Permalänk
Medlem

Varför skapar genomsnittet spikar? Borde ju vara tvärtom.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Varför skapar genomsnittet spikar? Borde ju vara tvärtom.

Med metod 1 räknade jag antalet pulser som skett under 10 sekunder. Och vid låg effektförbrukning kanske den bara hade blinkat 2 gånger. Sen kanske den blinkar en gång på 10.01 sekunder och då räknas den till "nästa" stepping fast det realistiskt skulle skett på den tidigare.
Därför hoppar den sådär kraftigt eftersom man får en så stor felmarginal på korta intervall.

Därför är metod 1 bara lämplig om man gör ett genomsnitt över en längre tidsperiod (i min mening >24 timmar).

Metod 2 gör att man får extremt exakt effekt men man får en liten felmarginal i tidsintervallet (vilket egentligen är skitsamma) eftersom skriptet gör en mattematisk gissning att effekten är oförändrad (vilket är sant till väldigt hög grad). Med detta menar jag att jag bara vet effekten är när den har gjort en puls. Men om det bara sker en puls var 5e sekund, men matar in värden i databasen varje sekund, gör man det mattematiska antagandet att effekten är oförändrat. Detta fungerar väldigt väldigt bra i praktiken men om man är nere på väldigt låg förbrukning (säg ca <20W) och det sker en puls, kommer nästa puls kanske komma 20 sekunder senare. Om man då i mitten av detta halverar förbrukningen till 10W kommer det dröja kanske totalt 40 sekunder till nästa puls .. och under den tiden kommer skriptet ha gissat att det varit 20W hela tiden.

Nu är det väldigt väldigt svårt att ligga på så låga förbrukningar. Jag har ett Alix kort som server och det är denna dator som arduinon är kopplad till. Med hela lägenheten offline utom den + en switch så är jag nere på runt 16W förbrukning.

Permalänk
Medlem

Trevligt projekt! Skulle tippa på en slutkostnad på 150 kr inklusive ensidigt kretskort och en ATmega16 apropå tidigare kommentar om priset.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju riktigt intressant! Funderar på en liknande lösning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Undie, vad har Du använt för "verktyg" för att få fram grafiken på en webbsida?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Undie, vad har Du använt för "verktyg" för att få fram grafiken på en webbsida?

Ursäktar för sent svar.

RRDtool består inte bara utav själva databasen, utan också av verktyg för att visuellt representera datan.
Med de verktygen genererar jag löpande PNG-bilder som jag helt enkelt bara infogar till en hemsida sen.

Mvh
Undie