Permalänk
Medlem

Projekt "Pocket Thunder"

Hejsan alla Sweclockare!

Jag har som projektarbete tagit mig ann utmaningen att bygga ett "lan-chassi" där både skärm och tangentbord är inbyggt. Den ska vara lite mer portabel än andra datorer, kanske inte storleksmässigt, men det blir lättare att få med sig när allt är i en komplett enhet. För tillfället orkar jag inte skriva så mycket mer, utan vi går dirrekt till sak.

Så här är tanken att den ska se ut.
Skärmen ska alltså sitta bakom ramen och i ställningen finns plats för tangentbordet.

"Moderkortsplåten" är insänkt i chassit med ungefär 7cm. Då sticker det inte ut några kablar utanför chassit och det finns ingen risk att något USB-minne ska brytas av. På skisserna kan man se radiatorer, när chassit är klart är tanken att det ska sitta två stycken 240mm radiatorer för GPU och en 280mm radiator för CPU.

All plåt för chassiet ska vara 1,5mm aluminum som delvis ska bockas. Ställningen ska vara utav 4x4cm respektive 2x4cm metall med en diameter på 2mm.

Nu var plåten inskaffad. En del av materialet fixade jag från stena återvinningsstation och lite fick jag fixa själv. Vissa plåtar var lite repiga dessvärre:(

Och så var metallen fixad.

Jag börjar med att tillverka ställningen. Först kapar jag upp bitarna i den storlek/form jag behöver. Sedan gör jag en liten ram för att båda sidorna av ställningen ska bli lika under svetsningen.

Därefter svetsar jag ihop delarna.

Så här blev resultatet, väldigt nöjd med min skapelse:) Hålet som syns på bilden är för kabeldragning av strömkabel och tangentbord.
Nu måste jag bara slipa ner mycket av den metall som svetsen skapade i överflöd. Inget proffs på att svetsa dirrekt...

Har inga "fancy" maskiner för att bocka... Men det löser man med två tjocka metallplattor, tvingar och en jävligt farlig gummiklubba.

Klippt på de ställen där plåten ska bockas med plåtsax. Bonkar till plåten med gummiklubban.

Klippt ut hål i plåten. Även detta med plåtsax, ytterst mödosamt.

Köpt en moderkortsplåt som jag inte orkar göra helt själv. Klippte bort lite på den.

Detta ska bli kåpan för moderkortsplåten. Måste bara bockas till en hel del..

Tillslut är den klar..

Bockat den stora plåten och skruvat fast den med bottenplåten. Nu börjar det likna något.

Arbetar på en "mittenplåt" som ska sitta som stöd bakom moderkortsplåten. På mittenplåtens baksida ska hårddiskar och nätaggregat monteras fast. Detta gör jag genom att poppnita fast dem på plåten.

Så här blev den när den var klar.

Handlat lite prylar som behövs för kabeln igenom ställningen. Både strömkabeln för nätaggregatet och för skärmen ska kopplas ihop till en kabel. Änden på denna kabel fästs fast i baksidan på ett "apparatuttag" på ställningens baksida. Då har man en löstagbar kontakt.

Monterat "apparatuttaget" i ställningens baksida.

Gängar skruvhål i ramen.

Skurit till gummibitar som sitter mellan plåtar för att minska vibrationer.

Tillverkat baksidan av chassit. Plexiglaset har fortfarande skyddsplasten på.

En bild på allt det som jag skapat. Snart klar med tillverkningen.

Jag kom på en bättre lösning till skärmen. Här ser man hur den är fastnitad på chassit.

Nu har jag monterat ihop alla delar.

Detta är så långt som jag kommit hittills. Men ännu är det inte klart. Innan allt monteras ihop ordentligt
med bla. poppnitar, så ska alla delar lackeras. Dessutom måste jag på något sätt fixa ett specialgjort fläktgaller, göra ett handtag så att man lättare kan bära den, göra ett fäste uppe på skärmen där man också ska kunna justera vinkeln. Sedan åtestår det att fixa och installera alla komponenter, vattenkylning mm.

Hoppas att ni gillar vad ni sett hittills. Kom gärna med åsikter och tips. Ni här på Sweclockers har alltid varit hjälpsamma! Kanske vet ni hur jag ska kunna fixa fläktgaller eller något annat.
Mer bilder kommer inom kort. Om ni vill veta mer om något är det bara att säga till.
//Jakob

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, jag har länge gått och tänkt på ett komplett lanpaket likt det du gör:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

coolt, såg en anna som gjorde fläktgaller av gallret på en papperskorg från ikea

Permalänk
Medlem

Bra att du gör en tråd istället för att lägga upp ett halvfärdig galleri!
Och snygg design ^^

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Imponerande! Ser fram mot slutresultatet!

