"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ninjamopeden:

Finns inga cons eller pros GTX-570 DC2 kostar mindre till samma prestanda

Okej jag tittade inte på priset, men i så fall lär ju 670 ett bättre alternativ. För jag hoppas att du menar 670 och inte 570 som du skrev?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sectrum:

För jag har kollat runt lite och är kanska osäker på vilket kort men ganska insatt i ämnet. För det känns som att 7970 kommer få bättre drivisar samt OC-ar bättre, känns även som att CF kommer bli ett val för mig i höst.
Känns även mer framtidssäkert med 3gb vram.
570, riktigt bra kort men har ju inte riktigt alla punkter där uppe, samt är dyrare.

iom att de är jämna så är det väl even, men om jag kommer köpa ett till så känns väl 7970 cf mer framtidssäkert?

7970 är riktigt bra som singelkort, men crossfire är inget jag skulle rekommendera i dagsläget, på grund av microstuttering. Även om du får högre fps med CF än SLI kommer upplevelsen bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trwl:

Hej, har för närvarande ett NVIDIA GeForce GTX 460 - 1024MB som jag inte riktigt tycker höll fullt ut när jag testade D3 betan, för att få en så trivsam upplevelse som möjligt funderar jag på en uppgradering av grafikkortet då det känns som att det är flaskhalsen i mitt system (rätta mig gärna om jag har fel). Det jag söker är en prisvärd uppgradering i prisklassen 2000-3000kr, är inte ute efter det absolut nyaste eller bästa utan som sagt, en bra prisvärd uppgradering bara.

-CPU
Intel Core i5-2500K @ 3.30GHz

-PSU
Corsair TX650W

-Moderkort
Asus P8P67 PRO

-RAM
DDR3 8GB 800MHz

-CF/SLi
N/A

-Gränssnitt
PCI-E
-Vilka spel du ska spela.
Diablo 3

-Vilken upplösning du spelar i:
1920x1080

-Din ungerfärliga budget:
Helst inte över 3000:-

-Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
Nej

Byta upp dig från GTX 460 1Gb för D3? Varför? Nu har jag inte kollat med FRAPS men jag ligger difinitivt över 30fps med allt maxat på 1920 * 1200. Ladda ner MSI Afterburner och kolla om du kan klocka det lite. Glöm inte att gå in i inställningarna och kryssa för att du vill kunna mikla med volten. Jag kom upp i 825MHz utan att pilla på spänningen men efter att ha dragit upp den till 1.087V (max utan modd) så kom jag upp i stabila 950MHz. Kör 925 nu för att garantera stabilitet. Funkar hur fint som helst i D3... Skulle inte byta om det inte var nåt annat spel jag siktade på eller om du har en skärm med högre upplösning.

Edit:
Nu testade jag lite snabbt. 2 spelare online Fields of Misery en del lite större strider. FRAPS visar 60 konstant med VSYNC (laddningsscener undantaget) så stängde av och hamnad på 80-85 fps. Såg en drop ner till 75 och låg över 90 en hel del.
Så ser inte varför du skulle behöva byta från ett GTX460... Får väl ta och göra ordentlig benchmark i större scener kanske och se om jag missat nåt...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

*CPU= Phenom II x4 810
*PSU= Corsair tx 650w
*Moderkort= Något random moderkort som följde med hp datorn
*CF/SLi= NEJ
*Gränssnitt= PCI-E 2.0
*Vilka spel du ska spela.
BF3, HoN GTA 5, far cry 3, just cause 2 osv många olika spel, mest fps.
*Vilken upplösning du spelar i.
1920*1080
*Budget 2000-ca 4000 (inte mer, helst under 4000)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ganska, prestanda kommer före
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst?
Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst?
Nej

Skulle vara kul att få lite förslag på grafikkort. Har kollat in ett gtx 670, men det känns lite dyrt.
Ska uppgradera cpun och moderkortet inom 1 år

EDIT: Har ett radeon HD 4650 nu

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Okej jag tittade inte på priset, men i så fall lär ju 670 ett bättre alternativ. För jag hoppas att du menar 670 och inte 570 som du skrev?

