoft lanserar Windows 8 Consumer Preview

Permalänk

vilken nyckel ska man använda vid installationen?

Permalänk

Står under FAQ där du laddar ner det.

Skrivet av Michelangelo:

vilken nyckel ska man använda vid installationen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600X | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) 6000MHz | MB: Asus TUF Gaming B650-E | GPU: AMD Radeon RX 7700XT | Chassi: Phanteks XT Pro Ultra | PSU: Corsair RM1000e | SSD: Kingston NV3 NVMe 1TB | Monitor: LG 27GP850 | Tgb: Keychron K8 Pro | Mus: Keychron M2-A1 | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Vad händer med min Windows 7? Om jag installerar detta, måste jag ominstallera hela Windows 7 efteråt när Windows 8 testperioden tar slut? Eller finns det en smidig lösning för detta?

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

jag lyckas inte använda "windows 8 consumer preview setup" grejen det står we cant connect right now och att jag ska kolla internet uppkopplingen (som uppenbarligen fungerar) Finns det några andra sätt att få en bootbar USB ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av danne_silver:

Står under FAQ där du laddar ner det.

tackar:)

postar här ifall fler undrar: NF32V-Q9P3W-7DR7Y-JGWRW-JFCK8

Permalänk
Skrivet av Isty:

It got AAAAAAAAAps and here is a AAAAAAAAAP AAAAAAAP aAAAAAAAAAp

Bara jag som är extremt trött på APPSSSS och skulle aldrig vilja röra en "app" som finns i min dator..?

Håller med!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Okej efter ett par timmars frustration så är tankarna dessa:
Det är omöjligt installera en osignerad drivrutin (detta är en dealbreaker för mig så nu blir det ominstallation till w7)

Är det inte precis samma som Windows 7? Att du kan bara köra osignerade drivrutiner om du har 32bitars operativsystem?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Om ni använder websetupen istället för att ladda hem iso-filer så slipper ni hålla på med cd-nyckel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne_silver:

Angående dual-boot, så får jag upp en bild där jag väljer mellan windows 7 eller 8 när jag startar datorn.
Fick det automatiskt efter att jag installerat det som vanligt från en dvd på en egen partition.

Sen vad jag tycker om operativsystemet (metro) är ju en annan femma.
Gillar det inte alls. Känns helt fel på en dator. omständigt och krångligt.. Kanske är en bakåtsträvare.. Vad vet jag

Förövrigt fungerar Chrome, Spotify och VLC klockrent

Ok. Jag var lite försiktig och kopplade ur alla diskar utom den lilla SSD jag installerade på. Får väl lösa det vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av combatzone:

Trodde windows 8 skulle göra det lättare för användarna

Enklare jovisst dock ligger utmaningen i att vänja om slutanvändaren.

Om du raderar allt tänk du har sedan tidigare gällande operativsystem och sedan blir introducerad till en rad alternativ på nytt så tror jag att du kommer finna windows 8 bland de enklare. Hänger du med hur jag menar?

Microsoft tar en stor risk i att ändra så pass mycket. I det stora hela har människan svårt att ta till sig förändringar, vi är ett vanedjur. Även om vi får ett enklare alternativ så föredrar vi alltid det vi är vana vid. Således förkastar vi det enkla alternativet som krångligt.

Windows är absolut inget undantag. Allt som genomgår en förändring får kängor om att det var bättre förr även om så inte var fallet. Slutanvändaren kan inte skilja på funktionellt och "gammal vana". Det blir ALLTID ramaskri så fort någonting inte är så som det alltid har varit.

Dock brukar man ju säga "if it ain´t broken, don´t fix it". Det tror jag inte på. Jag tror att varumärken måste utvecklas för att inte falla bort och dö med tiden.

Ge Windows 8 en ärlig chans så tror jag nog du kommer att upptäcka enkelheten i det.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Är det förresten någon som lyckats fixa en fungerande dual-boot så man slipper gå in i bios när man vill skifta OS?

Dual-boot är riktigt smidig för mig. Det kommer upp en Windows 8 inspererad ruta och där väljer vilket OS du vill köra.

Permalänk

verkar riktigt nice alltså. längtar tills fullversionen kommer

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

han ser alldeles för glad ut. det här känns lurt!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är det inte precis samma som Windows 7? Att du kan bara köra osignerade drivrutiner om du har 32bitars operativsystem?

I win7-64bit går det prima med osignerad man får bara en varning. Detta sker ej i win8

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Tror inte på Windows 8 för PC användare.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Meh har installerat på en virtual machine, testat och köra runt men aja baja vad jag inte gillar metro, jag visste att jag skulle ogilla det men aj satan vad jag hatar det, och det är logga in med microsoft konto överallt, va fan jag vill inte!!! ne jävlar vad jag kommer behålla mitt win 7 ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Virtualbox 4.1.8 har i alla fall Windows 8 32/64-bit som val av host-OS, även om det inte finns något specifikt optimeringspaket för det (som för Windows 7). Jag har redan installerat den på Virtualbox, och har inga problem även om scrollning etc inte är helt mjukt.

Från http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/29/running-the-con...

"Many of you asked about running on a virtual machine. Our recommendation for the Consumer Preview is to run it natively on hardware if you intend to run Windows 8 on hardware when the product is final. Some of you will run virtualized environments for enterprise workloads or specialized purposes, but we strongly recommend that you experience Windows 8 on hardware, as it was designed to run for the majority of consumer experiences. The most important reason is access to the rich experience powered by accelerated graphics, and the fast and fluid operation that you’ll experience when running this way. If you do run in a VM, which is supported as expected, please be sure your screen size meets the minimum requirements."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tralle:

Meh har installerat på en virtual machine, testat och köra runt men aja baja vad jag inte gillar metro, jag visste att jag skulle ogilla det men aj satan vad jag hatar det, och det är logga in med microsoft konto överallt, va fan jag vill inte!!! ne jävlar vad jag kommer behålla mitt win 7 ^^

Du behöver inte logga in med Microsoft Account. Du kan logga in med ett lokalt konto precis som i Windows 7. Du tappar förstås en hel del av poängen med Windows 8 i så fall eftersom att många inställningar, Skydrive m.m. följer ditt Microsoft Account.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar coolt ,risken är nog att det är en för stor förändring för folk. Ser redan att folk är anti det utan att ens testat och om de testar det så har de redan så negativ attityd gentemot förändringen. Bara program/drivrutin stödet blir bra så kommer jag nog gå över till detta gillar att dem går ifrån det föråldrade skrivbordet lite

Permalänk
Medlem

Har kört det ett par timmar nu med både musen och på touch-skärmen, funkar fint att komma åt att stänga ned dom öppna applikationerna via musen i vänsterspalten, men hur fanken bär man sig åt för att stänga av dom via touch?
Verkar bara kunna bläddra genom dem via ett högersvep från vänstra kanten, men inte stänga ner dem.

Saknar annars den lilla startknappen längst ner till vänster.

Permalänk
Medlem

Installerade Win8 på den andra disken, har kört det i desktop mode i ett par timmar nu.

Det fungerar på samma sätt som i Win7 i princip, speciellt med 2 skärmar.

Om vi ser på vad de gjort med systemet så flyter allting på avsevärt bättre. Mindre tjaft och split screen systemet är ett sjukt bra koncept. Jag tror metro appar med flera skärmar och splitscreen kommer att slå igenom som fan (desktop mode). Metro är inte riktigt där än men det kan bli riktigt bra.

Däremot är desktop minst lika bra som Win7 är i dagens läge, prova själv!

Permalänk

Har också installerat det nyligen och gillar det än så länge även om kontrollpanelen var ganska väl undangömd i Metro.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

är det bara jag som metro och nya windowsloggan är sjukt fula?? jag menar kanske inte bara gloss, visst att less is more men den turkosa färgen får mig att tänka tillbaka till win95. Jag tycker inte att microsofts designers har lyckats bra alls! det får de i alla fall fixa innan jag skaffar win 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coke_Smurf:

Har kört det ett par timmar nu med både musen och på touch-skärmen, funkar fint att komma åt att stänga ned dom öppna applikationerna via musen i vänsterspalten, men hur fanken bär man sig åt för att stänga av dom via touch?
Verkar bara kunna bläddra genom dem via ett högersvep från vänstra kanten, men inte stänga ner dem.

Saknar annars den lilla startknappen längst ner till vänster.

Du drar från toppen av skärmen till botten av skärmen för att stänga av program med touch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av izak3:

är det bara jag som metro och nya windowsloggan är sjukt fula?? jag menar kanske inte bara gloss, visst att less is more men den turkosa färgen får mig att tänka tillbaka till win95. Jag tycker inte att microsofts designers har lyckats bra alls! det får de i alla fall fixa innan jag skaffar win 8.

tja mitt win 8 är rött fanns ju massa färger att välja på i installen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izak3:

Byt färg då?

Visa signatur

Permalänk

Är väldigt nöjd hittills. Startar på 5 sekunder. Dock saknar jag start menyn den gamla. Det finns info på hur man får fram start menyn men det fungerar bara med Developer Preview ej Consumer. Får ej fram det. Annars funkar kanon. Alla drivrutiner installerade, och spelen fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Ja, jag måste ju helt klart testa det ett tag innan jag bestämmer mig. Men vet någon om det finns ett "classic"-läge man kan välja så man slipper dessa appar och får en startknapp?

Är det förresten någon som lyckats fixa en fungerande dual-boot så man slipper gå in i bios när man vill skifta OS?

Jag tror att Start Menyn är en vanesak, du öppnar dina program precis lika snabbt med Metro viewn. Det är bara att trycka på Windows knappen (edit) och skriva in 3-4 bokstäver och trycka på enter precis som i Win7. Om du inte vet vad programmet heter så fokuserar du på start menyn ändå, Aktivitetsfältet finns för att du ska Pinna saker där ändå

Permalänk
Medlem

Kör det just nu i Parallels desktop på min Skol-MBP och allting flyter på bra. Måste säga att det är bättre än Developers preview. Jag tycker inte metro är något att ha på en dator och tyvärr hittar jag inget sätt att stänga av det nu heller och fixarna som funkade i developers preview funkar inte.(Registerändring och byta namn på filen) Det verkar inte som Microsoft vill att man ska ha det valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men det är ju väldigt roligt att var en "testkanin" då kan man påverka o få sin åsikt på vad som är bra eller dåligt! Och dom lyssnar faktiskt! Tro det eller ej.

Hur som helst så är det roligt tycker jag!

Var ska man kommentera när man har testat det, d.v.s. var gör man sig hörd (du säger ju att de faktiskt lyssnar)?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit