Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja den har funktion, den har all in/utgångar man behöver, och det erbjuds om man vill ha vanligt trådbundet nätverk en adapter som går från thunderbolt till RJ45 uttag, kostar 279 kr, vilket där en droppe i havet mot vad en motsvarande adapter kostar till en stationär dator (PCI-e) eller laptop (som inte finns i motsvarande).

Finns inga kontakter som saknas på den, det ända är ethernet, men där funkar adaptern utmärkt, vilket är en liten summa om du jämför motsvarande till stationär.

Andra datorer har det inbyggt. Och alla in/utgångar man behöver om man har basbehovet ja.
Och jag missade att den nya har displayport, ser bara HDMI. Nä, tänk, jag tittade igen, ingen displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Precis. Köpa extra, när det inte finns någon anledning till varför det ska vara så. Det jag sa i första inlägget.

Jag skrev ju precis vilken anledningen var, att kontakten inte får plats.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag skrev ju precis vilken anledningen var, att kontakten inte får plats.

Vilket var ett ogiltigt argument. Det behövs inte en dongle för det. En tunnare kontakt är allt som behövs. Att skicka med en nätverkssladd med en tunnare kontakt i ena änden är inte svårt. Behövs inte ett helt externt nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om man har en Appleskärm så kanske displayport är på sin plats. Hade de inte krånglat med det från början så hade det ju räckt med HDMI och Thunderbolt, men nu gör det inte det. Sedan behöver jag mer än 2 USB-portar ganska ofta. Jag ser inte en bärbar dator som något man sätter sig visar upp på ett café. Jag ser den som något som man faktiskt gör saker med på mer än en plats. Ska inte behöva släpa runt på en fullstor arbetsstation för det, så istället blir det donglar.

Apples skärmar kopplas direkt in i thunderboltporten, behövs ingen dongle. Thunderbolt har flera interface i sig, däribland displayport. Därför kan apple ha usb, firewire, lan osv på baksidan av skärmen. Den fungerar då som en dockningsstation istället för att man ska koppla in alla enheter direkt in i laptopen. Därför saknas även rj45 på datorn. Förstår att alla inte vill eller har råd att köra apples egna skärmar, men det är så det är tänkt.

Här kan du läsa om och se bilder på apples skärm http://www.apple.com/se/displays/

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Vilket var ett ogiltigt argument. Det behövs inte en dongle för det. En tunnare kontakt är allt som behövs. Att skicka med en nätverkssladd med en tunnare kontakt i ena änden är inte svårt. Behövs inte ett helt externt nätverkskort.

Jo det är det, för RJ45 uttag är en standard, så den får dem inte gå in och göra om hur som helst, så nej, dem kan inte bara sätta ett mindre uttag.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Apples skärmar kopplas direkt in i thunderboltporten, behövs ingen dongle. Thunderbolt har flera interface i sig, däribland displayport. Därför kan apple ha usb, firewire, lan osv på baksidan av skärmen. Den fungerar då som en dockningsstation istället för att man ska koppla in alla enheter direkt in i laptopen. Därför saknas även rj45 på datorn. Förstår att alla inte vill eller har råd att köra apples egna skärmar, men det är så det är tänkt.

Här kan du läsa och se bilder på apples skärm http://www.apple.com/se/displays/

Men att köpa en helt ny skärm för vad? 9000:-? Det är dyrt. Har man redan en appleskärm man är nöjd med så blir det en dongle.

Skrivet av PowerNet:

Jo det är det, för RJ45 uttag är en standard, så den får dem inte gå in och göra om hur som helst, så nej, dem kan inte bara sätta ett mindre uttag.

Jag tror inte det är ett brott mot standarden om det är en annan kontakt innan RJ45-kontakten. Det har funnits specialanslutningar i alla tider som sedan konverterar till en standardanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men att köpa en helt ny skärm för vad? 9000:-? Det är dyrt. Har man redan en appleskärm man är nöjd med så blir det en dongle.

Ja, då blir det en dongle och en usb-hub som gäller då. Eller en usb-portreplikator med alla anslutningar på.

Btw bilden du länkar ovan är ingen officiell Microsoft-produkt, det är en tredjepartstillverkare. Den är framtagen för att ansluta vissa enheter med usb till Xbox.

--

Skrivet av PowerNet:

Många netbooks, speciellt de från asus, har modifierade rj45 som är mindre. Det fälls ut en liten flärp undertill i kontakten för att husera kontaktdonet.

Observera att bilden är upp och ner.

För att inte glömma 3coms fina x-jack som fanns på pccard-kort förr i tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men va? så du menar att alla istället ska köpa en ny kabel där änden är lite tunnare? (även om dom bryter standarden)

Nu får du ge dig..

En dongle hit och dit är inget nån har dött utav, och det är sånna som dig som hatade att inte MBP'n hade nån HDMI uttag också.. (hade vart nöjdare om den inte hade nån HDMI ingång nästan..)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Men va? så du menar att alla istället ska köpa en ny kabel där änden är lite tunnare? (även om dom bryter standarden)

Nu får du ge dig..

En dongle hit och dit är inget nån har dött utav, och det är sånna som dig som hatade att inte MBP'n hade nån HDMI uttag också.. (hade vart nöjdare om den inte hade nån HDMI ingång nästan..)

En sladd för max 5:- kan de gott skicka med. Men roligare att sälja en dongle. Vilket ökar chansen att man aldrig köper den och sedan sitter där och behöver en kontakt utan möjlighet att trolla fram en dongle på kort varsel. Och ja, jag tyckte inte om att de höll på med displayport, thunderbolt däremot är en välkommen satsning. Så jag är inte emot bara för att vara emot som du tycks tro, däremot så är jag inte för bara för att vara för som du tycks vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En sladd för max 5:- kan de gott skicka med. Men roligare att sälja en dongle. Vilket ökar chansen att man aldrig köper den och sedan sitter där och behöver en kontakt utan möjlighet att trolla fram en dongle på kort varsel. Och ja, jag tyckte inte om att de höll på med displayport, thunderbolt däremot är en välkommen satsning. Så jag är inte emot bara för att vara emot som du tycks tro, däremot så är jag inte för bara för att vara för som du tycks vara.

Vad ska du göra om du tappar bort kabeln eller om den är för kort? Din lösning är dålig. Bättre att anpassa uttaget för chassit, så som Asus har gjort. Eller helt enkelt skita i den och sälja en dongle, eller en skärm som är tänkt som dockningsstation.

Sen att priset på sagd skärm är något högt är en helt annan diskussion. Men det finns en lösning på "problemet".

Visa signatur

Permalänk

Lite gnidet att inte skicka med thunderbolt till ethernet-adaptern kan man tycka, men knappast förvånande. Vad som däremot är förvånande är att de inte uppdaterat vare sig Mac Pro eller iMac. Två år sedan den förstnämnda uppdaterades, ingen USB 3 och ingen thunderbolt och ingen kärlek från Apple. Tänk om de visade sina stationära lika mycket omtanke som sina bärbara.... jaja, min iMac för väl hänga med ett år till.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Lite gnidet att inte skicka med thunderbolt till ethernet-adaptern kan man tycka, men knappast förvånande. Vad som däremot är förvånande är att de inte uppdaterat vare sig Mac Pro eller iMac. Två år sedan den förstnämnda uppdaterades, ingen USB 3 och ingen thunderbolt och ingen kärlek från Apple. Tänk om de visade sina stationära lika mycket omtanke som sina bärbara.... jaja, min iMac för väl hänga med ett år till.

Håll ut. http://www.macrumors.com/2012/06/11/david-pogue-new-imacs-and...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ficklampa:

Ja, då blir det en dongle och en usb-hub som gäller då. Eller en usb-portreplikator med alla anslutningar på.

Många netbooks, speciellt de från asus, har modifierade rj45 som är mindre. Det fälls ut en liten flärp undertill i kontakten för att husera kontaktdonet.

http://netbookreview.co.uk/wp-content/uploads/2009/12/rj45-10...

Observera att bilden är upp och ner.

För att inte glömma 3coms fina x-jack som fanns på pccard-kort förr i tiden.
http://www.pcplan-it.com/3com_pc_nic.jpg

Kan du namnge en specifik modell från Asus som har modifierat till en mindre RJ45? hittar inget om det någon stans, och ang pcard kortet så är det inte modifierat så att inte alla nätverkskablar passar i uttaget, utan det är ett vanligt RJ45 fast det är platt i utstyrseln.

Skrivet av Capitán General:

Jo, Mac Pro fick en uppgradering, fast av en mindre sort nu (snabbare cpu, och något mer)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Bara älskar att du använder ordet "bara" när du pratar om att uppgradera RAM från 4 till 8Gb för 980 kr.

Dyraste Ram minnet på inet = 789kr för 8Gb SO-DIMM DDR3 i en sticka. (Finns dock snabbare för 628kr).
Fast antagligen använder de 2st stickor på 4gb var. Det kostar: 459Kr (dyraste).

Sen dra av priset på den sticka som sitter i innan uppgraderingen dvs ca 230kr.

Alltså får du RAM till värdet av 230kr, men Apple tar 980kr. Tycker du det är lämpligt?

Det är ju då redan med den vinst som Inet gör på de priserna, dvs hade Apple tagit 230kr för en sticka så hade de redan gått med vinst.

Dell tar närmare 900kr för att uppgradera från 4 till 8Gb. HP tar 2000kr för att uppgradera från 4 till 6Gb på deras ultrabooks, så 980kr är ganska lågt för att vara Apple som kan ta betydligt mer för att dom är Apple.

Färdiga datorer är och kommer alltid att vara dyrare än datorer man själv plockar ihop, mest för att okunniga personer är villiga att betala det där lilla extra, till skillnad från dom flesta här på Sweclockers som vet hur man går tillväga för att uppgradera datorn själv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Vad ska du göra om du tappar bort kabeln eller om den är för kort? Din lösning är dålig. Bättre att anpassa uttaget för chassit, så som Asus har gjort. Eller helt enkelt skita i den och sälja en dongle, eller en skärm som är tänkt som dockningsstation.

Sen att priset på sagd skärm är något högt är en helt annan diskussion. Men det finns en lösning på "problemet".

Ja det var ett snabbt exempel, du har ju andra exempel som stärker min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kan du namnge en specifik modell från Asus som har modifierat till en mindre RJ45? hittar inget om det någon stans, och ang pcard kortet så är det inte modifierat så att inte alla nätverkskablar passar i uttaget, utan det är ett vanligt RJ45 fast det är platt i utstyrseln.

De flesta, men bland annat 1008p som synes på bild i min tidigare post.

Gällande pccardet så är det knappast ett kontaktdon av standard, det har tillverkats specifikt för den typen av kort och används inte till något annat. Alla nätverkskablar passar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Gällande pccardet så är det knappast ett kontaktdon av standard, det har tillverkats specifikt för den typen av kort och används inte till något annat. Alla nätverkskablar passar.

--

Skrivet av Aleshi:

Ja det var ett snabbt exempel, du har ju andra exempel som stärker min poäng.

Många som köper laptops nyttjar wifi. Känner många som aldrig använt sitt rj45. I kontorsmiljö kan det vara värre dock, men många småkontor och mindre företag kör både wifi och kabelburet nät.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ficklampa:

Precis, alla kablar passar, vilket dem inte gör om uttagen blir mindre eller frångår den standarden.

Du har fortfarande inte gett ett exempel / backat upp ditt påstående om att Asus kör med mini RJ45/liknande på sina datorer, har sökt och inget hittat någon stans, och jag har aldrig stött på det på någon Asus maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Precis, alla kablar passar, vilket dem inte gör om uttagen blir mindre eller frångår den standarden.

Du har fortfarande inte gett ett exempel / backat upp ditt påstående om att Asus kör med mini RJ45/liknande på sina datorer, har sökt och inget hittat någon stans, och jag har aldrig stött på det på någon Asus maskin.

Var vänlig läst min post igen, där jag skriver en modell som heter 1008P.

http://www.youtube.com/watch?v=-e-uS-QQ2lc
3:16 ser man det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewers:

Helt sjukt! 2880 x 1880 på skärmen! Sitter och kollar på live bevakningen

Helt sjukt pris också 22000

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Helt sjukt pris också 22000

Tror det är lite berättigat med tanke på att det inte finns någon konkurrent i området. Sedan är väl inte IPS-paneler med den upplösningen helbilliga i inköp heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ficklampa:

Var vänlig läst min post igen, där jag skriver en modell som heter 1008P.

http://www.youtube.com/watch?v=-e-uS-QQ2lc
3:16 ser man det.

Vilket har en vanlig RJ45 så den är inget mindre än vanliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dell tar närmare 900kr för att uppgradera från 4 till 8Gb. HP tar 2000kr för att uppgradera från 4 till 6Gb på deras ultrabooks, så 980kr är ganska lågt för att vara Apple som kan ta betydligt mer för att dom är Apple.

Färdiga datorer är och kommer alltid att vara dyrare än datorer man själv plockar ihop, mest för att okunniga personer är villiga att betala det där lilla extra, till skillnad från dom flesta här på Sweclockers som vet hur man går tillväga för att uppgradera datorn själv.

Sen är det väl så att det finns inga "lediga minnesplatser" i nya MBP Retina, det är ju så tunn att det måste använda ingenjörskonst för att klämma in fler minnesmoduler. Eller stryk det, dom byter förstås ut minneskretsarna på fabrik. Det lär ju aldrig gå att uppgradera minnet på en MBP framöver.

Men på det hela taget så håller jag med om att minnesuppgraderingen inte verkar vara så dyr - det är ju som sagt inte bara att slänga in en standard, masstillverkad SO-DIMM.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vilket har en vanlig RJ45 så den är inget mindre än vanliga.

Som jag sa tidigare så är den flexibel för att husera ett vanligt kontaktdon. Du missförstod mest troligt det jag skrev.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Överpris? Är det vad de flesta brukar kalla vinstmarginal du menar? Förklara gärna hur du tänker. När det gäller retina-MBP:n så erbjuder de ju något som ingen konkurrent kommer i närheten av, så det känns ju ganska rimligt att de utnyttjar sitt försprång.

Skickades från m.sweclockers.com

Är Apple nytt för dig? De har ju tagit helt sjuka priser för vissa saker. En kompis skulle köpa mer minne till sin Mac och Apple skulle ha 2-3 gånger så mycket för minnet som han köpte det för på annat ställe. Bara för att det kan finnas andra företag som också gör det betyder inte att de inte tar överpriser.

Och jag har en MBP i hushållet själv så jag är inte utan erfarenhet av dem själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

Sen är det väl så att det finns inga "lediga minnesplatser" i nya MBP Retina, det är ju så tunn att det måste använda ingenjörskonst för att klämma in fler minnesmoduler. Eller stryk det, dom byter förstås ut minneskretsarna på fabrik. Det lär ju aldrig gå att uppgradera minnet på en MBP framöver.

Men på det hela taget så håller jag med om att minnesuppgraderingen inte verkar vara så dyr - det är ju som sagt inte bara att slänga in en standard, masstillverkad SO-DIMM.

http://images.apple.com/euro/macbook-pro/design/images/perfor...

Bäst att minnet håller. Inte ovanligt att man får byta RAM ändå. :/

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis att de nya Macbook Pro kör DDR3L. Low Voltage 1.25v istället för 1.8v som vanliga DDR3 nyttjar.

Vi får vänta och se till ifixit har skruvat isär en för att seom det inte gömmer sig någon minnesslot under batteri eller något.

Edit: Tittar man noga så ser man minnesslotten till vänster på moderkortet.

miniPCI-e slot, som i mba.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mozelito:

Hur blir 2199 dollar 21 495 kr? visste inte att dollarn var uppe vid 10 kr igen? det blir väl runt 15-16 tusen kr i bästa fall..?

Att den där frågan alltid dyker upp i varenda nyhet. Det är inte så komplicerat. Priset är aldrig så enkelt att räkna ut mellan två länder. Dels har vi olika moms och lite tull och dels har vi olika andra omkostnader från säljarnas sida. Därför kan du aldrig bara titta på dollarn rakt av och tro du kan köpa för det priset. Att bara skylla på hög moms som vissa gör är också helt uppåt väggarna fel för det finns fler faktorer som spelar in på priset. Momsen i Norge är till exempel bara lite högre än i Sverige men priserna är mycket högre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam

Gawd vilken rage det var på Apples och deras priser på Retina MBP.

1. Det är en MacBook PRO - Avsedd för profesionell användning - inte för gamers som skall ha dubbla 6990M i en släpbar 17"

Titta först på hårdvaran du faktiskt får, titta en gång till och leta sedan efter en annan dator som ger dig;
16:10 IPS panel med en upplösning på mer än 1920x1200 (eller ens lika mycket)
Ivy Bridge quadcore (valfri modell)
Dedikerad nVidia (Kepler eller åtminstone Fermi arkitektur), lämpligt med lite CUDA kärnor för video/foto redigering mm.
256-768Gb SSD
ca 2kg och rimligt tunn för att vara bärbar, inte bara portabel (har du varit på resande fot i arbete och burit tungt skräp tills axlarna stelnar?)
Bra batteritid så man faktiskt kan jobba på flygplanet/tåget/vänthallen etc.

Så, när du har hittat denna datorn, berätta för mig vad den kostar.

Sedan om du hittat en dator som är likvärdig/bättre eller i alla fall i närheten, addera ett stryktåligt skal, att den är rimligt tyst i belastning, mjukvarupaket som innehåller fullvärdig foto, video och ljud redigering med mera, har bakgrundsbelysta tangenter och ett faktiskt tilltalande yttre.

Fråga dig igen, är det ett rimligt pris för ett företag att investera i till en grafisk designer att ha med sig på resande fot?

Och bortse att du faktiskt hade velat ha en men inte har råd.

Vill bara se jämförbara andra alternativ tack.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Gawd vilken rage det var på Apples och deras priser på Retina MBP.

1. Det är en MacBook PRO - Avsedd för profesionell användning - inte för gamers som skall ha dubbla 6990M i en släpbar 17"

Titta först på hårdvaran du faktiskt får, titta en gång till och leta sedan efter en annan dator som ger dig;
16:10 IPS panel med en upplösning på mer än 1920x1200 (eller ens lika mycket)
Ivy Bridge quadcore (valfri modell)
Dedikerad nVidia (Kepler eller åtminstone Fermi arkitektur), lämpligt med lite CUDA kärnor för video/foto redigering mm.
256-768Gb SSD
ca 2kg och rimligt tunn för att vara bärbar, inte bara portabel (har du varit på resande fot i arbete och burit tungt skräp tills axlarna stelnar?)
Bra batteritid så man faktiskt kan jobba på flygplanet/tåget/vänthallen etc.

Så, när du har hittat denna datorn, berätta för mig vad den kostar.

Sedan om du hittat en dator som är likvärdig/bättre eller i alla fall i närheten, addera ett stryktåligt skal, att den är rimligt tyst i belastning, mjukvarupaket som innehåller fullvärdig foto, video och ljud redigering med mera, har bakgrundsbelysta tangenter och ett faktiskt tilltalande yttre.

Fråga dig igen, är det ett rimligt pris för ett företag att investera i till en grafisk designer att ha med sig på resande fot?

Och bortse att du faktiskt hade velat ha en men inte har råd.

Vill bara se jämförbara andra alternativ tack.

Närmaste jag hittar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1260728 vet dock inte om det är ips och den saknar ju ssd... samt väger ~3 kilo. och ingen ivy...

Hittar detta efter att ha klickat i 1920x1080 (paneltyp vet jag ej), ssd, i7 gen3 och vikten är över 3 kilo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1277699
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1263547

Sett till seriösa datorbutiker är priserna likvärdiga eller dyrare. Och endast en av dem hade extern grafik.

Visa signatur