Permalänk
Medlem

Musen vägrar klicka lite då och då

Hejsan, vill börja med att säga att jag har kollat runt på forumet och hittat en tråd där snubben verkar ha haft just detta problem men tråden är nu låst (pga en helt annan anledning än själva trådens syfte).

Det är så som titeln lyder jag har problem med musen.
Det fungerar som vanligt när man startar upp datorn osv sen kan det ta allt från 10min till 1h innan allt börjar, och det som då är problemet är att helt plötsligt så vill musen inte klicka längre, iallafall inte på allt. Jag kan röra musen hur fritt som helst men alltså inte klicka.
Om jag tex sitter och surfar i Firefox och musen väljer att börja "strula" så kan jag klicka på mina flikar, dvs jag kan byta flik helt fritt och oftast men inte alltid så kan jag trycka på länkar, bilder och liknande MEN jag kan inte kryssa rutan, eller trycka på någon av de andra 2 rutorna där (dvs förstora webläsar fönstret eller lägga ner det till aktivitetsfältet).

Jag sufrar med min webläsare så att den inte täcker hela skärmen, så när det börjar strula ser jag fortfarande mitt skrivbord.. Jag kan inte trycka på något på skrivbordet, varken vänsterklicka eller högerklicka.
Jag kan heller inte trycka på Startmeny knappen eller något på aktivitetsfältet, inte ens klockan.

Med andra ord kan jag klicka på ett ytterst fåtal saker men det mesta blir helt oberört av mina klickningar.

Jag spelar för det mesta wow och BF3, har dock inte lirar bf3 sen detta problemet uppstod så kan inte säga exakt hur det beter sig där.
I wow iallafall så kan man se när man klickar på något, tex klickar jag bara rakt på skärmen utan att där finns något annat än luft eller gräs tex så blinkar musen till för att visa att en klickning är "registrerad".
Detta samt det faktum att det går att klicka på vissa saker så som i Mozilla Firefox kan jag klicka på mina flikar & att musen ens går att röra, visar ju ganska tydligt att det inte är så att musen är helt död.

Har testat byta tangentbort och mus och problemet kvarstår, har uppdaterat alla mina drivrutiner samt har ett äkta windows 7. Inget av detta har löst problemet.

Något som jag kommit på är ett tillfälligt fix är att dra ctrl + alt+ del och sedan trycka avbryt direkt, detta gör att allt blir som vanligt igen.. iallafall ett tag.
Sitter man och spelar och är mitt uppe i en raid eller liknande så är detta fixet inte mycket till tröst.

Hade uppskattat enorm mycket om folk kände för att engagera sig i detta :). Har som sagt sökt runt både här på sweclockers forum men ägen ute på andra forum och genom google och det verkar som att det finns andra med exakt samma problem men ingen har lyckats lösa det, vissa trådar har inte fått 1 ända svar och andra har fått lite frågor från folk men sedan snabbt dött ut utan att hitta någon lösning.

Tycker det är dags att vi slår våra kloka huvuden ihop och hittar en lösning en gång för alla!

Ska se om jag kan filma problemet och lägga upp det här (om tillåtet enligt regler, får ta och kolla upp detta först)

Edit: Har nu filmat ett mycket kort klipp inne i wow, man behöver typ inte spela/ha spelat wow för att se vad som är fel. Det är inte världens bästa klipp för att visa vad som är fel men jag ville slänga upp något ganska snabbt för att ge er så mycket information som möjligt.
OBS! Se i 1080p och Helskärm

Vid ca 5 sekunder in i klipper så har jag wow's brevlåda uppe och trycker på return knappen, nu är min brevlåda för tillfället tom så där finns inget att returna men i vilket fall som helst så ser ni längst upp till vänster där mitt porträtt finns att brevid det så kommer det upp en ny ruta.. detta är för att jag har markerat en gubbe genom att klicka på honom/henne. Musen har alltså klickat igenom brevlådan och valt att "klicka" på det som finns bakom.

Samma sak är det ibland om jag spelar och sen trycker jag tex på min windows knapp på tangentbordet och sen "Stäng av" så att den ska stänga av datorn, så klickar musen igenom hela själva start menyn och jag blir intabbad i spelet igen. Den ignorerar alltså ibland program/saker som ligger överst och väljer att trycka på annat som ligger under.

Just vid detta tillfället kan jag markera gubbar genom att trycka på dom men oftast så kan jag inte det, detta blir som ni kanske förstår ett stort problem när man healar och ska trycka på någon person som behöver en heal men inte lyckas få "target" på denna personen.

Det syns inte så jättetydligt men ca 15-17 sekunder in i klipper så klickar jag på items i min backpack, för er som inte spelar wow ser ni kanske inte att det är något som går fel men när man klickar på ett item så syns det att du har det "markerat" eller vad man ska säga, detta händer inte nu, dvs det buggar även i backpacken.

Precis efter det vid 19-20 sekunder in så försöker jag klicka på mina abilitys, i detta fallet healing spells. När jag klickar på spellsen så ska min gubbe ställa sig och börja kasta en heal, vilket inte händer.

I de allra sista sekunderna av klippet syns det inte men där tar jag upp startmenyn genom att klicka på windows flaggan på tangentbordet och försöker klicka på olika saker, varken aktivitetsfältet ikonerna eller något nere vid klockan inklusive självaste klockan fungerar INTE att klicka på, inget händer när man klickar där helt enkelt.

MVH Adam

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på min dator, skriv här om ni kanske har hittat något sätt att fixa det på!!

Permalänk
Medlem

#2 Har tyvärr inte hittat något ännu.. Ända tipset jag fått har varit att omformatera vilket jag redan gjort :/.

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon idée alls?

Förstår verkligen inte vad det kan vara då jag omformaterat som brukar kunna fixa det mesta.
Samt att jag testa flera stycken möss/tangentbord (efter tips av Microsoft support som trode det kunde vara alt eller altgr som kunge ha hängt sig).