Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

2 ram stickor = Bluescreen - Vad göra?

Tjena!

Köpte en dator för några månader sedan som har krånglat som bara den.... Har tillslut kommit fram till att om jag har 2 ram stickor i samtidigt så får jag bluescreen när jag gör något mer än att vara inne på internet. Just nu så kör jag med bara 1 och då fungerar allt klockrent. Jag har redan lämnat in datorn till Inet en gång då jag trodde att det var fel på minnerna men jag antar att det är moderkortet som spökar då båda minnerna funkar perfekt om jag kör dom för sig.

Jag köpte hela datorn på Inet och jag har som sagt redan lämnat in den för att kolla på minnerna, men där fick jag inga fel. Om jag ville undersöka hela datorn så skulle det kosta en femhundring. Hur ska jag gå till väga?

Mvh
W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedgruzet:

Tjena!

Köpte en dator för några månader sedan som har krånglat som bara den.... Har tillslut kommit fram till att om jag har 2 ram stickor i samtidigt så får jag bluescreen när jag gör något mer än att vara inne på internet. Just nu så kör jag med bara 1 och då fungerar allt klockrent. Jag har redan lämnat in datorn till Inet en gång då jag trodde att det var fel på minnerna men jag antar att det är moderkortet som spökar då båda minnerna funkar perfekt om jag kör dom för sig.

Jag köpte hela datorn på Inet och jag har som sagt redan lämnat in den för att kolla på minnerna, men där fick jag inga fel. Om jag ville undersöka hela datorn så skulle det kosta en femhundring. Hur ska jag gå till väga?

Mvh
W

provat att köra ramstickorna i olika kombinationer?

tex: 0101, 1010, 1100, 0011, 0110?

(1=sticka, 0=ingen sticka)

EDIT:AMD eller Intel?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

provat att köra ramstickorna i olika kombinationer?

tex: 0101, 1010, 1100, 0011, 0110?

(1=sticka, 0=ingen sticka)

Bara testat 0101, 1010 och 1100, testar de andra senare ikväll.

Skrivet av morxy49:

EDIT:AMD eller Intel?

i5 2500k

Permalänk
Medlem

vilka minnen är det är det 1600 mhzare så får du ju klocka dem själv om det är 1333 mhz så är det nog moderkortet som spökar eller någon inställning i bios...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

vilka minnen är det är det 1600 mhzare så får du ju klocka dem själv om det är 1333 mhz så är det nog moderkortet som spökar eller någon inställning i bios...

Dessa; http://www.inet.se/produkt/5315084/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Har testat alla möjliga inställningar i bios, allt från 8**(?), 1066, 1333 och 1600. 1066 funkar ibland i 3-4 minuters spelade sen så blir det bluescreen. 1333 och 1600 är no-go då jag får bluescreen så fort jag startar bf3.

Har också kollat klock-timings så att det var de rätta.

Permalänk

Har nu också testat 0-1-1-0 och 1-0-0-1 på stickorna, funkade bra i 1 timmes spelande sedan så blev allt svart på skärmen. Testade att ändra från T1 till T2 då jag har läst att det ska vara stabilare, men lite långsammare, så det kanske var det som det gjorde att jag fick helt svart skärm istället för BSOD?

Permalänk

Har du överklockat 2500K:n?
Tänkte om det är något med strömmen som inte räcker till vid load...?

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av DrumTiger:

Har du överklockat 2500K:n?
Tänkte om det är något med strömmen som inte räcker till vid load...?

Ja, den är på 4ghz, den är på auto volt atm.... ska jag sätta den till ett specifikt värde? Sitter annars på en 750 wattare från corsair så tror att det finns tillräckligt

En annan fråga, står att jag ska ha timings 9-9-9-24. Kan jag ändra dessa så att datorn blir stabilare eller är det bara de timings som står på deras hemsida som gäller?

Permalänk
Medlem

om du har överklockad BCLK/FSB så överklockas minnena automatiskt, och kanske får för mycket ström/kör för hårt.

Kolla så att du inte har dom på för hög Mhz och volt

Visa signatur

[ Processor i9 9900K 4,9ghz, 1,34V-- Grafikkort Asus strix 1080 TI OC -- Minnen Corsair 16 Gig minnen 3200 mhz DDR4 -- Hårdiskar 1x Samsung 850Evo -- Nätagg 850W Corsair gold -- CPU KylareThermaltake Floe Riing RGB 360 TT Premium -- Chassi Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Plus Svart

Permalänk
Inaktiv

Du kan ställa om timingen till tex cl10-10-10-28 samt ställ volten på 1.5v.
Testa om det blir stabilt.

Har du senaste moderkorts biosen?
Se till att FSB står på 100

Permalänk
Medlem

Sätt minnena i portar enligt manual
Gör clr Cmos, så att bios identifierar minnena på nytt.

Kör sedan memtest.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av zeal89:

om du har överklockad BCLK/FSB så överklockas minnena automatiskt, och kanske får för mycket ström/kör för hårt.

Kolla så att du inte har dom på för hög Mhz och volt

Vad är BCLK/FSB? Har endast ändrat värdena på tCL, tRCD, tRP och tRAS. Mhz'en har jag testat allt från 1066 till 1600, 1066 är stabilt någon timme sen så blir det BSOD. Volten har jag alltid haft på auto.

Skrivet av anon89694:

Du kan ställa om timingen till tex cl10-10-10-28 samt ställ volten på 1.5v.
Testa om det blir stabilt.

Har du senaste moderkorts biosen?
Se till att FSB står på 100

Ska testa dom värdena, ska jag göra det med Command Rate på T1 eller T2?

Senaste BIOS'en har jag, men var hittar jag FSB i ClickBIOS?

Skrivet av FatherOfThree:

Sätt minnena i portar enligt manual
Gör clr Cmos, så att bios identifierar minnena på nytt.

Kör sedan memtest.

Fo3

Redan kört memtest, efter en blåskärm så fick jag måååånga fel i memtest. Lämnade in datorn till Inet för att dom skulle köra memtest för att dubbelkolla men dom hittade inga fel alls. Testade själv sen när jag kom hem och alla fel var borta.

Permalänk

Nu har jag testat alla möjliga inställningar, så fort det är mer än 1 minnes-sticka i datorn så får jag bluescreen. Någon som kan förklara vad FSB/BLCK är för något så kan jag testa det också?

Permalänk
Medlem

FSB/BCLK är klockningen för Nordbryggan, klockar man processorns core speed, t,ex från 130 till 165*25 på min I7 960 från 3,2 Ghz, till 4,1.

Då klockas minnena automatiskt utav överklockningen vilken kan göra de ostabila... så om du kollar vilken hastighet minnena går i och ändra till t,ex 1333 mhz eller 1600 mhz, dock så ändras minnenas klock mhz med viss % på BCLK/FSB frekvens. så du kanske inte kan välja 1600 för du har klockat så att det står 1700, och det minsta du kan välja kanske är 1100 mhz etc, så tror också volten på minnena ökar automatiskt med processorns överklockning.

Ställ tillbaka BIOS till default och kolla om det funkar då!

Visa signatur

[ Processor i9 9900K 4,9ghz, 1,34V-- Grafikkort Asus strix 1080 TI OC -- Minnen Corsair 16 Gig minnen 3200 mhz DDR4 -- Hårdiskar 1x Samsung 850Evo -- Nätagg 850W Corsair gold -- CPU KylareThermaltake Floe Riing RGB 360 TT Premium -- Chassi Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Plus Svart

Permalänk
Skrivet av zeal89:

FSB/BCLK är klockningen för Nordbryggan, klockar man processorns core speed, t,ex från 130 till 165*25 på min I7 960 från 3,2 Ghz, till 4,1.

Då klockas minnena automatiskt utav överklockningen vilken kan göra de ostabila... så om du kollar vilken hastighet minnena går i och ändra till t,ex 1333 mhz eller 1600 mhz, dock så ändras minnenas klock mhz med viss % på BCLK/FSB frekvens. så du kanske inte kan välja 1600 för du har klockat så att det står 1700, och det minsta du kan välja kanske är 1100 mhz etc, så tror också volten på minnena ökar automatiskt med processorns överklockning.

Ställ tillbaka BIOS till default och kolla om det funkar då!

Okej, har inte rört själva core-speeden, bara multiplyern (från 33 till 40). Om jag har förstått det rätt så menade du själva hastigheten som blir multiplicerad (eller förstod jag helt fel?)?

Har också testat allt i default, var bland det första jag gjorde då jag trodde att det var min överklockning som var knasade (är nybörjare).