Permalänk
Avstängd

Någon speciell anledning till en hit-and-run trollning med en 404-länk?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Länken är censurerad. Vi kommer aldrig få reda på sanningen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Länken är censurerad. Vi kommer aldrig få reda på sanningen.

Iluminatijuderymdödlorna genom CIA slår till igen!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Eh sry men den funkade när jag postade, var bara om att MegaUpload planerade en musikbutik som skulle ge artister 90% av intäkterna och att artister skulle få betalt för att folk skulle kunna ladda ner det gratis och det var därför dem raidade dem nu etc

Edit: Här är en länk som funkar, http://www.ps3trophies.com/forums/general-chit-chat/10289-one...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Eh sry men den funkade när jag postade, var bara om att MegaUpload planerade en musikbutik som skulle ge artister 90% av intäkterna och att artister skulle få betalt för att folk skulle kunna ladda ner det gratis och det var därför dem raidade dem nu etc

Edit: Här är en länk som funkar, http://www.ps3trophies.com/forums/general-chit-chat/10289-one...

Förlåt mig, jag är nog lite trög. Varför skulle staten vilja raida en sajt för att artister får betalt för sina verk?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheJerk:

Förlåt mig, jag är nog lite trög. Varför skulle staten vilja raida en sajt för att artister får betalt för sina verk?

För att amerikanska staten är ju marionetter som styrs av de stora mediebolagen jue!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att amerikanska staten är ju marionetter som styrs av de stora mediebolagen jue!

Självklart, det alla foliehattar i konsensus om, den biten förstår jag. Men varför skickar man sin marionett på att sabba en tjänst som ska generera intäkter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Självklart, det alla foliehattar i konsensus om, den biten förstår jag. Men varför skickar man sin marionett på att sabba en tjänst som ska generera intäkter?

För att det tar bort mellanhanden. Bolagen är mellanhanden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheJerk:

För att pengarna hamnar direkt hos artisterna istället för hos mediabolagen. Skivbolagen är ju vana vid att de tar 90 % av pengarna, hur skulle det då se ut om artisterna får deras pengar? Det är ju ren och skär stöld!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att pengarna hamnar direkt hos artisterna istället för hos mediabolagen. Skivbolagen är ju vana vid att de tar 90 % av pengarna, hur skulle det då se ut om artisterna får deras pengar? Det är ju ren och skär stöld!

Aha, då förstår jag. Det bygger förstås på att ingen på mediabolagen får tummen ur och kompletterar sina avtal. "Gief all ur moneys to us from CD and DVD [and download]. U can keepz 10%" Sorry, köper det inte. Kan omöjligen vara jättemycket svårare att skära mellan bara för att distributionskanalen ser lite annorlunda ut. De stora artisterna kommer ändå vara beroende av producenter, studio, finansiering och en helhetslösning som DVD, CD _och_ download.

För egen del tycker jag att det är rimligare att sajten stängdes för att man försåg folk med material UTAN att artisterna fick ersättning. Men det känns kanske helt hårresande långsökt.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheJerk:

Aha, då förstår jag. Det bygger förstås på att ingen på mediabolagen får tummen ur och kompletterar sina avtal. "Gief all ur moneys to us from CD and DVD [and download]. U can keepz 10%" Sorry, köper det inte. Kan omöjligen vara jättemycket svårare att skära mellan bara för att distributionskanalen ser lite annorlunda ut. De stora artisterna kommer ändå vara beroende av producenter, studio, finansiering och en helhetslösning som DVD, CD _och_ download.

För egen del tycker jag att det är rimligare att sajten stängdes för att man försåg folk med material UTAN att artisterna fick ersättning. Men det känns kanske helt hårresande långsökt.

De stora skivbolagen erbjuder idag en tjänst som mest handlar om administration. De förmedlar kontakten mellan artister, producenter, studior och de sköter distributionen. Förr, när det var svindyrt med studio och det inte gick att distribuera på annat sätt var alla artister beroende av skivbolag. Idag är de överflödiga. Det finns mängder av duktiga producenter att få tag på och massa små studior, det är till och med vanligt att man bygger en vilket kostar totalt några tiotusentals kronor där det mesta är mjukvara. Distributionen går utmärkt att sköta digitalt och det är enkelt att få skivor tryckta utan stora skivbolags inblandning. Man sköter sin egen PR och så vidare. Det blir mer och mer vanligt att artister skapar sitt eget skivbolag eller slår i ihop sig och kör på små skivbolag.

