Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en "billig" IPS-skärm och jäklar vilken skillnad mot en likvärdigt prismässig "vanlig". Enligt mig en väldigt behaglig och mjuk ton i skärmen som inte ger mig ont i ögonen och huvudet, som det kan bli för mig ofta med TFT.
Handlar såklart om kvalitet på skärmen också men enligt mig helt klart värt det.

Permalänk
Rekordmedlem

Man köper ips för att amoled är så dyra ännu, ips och de olika (x)va ger mycket bättre bild än tn paneler, och led har med belysningen att göra, så en "led" kan vara vad som helst, kantbelysta ledara är sällan bra, oftast har de sämre bild än ccfl belysning, amoled är nått helt annat där pixlarna i sig lyser, som på plasmaskärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vilken IPS till spel rekomenderar ni då?

Köpte en TN led (BenQ 24” LED G2420HDBL) för att jag framförallt spelar. Men satan vad kasst det blir när jag sätter mig i soffan lite längre bort för att titta på en film, eller när jag är tvungen att arbeta hemifrån med Adobe CS.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Nu ser du ju ut att ha helt olika färg temperatur på det olika skärmarna, eller i alla fall olika "kalibrerade", går säkert att justera så att det ser ungefär likadana ut. Gissar att om du sänker färgtemperaturen på TN skärmen till 6500K så ska du se att det ser mer lika ut.

Skillnadens mellan TN/IPS är oftast mindre uppenbara, men typiskt är att man ser att färgen skiftar mot hörnen på TN paneler för att betraktningsvinklarna inte räcker till på de avstånd man sitter från skärmen, och sen hur många färgnyanser man faktiskt kan se/återge på skärmen.

Fast det är ju just det där som är problemet med TN. Färger, mättnad, temperatur och kontrast förändras när man vinklar skärmen så där, och då inte ens homogent. Som du i och för sig skriver

Jag skulle vilja sett samma bild fast där skärmarna står rakt riktade mot kameran - ev. så ser både lika ut då. Orkar fotografen ta en sån bild att jämföra med?

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Skrivet av mini_rappen:

Tjenare Sweclockers!

När man frågar personer om IPS panel, är svaren ofta skiftande.
Har hört att IPS panel har riktigt bra betraktningsvinkel, och färgåtergivning.
Om jag ska ha en skärm som är rakt framifrån så undrar jag följande:
[LIST]
Är det värt att skaffa en skärm med IPS?

Beror mycket på dig själv, men bara för att du sitter framför betyder inte det att det inte blir några vinklar.
Testa att peka med ett finger mot ena hörnet och en penna mot andra...
Blir rätt stor vinkel mellan de två eller hur?

Skrivet av mini_rappen:

[/LIST]
[LIST]
Hur mycket bättre är färgåtergivning om den nu är bättre på IPS panelen?

Varierar.
Skillnaden kan vara mycket större än mellan två TN-paneler än mellan en TN- och en IPS-panel.

Skrivet av mini_rappen:

[/LIST]

Just nu sitter jag med en Benq XL2410T (som är TN 120Hz)

Ja, såvida man inte är helt okritisk...
Den där XL2410/20 har inte bra betraktningsvinklar för att vara en TN-panel

Visa signatur

««« »»»