Permalänk
Medlem

16:10 köpråd

Hej,
Jag är på jakt efter en 24" 16:10 skärm. Funderat på DELL U2410 eller ASUS PA246Q. Ska användas till det mesta, spel, film, redigering, programmering, surf... några råd om dessa två eller ni har något annat förslag?
Peace
/Mackan

Permalänk
Inaktiv

Kör på HP LP2475w eller HP ZR2440w istället. Men vad jag har läst av Asus skärmen så är den också bra! Läs recensionerna på skärmarna här

http://www.prad.de/en/monitore/reviews.html
http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

Permalänk
Medlem

HP ZR2440w verkar oxå vara ett alternativ. Någon som har erfarenhet av någon av dem?

Permalänk
Medlem

U2412M!! Billig och bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

EIZO såklart du skall använda skärmen till bildredigering. De är något dyare i allmänthet, men bättre fot, håller kalibreringen och har vettiga färger. Läs tester på fotosidor om du skall använda skärmen till det - tester och åsiker på spelforum ger helt andra betyg då ingångsvärdena för bedömningarna är andra.

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Kör på HP LP2475w eller HP ZR2440w istället. Men vad jag har läst av Asus skärmen så är den också bra! Läs recensionerna på skärmarna här

http://www.prad.de/en/monitore/reviews.html
http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

Aouch, HPs 2475 är en gammal widegamut-skärm utan fungerande sRGB-läge. Det blir omöjligt att få till någorlunda korrekta färger i allt utom de enstaka program som stödjer ICC-profiler. Bara för att recensenterna inte tar upp det här betyder det inte att det inte är ett problem.

ZR2440 verkar dock vara en trevligare modell.

Skrivet av bengt-re:

EIZO såklart du skall använda skärmen till bildredigering. De är något dyare i allmänthet, men bättre fot, håller kalibreringen och har vettiga färger. Läs tester på fotosidor om du skall använda skärmen till det - tester och åsiker på spelforum ger helt andra betyg då ingångsvärdena för bedömningarna är andra.

Måste instämma.
En enorm fördel med Eizos skärmar är att de går att hårdvarukalibrera sen en kort tid tillbaka. Det är väl dock kanske inte det viktigaste, utan redan innan de låste upp FlexScanmodellerna (vissa, inte de enklaste givetvis) så kunde man justera sRGB-emuleringsläget.
Det går inte på Dell U2410/Asus PA246............ Enda du kan justera där är full gamut-läget och det vill du ändå antagligen inte köra i.

Edit: Verkar som jag hade fel (tack o lov för man väl säga, hade varit jäkligt illa annars då skärmarnas färger driftar iväg med tiden)

Citat:

Is it possible to revert to factory pre-tuned settings after I color calibrated my unit with my equipment?
Customer should not re-calibrate and save your result in sRGB and AdobeRGB preset modes. Once overwritten, it is not possible to revert back to factory pre-tuned setting. Customer is advised to use the "Custom Color" preset mode to do their own calibrations.

Edit2: Kanske har de ändrat i senare revisioner? Kollade TFT Centrals recension som kom när skärmen var ny och där gick det inte att justera mer än ljusstyrka och konstrast i sRGB-läget...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tack för era synpunkter. Har nästan bestämt mig för en HP ZR2440W. Enligt tftcentral har den ett medel-inputlag på 20ms (max 22ms). Är det för mycket för att lira fps på?

Permalänk

Nej, inte såvida du inte spelar om pengar eller är extremt känslig.

Du sitter på någon sorts plattskärm redan idag, eller hur?
Den har med stor sannolikhet minst lika "mycket" fördröjning.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

True dat, sitter på en gammal sådan. Enligt Dustin har den en SVARSTID på 25 ms (Rise Time 15ms, Fall time 10 ms), så inputlaget lär väl vara större på den än på HP ZR2440W. Äntligen har jag en ursäkt för min låga sniper-skill

Noterade för övrigt att Asus offentliggjort en uppföljare till PA246Q, http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/26.htm , PA248Q heter den. Vet tyvärr inte när den släpps på marknaden... Frågan är om det är värt att vänta på den eller om man ska slå till på en ZR2440W för 3000 riksdaler nu?

Permalänk

Det är inte riktigt en uppföljare då, det är mer en likadan skärm som U2412 / ZR2440 fast med inställda färger från fabrik och lite mer inställningsmöjligheter.
Grejen är att färgerna ändå ändras med tiden så sak samma.
Tycker du ska köpa en skärm nu istället för att vänta på något som kommer vara dyrare och som knappast ger dig mycket till mervärde om ens något.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12296833']Det är inte riktigt en uppföljare då, det är mer en likadan skärm som U2412 / ZR2440 fast med inställda färger från fabrik och lite mer inställningsmöjligheter.
Grejen är att färgerna ändå ändras med tiden så sak samma.
Tycker du ska köpa en skärm nu istället för att vänta på något som kommer vara dyrare och som knappast ger dig mycket till mervärde om ens något.

Beställt och fått hem ZR2440w, den är najs! Nu gäller det bara o få rätt på alla inställningar oxå..! Tack för all input, uppskattas!