Permalänk
Medlem

SSD problem.. Boot

Jag köpte nyligen en ny SSD (min första SSD) och nu behöver jag hjälp med installationen..
Jag läste att man skulle plugga ur HDDn för att kunna installera W7 på SSDn men nu när jag gör så så fastnar datorn på "första" skärmbilden när man trycker igång datorn. Kommer då inte alls in i BIOS eller liknande, inga kommandon fungerar. Försöker jag starta när HDD och SSD är ikopplade händer samma sak. Jag måste koppla ur SSD och då fungerar windows som vanligt?

Vad ska jag ta mig till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Jag köpte nyligen en ny SSD (min första SSD) och nu behöver jag hjälp med installationen..
Jag läste att man skulle plugga ur HDDn för att kunna installera W7 på SSDn men nu när jag gör så så fastnar datorn på "första" skärmbilden när man trycker igång datorn. Kommer då inte alls in i BIOS eller liknande, inga kommandon fungerar. Försöker jag starta när HDD och SSD är ikopplade händer samma sak. Jag måste koppla ur SSD och då fungerar windows som vanligt?

Vänta nu lite, du har väl inte installerat W7 på båda diskarna? SSD är den disk du will använda till W7. HDD är för lagring

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du kopplat in den rätt?
Vad har du för moderkort/kontroller?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag körde in skivan med min HDD, resade bort allt från den utan att installera ett nytt windows.
Sen pluggade jag ur HDD och kopplade in SSD.
Händer absolut ingenting när SSD är ikopplad.

Permalänk
Medlem

Gigabyte motherboard. Crucial m4 SSD 128GB
Har tagit en Sata sladd från motherboard till SSD (blå sladd)+ en powercable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Jag körde in skivan med min HDD, resade bort allt från den utan att installera ett nytt windows.
Sen pluggade jag ur HDD och kopplade in SSD.
Händer absolut ingenting när SSD är ikopplad.

Så du har inget OS installerat på din SSD i andra ord?

Permalänk
Medlem

Provade att byta Sata kontakt, körde med gamla från HDDns och satta in den i SSD och nu fungerar den.. Är det kabeln eller har jag missat något när jag kopplat in den i motherboard?

Nej jag har inte kommit så långt till att installera något ännu.

Permalänk
Hedersmedlem

det är ju såklart du inte kan få fram nåt på din ssd om du inte installerar du får ju instalera window s7 på den

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

http://www.legitreviews.com/images/reviews/1236/gigabyte_890g...

Jag har 3x blåa "SATA" kopplingar på motherboard, jag har 2x i första vart 1 gick till HDD och 1 gick till DVD.
Jag tog en ny kabel från min kartong och kopplade in den i 2a hållaren (Blåa på bilden) och frånd en in i min SSD, och det fungerar inte.
Tar jag sladden som ska in i HDD och sätter den till SSD så fungerar det. Har jag gjort något fel?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag installera windows 7 på SSD när jag inte ens kan Boota upp datorn med SSD inkopplad (den fastnar på skärmen vart man ska "press delete to enter BIOS" och massa andra kommandon.
Jag försöker inte komma in i windows, jag försöka komma till INSTALLATIONEN av windows.

Permalänk
Medlem

Läste på annan sida att man måste aktivera Sata portarna i BIOS för att få dem att fungera, vad ska jag aktivera i bios för att portarna ska öppnas?
(uttagen på tidigare bild)

Permalänk
Medlem

Sannolikt är de aktiverade redan som default, men kolla.
Hmm, funkar HDDn på andra kontakten?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ska kolla så snart som jag har installerat windows färdigt på SSD.

Permalänk
Medlem

Nu har jag så att SSDn är installerad med windows, när jag trycker in HDD så kan jag gå in i bios osv men jag kan inte starta windows.

När jag försöker så får jag "unable to boot windows" eller liknande.

Hur ska jag ta mig till väga för att få den att boota från SSDn medans andra HDD är inkopplad?
Also HDD är helt tom den är formaterad och har ingen installation av windows på sig.

Permalänk
Medlem

Löste problemet och både SSD och HDD fungerar.

Permalänk
Medlem

vibrax - Beskriv hur du gjorde så kan du hjälpa andra!

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!