Minidatorn Raspberry Pi till försäljning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Snackade lite med farnell's svenska kundtjänst, vecka 16 var nästa leverans enligt dom.
Förvirringen är total. Känns inte heller som att dessa datum direkt är 100%.

Tar nog en stund innan det blir klarhet i faktisk tillverknings/leveranstakt.

Jag håller med. Ruskigt dålig hanterering.
Något jag funderar på är vart brädorna tagit vägen. Farnell fick 4k. Hur många fick RS? Har de sålt några alls? Hur många gick till faktisk försäljning och hur många blev promotion till VIP:s?
Stiftelsen har i mina ögon sjunkit en hel del efter det här.

Permalänk
Skrivet av CENSTRM:

Jag håller med. Ruskigt dålig hanterering.
Något jag funderar på är vart brädorna tagit vägen. Farnell fick 4k. Hur många fick RS? Har de sålt några alls? Hur många gick till faktisk försäljning och hur många blev promotion till VIP:s?
Stiftelsen har i mina ögon sjunkit en hel del efter det här.

Farnell fick 4k, RS fick antagligen övriga 6k. Dock har leveransen inte kommit fram från Asien ännu, och RS verkar inte vilja börja sälja fören dom är framme, så dom har änsålänge bara samlat in intresseanmälningar. http://www.electrocomponents.com/media/press-releases/2012/02...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Jag håller med. Ruskigt dålig hanterering.
Något jag funderar på är vart brädorna tagit vägen. Farnell fick 4k. Hur många fick RS? Har de sålt några alls? Hur många gick till faktisk försäljning och hur många blev promotion till VIP:s?
Stiftelsen har i mina ögon sjunkit en hel del efter det här.

[Extrem ryktesvägs / teorier disclaimer]
Hörde via en riktigt omväg (polare som jobbar med elektronik och tydligen hört från nån som hört nått av RS, ungefär) att dom också snackade om 4k. Verkar ju dock inte otroligt om Farnell nu fick 4k.

Mao så finns det alltså möjlighet till att stiftelsen "tagit hand" om inte mindre än 2k/20%(!).
Iofs, deras shit, deras val, men gå då fan inte ut och säg att det ska levereras 10k.
[/Extrem ryktesvägs / teorier disclaimer]

Läser man runt nu så har jag hittat folk som sagt vecka: 13,15,16,17,18 från farnell, så deras automatiska pdf:er som genereras och skickas ut har gått fullständigt bananas, 5 olika leveransveckor på ungefär 24 timmar, känns knappst som genomtänkta och manuellt framräknade datum

Vad jag iaf hoppas på, är som sagt att det tar en stund innan farnell/RS får klarhet i vad fan som händer, och vad dom har för kapacitet / möjligheter till leverans.
(dvs, dom kanske har möjlighet att anpassa och öka på produktion så man slipper vänta i månader...)

Tycker därför RS ändå gjorde det rätta, dom har is i magen, samlar in ett intresse, kan därefter göra lite beräkningar på hur dom kan tillgodose efterfrågan, och går därefter ut med info/beställning/köp.
Bra mycket bättre system än farnell som har noll koll och skickar ut nya automatmail hela tiden som bara gör kunderna förbannade.

Nu har man ju även möjlighet att regga ett konto hos RS i lugn och ro

Edit:
Läser man alltså här:
http://www.raspberrypi.org/
Så får man ju uppfattningen om att allt ska vara så jääävla uppstyrt, att dom kontrakterat/licensierat till dessa två aktörer för att det ska gå fina fisken.. knappast!

Citat:

The involvement of RS Components and Premier Farnell means that we can build volume much, much faster than would have been possible on our own. We are no longer limited to batches of only 10k Raspberry Pis; the Raspberry Pi will now be being built to match demand.

Citat:

Starting in a month or so, you will be able to place batch orders with both Premier Farnell and RS Components for as many units as you want; you’ll also save some money on postage by doing this.

Väntar med spänning på att r-pi forumet kommer upp igen, så man kan få lite klarhet i hur det kunde gå från "as manu units as you want" om en månad, till att ens 1:a _enda_ enhet nu kan dröja närmre 2 månader!
Och därtill ännu värre, farnell vill alltså enligt uppgift här i tråden inte ens ta emot pre-orders längre! Fullständig jäkla kaos i min mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

[Extrem ryktesvägs / teorier disclaimer]
Hörde via en riktigt omväg (polare som jobbar med elektronik och tydligen hört från nån som hört nått av RS, ungefär) att dom också snackade om 4k. Verkar ju dock inte otroligt om Farnell nu fick 4k.