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt. Du har både driv, fantasi och resurser, ser jävligt bra ut.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bra idé, ser fint ut. Följes

Permalänk
Entusiast

Synd att ordet awesome är så överanvänt, det är det enda jag kan komma på just nu som beskriver det
Är det inte väldigt tungt?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Det jag tänkte på var väll skärmskydd om du ska bara runt på dem till lan osv. Antar också att det kommer en perforerad täckplåt till "bakpanelen" på sidan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla positiva komentarer! Kul attt ni gillar det!

Skrivet av NoNaMeD:

coolt, såg en anna som gjorde fläktgaller av gallret på en papperskorg från ikea

Tack:), ja det är ju ett alternativ. Men för att täcka fläkthålen har jag tänkt mig lite tjockare plåt där formen på fläktgallret skurits med maskin. Dock så har jag inte tillgång till någon sådan maskin..

Skrivet av lollol7:

Bra att du gör en tråd istället för att lägga upp ett halvfärdig galleri!
Och snygg design ^^

Eller hur;) Det får bli ett galleri när den är klar.

Skrivet av Zaptoit:

Riktigt häftigt. Du har både driv, fantasi och resurser, ser jävligt bra ut.

Tack så mycket, jag försöker så gott jag kan:) En hel del är väldigt tidskrävande att göra eftersom jag i princip bara använder mig av handredskap. Men det ska ju inte vara för lätt heller;)

Skrivet av Blargmode:

Synd att ordet awesome är så överanvänt, det är det enda jag kan komma på just nu som beskriver det
Är det inte väldigt tungt?

Haha, det räcker i varjefall för att få mig glad:D
Jo visst väger det endel. Har dock inte vägt det ännu, får göra det sen när det är klart. Så länge som allt är lätt att få med sig så gör det inget om den blir lite tung;)

Skrivet av jocke92:

Ser bra ut. Det jag tänkte på var väll skärmskydd om du ska bara runt på dem till lan osv. Antar också att det kommer en perforerad täckplåt till "bakpanelen" på sidan.

Tack, också funderat på skärmskydd. Men har inte kommit på någon bra lösning för det ännu. Ska tillverka fästet på ovansidan av skärmen, sedan får vi se hur det blir med skärmskydd:)
Jo det har du rätt i, om du syftar på hålet för moderkortets I/O panel, så ska jag tillverka någon sorts lucka där. Glömde att säga det..;)
Glömde också säga att det skall göras ett fläkthål för 240mm radiator på bakplåten, bredvid fönstret.

Permalänk

Ser grymt häftigt ut.
Kommer Följas

Visa signatur

{ Intel Core i5 7600K /w H80 v2 } - { ASUS STRIX Z270G } - { Corsair Vengeance 16GB DDR4 } - { ASUS STRIX 1060 6GB OC } - { 2x Samsung EVO 250gb & 120gb } - { Corsair RM 750W } - { Fractal Design Mini C }

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat ritningarna efter resultatet.

Jag är lite osäker på valet av färg på de olika delarna, man kan blanda på så många olika sätt. Detta tycker jag ser ganska snyggt ut.

Så här har jag tänkt att skärmen ska fästas på toppen. Skärmen klämms fast lite löst med gummi runt omkring som skyddar från skador. Med två tummskruvar kan man ändra vinkeln. En ganska enkel lösning. Vad tycks?:)

Detta är hur jag har tänkt mig fläktgallrerna. Eventuellt får jag göra gallrerna själv. Vi har en fräs här hemma, men den är väldigt gammal så allt får man styra för hand med små rattar och det kommer ta lååååång tid. Det bästa vore om det finns något ställe som kan tillverka gallrerna med en modernare maskin.

Finns det någon som vet var man kan få tag i något sorts fläktfilter i metervara?

Permalänk
Medlem

kan du inte gör annars så man lossar skärmen på något enkelt sätt och vänder den med skärmen mot "lådan" under transport? annars ser allt bra ut! kanske hörn-fäste till skärmen så minskar risken att den går i sönder då det ofta är hörnen man slår i under transport!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

kan du inte gör annars så man lossar skärmen på något enkelt sätt och vänder den med skärmen mot "lådan" under transport? annars ser allt bra ut! kanske hörn-fäste till skärmen så minskar risken att den går i sönder då det ofta är hörnen man slår i under transport!

