Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Medlem

Riktigt skrämmande. jag jobbar själv på ISP med säkerhets tjänster brandväggar med mera.
Det som jag håller på mest med är just application controll samt filtrering, med tanke på logg funktioner med mera så är det inget svårt att få fram raporter på allt och lite till. Specielt eftersom den även kör genom https utan problem.
kan bara tänka mig hur det blir när man kör samma sort på alla privatkunder. detta kommer bli extrema loggfiler, kommer man över detta kan man göra det mesta och egentligen ta över hela liv då vi gör allt på internet.
Det tråkiga med det hela är att vill man verkligen gömma sig så går detta och lösa, endast svensson kommer drabbas av detta.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Bahnhof! Försök att gå över till Bahnhof ni som kan.. Dom går imot skiten! bättre med mer o mer användare går över till bahnhof, det skulle märkas hos operatörerna!

http://svt.se/2.22620/1.2749633/bahnhof_vi_anonymiserar_alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe1100:

Så otroligt sant, Längtar till "Vår" generation kommer göra succe i riksdagen!

När "vår" generation sitter där, kommer det antagligen ett problem som vi inte förstår men som dom unga förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

OBJECTION

schweiz har krav att om 50k personer (har för mig det är 50k) skriver på en namnlapp Måste det bli folkomröstning och folkomröstningen är bindande

Okey då, Schweiz är bra nära Borde nästan flytta dit...om det inte va för fortkörningsböterna

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Besviken

Besviken på riskdagen, besviken på våra partier och regeringen. Besviken på EU. Finns det ingen som längre tar vara på vår demokrati, vår integritet??

Permalänk
Skrivet av eD@RCP:

Riktigt skrämmande. jag jobbar själv på ISP med säkerhets tjänster brandväggar med mera.
Det som jag håller på mest med är just application controll samt filtrering, med tanke på logg funktioner med mera så är det inget svårt att få fram raporter på allt och lite till. Specielt eftersom den även kör genom https utan problem.
kan bara tänka mig hur det blir när man kör samma sort på alla privatkunder. detta kommer bli extrema loggfiler, kommer man över detta kan man göra det mesta och egentligen ta över hela liv då vi gör allt på internet.
Det tråkiga med det hela är att vill man verkligen gömma sig så går detta och lösa, endast svensson kommer drabbas av detta.

Okey, men då borde du kunna säga ifall det hjälper att köra VPN tjänster för att telia osv, inte ska kunna se vad man surfat på för sidor?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

"Politikerna"

Skyll inte på "politikerna"!
1) Det finns enskilda politiker(C) som röstade emot det här idiotförslaget, och det finns hela partier (Mp, V) som röstade emot det här förslaget. Dessutom var det många som lade ner sin röst.
2) Politikerna har bara den makten som vi ger dem. Om du gillar sånt här, fortsätt rösta på M, Fp, S. Om du inte gillar det.. ???? (Du kan nog list ut själv)

### Politics for Dummies ###
1. Tag reda på vad du tycker.
2. Tag reda på vilket parti som tycker som du.
3. Rösta på det partiet.
4. ????!?!?
5. Profit.
### End Message ###

/Själv fritidspolitiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Att massmörda oskyldiga människor kommer nog inte göra saker bättre.

Vem har sagt att man måste mörda de oskyldiga? De är bara oskyldiga tills rösterna i mitt huvud säger annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Skyll inte på "politikerna"!
1) Det finns enskilda politiker(C) som röstade emot det här idiotförslaget, och det finns hela partier (Mp, V) som röstade emot det här förslaget. Dessutom var det många som lade ner sin röst.
2) Politikerna har bara den makten som vi ger dem. Om du gillar sånt här, fortsätt rösta på M, Fp, S. Om du inte gillar det.. ???? (Du kan nog list ut själv)

### Politics for Dummies ###
1. Tag reda på vad du tycker.
2. Tag reda på vilket parti som tycker som du.
3. Rösta på det partiet.
4. ????!?!?
5. Profit.
### End Message ###

/Själv fritidspolitiker.

"Politikerna" behöve rinte betyda ALLA politiker. Det kan även betyda dom som röstade för, eller dom som röstade emot.

Jag hatar alla idiotpolitiker som röstade för detta. Jag gillar de politiker som röstade emot.

Permalänk

Det som de flesta av er säger stämmer in på piratpartiets tankar, rösta på dem om det nu är så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Okey, men då borde du kunna säga ifall det hjälper att köra VPN tjänster för att telia osv, inte ska kunna se vad man surfat på för sidor?

Ja om du startar sektionen från en client på PC:n, eller skapar tunneln från din router.

Om du kopplar upp via en hemsida så är svaret nej, (utgående https) då kan man sätta att brandväggen skapar ett nytt certifikat till din PC. så när du skickar trafik mot sidan så dekrypteras den i brandväggen och sedan krypteras med korrekt certifikat i brandväggen som sedan skickar detta mot hemsidan.
Däremot tror jag inte telia gör detta då det skulle krävas extrema brandväggar samt prestanda, men möjligheten finns

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigan:

Vem har sagt att man måste mörda de oskyldiga? De är bara oskyldiga tills rösterna i mitt huvud säger annorlunda.

Tja om man skulle göra en Anders Breivik ska man ju gå till ett sommarläger och döda ungdomar och barn och de tycker jag är ganska oskyldiga till det mesta.

Permalänk

Personer som sitter i regeringen är pajaser som inte vet ett skit om teknologin och tror att dem kan något.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

I norrköping gjorde organiserad brottslighet upp, mitt på ljusa dagen i somras, i centrum och sköt på varandra. Polisen häktade en massa personer men lyckades inte få någon fälld.

