Permalänk
Medlem

Hur lagar jag min kastrull?

Jag har ett problem. Min kastrull har gått sönder.

Handtaget och locket kommer alltså inte längre överens med varandra.

Hur fixar jag det här på ett enkelt sätt? Jag antar att gammal hederlig Karlssons Klister inte fungerar? Kontaktlim?

Visa signatur

---

Permalänk

Svetsa.

Det ser ut som den är popnitad, prova borra hål och sätt fast igen.

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Avstängd

Som Lopphunden säger. Borra upp hålen igen och nita om du har grejer för det eller sätt fast med skruv och mutter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa "Loctite Power Epoxy - Metal".

Finns på närmaste Clas Ohlson, Järnhandel eller byggvaruhus.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Funkar det inte med silvertejp är det trasigt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att poppnita med större diameter på nit. Eventuellt borra något för att förstora hålet. Alternativt special tactics med grillvantarna, alternativt och eventuellt neodym-magneter + remmar eller liknande för lite extra DIY-känsla.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Jag tror inte den är popnitad. Ser inte ut så iaf. Å andra sidan är jag ingen expert. Undersidan på locket visar inga tecken på det i i varje fall. Den är helt slät där handtaget har suttit. Endast två små utbuktningar. Men det kanske går att slipa och polera så att popnitar inte syns?

I vilket fall så har jag varken borr eller tång.Ska kolla upp "Loctite Power Epoxy - Metal".

Förstoring på handtaget:

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är nog inte popnitat, bara (punkt)svetsat.

Känner du nån som har en migsvets så fixar han det på ett kick, men om du måste betala för det så är det nog säkert billigare att bara köpa en ny kastrull.

Permalänk
Medlem

Det är punksvetsat med något som liknar denna:
http://www.industritorget.se/default.asp?visa_sida=kop/annons...

Ta dig till en plåtverkstad med locket i handen så smälter dom
fast handtaget igen mot en vetelängd till fikat, tippar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Jag har ett problem. Min kastrull har gått sönder.

http://i45.tinypic.com/bebkn7.jpg

Handtaget och locket kommer alltså inte längre överens med varandra.

Hur fixar jag det här på ett enkelt sätt? Jag antar att gammal hederlig Karlssons Klister inte fungerar? Kontaktlim?

Nu vill jag inte vara den, men är det inte lika bra att köpa en ny kastrull ? Är bara bökigt och omständigt att behöva laga ett handtag.
Är väl själv lite emot det här att köpa nytt om man inte behöver, men jag vet väl inte riktigt hur långt man ska behöva gå.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Nu vill jag inte vara den, men är det inte lika bra att köpa en ny kastrull ? Är bara bökigt och omständigt att behöva laga ett handtag.
Är väl själv lite emot det här att köpa nytt om man inte behöver, men jag vet väl inte riktigt hur långt man ska behöva gå.

Om man kan laga locket för 50-100kr istället för att köpa en kastrull för 500-1000kr så är det väl värt besväret?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Om man kan laga locket för 50-100kr istället för att köpa en kastrull för 500-1000kr så är det väl värt besväret?

Naturligtvis. Det jag menade, eller ville ha sagt det var väl bara det att det är klart mycket enklare att köpa nytt än att behöva strula med att få till handtaget igen. Men det är klart, kan man få jobbet gjort billigare än vad det nu kostar att köpa en ny kastrull så är det ju inte så mycket att diskutera.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Naturligtvis. Det jag menade, eller ville ha sagt det var väl bara det att det är klart mycket enklare att köpa nytt än att behöva strula med att få till handtaget igen. Men det är klart, kan man få jobbet gjort billigare än vad det nu kostar att köpa en ny kastrull så är det ju inte så mycket att diskutera.

Kan inte tänka mig att någon skulle ta särskillt mycket för att svetsa dit handtaget igen, så sålänge det inte är billigaste grejerna man hittar på IKEA är det nog värt att laga:)

Sen finns det ju de som inte vill slänga saker i onödan om man tänker lite på miljön.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen finns det ju de som inte vill slänga saker i onödan om man tänker lite på miljön.

Det är väl så man ska försöka tänka. Men som det är i dag så är det oftast billigare att köpa nytt än att försöka reparera det som har gått söner. Tyvärr.
Det som produceras i dag, där får man lätt känslan utav att det är meningen att det ska vara en slit och släng produkt. "Går det sönder, köp nytt."

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Liv&helvete:

Det är väl så man ska försöka tänka. Men som det är i dag så är det oftast billigare att köpa nytt än att försöka reparera det som har gått söner. Tyvärr.
Det som produceras i dag, där får man lätt känslan utav att det är meningen att det ska vara en slit och släng produkt. "Går det sönder, köp nytt."

Det är precis det som är meningen annars har tillverkarna svårt att få det att gå runt om vi skulle köpa nytt mer sällan(om de inte skulle ta löjligt höga priser istället) Gick ett klipp om det på svt för ett tag sen som kan vara intressant om du inte sett det:) http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran Men nu låter vi tråden återgå till ämnet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Det är väl så man ska försöka tänka. Men som det är i dag så är det oftast billigare att köpa nytt än att försöka reparera det som har gått söner. Tyvärr.
Det som produceras i dag, där får man lätt känslan utav att det är meningen att det ska vara en slit och släng produkt. "Går det sönder, köp nytt."

Fast det där går hand i hand med hur mycket du är beredd att spendera på något.

Köper du, som exempel en stekpanna för 39:-, eller en för 499:- så kommer den för 499:- hålla längre, och man kommer inte ha samma behov av att köpa nytt.

Detta är något som går igenom i livet och lever man efter devisen "man får vad man betalar för" så slipper man slänga så mycket.

Men sedan har vi problemet att människor är beredda att betala lite för att känna att de har mycket.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eptk:

Funkar det inte med silvertejp är det trasigt.

Exakt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trodde det var ett skämt först ;P men köp nytt..

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

Om det är en dyr kastrull med lock så går inte handtaget sönder sådär lätt!!

Permalänk

kastruller har enligt mig ingen anledning till att köpa dyrare än det billigaste skit du kan hitta då rostfri plåt är samma oavsett priset på produkten...

sen tror jag ärligt att en billigare nästan är mer prisvärd än dyra då knoppen/handtaget oftast är gängat så att skulle skruvfan rosta upp kan man bara dra i en ny utan krussiduller.

att svesta ett handtag på en kastrull känns som overkill och att tillverkaren verkligen inte vill att det ska gå att laga när det väl går sönder.

Stekpannor kan jag dock tänka mig att köpa lite dyrare då billiga oftaast är så tunna i materialet att de ser ut som s efter första stekningen i dom...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är precis det som är meningen annars har tillverkarna svårt att få det att gå runt om vi skulle köpa nytt mer sällan(om de inte skulle ta löjligt höga priser istället) Gick ett klipp om det på svt för ett tag sen som kan vara intressant om du inte sett det:) http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran Men nu låter vi tråden återgå till ämnet.

Jo, jag såg dokumentären härom dagen. Mycket intressant.

Skrivet av oobum:

Men sedan har vi problemet att människor är beredda att betala lite för att känna att de har mycket.

Men i det fallet så brukar det vara märket man får betala för. Eller desigen i fråga.
Eller hur tänkte du ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har småländskt blod i ådrorna och går det att laga för en rimlig peng så ska det lagas.

Det jag gillar med kastrullen är att det är glaslock. Den billigaste jag kunde hitta på prisjakt med glaslock kostar 330 kr vilket är en del pengar. Speciellt då jag är student och hellre lägger pengarna på annat.

Jag får se hur jag gör med kastrullen. Tack för era svar!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

haha trodde aldrig jag skulle se en tråd med köksvaror på forumet nåja svetsa är nog det bästa om du inte kan fixa på annat sätt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Jag har småländskt blod i ådrorna och går det att laga för en rimlig peng så ska det lagas.

Det jag gillar med kastrullen är att det är glaslock. Den billigaste jag kunde hitta på prisjakt med glaslock kostar 330 kr vilket är en del pengar. Speciellt då jag är student och hellre lägger pengarna på annat.

Jag får se hur jag gör med kastrullen. Tack för era svar!

Nu vet jag inte vart i Linköping du bor, men på RUSTA ( Rörstrandsgatan 5i och på Roxviksgatan 9 ) kan du få en 2liters kastrull med glaslock för 129 kr.
http://www.rusta.se/kastrull_2l_rostfri_p80101075.html

Om den kan duga.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Ofta hittar man ett motsvarande lock med samma mått på kommunernas återvinningscentraler, de har ofta en butik:
http://www.lulea.se/forinvanare/avfallochatervinning/atervinn...

Eller Röda korset, Myrorna eller liknande:
http://www.redcross.se/stod-oss/skanka-till-second-hand/vara-...

Billigt och bra.

Permalänk

Kemisk metall eller Loctite som tidigare nämnts borde funka, dock hade inte jag vågat bära tungt efter det, gött och få pasta+varmt vatten över sig.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

Epoxy borde fungera och det är hyggligt matsäkert också, speciellt som det ju är utanför området som mat kommer i kontakt med. Någon form av klar- eller metall-expoxy skulle jag pröva med. Epoxy är lätt att få tag i och är väldigt, väldigt starkt. Jag har gjort liknande lagningar av husgeråd med tvåkomponents expoxylim. Lycka till!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Köpa en ny?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Araldit

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com