Det låter som en kanon ide och en bra ide.
Att du kan vända skärmen så att den skyddas under transport,flytt är ju nästan ett måste och hörn fästen är ju aldrig fel för lite mer skydd samt att den då troligen sitter mer stabilt.

Annars ser det kanon ut och väntar på att se fler bilder

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Sjukt nice! Ska bli intressant & se resultatet.
Mvh.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKey:

Nu har jag uppdaterat ritningarna efter resultatet.

http://i1256.photobucket.com/albums/ii494/Owince/Nyritning3.j...

Jag är lite osäker på valet av färg på de olika delarna, man kan blanda på så många olika sätt. Detta tycker jag ser ganska snyggt ut.

http://i1256.photobucket.com/albums/ii494/Owince/Nyritning2.j...

Så här har jag tänkt att skärmen ska fästas på toppen. Skärmen klämms fast lite löst med gummi runt omkring som skyddar från skador. Med två tummskruvar kan man ändra vinkeln. En ganska enkel lösning. Vad tycks?:)

http://i1256.photobucket.com/albums/ii494/Owince/Nyritning1.j...

Detta är hur jag har tänkt mig fläktgallrerna. Eventuellt får jag göra gallrerna själv. Vi har en fräs här hemma, men den är väldigt gammal så allt får man styra för hand med små rattar och det kommer ta lååååång tid. Det bästa vore om det finns något ställe som kan tillverka gallrerna med en modernare maskin.

Finns det någon som vet var man kan få tag i något sorts fläktfilter i metervara?

När det kommer till frågan om fläktfilter kom jag direkt att tänka på denna tråd, hoppas den kan vara till hjälp!

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/files/img/max/6911352_12.png
tänker på något sådant till skärmen fast hela vägen på sidorna och tomt i toppen och att det invändigt är något mjukt material, alltså inte ren plåt så det inte skadar skärmen... Så att man kanske gör någon sådan här "skärmställning" likt fläkthållaren och då kan man ju dra upp skärmen och vända på den så är den skyddad vid transport... Alltså en hållare som typ ser ut som ett U som man fäster på datorn och kan vinka likt fläkthållaren... Tycker jag låter som en bra idé... Men är det genomförbart?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

kan du inte gör annars så man lossar skärmen på något enkelt sätt och vänder den med skärmen mot "lådan" under transport? annars ser allt bra ut! kanske hörn-fäste till skärmen så minskar risken att den går i sönder då det ofta är hörnen man slår i under transport!

Ja det var en smart idé! Tack så mycket:). Jag har ritat ett annat alternativ av fäste som du kan se nu.

Skrivet av grizzly666:

Det låter som en kanon ide och en bra ide.
Att du kan vända skärmen så att den skyddas under transport,flytt är ju nästan ett måste och hörn fästen är ju aldrig fel för lite mer skydd samt att den då troligen sitter mer stabilt.

Instämmer, Det nya alternativet borde göra skärmen mer säker och stabil. Kul att du gillar det!
Annars ser det kanon ut och väntar på att se fler bilder

Skrivet av EW200:

Sjukt nice! Ska bli intressant & se resultatet.
Mvh.

Trevligt att du tycker så! Ska kämpa på så gott det går:)

Skrivet av Eltarion:

När det kommer till frågan om fläktfilter kom jag direkt att tänka på denna tråd, hoppas den kan vara till hjälp!
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Ja det var en bra tråd, dummt att man inte kan köpa duk/nätet på Ikeas hemsida. Jag bor i Borås, så det blir ju en bit och köra bara för att skaffa fungerande filter. Men om det är vad som krävs så skall jag faan göra det!;)

Skrivet av Extremaz:

http://www.inet.se/files/img/max/6911352_12.png
tänker på något sådant till skärmen fast hela vägen på sidorna och tomt i toppen och att det invändigt är något mjukt material, alltså inte ren plåt så det inte skadar skärmen... Så att man kanske gör någon sådan här "skärmställning" likt fläkthållaren och då kan man ju dra upp skärmen och vända på den så är den skyddad vid transport... Alltså en hållare som typ ser ut som ett U som man fäster på datorn och kan vinka likt fläkthållaren... Tycker jag låter som en bra idé... Men är det genomförbart?

Ja idén är det inget fel på, har haft tankarna kring liknande lösningar:). Men jag tror det blir lite kompliserat och svårt att göra för min del.

Detta är hur det andra alternativet av skärmfästning ser ut. Som ni sa, så blir det stabilare och säkrare att ha fästningen i kanten.