De stora skivbolagen vill ju dock inte veta av den här utvecklingen eftersom de sakta men säkert håller på att bli överflödiga. De hade dock kunnat rädda sig om de följt med tekniken och sett möjlighterna med digital distribution redan från början. Hade tjänster som Spotify dykt upp när Napster hade sin storhetstid hade den typen av tjänster idag antagligen varit så väl inarbetade att det var standard. Nu är det de stora skivbolagen som sätter sig på tvären och vägrar se möjligheterna med ny utveckling. Det är historisk inget unikt. Radion spåddes blir skivornas död. Senare skulle kassettbandet ta död på hela musikindustrin varpå kasettavgiften infördes. Även den brännbara CD-skivan skulle ta död på allt och nu senast internet. De har alltså skrikit domedagsprofetior i urminnes tider och istället tjänar de bara mer och mer pengar.

Som det ser ut nu måste de ändra sig eller dö ut, deras gamla affärsmodell fungerar inte längre eftersom varken artisterna eller de som konsumenterna är intresserade av den. Marknaden ändras men de stora skivbolagen är statiska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som det ser ut nu måste de ändra sig eller dö ut, deras gamla affärsmodell fungerar inte längre eftersom varken artisterna eller de som konsumenterna är intresserade av den. Marknaden ändras men de stora skivbolagen är statiska.

Amen, håller med. I och för sig inget konstigt, man ser (som du säger) historiskt att utdöende affärsmodeller kör med olika typer av åtgärder när dödsryckningarna börjar komma. Musikindustrin tacklar hela den digitala världen på fel sätt, de kan inte stoppa utvecklingen. Den som anpassar sig bäst kommer att klara sig bäst, inte den som slåss tillbaka hårdast.

Vad jag menar är att de problemen industrin har varken blir större eller mindre av en tjänst där artister får betalt genom digital nedladdning av verk. Det är i vart fall inte sämre för dom än då samma skit laddas ned utan ersättning. SÅ jag håller med dig om att industrin är hotad och att de hittar på en massa dumma saker i stället för att göra om sin affärsmodell i grunden. Däremot tror jag inte att industrin upplever betaldownload som ett större hot än piratande. Med andra ord, jag tycker att du har rätt, men tror fortfarande inte att denna nya tjänst ligger bakom stängningen av sajten utan helt enkelt att de anser att det piratas en hel del genom den.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheJerk:

Amen, håller med. I och för sig inget konstigt, man ser (som du säger) historiskt att utdöende affärsmodeller kör med olika typer av åtgärder när dödsryckningarna börjar komma. Musikindustrin tacklar hela den digitala världen på fel sätt, de kan inte stoppa utvecklingen. Den som anpassar sig bäst kommer att klara sig bäst, inte den som slåss tillbaka hårdast.

Vad jag menar är att de problemen industrin har varken blir större eller mindre av en tjänst där artister får betalt genom digital nedladdning av verk. Det är i vart fall inte sämre för dom än då samma skit laddas ned utan ersättning. SÅ jag håller med dig om att industrin är hotad och att de hittar på en massa dumma saker i stället för att göra om sin affärsmodell i grunden. Däremot tror jag inte att industrin upplever betaldownload som ett större hot än piratande. Med andra ord, jag tycker att du har rätt, men tror fortfarande inte att denna nya tjänst ligger bakom stängningen av sajten utan helt enkelt att de anser att det piratas en hel del genom den.

Jag tror inte heller att det är för den nya tjänsten som Megaupload plockades bort. Nog för att skivindustrin inte tycker om konkurrens men tror inte att de skulle ta till så desperata och komplicerade metoder. Ochams rakkniv säger nej. Däremot tror jag inte de jublar av glädje när den där typen av tjänster som hotar deras marknad.

Det kommer ju alltid behövas skivbolag eftersom långt ifrån alla artister kan eller vill hantera all administration själva men formen kommer ändras. De kommer nog bli mer som revisorer som man betalar en viss summa pengar för utfört arbete så är det bra sen. Istället för dagens system där man säljer alla rättigheter till musik, namn, logotyper och sin själ till bolaget. Artisterna kommer vilja ha kontroll över sin egen musik och inte låta någon tomte på ett bolag bestämma allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snubblade över denna idag när jag googlade på en annan grej. Trevlig lunchläsning!

http://corruptiosweden.blogspot.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här är nog en av de mest galna jag har läst på ett tag.

Judarna ligger bakom Fukushima. Tydligen har de sprängt atombomber i kraftverket och de låg även bakom tsunamin...

http://www.shoah.org.uk/2012/05/11/why-the-media-is-silent-ab...

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Jag tror att den amerikanska månlandningen var fake för att klå ryssland.

Det finns ett motiv,
USA ville vinna europas kärlek, vinna över ryssen och de lyckades.

Det finns vad jag skulle kalla bevis,
filmen(längst ner i kommentaren) då den inte är välgjord samt att de inte varit där på 40 år.

http://www.youtube.com/watch?v=RMINSD7MmT4

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lankus:

Jag tror att den amerikanska månlandningen var fake för att klå ryssland.

Det finns ett motiv,
USA ville vinna europas kärlek, vinna över ryssen och de lyckades.

Det finns vad jag skulle kalla bevis,
filmen(längst ner i kommentaren) då den inte är välgjord samt att de inte varit där på 40 år.

http://www.youtube.com/watch?v=RMINSD7MmT4

...och som vanligt är det youtube som är foliehattarnas svar på peer-review...

Ett tips är att försöka källforska konspirationsteorin. Du finner du att alla varianter av månlandningsförnekelse kommer från en liten klick av bisarra tokstollar.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Teorin har jag inte fått pågrund av "youtube-forskning",
Har bara väldigt svårt att tro på någonting som USA gjorde för 40 år sedan utan att göra om det,
visserligen har de ju inte använt atombomber på ett tag, men det kommer nog

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lankus:

Har bara väldigt svårt att tro på någonting som USA gjorde för 40 år sedan utan att göra om det,

Har du några speciella argument eller nöjer du dig men att bara "inte tro på någonting"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Jag förstår inte? Finns ju mängder med saker folk gjort för 40 år sen som man inte gör idag?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MBY:

Har du några speciella argument eller nöjer du dig men att bara "inte tro på någonting"?

Precis, känns mer som en gissning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

USA har aldrig använt atombomb, och kommer inte använda heller, eftersom atombomb skulle aldrig i praktiken fungera.
http://heiwaco.tripod.com/bomb.htm

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

USA har aldrig använt atombomb, och kommer inte använda heller, eftersom atombomb skulle aldrig i praktiken fungera.
http://heiwaco.tripod.com/bomb.htm

Först tänkte jag att det var oseriöst skrivet och säkert någon som skojade men så efterforskade jag lite och upptäckte att den undersökande människan bakom är gammal sjöman med erfarenhet av militära operationer till havs (ryska ubåtar, någon?) och har tidigare publikationer om konspirationsteorier inom hans område som han effektivt gått igenom. Alla vet ju att en gammal sjöman drar aldrig brett och står hellre än sitter på ljugarbänken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

...och som vanligt är det youtube som är foliehattarnas svar på peer-review...

Ett tips är att försöka källforska konspirationsteorin. Du finner du att alla varianter av månlandningsförnekelse kommer från en liten klick av bisarra tokstollar.

Man måste ju dock tänka på att det, om vi utgår från att det var en bluff, redan från början måste ha gjorts väldigt vattentätt och utan risk för avslöjande. En kallt kalkylerad risk och inga som helst bevis eller spår kvar är såklart en förutsättning, då får man inga hållbara källor och kan avvisa alla skeptiker som "bisarra tokstollar". Men det är också relativt, är du i Sverige eller USA är du en bisarr tokstolle om du tror att månlandningen var en bluff, är du i Ryssland t.ex. så är du mindre bisarr och tokig. Tror du att Jesus var en helt vanlig människa eller kanske inte ens existerade, och att det är meningslöst att be till gud är du rätt normal här i Sverige, i t.ex. Colombia eller Saudiarabien är du däremot just en bisarr tokstolle. Att använda sig av "vetenskapen™" och "källforskning" som något slags heligt orakel och ofelbar sanning är också bara en i slutändan oresonlig tro på något som verkar vara vettigt och väldigt likt att tro på gud/Jesus. Man förstår inte riktigt och bryr sig inte riktigt om detaljerna men hakar på majoriteten och någon upplyst forskares/profets högt ansedda åsikt. Att "vetenskapen" sen skiljer sig extremt mycket och säger emot sig själv sett till olika länder/tider/syften ignoreras oftast också totalt och avfärdas med "så trodde vi då men vi vet bättre nu!" eller "men deras vetenskap är ovetenskaplig/propaganda!". Man bör ta allting med en nypa salt istället och se på alla omständigheter och möjliga syften, både gällande "etablerade fakta", ifrågasättningar, ifrågasättningar av ifrågasättningar, osv från ett säkert avstånd och med skepsis och ambivalens och ett konstant ifrågasättande av sina egna övertygelser. Annars blir man ju lätt bara ännu en "sanningssägande" och "resonabel" deltagare i pajkastningen i fråga.

Permalänk
Medlem

För egen del håller jag med om att USA hade varje god anledning att fejka en månlandning. Och visst är det imponerande gränsande till suspekt att man fixade det med den tidens teknik. Men återigen så faller konspirationsteorin på att det skulle vara svårare att få till den fejken och hålla den hemlig i all denna tid än att faktiskt landa på månen. Människor gör misstag. Människor ångrar sig, får samvetskval. Människor har ett behov att dela med sig av sina hemlighetr till sina nära och kära. Aldrig att man skulle kunna hålla tätt till 100% med den gigantiska apparat det lär ha krävts för att fejka en sån sak.

Men visst, jag har väl inga bevis i och för sig. Menar bara att bevisbördan bör ligga på den som säger att det aldrig hände. Och så mycket till bevis har det ju inte kommit från det lägret heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

vart samhället är på väg? ingenstans om allt folk säger är vad de inte vill ha. säg ja istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är roligare att säga ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag tycker att du bör se över länkarna du har i din signatur.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fnosk:

Jag tycker att du bör se över länkarna du har i din signatur.

De fungerar ju utmärkt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WaR:

Man måste ju dock tänka på att det, om vi utgår från att det var en bluff, redan från början måste ha gjorts väldigt vattentätt och utan risk för avslöjande. En kallt kalkylerad risk och inga som helst bevis eller spår kvar är såklart en förutsättning, då får man inga hållbara källor och kan avvisa alla skeptiker som "bisarra tokstollar". Men det är också relativt, är du i Sverige eller USA är du en bisarr tokstolle om du tror att månlandningen var en bluff, är du i Ryssland t.ex. så är du mindre bisarr och tokig. Tror du att Jesus var en helt vanlig människa eller kanske inte ens existerade, och att det är meningslöst att be till gud är du rätt normal här i Sverige, i t.ex. Colombia eller Saudiarabien är du däremot just en bisarr tokstolle. Att använda sig av "vetenskapen™" och "källforskning" som något slags heligt orakel och ofelbar sanning är också bara en i slutändan oresonlig tro på något som verkar vara vettigt och väldigt likt att tro på gud/Jesus. Man förstår inte riktigt och bryr sig inte riktigt om detaljerna men hakar på majoriteten och någon upplyst forskares/profets högt ansedda åsikt. Att "vetenskapen" sen skiljer sig extremt mycket och säger emot sig själv sett till olika länder/tider/syften ignoreras oftast också totalt och avfärdas med "så trodde vi då men vi vet bättre nu!" eller "men deras vetenskap är ovetenskaplig/propaganda!". Man bör ta allting med en nypa salt istället och se på alla omständigheter och möjliga syften, både gällande "etablerade fakta", ifrågasättningar, ifrågasättningar av ifrågasättningar, osv från ett säkert avstånd och med skepsis och ambivalens och ett konstant ifrågasättande av sina egna övertygelser. Annars blir man ju lätt bara ännu en "sanningssägande" och "resonabel" deltagare i pajkastningen i fråga.

Förlåt, ditt inlägg är lite spretigt. Men vetenskap är ju en metod och en process, inte försanthållande av fakta. Det är alltså ett icke-argument mot vetenskap att påpeka att den ändras. Tvärt om, ändringen är vetenskapens essäns. Till skillnad från dogmer.

Månlandningen vet vi att den ägde rum, det är ett historiskt faktum. Låt oss inte anta en kunskapsrelativistisk syn, bara för att vissa länder som Ryssland och Spanien florerar med många konspirationsteorier samtidigt som vissa regeringar (t.ex. i Ryssland) kanske just också är mer benägna att konspirera, så betyder inte det att det är "okej" med konspirationsteorier.

Att fejka månlandningen hade varit meninglöst eftersom det hade krävt att betydligt mer avancerad teknik! Man hade behövt sända mycket sofistikerad robotik till månen för att emulera signalerna från astronauterna tillbaka, signaler som kunde tas emot av vem som helst med lite resurser.

Skrivet av TheJerk:

För egen del håller jag med om att USA hade varje god anledning att fejka en månlandning. Och visst är det imponerande gränsande till suspekt att man fixade det med den tidens teknik. Men återigen så faller konspirationsteorin på att det skulle vara svårare att få till den fejken och hålla den hemlig i all denna tid än att faktiskt landa på månen. Människor gör misstag. Människor ångrar sig, får samvetskval. Människor har ett behov att dela med sig av sina hemlighetr till sina nära och kära. Aldrig att man skulle kunna hålla tätt till 100% med den gigantiska apparat det lär ha krävts för att fejka en sån sak.

Men visst, jag har väl inga bevis i och för sig. Menar bara att bevisbördan bör ligga på den som säger att det aldrig hände. Och så mycket till bevis har det ju inte kommit från det lägret heller.

Ja, och som sagt skulle det falla på att fejken skulle vara mer tekniskt komplicerad än äkta vara. Jag har alltid fascineras av "teknikargumentet" eftersom jag tycker det visar på ett klart underskattande av dåtidens tekniknivå. Något som jag ser som ett problem eftersom det implicerar självgodhet med dagens tekniknivå.

Månlandning är frågan om resurser när väl den kritiska tekniknivån är uppnådd och den uppnåddes på pappret mycket tidigare än 1969. Det är lite svårt att räkna ut exakt när en månresa blev möjlig, men om vi leker med tanken att alla resurser som plöjdes ner i första världskriget i stället hade ägnats åt rymdfart, ja då kanske det hade varit möjligt redan på 1920-talet. Svårt att veta exakt och man ska inte underskatta svårigheterna och betydelsen av exotiska material, men livsuppehållande system, tröghetsnavigering, raketteknik och analoga beräkningsmaskiner samt den fysikaliska bakgrunden var alla på plats redan då. Vissa av dessa långt tidigare. Den fysikaliska bakgrundsteorin kom ju med Newton, livsuppehållande system kom med kemirevolutionen på 1800-talet och en del annat har varit känt sedan antiken, samtidigt som teknisk förfining och "knyta ihop säcken" nog hade varit på sin plats just på 1920-talet, givet monstruösa resurser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Förlåt, ditt inlägg är lite spretigt. Men vetenskap är ju en metod och en process, inte försanthållande av fakta. Det är alltså ett icke-argument mot vetenskap att påpeka att den ändras. Tvärt om, ändringen är vetenskapens essäns. Till skillnad från dogmer.

Månlandningen vet vi att den ägde rum, det är ett historiskt faktum. Låt oss inte anta en kunskapsrelativistisk syn, bara för att vissa länder som Ryssland och Spanien florerar med många konspirationsteorier samtidigt som vissa regeringar (t.ex. i Ryssland) kanske just också är mer benägna att konspirera, så betyder inte det att det är "okej" med konspirationsteorier.

Att fejka månlandningen hade varit meninglöst eftersom det hade krävt att betydligt mer avancerad teknik! Man hade behövt sända mycket sofistikerad robotik till månen för att emulera signalerna från astronauterna tillbaka, signaler som kunde tas emot av vem som helst med lite resurser.

Om ändringen är vetenskapens essäns, är det inte då högst ovetenskapligt att anta att det vi "vet" idag är sant? Hur skiljer sig din ståfasta övertygelse om att månlandningen ägt rum från exempelvis en tro på att Jesus var guds son? Det handlar ju om precis samma sak om du inte råkar ha varit med på en månlandning personligen; tro. Har du själv tagit emot signaler som omöjligen kan ha kommit från annat än signaler från ett månlandningsuppdrag? Att använda ytterligare någon pseudo-logisk förklaring till varför något måste ha varit sant är meningslöst eftersom det ändå bottnar i en tro på vad någon annan säger (men Jesus gick ju på vatten och återuppstod efter sin död!).

Att sen sitta och säga att något minsann är sant "för det vet vi", kalla alla av en annan åsikt för "tokstollar" som i sina ifrågasättanden gör saker som "inte är okej"... då kanske man inte är i position att beskylla andra för dogmatism Och kanske inte heller i position för att kalla sin inställning för "vetenskaplig".