Permalänk
Medlem

Datorn äter grafikkort

Hej!
Min dator äter(tar sönder) grafikkort, och jag skulle vilja veta vad det kan bero på.
Kommer inte ihåg exakt vilka delar som sitter i, men följande vet jag

550w silver power nätagg
intel i5 (äldre model, 950 eller något sånt?)
GTX 560ti

Tidigare hade jag ett radeon HD3870, och det började med att grafikprocessorn började låsa sig, och det hände oftare. Det blev dock bättre igen om jag sänkte grafikkortets frekvens, men till slut kunde jag knappt starta windows utan att den låste sig. Köpte då ett nytt kort (GTX 560ti) som nu har råkat ut för samma öde. Det gick dock snabbare denna gång och jag hann inte rädda det. Kommer in i windows, men kan inte kolla film eller spela spel, då låser sig den direkt.
Jag misstänker själv att nätagget jävlas, men skulle vilja höra era åsikter.
Har ingen större lust att slänga fler pengar i sjön.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle också kunna tänka mig nätagget.. eller värmeproblem, då du klockat kortet.
Hur varm blir GPU:n? Hur är luftflödet i burken..?

Det senare kortets problem kan ju också vara drivrutinsproblem, då du bytt från AMD till Nvidia. Ligger det kvar några gamla drivisar, så kan det börja spöka.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle också kunna tänka mig nätagget.. eller värmeproblem, då du klockat kortet.
Hur varm blir GPU:n? Hur är luftflödet i burken..?

Det senare kortets problem kan ju också vara drivrutinsproblem, då du bytt från AMD till Nvidia. Ligger det kvar några gamla drivisar, så kan det börja spöka.

Tack för ditt svar!
Jag har inte klockat grafikkortet, däremot minskar problemen om jag underklockar kortet.
GPU'n blir inte varm alls, och har dessutom inte spelat något spel på väldigt länge, så kortet blir inte särskilt ansträngt.
Luftflödet bör vara bra, har en noctua NH-C14 på cpu'n och 2st såna här fläktar i chassit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461445
Alla blåser in luft framifrån och ut där bak.
Har ominstallerat datorn sen jag böt grafikkort, så drivrutinerna bör inte heller vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet eller strömmen från vägguttaget är nog boven i dramat. Nytt nätaggregat eller en ups är det nog som gäller. En ups "renar" strömmen innan den skickas till datorn.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

skulle också säga att det kan vara moderkortet genom PCI porten. men nätagget är mycket mer troligt

Permalänk

Vad menar ni med att det är nätagget det är fel på? Alltså att nätagget är sönder på nåt sätt elr? För 550w är annars inga problem för ett 560 TI så hoppas att ni inte menar att kapaciteten är för liten.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jar913:

Tack för ditt svar!
Jag har inte klockat grafikkortet, däremot minskar problemen om jag underklockar kortet.
GPU'n blir inte varm alls, och har dessutom inte spelat något spel på väldigt länge, så kortet blir inte särskilt ansträngt.
Luftflödet bör vara bra, har en noctua NH-C14 på cpu'n och 2st såna här fläktar i chassit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461445
Alla blåser in luft framifrån och ut där bak.
Har ominstallerat datorn sen jag böt grafikkort, så drivrutinerna bör inte heller vara ett problem.

Låter faktiskt som att kortet inte får nog mycket ström.

Skrivet av The_PC_Gamer:

Vad menar ni med att det är nätagget det är fel på? Alltså att nätagget är sönder på nåt sätt elr? För 550w är annars inga problem för ett 560 TI så hoppas att ni inte menar att kapaciteten är för liten.

Självfallet inte utan det verkar som PSU:n helt enkelt inte ger nog mycket ström till kortet för någon anledning.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem

hej

Tja det skulle tex kunna vara så att det skickar ut fel volt viket i sig skulle förklara dina problem.
testa att mäta och kolla vad du får för värden. (kolla även att du har 220/230 i väggen) är ditt vägguttag jordat? eller har du ett gammalt uttag utan jord?

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, lutar alltså åt strömförsörjningen.