Om man lättar på tummskruvarna så ska det gå att vrida ut fästerna. Då blir det lätt att plocka upp och vända på skärmen när den ska transporteras längre sträckor. (handtaget som är på bilderna ska inte se ut så)

Vad tycks?:)

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut:) Tummen upp och ger betyg när det är klart!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKey:

http://i1256.photobucket.com/albums/ii494/Owince/Hllarealtern...

Detta är hur det andra alternativet av skärmfästning ser ut. Som ni sa, så blir det stabilare och säkrare att ha fästningen i kanten.

Ser ganska bra ut men jag tror att det skulle bli något bättre så här.

Beundra mina fantastiska paint kunskaper

Blir ju lite mer säkerhet i sidled då sen skulle väl även botten plattan som skärmen står på behöva vara ett U för att förhindra skärmen från att glida inåt,utåt på den din bild så ser den ju ut att vara plan.
Det behöver ju inte vara en stor kant på någon av ställena borde ju räcka med 5mm bara det finns nåt som stödjer lite.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Proffsmoddare

Ser riktigt fint ut du!! Gillar allt-i-ett-lösningar skarpt... Som grizzly666 nämnde så kan det vara bra att säkra skärmen i sidled.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ser ganska bra ut men jag tror att det skulle bli något bättre så här.
http://i1149.photobucket.com/albums/o584/Bull_Dozer/minaotrol...

Beundra mina fantastiska paint kunskaper

Blir ju lite mer säkerhet i sidled då sen skulle väl även botten plattan som skärmen står på behöva vara ett U för att förhindra skärmen från att glida inåt,utåt på den din bild så ser den ju ut att vara plan.
Det behöver ju inte vara en stor kant på någon av ställena borde ju räcka med 5mm bara det finns nåt som stödjer lite.

Jo det gör jag allt, riktigt tallangfullt!:) Snällt av dig att du tog tiden att visa hur du menar på bild!
Det ska nog gå att ordna så att sidorna täcks in typ som du föreslagit. Nedtill sitter skärmen fast ganska bra. Det sticker ut en bit metall i mitten på skärmens undersida, som tidigare utgjorde en del av skärmens fotfäste. Denna bit metall är som en ovalformad stång och sitter redigt fastmonterad in i skärmen. Vad man inte ser från ritningarnas vinkel är att bottenfästet har ett hål i sig som passar den ovala stången precis. Vilket gör att skärmen inte kan flytta sig varken, fram, bak eller åt sidorna där nere. Man kan fortfarande ändra lutningen på skärmen på toppen. Jag kan lägga upp någon bild på det i morgon!:)

Skrivet av quizz_kid:

Ser riktigt fint ut du!! Gillar allt-i-ett-lösningar skarpt... Som grizzly666 nämnde så kan det vara bra att säkra skärmen i sidled.

Tack så mycket! Visst är ballt med allt-i-ett-lösningar, du har ju själv gjort den bästa jag sett!:)
Jadå, den skall allt säkras!

Permalänk

Du måste ha stora fickor!

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Du måste ha stora fickor!

I såna här fall är det oftast verktygen som sätter stopp prismässigt och han verkar ju ha det mesta tillgängligt. Material däremot är jättebilligt, aluminium kostar inte mycket alls i så tunna tjocklekar han beställer, och lite sladd kostar ju ingenting. Förutsatt att han använder sina nuvarande komponenter skulle jag tippa att bygget kan hamna på under 1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

I såna här fall är det oftast verktygen som sätter stopp prismässigt och han verkar ju ha det mesta tillgängligt. Material däremot är jättebilligt, aluminium kostar inte mycket alls i så tunna tjocklekar han beställer, och lite sladd kostar ju ingenting. Förutsatt att han använder sina nuvarande komponenter skulle jag tippa att bygget kan hamna på under 1500

Jag tror att han syftade på trådnamnet mer än kostnaden ^^ Smidigt bygge men fortfarande jobbigt att få ner i fickan

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Du måste ha stora fickor!

Skrivet av Tacocat:

Jag tror att han syftade på trådnamnet mer än kostnaden ^^ Smidigt bygge men fortfarande jobbigt att få ner i fickan

Nej vad dum jag känner mig nu, ber om ursäkt till er båda och övriga som läst mitt ogenomtänkta svar >_<

Permalänk
Medlem

Bort med kedjan på toppen. Försök ha det så stilrent som möjligt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Bort med kedjan på toppen. Försök ha det så stilrent som möjligt

Kedjan var bara ett experiment som råkade hamna med på bilden:)
Den ska inte vara med (skrev detta lite diskret i ett av mina inlägg)
Men det ska vara något sorts handtag uppe på.