Mao så finns det alltså möjlighet till att stiftelsen "tagit hand" om inte mindre än 2k/20%(!).
Iofs, deras shit, deras val, men gå då fan inte ut och säg att det ska levereras 10k.
[/Extrem ryktesvägs / teorier disclaimer]

Läser man runt nu så har jag hittat folk som sagt vecka: 13,15,16,17,18 från farnell, så deras automatiska pdf:er som genereras och skickas ut har gått fullständigt bananas, 5 olika leveransveckor på ungefär 24 timmar, känns knappst som genomtänkta och manuellt framräknade datum

Vad jag iaf hoppas på, är som sagt att det tar en stund innan farnell/RS får klarhet i vad fan som händer, och vad dom har för kapacitet / möjligheter till leverans.
(dvs, dom kanske har möjlighet att anpassa och öka på produktion så man slipper vänta i månader...)

Tycker därför RS ändå gjorde det rätta, dom har is i magen, samlar in ett intresse, kan därefter göra lite beräkningar på hur dom kan tillgodose efterfrågan, och går därefter ut med info/beställning/köp.
Bra mycket bättre system än farnell som har noll koll och skickar ut nya automatmail hela tiden som bara gör kunderna förbannade.

Nu har man ju även möjlighet att regga ett konto hos RS i lugn och ro

Edit:
Läser man alltså här:
http://www.raspberrypi.org/
Så får man ju uppfattningen om att allt ska vara så jääävla uppstyrt, att dom kontrakterat/licensierat till dessa två aktörer för att det ska gå fina fisken.. knappast!

Väntar med spänning på att r-pi forumet kommer upp igen, så man kan få lite klarhet i hur det kunde gå från "as manu units as you want" om en månad, till att ens 1:a _enda_ enhet nu kan dröja närmre 2 månader!
Och därtill ännu värre, farnell vill alltså enligt uppgift här i tråden inte ens ta emot pre-orders längre! Fullständig jäkla kaos i min mening

Att man ska tillverka 10k enheter i första batchen och stå för försäljningen själva har ju varit klart sedan länge. Problemet är att produkten har blivit totalt överhypad på nätet så utbudet matchar inte efterfrågan för fem öre. Att man valde att lägga ut försäljning på farnell och RS var antagligen ett beslut man gjorde i sista sekund för att man inte skulle ha en chans att själva kunna hantera denna hord av ilskna entusiaster. Uppenbarligen har inte farnell och RS varit medvetna om hur stor efterfrågan egentligen är.

Folk har i allmänhet svårt att förstå vilken enorm administration det krävs för att gå från ritning till att ta betalt och leverera en färdig produkt. Eftersom Raspberry gänget inte har några intäkter alls för tillfället så finns inte pengar för att kunna hantera alla potentiella kunder, vare sig med betalningar, IT drift och kundhantering.

Som sagt, hela projektet har växt för fort. Det man borde ha gjort är att dragit i bromsen tidigare och ställt in releasen och väntat in batch #2, men å andra sidan kanske de inte hade haft möjlighet att tillverka och distribuera #2 om de inte har fått intäkterna från #1.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Folk har i allmänhet svårt att förstå vilken enorm administration det krävs för att gå från ritning till att ta betalt och leverera en färdig produkt. Eftersom Raspberry gänget inte har några intäkter alls för tillfället så finns inte pengar för att kunna hantera alla potentiella kunder, vare sig med betalningar, IT drift och kundhantering.

Folk är framförallt alldeles för bra på att gnälla över lag.
Det handlar om ett litet företag, som kontinuerligt uppdaterad hur deras progress gått, och hur dom tänker gå vidare i nästa steg. Ibland måste man ändra sina planer när nya situationer uppstår, och då ska man inte förväntas låta bli att göra det bara för att ett gäng bortskämda nördar har läst någon tidigare strategi på twitter.

Hur många av alla som gnällt är kunder som betalt RPi för en produkt, och därefter blivit blåsta på något som utlovats? Tänkte väl det...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Snusfri

Medans man väntar på att kunna köpa en RPi så ska jag nog börja skissa på ett chassi
Som cnc-operatör kan man nog få till något snyggt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Undra om det skulle kosta något, och i så fall hur mycket om de bytte ut 100 mbit Ethernet till Gigabit Ethernet.

Tänk om man hade dubble Gigabit Ethernet portar, då skulle man kunna använda den som hårdvarubrandvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Undra om det skulle kosta något, och i så fall hur mycket om de bytte ut 100 mbit Ethernet till Gigabit Ethernet.

Tänk om man hade dubble Gigabit Ethernet portar, då skulle man kunna använda den som hårdvarubrandvägg.

Det funkar inte bra med gigabit då nätverksporten ligger på USB-bussen och nätverket måste då dela bandbredd med alla andra saker som går på USB-bussen.

Edit: 480Mbps finns det alltså att dela på.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Medans man väntar på att kunna köpa en RPi så ska jag nog börja skissa på ett chassi
Som cnc-operatör kan man nog få till något snyggt

Skulle vilja göra en kopia av mac mini fast med en raspberry pi. Har dock inte tillgång till någon cnc-fräs längre

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rebben:

Det funkar inte bra med gigabit då nätverksporten ligger på USB-bussen och nätverket måste då dela bandbredd med alla andra saker som går på USB-bussen.

Edit: 480Mbps finns det alltså att dela på.

Den här grejen behöver USB 3 och kanske en dedikerad buss för nätverk.

Permalänk

Min förhandsbokade Raspberry pi beräknas komma om en bra stund (23/04/2012)

Permalänk
Avstängd

Undrar hur mycket billigare än smartphone skulle vara utan skärm, skal, kameror, högtalare, mikrofon, antenn, bluetooth, wifi, gsm/3g, gps, diverse sensorer, etc.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Den här grejen behöver USB 3 och kanske en dedikerad buss för nätverk.

Det är därför hårdvarubrandväggar brukar kosta betydligt mer än $35.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Det finns ju redan, även med tillhörande chassi med VESA infästning.

RPi är ju något helt annat än det du efterfrågar, det är en utvecklingsmiljö för skolor, inte ett mediacenter.

256MB räcker gott och väl för det den är designad för. Vilka linux distros syftar du på?

Utmärkt, har inte sett dessa innan.

Likväl finns potentialen där. Varför köra på en törstig x86-baserat system (kör själv en 45nm Core 2 Duo ihop med ett GT 520) när så här små och lättdrivna enheter i någon mån bör klara av samma jobb?

Nu har jag inte kört någon dator med väldigt lite minne sedan 2007 och då 512MB. Det var rätt tight även med lättare användning och minimal multitasking. Ubuntu med såväl Gnome 2 och KDE 3 därav känslan av att det är tight, även med lättare belastningar. Med tanke på produktens nuvarande fokus så är det ju något av ett icke-problem möjligen, men för mina behov vill jag dock ha något lite rejälare åtminstone minnesmässigt.

Permalänk

Jättebra, men vad ska man ha den till?
Dvs om man inte är ett fattigt hjon som sitter i ett u-land och törstar efter 1080p.
Utan tvärtom faktiskt redan har en vettig dator, what's it good for då?

Permalänk
Medlem

...säkert många som kastat sig på och köpt denna helt i onödan i hopp om att få en billig mediaspelare efter hypen att man fått XBMC att rulla på den.

Så som denna är produkt är paketerad nu så är det en pryl för entusiaster som gillar att pilla med datorer och elektronik. Jag tror inte att vem som helst smärtfritt kan slänga in XBMC på den och få sig den perfekta billiga lilla mediaspelaren. Kunskap och intresse krävs.

Några grejer att tänka på för de rena 'mediaspelarköparna':
- Den har inget skal
- Den har ingen strömförsörjning
- Den har inga 'input devices' som fjärr, tangentbord, etc

...och rätta mig om jag har fel men för att XBMC ska 'bli trevligt' och automatiskt ta fram snygga bilder till film och musik så vill den ha access till materialet på en egen hårddisk, ej via DLNA (alternativt även via SAMBA(?) men då krävs ju en dator/NAS (med samba) också som är påslagen och lagrar materialet). Det finns säkert fler grejer för XBMC att ta i beaktande också...

Min poäng är att vill man i första hand ha en färdig 1080p-spelare så finns definitivt enklare alternativ och eventuellt även billigare om man räknar ihop allt. Vill man absolut ha just XBMC (iofs fullt förståeligt) rullande på en billig hårdvara så kanske detta är ett alternativ men kostnader ovan tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Jättebra, men vad ska man ha den till?
Dvs om man inte är ett fattigt hjon som sitter i ett u-land och törstar efter 1080p.
Utan tvärtom faktiskt redan har en vettig dator, what's it good for då?