Skrivet av aragon:

hej

Tja det skulle tex kunna vara så att det skickar ut fel volt viket i sig skulle förklara dina problem.
testa att mäta och kolla vad du får för värden. (kolla även att du har 220/230 i väggen) är ditt vägguttag jordat? eller har du ett gammalt uttag utan jord?

/aragon

Tänkte be en kunnig vän mäta strömmen från nätagget.
Bor i ett äldre hus, har med andra ord inte jordade kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jar913:

Hej!
Min dator äter(tar sönder) grafikkort, och jag skulle vilja veta vad det kan bero på...

...Tacksam för svar!

Skulle absolut råda dig att testa innan du köper något. Har du inte möjlighet till det så är det bara att köra på ett nytt nätagg direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Jag vet ingenting om just Silver Power men:

Trasiga nätagg av budget eller dålig kvalite kan starta en annan datorn hela vägen in i Windows trots att halva agget är trasigt samtidigt som den skadar (förstör, förkortar livslängden för) andra delar i datorn. Nätagget själv kan dö efteråt, samtidigt, eller innan.

Förr såg man även trådar där ett budget agg hade förstört antingen hårddisk efter hårddisk eller grafikkort efter grafikkort med tex 6 månaders mellanrum.

Det är ena skälet till att man vill ha nätagg av BRA kvalite. Andra skälet är att ju bättre grafikkort desto viktigare är kvaliten dvs nätaggets märke modell och ålder. Många okunniga stirra sig blinda på antal watt och köper värdelöst skräp.

Tex En dator med 8800 grafikkort som var vanliga förr. Det finns BRA agg på 400W som räcker och blir över samtidigt som ett budget eller dåligt agg på 650W inte alls klarar av datorn.

Att du bor i ett hus kan betyda att du har problem med strömmen i väggen.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Trasiga nätagg av budget eller dålig kvalite kan starta en annan datorn hela vägen in i Windows trots att halva agget är trasigt samtidigt som den skadar (förstör, förkortar livslängden för) andra delar i datorn. Nätagget själv kan dö efteråt, samtidigt, eller innan.

Förr såg man även trådar där ett budget agg hade förstört antingen hårddisk efter hårddisk eller grafikkort efter grafikkort med tex 6 månaders mellanrum.

Det är ena skälet till att man vill ha nätagg av BRA kvalite. Andra skälet är att ju bättre grafikkort desto viktigare är kvaliten dvs nätaggets märke modell och ålder. Många okunniga stirra sig blinda på antal watt och köper värdelöst skräp.

Tex En dator med 8800 grafikkort som var vanliga förr. Det finns BRA agg på 400W som räcker och blir över samtidigt som ett budget eller dåligt agg på 650W inte alls klarar av datorn.

Helt sant, dock är SilverPower inga budget agg direkt, utan är rätt hög kvalite, så skulle vara om han fått ett måndags ex i så fall.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Jag har själv haft ett Silver Power nätagg och det Tuggade i sig hårddisk efter hårddisk... Bytte nätagg och Voila Nemas problemas!

*edit såg att det stog i min signatur Silver Power SP-SS620M 620W PSU hade jag

Konstigt egentligen då det inte är en budget PSU men något vajsing va det med det!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av panpo98:

Silverpower OEMar nästan uteslutande direkt från Seasonic, så det är riktigt bra grejer i grund och botten. Inte någon AoS lösning med andra ord.

Silverpower är i många fall ett förstahandsval för mig just för pris/innehåll

Sedan kan alla saker fallera oavsett kvalitet med. Utöver nätaggregat, temperatur och strömkvalitet in i huset, hur är det med ESD vid montering? Används armband på ett korrekt sätt, yllekofta och plastskor?

Sedan är jag lite skeptisk till strömkvalitet i hemmet, kan vara det men ganska osannolikt då det oftast är diskar som tar stryk först av kass ström och det var ingen antydning till det?

En annan teori som kan beaktas är också skärmen, skärm och grafikkort är en tvåvägskommunikation, grafikkortet skickar bilden och skärmen skickar ID info med mera till grafikkortet. En kass skärm kan döda grafikkort...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Nog med offtopic. Håll er till ämnet.

*tråd rensad*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB