Panasonic Viera TX-P50VT30Y inbränning av bild

Permalänk
Medlem

Panasonic Viera TX-P50VT30Y inbränning av bild

som det står i titels så har jag en panasonic som jag använder som datorskärm dels för att jag spelar mycket, men aktivitestfältet har blivit lite inbränt i tvn, är det något man kan göra något åt så hära i efterhand, tvn jar en inbyggd skärmtvätt som man kan köra men det hjälper då inte, ska jag ta och köpa mig en vanlig dator skärm i stället och spela på den och använda panasonicen som film tv i stället.

Permalänk
Medlem

Plasma är inte optimalt som datorskärm vilket du upptäckt.

Myrornas krig eller helvitskärm över natten kan hjälpa, när inte skärmtvätten funkar. Prova helvitt före myrorna.

Permalänk
Medlem

okey då prövar jag det, har kollat lite på vad som blir som dator skärm, hittade något riktigt roligt så här blir det, först dena hära http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646839

och till den 3st Asus VG236HE.
vad tror ni om det, lär för övrigt säga jag precis nu sitter och spelar bf3 och det är så grymt.

Permalänk
Medlem

teoretiskt sett så borde det funka att bränna in resten av bilden. Om det bara är aktivitetsfältet t.ex så välj en helvit wallpaper och ta en printscreen, sen inverterar du färgerna i paint och visar bilden i helskärm till inbränningen är borta.

Permalänk
Medlem

jag har nu haft en vit bild i ca 12 timmar, det har gått bort väldigt lite så några dagar till kanske löser problemet,

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

jag har nu haft en vit bild i ca 12 timmar, det har gått bort väldigt lite så några dagar till kanske löser problemet,

Inbränningar har en tendens att blekna med tiden också, även om det kan ta tid så försvinner det...

Är TV´n ny? Så kör in den lugnt i några månader med låg kontrast samt ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Dom första 200 timmarna är mäst känsligt för innbränning, efter det går det stort sätt ok, bara du inte lämner skrivbordet eller liknande på statisk i många! timmar.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Det här är vad som händer om man tydligen inte tar det lungt, man får inbränningar. Men dom går bort om man har en vit bakgrund i 3 dagar på. Men,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, efter det så kommer tvn att bli skit känslig för inbränning som min är nu, en dialog ruta i stillestånd i 45 sek bränns fast hur lätt som hellst, och det tar 20 min med en skärmtvätt för att få det någorlunda bra,

Permalänk
Medlem

Hur gör man nu??? kan man få ut något sånt på garantin. man får säkert byta panel men det lär man väll få betala själv ur egen ficka.