Menade gtx 670

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

*CPU= Phenom II x4 810
*PSU= Corsair tx 650w
*Moderkort= Något random moderkort som följde med hp datorn
*CF/SLi= NEJ
*Gränssnitt= PCI-E 2.0
BF3, HoN GTA 5, far cry 3, just cause 2 osv många olika spel, mest fps.
1920*1080
*Budget 2000-ca 4000 (inte mer, helst under 4000)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ganska, prestanda kommer före
Isåfall:
Ja
Nej

Skulle vara kul att få lite förslag på grafikkort. Har kollat in ett gtx 670, men det känns lite dyrt.
Ska uppgradera cpun och moderkortet inom 1 år

EDIT: Har ett radeon HD 4650 nu

tycker du ska köpa ett gtx 670 med eftermarknads kylare eller ett beggat 7970

Permalänk
Skrivet av ninjamopeden:

tycker du ska köpa ett gtx 670 med eftermarknads kylare eller ett beggat 7970

bara rädd för att det ska flaska, cpun då. Men ska ju uppgradera resten snart så kanske blir gigabyte gtx 670

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

bara rädd för att det ska flaska, cpun då. Men ska ju uppgradera resten snart så kanske blir gigabyte gtx 670

'Ok är väll bara att vänta på att dom ska komma in i lager då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

'Ok är väll bara att vänta på att dom ska komma in i lager då.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154295-gigabyte_gefor...

Permalänk

Hade av någon anledning för mig att han menade DC2 kylningen (den jag väntar på)

Permalänk

*CPU= Intel Core 2 Duo CPU, E8500 @ 3.16GHz x2
*PSU= Corsair VX 450W
*Moderkort= Gigabyte EP45-UD3LR
*CF/SLi= Nej, den har bara ett slot för grafikkort enligt http://ixbtlabs.com/articles3/mainboard/gigabyte-ep45-ud3lr-p...
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) Jag vet inte vad detta betyder.
*Vilka spel du ska spela. Starcraft 2, Heroes of Newerth, (Lite battlefield 3, men eftersom resten av riggen inte pallar med det på någon hög nivå så behöver inte grafikkortet var speciellt kraffullt heller.
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
*Din ungerfärliga budget? Upp till 2000kr.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?
Nej, sålänge det inte är märkvärdigt högt.

Sitter just nu på ett ATI Radeon HD 4800 series, som har tjänat mig bra i 3 år. Nu har dock fläkten på grafikkortet börjat strula. Jag har läst om detta problemet på internet, och den lösningen som passar mig bäst är att byta ut det. Fläkten har börjat lägga av och klarar inte av att kyla ner grafikkortet, så datorn stänger av sig när det blir krävande. Den skapar också ett förjävligt brummande, och jag vågar ibland inte starta datorn på natten för att jag är rädd att grannarna ska klaga.

Letar efter ett billigt med stadigt grafikkort. Ska inte vara top-notch, utan ska ligga på samma nivå som min nuvarande 3 års gammla rigg. Jag vill inte köpa ett begangnat grafikkort, eftersom det kan leda till mer strul/leveranstid, och ofta tjänar man inte mer än 400kr på det.

Om ni har något tips så dela gärna med er!

Mvh
JazzyMcFunk

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma system som ovanstående:

*CPU= Intel Core 2 quad 8200 @ ca 3gHz
*PSU= Corsair VX 450W
*Moderkort= Asus p5q pro
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E.
*Vilka spel du ska spela=Lite allt möjligt...siktar mot generell prestanda snarare än något specifikt.
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1200
*Din ungerfärliga budget? Upp till 1500kr.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ja

Sitter på ett 4850 1gb som håller på att ge sig, måste nuförtiden underklocka en aning för att skärmen inte ska bli svart lite då och då under spelandet...

Vill gärna ha något strömsnålt och är inte märkesbunden på något sätt. Fundera lite smått på ett 7770 i någon form, men antar att det finns fler alternativ att välja på i den prisklassen.

MVH /Frispel

Permalänk
Medlem

Hej.
Min sons dator behöver ett nytt grafikkort då det gamla pajat för andra gången (bakade det i ugnen en gång och då höll det några månader till). Vill inte behöva baka det mer så vill hellre köpa ett nytt. Men har ganska begränsad budget och eftersom sonen mest spelar LEGO-spelen samt Minecraft så behövs nog inget värstingkort. Tänkte mig runt 500:-. Det som sitter i nu är ett GeForce 8800 GTS så det vore ju kul om det var i ungefär samma klass.
Sitter just nu på jobbet så jag kan inte kolla moderkort och PSU och sånt, men har iaf för mig att att processorn är en AMD dubbelkärnig sak. Kan uppdatera tråden när jag kommer hem.

Har ni några bra tips? Har tittat lite på Amd 5670 och 6570 och sånt.

Permalänk

Hej,
Vilken perfekt tråd. Jag har letat och läst och blir inte klok på denna djungel av grafikkort. Jag hade ett Nvidia Geforce 8600 GT innan med det pajade så jag har kört med det inbyggda ett tag nu. Nu är jag grymt sugen på att spela D3 så ett nytt kort måste köpas. Mina dator är enligt nedan och jag har inte tänkt att uppgradera den på något vis, inte ens PSU.

*CPU= Intel Core 2 Quad Q6600
*PSU= 300W
*Moderkort= Asus microATX med 1 PCI x16 slot
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI Express x16
Endast Diablo 3
Min skärm fixar 1920*1200 men jag behöver nödvändigtvis inte spela i den upplösningen.
*Budget 500-1500 c:a
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Njae
Isåfall:
Ja
Ja

Mycket tacksam för svar. Jag har kollat på ett EVGA GeForce GT 610 men osäker om det kommer fixa D3.

Mvh
Adam

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core 2 Quad Q9400 @ 3.0 ghz
*PSU= 500w
*Moderkort= Gigabyte p35 ds3
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI Express x16
Allt möjligt
Spelar på tv med 1360x768
*Budget 2000-3000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Extremt viktigt
Isåfall:
Ja
Ja

Har i nuläget ett 5770 som jag tycker ger usel prestanda samt låter galet mycket. Fundear på 7850 eller 7870 men är orolig att mitt system i övrigt blir flaskhalsen

(obs system i sign är gammalt och stämmer ej har glömt ändra)

Permalänk
Medlem

Söker en ersättare till mitt uråldriga 9800GTX som inte kommer att flaskhalsa med mitt nuvarande system.

*CPU= Intel Core 2 Quad Q9300 @ 2.5GHz
*PSU= Corsair AX850
*Moderkort= Asus Striker II Formula
*CF/SLi= SLI
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. = inga speciella, alla möjliga
*Vilken upplösning du spelar i. = 1680x1050
*Din ungerfärliga budget = max ~4k kan vi väl säga för att ge er ett hum om hur mycket jag kan tänka lägga

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

*CPU= AMD Athlon X2 5200B 1 MB L2-cache 2.7GHz
*PSU= 300W ATX power supply – PFC/non-PFC with a 115v/230v line switch
*Moderkort= nVIDIA nForce 430
*CF/SLi= Vet ej?
*Gränssnitt= PCI-Express x16
Spel?* StarCraft 2, Diablo III
*Din ungerfärliga budget: 1000 SEK maximum
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Helst
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Kanske
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Söker ett grafikkort i 3 tusen kronorsklassen till detta bygge
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1989652/graffe
kommer köira i 1920x1080

Vill kunna spela BF3, fallout 3, Skyrim och liknande spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rudzki:

kommer köira i 1920x1080

670 all day!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudzki:

kommer köira i 1920x1080

Detta kanske vore nått ??? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148427-asus_radeon_hd...

Webhallen har rea på kort från Amd.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Funtar på 670 men alla är 3.5k+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rudzki:

Funtar på 670 men alla är 3.5k+

Kanske 7970 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Kanske 7970 då?

Ja kan man tänka sig referens design får man ett för 2990 kr.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146473-asus_radeon_hd...

2690 kr för Asus DCII 7950OC på webhallen.

Känns som detta är dom 2 bästa köpen just nu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1nGviN:

Kopplade lite kort till tråden, så kan alla se prisutvecklingen

Editerade in 8800GTS, 8800GT och ett till test till 3870

WWW.PRISJAKT.NU

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tänkte byta ut min 8800gts 320mb då den knappt klarar av vissa av de nyare spelen, BF3 krashar ibland och klagar på för lite videominne.
Senast jag hade järnkoll på grafikkort var när Radeon 9800 var kung, det var tider det.

*CPU= Phenom II X4 965 3.4 Ghz Black Edition
*PSU= 630 Watt no-brand modell bättre
*Moderkort= MSI 770-C45
*CF/SLi= Ne
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. - Battlefield 3, Wargame: EE, Darkest Hour, Europa Universalis 3, Witcher 2, Arma II
*Vilken upplösning du spelar i. - 1680 x 1050
*Din ungerfärliga budget - c:a 2000 kr kan nog lägga till några hundra till om det gör stor skillnad. Tänkt att köpa lite minne i samma veva så kan eventuellt skippa det och lägga mer på kortet. Tänker köpa battlefield premium senare så om något kort på webhallen kampanjen är bra så kan det vara aktuellt.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Inte ett dugg, gillar när man hör att datorn är igång då vet man att det funkar.

OBS!
Den ska ha minst 2 DVI uttag då jag kör med dubbla skärmar.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel i7 3820
*PSU= Corsair AX 650W Professional Series
*Moderkort= Asus P9X79 Deluxe
*CF/SLi= Ja båda
*Gränssnitt= PCI-e
Civilization 5 Gods & Kings
1920 x 1200
*Din ungerfärliga budget
Max 2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?
JA - mycket viktigt
Isåfall:
JA
Nej

Jag spelar väldigt sällan på daotrn. Den används vanligtvis till helt andra saker men jag vill fortfarande kunna spela Civ 5 men grafikkortet måste vara tyst eftersom det kommer idla 85% av tiden.
Köpte ett Asus Radeon 7890 men skickade tillbaka det då det var overkill och drivrutinerna hängde sig var 3e minut (ingen överdrift). Fördedrar Nvidia.

Permalänk
Medlem

Grafikkort

*CPU= (i7 3820 3,6Ghz, Socket 2011)
*PSU= (Corsair 550w VX)
*Moderkort= (Gigabyte GA-x79-UD3, Socket 2011)
*CF/SLi= (Både och..)
*Gränssnitt= (PCI-E 3.0)
*Vilka spel du ska spela. De flesta nya, MW3,Battlefield 3, Battlefield BC 2, NFS Shift 2, GTA IV..
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
*Din ungerfärliga budget 2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst?Ja

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel E5200 (tvåkärnig sak på 2.5GHz)
*PSU= 350W (Huntkey/Deltaco med en 6-polig PCI-E-kontakt)
*Moderkort= Ett Gigabyte-kort med 775-sockel
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Troligen inga mer krävande spel, ska ge bort maskinen så användningsområde är svårtippat.
*Vilken upplösning du spelar i: 1280x1024 (19" plattskärm)
*Din ungerfärliga budget: Max 1000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Tyst är ett plus. Lådan är välkyld (Fractal Design Core 3000 med tre fläktar). Monterar helst ingen egen kylare då en dylik kostar pengar den också, ser hellre en fabriksmonterad kylare som är tyst.

Ska bygga ihop en budgetbetonad maskin till min grabb och har en del komponenter över. Saknar dock grafikkort och med tanke på processor och nätaggregat så har jag svårt att tro att det är budget som är begränsande faktor. Dock är jag inte insatt i marknaden så då frågar jag istället här för att få bra tips. nVidia eller AMD spelar ingen roll, har själv haft kort av bägge märken och varit nöjd med dem.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

*CPU= Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz
*PSU= 400w
*Moderkort= Asus P5KPL, G31, Socket-775, DDR2
*CF/SLi= nej
*Gränssnitt=PCI-E
*Vilka spel du ska spela=inte så krävande
*Din ungerfärliga budget=500?
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? ja
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? ja

Är inte så insatt längre men kan man hitta ett kort som är bättre eller iaf lika bra som mitt
radeon HD4850, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355001 för ca 500kr?
trött på den här varma högljuda skiten nu.

Visa signatur

Keep it Real

Permalänk
Medlem

*CPU= AMD FX-6200 (4GHz)
*PSU= Corsair GS 700W
*RAM= Corsair Vengence 16GB 1600 MHz
*Moderkort= Asus Formula V
*CF/SLi= Båda
*Gränssnitt= PCI-E 2.0
*Vilka spel du ska spela. - Tanken är att jag ska kunna spela det mesta, utan större problem
*Vilken upplösning du spelar i. - 1920x1080
*Din ungefärliga budget: Finns väl inga större begränsningar, men ändå hålla budgeten inom vad som är försvarbart

Nu kör jag med ett max klockat eVGA gtx 550 ti, och de flaskar rejält, så jag skulle behöva ett bättre kort.

Är lite nyfiken på hur bra den skulle klara i SLI/CF med det nätaggregatet och moderkortet.
Vilket skulle vara bäst, köra sli eller enkelt kraftfullt med den här uppsättningen?