Men prioritet hos politiker är tydligen att stifta lagar om hur internet skall övervakas istället...

Jo man känner ju sig verkligen otrygg när man är ute på nätet och surfar till skillnad från när man går på stan och vet att någon kan börja skuta när som helst och ändå gå fri därifrån.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

I just den här frågan spelar det ingen roll.Dom är de ända som vill se en allmän skärpning när det gäller Straff i Sverige vilket är på tiden!
Här skyddar vi mördare,Våldtäktsmän ja brottslingar i största allmänhet.De som är offren får inte ett skit.Inte ens något man kan kalla ersättning!

Rattfylla tex..... killen är ute efter 1,5 år igen efter att mejat ner en familj,Det kallar jag människovärde!

Jag håller med om det, däremot kan jag inte stå bakom ett parti som är så efterblivna att dem vill ta vårt samhälle tillbaka till 1920-talet, för det var ju så mycket bättre då, inga utlänningar som besudlade och tuberkolosen dödade folk från höger till vänster.

Permalänk
Medlem

Hur ska man gå runt detta då? VPN på datorn och sen kontantkort på mobilen?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Nedladdare har aldrig behövt oroa sig, det finns gott om sätt att vara anonym, det är den vanliga svensson som får sina liv registrerade i Reinfeldts databas.

Skrivet av Fille88:

När "vår" generation sitter där, kommer det antagligen ett problem som vi inte förstår men som dom unga förstår.

Dessutom är det ju så att det sker en gradvis övergång, alla politiker byts inte ut på samma gång. Sedan kommer många att svika sina föresatser när de väl hamnat vid köttgrytorna, garanterat.

Permalänk
Skrivet av maverick661:

Du inser väl att om ingen protesterar så kommer det inte att sluta här. Sluta upp med sånt där jävla "Jag har rent mjöl i påsen"- skit.

Håller med hårt! >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Hur ska man gå runt detta då? VPN på datorn och sen kontantkort på mobilen?

Börjar bli mer och mer lockande att köra VPN helt klart. Samt kryptera samtliga diskar av ren princip

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

detta påverka inte mig ett skit(minus notan för kalaset då) men jag tugga likväl fradga...by the people for the people-trode jag var demokratins grundbult men så var ju icke fallet..

rent mjöl i mitt j***** brun öga tack...

tack och adjö

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Många av förslagen inom övervakning på Internet kommer från svenska politiker.
Trollet Thomas Bodström var duktig på att ge EU tips på övervakningsverktyg, men flydde landet så fort hans idioti bet honom i röven ens det minsta.

Sverige har inget i EU att göra. Vi är Bryssels lydiga hund. En hund som förutom att vara lydig och kelsjuk också lägger mycket pengar i Bryssels outtömliga fickor.

Ja, vilket klokt val. Det enda Sverigedemokraterna saknar är Bert Karlsson som partiledare.

Så talar en som är påläst hör jag.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Hur mycket har Amerikanska lobby grupper med det här att göra, som när de haffade TPB?

Eller är det helt enkelt idiotiska svenska politiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Vilka blåsta jubelidioter dom är alltså. Fyfan.

Första steget mot polisstat. Dom fattar ju inte att detta inskränker på integriditeten (eller så bryr dom sig inte). Att dom bara kan bortse från denna vitala del i samhället är så fullkomligt efterblivet.

Snarare ett av de sista stegen. När länder inför regler så folk blir rädda för att prata åsikter fritt, då behövs det inte alls mycket för att de skall kollapsa demokratiskt.
Polis har enorma befogenheter idag, de kan gå in och göra husrannsakan hos vem som helst, gräva i datorer och annat. Finns flera som förstått det och hämnas på andra genom att skvallra lite. Behöver inte vara sant men det är obehag nog att ha flera poliser som rotar igenom bostaden, det är inte direkt så att de städar efter sig.

Permalänk
Medlem

That's it.

Nästa val röstar jag inte på något parti som står för "lagar" som detta.

Nu får det fan vara nog.

Permalänk

menar. det är bara 4 knappar... HUR FAN kan 200+ ta fel knapp? , lovar att någon kopplat om knapparna från nej osv till ja. dom 41 andra har dom laggt till för att det inte ska se allt för misstänksamt ut

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Skyll inte på "politikerna"!
1) Det finns enskilda politiker(C) som röstade emot det här idiotförslaget, och det finns hela partier (Mp, V) som röstade emot det här förslaget. Dessutom var det många som lade ner sin röst.
2) Politikerna har bara den makten som vi ger dem. Om du gillar sånt här, fortsätt rösta på M, Fp, S. Om du inte gillar det.. ???? (Du kan nog list ut själv)

1) Skulle kunna skriva en del om första meningen men väljer att avstå då jag förmodligen inte kan göra en objektiv bedömning pga förutfattade meningar om hampabrukande.

Att lägga ner sin röst betyder bara att man saknar stake och inte vågar stå för att man inte tycker som majoriteten...
något att hylla, japp i sverige är det så, för nåde den som inte tycker som majoriteten... rättning i leden, annars blir det pisk/utfrysning.

2) Intressant tankebana, tyvärr så funkar den inte fullt ut i semi-skendemokratin sverige. Tanken är dock fin.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Kan man inte enligt offentlighetsprincipen begära ut dessa loggar ISPn har på en och maila dom till diverse statliga instanser? Detta mail måste väl då diarieföras? Tänkte för att generera lite extra trafik och datamängd...

Vidare skulle man ju kunna skapa ett program som genererar en sjuh*lvetes massa anslutningar - i samma syfte...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Var inte sverigedemokraterna med och röstade?

Har för mig att det var så ja. Hörde det på radion på jobbet,men är inte helt säker!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]