Ok, detta är alltså en liten dator. Det finns tusentals andra också; laptops, stationära, pekplattor, etc. Alla har olika specifikationer. Är du nöjd med din dator idag så behöver du nog inte denna då. Svaret på din fråga blir då att i ditt fall är den inte bra för något alls (not good for anything).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

...säkert många som kastat sig på och köpt denna helt i onödan i hopp om att få en billig mediaspelare efter hypen att man fått XBMC att rulla på den.

Så som denna är produkt är paketerad nu så är det en pryl för entusiaster som gillar att pilla med datorer och elektronik. Jag tror inte att vem som helst smärtfritt kan slänga in XBMC på den och få sig den perfekta billiga lilla mediaspelaren. Kunskap och intresse krävs.

Några grejer att tänka på för de rena 'mediaspelarköparna':
- Den har inget skal
- Den har ingen strömförsörjning
- Den har inga 'input devices' som fjärr, tangentbord, etc

...och rätta mig om jag har fel men för att XBMC ska 'bli trevligt' och automatiskt ta fram snygga bilder till film och musik så vill den ha access till materialet på en egen hårddisk, ej via DLNA (alternativt även via SAMBA(?) men då krävs ju en dator/NAS (med samba) också som är påslagen och lagrar materialet). Det finns säkert fler grejer för XBMC att ta i beaktande också...

Min poäng är att vill man i första hand ha en färdig 1080p-spelare så finns definitivt enklare alternativ och eventuellt även billigare om man räknar ihop allt. Vill man absolut ha just XBMC (iofs fullt förståeligt) rullande på en billig hårdvara så kanske detta är ett alternativ men kostnader ovan tillkommer.

Strömförsörjningen är ju hur enkel som helst, koppla in din mobiltelefonladdare och kör!
Input devices? Den har ju usb. Kör valfritt tgb/mus, eller köp ett trådlöst med usb-dongel.
Antar att du jämför med nån sorts mediabox typ Boxee som kommer med fjärr... men då hamnar man ju direkt på typ 1500kr+, samtidigt som man inte får 1/10 av funktionaliteten/flexibiliteten i gränssnittet.

Finns ju även appar både till IOS och android för att styra XBMC.

XBMC fungerar utmärkt med "materialet" över t ex samba eller nfs.
Går till och med att köra på en gemensam mysql-databas så att varje enhet för sig slipper köra "scraping".

Köper definitivt att det finns enklare alternativ för dom som inte vill mecka..
Däremot är det en övertro på hur betalningsvilliga folk är, tror många ryggar tillbaka på 1500-2000:- för en mediabox, men genast får upp ögonen när dom hör $35...

Är grymt intresserad av att höra vad för alternativ som är billigare!
Det enda vettiga att driva XBMC med mig veteligen är Atom-system, och där snackar man ju runt 1500:- för modermodem, nån hundring för minne, samt ett chassi med psu, landar ju lätt på 2000:-.... Samt att det utan problem drar 10x så mycket el..

Dröjer nog inte länge innan det kommer en komplett mini-dist med XBMC förinstallerat (typ http://www.openelec.tv/), så det enda man behöver göra är att klona ut skiten via t ex unetbootin på sitt sd-kort och boota.

EDIT: Bra att man själv läser länkarna, openelec verkar redan vara igång med RPI:
http://www.openelec.tv/component/k2/item/235-openelec-on-rasp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

BasseBaba: Tror du har en viss övertro hur kunniga folk är. RPi är inte tillräckligt raffinerad för gemene man, det är ett experimentkort för programmering och delvis styrteknik , det är inte tänkt för att användas till riktiga processer utan det är ett verktyg för utbildning.

Det är inget mediacenter och den har aldrig varit dess syfte. Sen att man kan använda den till det är en helt annan sak, nu har raspberry gänget använt detta för att demonstrera sin produkt till den breda massan som egentligen är totalt ointresserad av programmering. Detta var för att bygga upp ett allmänt intresse. De har varit noga med att poängtera dess huvudsakliga syfte men detta har försvunnit i allt mediabrus. Nu tror en majoritet att detta är ett komplett mediacenter inkl en stor andel "datorentusiaster" här på Sweclockers.

Detta är för skolelever och entusiaster som vet vad de ger sig in på.

Permalänk
Medlem

Btw, har de inte ens någon laddare till? Hur ska man driva den isf?

Case kan man väl göra själv, inte särskilt snyggt kanske men jag tänkte väl isf ha det till något inbyggt i baksidan så det gör väl inget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Btw, har de inte ens någon laddare till? Hur ska man driva den isf?

Case kan man väl göra själv, inte särskilt snyggt kanske men jag tänkte väl isf ha det till något inbyggt i baksidan så det gör väl inget.

Mobilladdare?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ett mail från farnell att de fått in mer i lager och det gick nu att beställa, så nu har jag beställt en Raspberry Pi för ca 360kr inklusive gratis T-shirt

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu fick jag ett mail från farnell att de fått in mer i lager och det gick nu att beställa, så nu har jag beställt en Raspberry Pi för ca 360kr inklusive gratis T-shirt

Grattis! Även dem kör väl som RS, de som intressebokade först får beställa först? Ångrar att jag satt och segade för att de hade fjantavtal som innebar massa onödiga mail från dem. Hade ju iofs inte sett dem (Gmail <3) men ändå... Dum är man! :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Idag fick jag mail och kunde beställa en Raspberry Pi, via Farnells export-sida. Dock när jag tryckte på submit så skickades jag till startsidan där jag väljer land. Kom min beställning iväg, eller gick något galet? Inte fått något mail än. Vill ju inte fylla i den igen och få två stycken.

Någon som beställt och kan säga om man får någon mailbekräftelse eller om man kommer till någon sida efter man skickat ordern?

Permalänk
Medlem

Verkar som om folk är i full färd med att snabba upp Pi'n både genom valig överklockning men framförallt genom att snabba upp kontakten med själva OS på SDHC och nu också externa USB/HDD som kopplas till den genom USB då. Dom kör bara det absout nödvändiga som måste köras från SDHC minnet och resten genom USB. Tydligen ska det snabba upp PI'n rätt ordentligt. Teoretiskt borde man ju då också kunna köra med en extern SSD? Ett externt 2,5" HDD chassi och en bra billig SSD i den?

Anledningen att dom gör detta är då tydligen för att själva SDHC-interfacet är sjukt långsamt jämfört med vad man kan få ut via USB-interfacet. Nu är det ju bara USB 2.0 men det är ändå, vad jag har sett, minst dubbelt så snabbt mot om man kör allt genom SDHC. Plus att det inte är 100% att det funkar med riktigt snabba SDHC minnen.

Men som sagt, tror de experimenterar för fullt med att snabba upp även det så mycket som möjligt.

http://www.senab.co.uk/2012/05/29/raspberry-pi-overclocking/

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=63&t=5057

Permalänk
Medlem

Själv var jag precis på väg att beställa den när jag kunde det, men stoppade mig själv. Insåg att för att göra något vettigt med den så behövdes ganska mycket tillbehör och då blev den inte så billig länge. Dessutom är prestandan inte mycket att hänga i granen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Yay fick min Raspberry Pi idag, och en till är på väg

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Yay fick min Raspberry Pi idag, och en till är på väg

Jag skulle ha fått min vid det här laget också, men när jag väl fick erbjudandet om att jag fick köpa en (för många veckor sedan) så började jag tänka efter. Det var så mycket som behövdes kompletteras för att man skulle kunna använda den, så det hade blivit ganska dyrt ändå. USB-hubb, extern hårddisk, minneskort, strömadapter m.m.

Innan dess var jag väldigt sugen på att det skulle bli min tur så jag skulle få hem den nån gång, men jag avbröt min order. Ska jag ha en liten och klen dator så kan jag köpa den komplett med allt som behövs istället och säkert tjäna en hel del prestanda också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag skulle ha fått min vid det här laget också, men när jag väl fick erbjudandet om att jag fick köpa en (för många veckor sedan) så började jag tänka efter. Det var så mycket som behövdes kompletteras för att man skulle kunna använda den, så det hade blivit ganska dyrt ändå. USB-hubb, extern hårddisk, minneskort, strömadapter m.m.

Innan dess var jag väldigt sugen på att det skulle bli min tur så jag skulle få hem den nån gång, men jag avbröt min order. Ska jag ha en liten och klen dator så kan jag köpa den komplett med allt som behövs istället och säkert tjäna en hel del prestanda också.

Ah, för min del så har jag redan det mesta. Enda jag beställde till var SD klass10 annars har jag redan en rullande server och K400.
Fungerar ju utmärkt att strömma från serven, måste bara hitta lite mer stabilare build. Får nog min andra till veckan ^_^

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5