Kartprogram till gps?

Permalänk
Medlem

Kartprogram till gps?

Hej

Ska ut och roadtrippa i sommar i gamla Jugoslavien-området, närmare bestämt i Kroatien, Bosnia&Herzegovina, Serbien+Kosovo, Makedonien, Albanien samt Montenegro.
Eftersom det antagligen är lite mer svårnavigerat än de mer "civiliserade" länder man rest i så tänkte jag skaffa en GPS för första gången.

Har en laptop med på resan, så det smidigaste är att bara köpa en USB-ansluten antenn och nåt kartprogram till det.
Globalsat BU-353 verkar fungera rätt bra enligt folk, men vad rekommenderar ni för mjukvara? Har tidigare bara hört talas om Microsoft Autoroute, men enligt deras hemsida har den inte kartor för något av dessa länder.

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Permalänk
Medlem

När det kommer till elektroniska kartor (yahoo, bing, google, mapquest) är dessa länder vita fläckar.
En hederlig papperskarta köpt på plats är nog det säkraste alternativet.
GPS kan ju ge dig din position om du är vilse, men inte mycket mer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

När det kommer till elektroniska kartor (yahoo, bing, google, mapquest) är dessa länder vita fläckar.

Jag håller nog med om slutsatsen, men så länge man håller sig på de större vägarna och undviker de minsta byarna ger väl google viss hjälp även i dessa länder?

Permalänk

Problemet är att en konstant uppkopplings behövs för dessa.

Både Garmin och TomTom verkar ha klienter för PC för deras kartor, motsvarande finns även för både iOS och Android om du har en sådan. Tycker nästan du ska slopa idéen att köpa en "riktig" gps då de flesta telefoner och mindre sufplattorna totalt utklassar dem i både skärm och snabbhet.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag håller nog med om slutsatsen, men så länge man håller sig på de större vägarna och undviker de minsta byarna ger väl google viss hjälp även i dessa länder?

Ja vad jag kan se så är det bara Bosnien-Hercegovina som allt utom motorvägarna fattas på google maps.
Dom andra länderna ser det ut att vara rätt bra täckning på.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Microsoft Autoroute verkar ha de största vägarna (typ samma som internet-kartorna). Dock bara de *allra största*, det är väldigt mycket som saknas. Tänk typ att "genvägen" från Jönköping till Gbg saknas, så man får köra via skåne för att ta sig mellan Sthlm och Gbg.
Dessutom är alla storstäder bara punkter med namn men inget mer, utom möjligen motorvägen som går rätt igenom stan.

Kommer nog ändå köpa GPSen då den kan vara till användning på andra resor, så får testa hur olika program visar positionen när man inte befinner sig i närheten av en väg.

Skrivet av Tejprullen:

Problemet är att en konstant uppkopplings behövs för dessa.

Både Garmin och TomTom verkar ha klienter för PC för deras kartor, motsvarande finns även för både iOS och Android om du har en sådan. Tycker nästan du ska slopa idéen att köpa en "riktig" gps då de flesta telefoner och mindre sufplattorna totalt utklassar dem i både skärm och snabbhet.

Har varken smartphone eller surfplatta, och tänker inte skaffa något sånt, så en USB-GPS är det absolut billigaste och lättaste.

Har hittat kartor för området: http://gps.bulmaps.bg/?class=files&action=product&lang=en&pro...
Hur får jag detta att fungera på datorn? Står nåt om Garmin, googlade, och det är väldigt oklart vad det ens är för något...

Permalänk
Inaktiv

Openstreet map kartor är förmodligen bästa alternativet.
Skaffa navit och ladda ner. Inte optimalt men behöver inte internet.

Sedan är det tveksamt hur intelligent det är att besöka kosovo. resten är ok men där riskerar man livet för att se ett land i total kollaps.