Permalänk
Medlem

css hoover i meny

Hej på er!

Jag har stött på ett problem som jag inte kan få bukt med angående hovers.
Det är så att jag har en perfekt fungerande meny, men jag vill lyfta fram en av menyknapparna genom att byta hooverfärgen på denna.
Eftersom jag fortfarande är ganska nybörjare på området så är det enda jag kommer på att lägga till en class runt "texten". fast det gick inte så bra.

Går det att överlappa den nuvarande hovern med en annan hover?

Skulle vara mycket tacksam för hjälpen!

CSS:

ul#menu { margin:0; padding:0; list-style-type:none; width: auto; position:absolute; height:30px; font-size:15px; font-weight:bold; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; } ul#menu li { float:left; margin:0; padding:0; } ul#menu li a { float:left; color:#E5E5E5; text-decoration:none; font-weight:bold; padding:8px 10px 0 10px; } ul#menu li a:hover { color:#b05555; height:17px; /*border-bottom: solid 2px #FFFFFF;*/ } ul#menu li a.current { display:inline; height:22px; float:left; margin:0; } ul#menu li a:active { outline:none; } ul#menu li a:focus { outline:none; }

HTML:

<div id="menubox"> <ul id="menu"> <li><a href="shiptonarva.html" target="_self"><div class="currentLink">Ship to Narva</div></a></li> <li><a href="sallystout.html" target="_self">Sally Stout</a></li> <li><a href="captainscabin.html" target="_self">Captains Cabin</a></li> <li><a href="bilder.html" target="_self">Bilder</a></li> <li><a href="gava.html" target="_self">Gåva</a></li> <li><a href="loggbok.html" target="_self">Loggbok</a></li> </ul>

Permalänk
Medlem

Hm.. nu förstår jag inte, din hover fungerar ju som den ska? ellervill du ha bakgrund runt den? du får nog förklara lite bättre

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Hm.. nu förstår jag inte, din hover fungerar ju som den ska? ellervill du ha bakgrund runt den? du får nog förklara lite bättre

När jag hovrar över menyknapparna så blir dessa röda, men jag vill att en av dessa knappar ska bli blå när man hovrar över endast denna.
Kanske ska tillägga att knappen i själva verket bara är text så det är inte bakgrundsfärg utan bara text som ska ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voddix:

När jag hovrar över menyknapparna så blir dessa röda, men jag vill att en av dessa knappar ska bli blå när man hovrar över endast denna.

Jag är inte proffs inom webdesign utan endast läst det på gymnasienivå, men om du vill ha en knapp som inte beter sig som de andra, som i detta fall ska vara en annan färg, så får du skapa en egen class för just den funktionen och knappen.

Går snabbt och enkelt att göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag är inte proffs inom webdesign utan endast läst det på gymnasienivå, men om du vill ha en knapp som inte beter sig som de andra, som i detta fall ska vara en annan färg, så får du skapa en egen class för just den funktionen och knappen.

Går snabbt och enkelt att göra!

Jo, det var detta jag gjorde.

Ex:
#test a:hover {
color:#069;
}

<div id="menubox">
<ul id="menu">
<li><a href="shiptonarva.html" target="_self"><div class="currentLink">Ship to Narva</div></a></li>
<li><a href="sallystout.html" target="_self">Sally Stout</a></li>
<li><a href="captainscabin.html" target="_self">Captains Cabin</a></li>
<li><a href="bilder.html" target="_self">Bilder</a></li>
<li><a href="gava.html" target="_self">Gåva</a></li>
<li><a href="loggbok.html" target="_self"><div class="test">Loggbok</div></a></li>
</ul>

har jag gjort fel här?

Edit: såg att jag hade satt # när jag skrev här, påverkar dock inte resultatet, fungerer fortfarande inte även om det är ID, eller class

Permalänk
Medlem

Kolla igenom den:) så får du se vad jag har ändrat

CSS koden:)

ul#menu { margin:0; padding:0; list-style-type:none; width: auto; position:absolute; height:30px; font-size:15px; font-weight:bold; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; } ul#menu li { float:left; margin:0; padding:0; } ul#menu li a { float:left; color:#E5E5E5; text-decoration:none; font-weight:bold; padding:8px 10px 0 10px; } ul#menu li a.current { display:inline; height:22px; float:left; margin:0; } ul#menu li a:active { outline:none; } ul#menu li a:focus { outline:none; } li#menuhover a:hover /*<---Vanliga Hover--Körde hover på li istället för ul, för då får du på specifik länk.*/ { color:#b05555; height:17px; /*border-bottom: solid 2px #FFFFFF;*/ } li#menuhoverextra a:hover /*<---Speciella Hover--->*/ { color:#000000; }

HTML Koden

<div id="menubox"> <ul id="menu"> <li id="menuhoverextra"><a href="shiptonarva.html" target="_self" >Ship to Narva</a></li> <li id="menuhover"><a href="sallystout.html" target="_self">Sally Stout</a></li> <li id="menuhover"><a href="captainscabin.html" target="_self">Captains Cabin</a></li> <li id="menuhover"><a href="bilder.html" target="_self">Bilder</a></li> <li id="menuhover"><a href="gava.html" target="_self">Gåva</a></li> <li id="menuhover"><a href="loggbok.html" target="_self">Loggbok</a></li> </ul>

Visa signatur

Alea iacta est.

Permalänk
Medlem

@Guiceu

Riktigt fint! är med på noterna! och det fungerar jätte bra i Firefox, men i Internet explorer så funkar det inte alls.

//jag tar tillbaka detta!!!!
Helt och hållet mitt fel xD var inne i fel html fil och grejjade xD

Tack så mycket för din hjälp!!!

Permalänk
Inaktiv

Man får ej använda samma ID fler än en gång, du har med samma ID 5 gånger i din kod nu.
Använd en speciell klass på första länken istället och ha en hover som funkar på alla länkar. På den speciella klassen skriver du sedan över hovern.

Sen ser jag att du använder target="_self". Vad är detta till? Om du vill att den ska laddas i fönstret / tabben du är i behövs det inte och om du använder rowsets så har du gjort "fel" från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Man får ej använda samma ID fler än en gång, du har med samma ID 5 gånger i din kod nu.
Använd en speciell klass på första länken istället och ha en hover som funkar på alla länkar. På den speciella klassen skriver du sedan över hovern.

Sen ser jag att du använder target="_self". Vad är detta till? Om du vill att den ska laddas i fönstret / tabben du är i behövs det inte och om du använder rowsets så har du gjort "fel" från början

Hej, jag har tagit bort target self koden, hade fått för mig att en sådan behövdes men det är ju som du säger.

Bytte ut ID mot class som enklast

li.menuhover a:hover
{
color:#b05555;
height:17px;
/*border-bottom: solid 2px #FFFFFF;*/

}

fast det gick inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Jag förstår inte, varför "får" man inte använda samma ID flera gånger?

Visa signatur

Alea iacta est.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Jag förstår inte, varför "får" man inte använda samma ID flera gånger?

Klart man får, men enligt standard HTML ska man inte. Det kommer säkerligen fungera i de flesta browsers ändå men du får inte sidan validerad enligt HTML standard.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Ska man följa standarden för HTML får man inte använda samma ID mer än en gång. Sen att det går är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Klart man får, men enligt standard HTML ska man inte. Det kommer säkerligen fungera i de flesta browsers ändå men du får inte sidan validerad enligt HTML standard.

Ett id är som ett personnummer för ett element. Används det flera gånger på en sida går det inte att garantera att man får rätt element när man gör uppslag, vilket gör attributet meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet