Asus lanserar Zenbook Prime UX31A, UX32VD och UX32A – Ultrabook med 1080p

Permalänk

Har jag förstått rätt eller är det så att zenbook med 1080p skärm och invy bridge inte kmr i 11.6" variant?

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ehenkeee:

...
Godkänd trackpad - Var orolig för trackpaden vilken var katastrof på första ux31. Den känns som man kan förvänta sig antar jag. Kanske inte riktigt apple-klass men det kanske inte är att förvänta sig heller. Är dock inte riktigt inne på det området än då jag precis lämnat än fyra år lång thinkpad-era bakom mig. Styrpinnen var inte dum om man säger så.

Något att tillägga ?

Kul att det fixat tangentbordet, det behövdes. Med bra tangentbord och 1920x1080p IPS panel så känns det väldigt svårt att motivera ett köp av 13" MBA just nu.

Till delen om tillägg: har du testat att köra Windows 8 och t.ex. IE10/Metro på denna? Anledningen till frågan är att jag har testat att köra Win7 på MBP och touch-plattan är inte i närheten lika bra under Win7 som den är under OSX. Däremot tycker jag Win8/Metro verkar hantera touch-plattor betydligt mycket bättre än Win7 (och tyvärr även än Win8/desktop). Så det kan mycket väl vara så att denna maskin har en touch-platta i MBP/MBA klass, men Windows lägger käppar i hjulen.

Ett alternativ till Win8/Metro är om du testat med Ubuntu 12.04 som också har riktigt bra hantering av moderna touch-plattor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är onekligen lockande att köpa en UX32VD och sätta in en 8GB-sticka och en 256GB SSD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till delen om tillägg: har du testat att köra Windows 8 och t.ex. IE10/Metro på denna? Anledningen till frågan är att jag har testat att köra Win7 på MBP och touch-plattan är inte i närheten lika bra under Win7 som den är under OSX. Däremot tycker jag Win8/Metro verkar hantera touch-plattor betydligt mycket bättre än Win7 (och tyvärr även än Win8/desktop). Så det kan mycket väl vara så att denna maskin har en touch-platta i MBP/MBA klass, men Windows lägger käppar i hjulen.

Ett alternativ till Win8/Metro är om du testat med Ubuntu 12.04 som också har riktigt bra hantering av moderna touch-plattor.

En tysk med en UX32VD + Win8 = Han klagar inte (samma dator som UX31A i princip)
http://www.youtube.com/watch?v=6spYbrG8YLc

Vid minut 21 drar han igång metro, använder multi-touch et.c

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Måste säga att prissättningen känns lite sådär, man ska alltså betala ca 2k till för att få 620M, fast då också förlora ssd:n, tar man den lilla ssd:n man får med i beaktande, så är den ena alltså kring 2500 dyrare för ett 620M, känns som ett grovt överpris för ett 620M? ( i övrigt är de motsvarande).
Varför kan man inte få en riktig SSD till varianten med 620M?

Nej, du betalar 2k MINDRE för att få 620M, men förlorar SSD samt det supertunna chassit.

Permalänk
Medlem

UX31A beställd.
1080p är nice! Jag kommer att få plats med mycket kod på den lilla skärmen.

Permalänk
Medlem

Så... man betalar 2000 kr mindre och får en tolv gram tyngre dator, men med dedikerat grafikkort och utbytbart minne och HDD?
Är den tjockare eller större på något sätt än UX31A?

Och hur är det? Kan man ta ut hybriddisken i UX32VD och byta ut den med en SSD eller kan man sätta in en extra SSD som komplettering till hybriddisken?

Oavsett fallet angående utbytbara hårddisken så lutar det verkligen åt en UX32VD nu. Huvudsakligen på grund av att den i princip har bättre prestanda till ett biligare pris och är lite mer skräddarsy-vänlig.

EDIT: Hittade UX32VD på Webhallen. Enligt dem sitter det en i5a i den, inte en i7a. Fast den kostar 8490 kronor där också. Finns det flera UX32VD-modeller?

Permalänk
Medlem

UX32VD känns ju helt klart intressant, men jag skulle byta ut disken mot en riktig SSD.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Så... man betalar 2000 kr mindre och får en tolv gram tyngre dator, men med dedikerat grafikkort och utbytbart minne och HDD?
Är den tjockare eller större på något sätt än UX31A?

Och hur är det? Kan man ta ut hybriddisken i UX32VD och byta ut den med en SSD eller kan man sätta in en extra SSD som komplettering till hybriddisken?

Oavsett fallet angående utbytbara hårddisken så lutar det verkligen åt en UX32VD nu. Huvudsakligen på grund av att den i princip har bättre prestanda till ett biligare pris och är lite mer skräddarsy-vänlig.

EDIT: Hittade UX32VD på Webhallen. Enligt dem sitter det en i5a i den, inte en i7a. Fast den kostar 8490 kronor där också. Finns det flera UX32VD-modeller?

150g tyngre.
Bara ena minneskanalen är utbytbar. Den andra har 2GB fastlött på moderkortet, så du kan bara få ut dual-channel på de första 4GB vad du än gör. Sätter du in en minnessticka på 8GB så får du totalt 10GB minne, varav 4GB dual-channel och 6GB singel.

UX32 är jämntjock på 18mm medan UX31 går från 18mm till 3mm. Om det är en perfekt kil så är UX31 i genomsnitt nästan hälften så tunn, men antagligen inte.

Har hört att folk bytt ut hårddisken mot en SSD. Vet inte hur det funkar med hybridlagring dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

150g tyngre.
Bara ena minneskanalen är utbytbar. Den andra har 2GB fastlött på moderkortet, så du kan bara få ut dual-channel på de första 4GB vad du än gör. Sätter du in en minnessticka på 8GB så får du totalt 10GB minne, varav 4GB dual-channel och 6GB singel.

Om det är en perfekt kil så är UX31 i genomsnitt nästan hälften så tunn, men antagligen inte.

kan inte säga nåt om ux31, men min UX21E är iallafall långt ifrån kilformad även om sidorna är perfekta trianglar. Den har en ganska stor "mage" som sluttar ner mot kanterna.

Hittar inga bilder som det syns bra på(alla pressbilder verkar t.ex. vara redigerade), men den är nästan precis lika tjock hela vägen. Det är bara de sista ~7cm i framkant som den blir tunnare. Illusionen framhävs även av gummifötterna som är bra mycket lägre fram än bak - fram ligger den nästan på plåten, men bak finns det 4-5mm luft. Skulle tro att ASUS kör med precis samma knep i ux31.

Permalänk
Medlem

Nätverkskontakt

Men vad är det jag ser: Ingen nätverkskontakt. Va fan om man inte vill ansluta trådlöst då? Annars verkar de coola.

Borde kanske vara dags att designa om nätverkskontakterna så att de blir mindre och får plats i tunna datorer/surfplattor.

Permalänk
Medlem

Undrar när Apple lämnar in en stämningsansökan mot denna datorn. Apple har ju precis tagit patent på den kilformade designen...

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paulus:

Men vad är det jag ser: Ingen nätverkskontakt. Va fan om man inte vill ansluta trådlöst då? Annars verkar de coola.

Borde kanske vara dags att designa om nätverkskontakterna så att de blir mindre och får plats i tunna datorer/surfplattor.

USB>Ethernet- adapter medföljer. Lär fungera hyfsad med USB3 antar jag.

Permalänk

Plockade upp min UX31A idag, och började med att slänga in ett annat OS då den skall domänanslutas, vilket skapade en jäkligt jobbig situation. Då W7 varken känner igen det USB-anslutna nätverkskortet, eller det inbyggda wifi-kortet blev det till att ladda ner drivar på en annan dator, flytta dessa med USB till zenbooken, då Asus inte packat med skiva för dessa. Även om den saknar inbyggd CD-läsare har vissa USB-anslutna sådana, och finner det nog lättare än att dra ner 20 olika packade filer från en hemsida vars sökfunktion är under all kritik (ux31a ger noll träffar, medans bara ux ger ca 100 träffar, inklusive ux31a, när man söker modell).

När väl det frustrationsmomentet var ur världen, drivarna inlästa, så måste jag säga att upplevelsen överlag är väldigt angenäm.
En sak som oroade mig mycket var tanken på en USB-nätverksdongel, och att den skulle ha samma kapacitet som ett gammalt 9600 baud-modem eller nåt, men jag gjorde lite tester o fann att 10MB/s inte var några större bekymmer, så det räcker gått för mig. Accesstider var dock inte riktigt lika bra som vanligt trådad nätverk, men då latens inte spelar så stor roll i en arbetsdator överlever jag nog.
Tror det är dags för nåt företag (host, intel, cisco eller någon annan stor aktör) att införa ett nytt mini-alternativ till TP RJ 45 som man kan utrusta tunnprofilerade ultrabooks med, 8 små koppar trådar till nåt liknande RJ11 torde inte vara så jäkla svårt tycker man?

Det som nu stör mig en del dock är laddarens/nätdelens kontakts utformning, här borde fler företag göra petentintrång på Apples design, eller hitta på en vettig egen. Lenovo t.ex. har numera en standardiserad kontakt som känns bra mycket gedignare än denna. Så tunn att den kan misstas för en malplacerad 3.5mm stereokontakt.

Det som känns riktigt bra är dock vad Asus gjort med musplattan & skärmen/panelen. Glatt överaskad av dessa efter att ha pillat på orginal-zenbooken.

Har inte hunnit djupdyka än, men tanken på att inte kunna klämma in mer minne känns en aning olustigt, även om jag hitils inte saknat mer.

Permalänk
Skrivet av ehenkeee:

USB>Ethernet- adapter medföljer. Lär fungera hyfsad med USB3 antar jag.

Det är USB2 --> Ethernet, inte USB3. Fungerar helt ok dock, men är teoretiskt begrännsad till 480mbit/s, så glöm gigabitnätverk.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av PirateKensai:

Plockade upp min UX31A idag, och började med att slänga in ett annat OS då den skall domänanslutas, vilket skapade en jäkligt jobbig situation. Då W7 varken känner igen det USB-anslutna nätverkskortet, eller det inbyggda wifi-kortet blev det till att ladda ner drivar på en annan dator, flytta dessa med USB till zenbooken, då Asus inte packat med skiva för dessa. Även om den saknar inbyggd CD-läsare har vissa USB-anslutna sådana, och finner det nog lättare än att dra ner 20 olika packade filer från en hemsida vars sökfunktion är under all kritik (ux31a ger noll träffar, medans bara ux ger ca 100 träffar, inklusive ux31a, när man söker modell).

Jag vet inte exakt vad du letar efter (eller kommer behöva leta efter i framtiden), men om du skulle behöva återupprepa det så kanske denna länk kan vara till hjälp;

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=UX31A&p=...

Permalänk
Skrivet av Laine:

Jag vet inte exakt vad du letar efter (eller kommer behöva leta efter i framtiden), men om du skulle behöva återupprepa det så kanske denna länk kan vara till hjälp;

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=UX31A&p=...

Hittade den till slut.

Skrivet av PirateKensai:

När väl det frustrationsmomentet var ur världen, drivarna inlästa, så måste jag säga att upplevelsen överlag är väldigt angenäm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

150g tyngre.
Bara ena minneskanalen är utbytbar. Den andra har 2GB fastlött på moderkortet, så du kan bara få ut dual-channel på de första 4GB vad du än gör. Sätter du in en minnessticka på 8GB så får du totalt 10GB minne, varav 4GB dual-channel och 6GB singel.

UX32 är jämntjock på 18mm medan UX31 går från 18mm till 3mm. Om det är en perfekt kil så är UX31 i genomsnitt nästan hälften så tunn, men antagligen inte.

Har hört att folk bytt ut hårddisken mot en SSD. Vet inte hur det funkar med hybridlagring dock...

Jasså. Jag trodde båda var lika tjocka och hade samma design bara det att ena är unibody och lite andra specs på mot andra.
Då blev ju allt mycket svårare helt plötsligt :/

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehenkeee:

USB>Ethernet- adapter medföljer. Lär fungera hyfsad med USB3 antar jag.

Ja, 100Mbit ethernet funkar bra på USB3, lika snabbt som i USB2.
Lär få problem med att föra över större grejer om jag köper denna. Inte för att det händer ofta, men när det händer. Har bara ett .11g här hemma, men gigabitkablar går till varje rum i huset. Får väl få hitta en gigabit-adapter till USB3 nånstans.

Permalänk
Medlem

Vilken fin Macbook Air Asus har byggt!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Vilken fin Macbook Air Asus har byggt!

Pga "gångjärnet" så måste en laptops baksida vara någorlunda tjock. Så för att få en ännu tunnare dator *måste* man göra den kilformad. Alla designer kommer att konvergera mot Macbook Air, så är det bara. Om inte nån hittar på ett nytt gångjärn som är tunt, hållbart, men fortfarande billigt.

Permalänk
Medlem

Tycker UX31A verkar prisvärd för det man får

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

För dyr.

Synd att det inte är 16:10 (1920x1200) istället.

Synd att den har så stor påträngande logga.

Skulle vilja ha den utan Windows.

4 gb minne känns snålt nu när mammas 3000 kronors laptop har 6 gb RAM.

Permalänk
Medlem

hehe, denna ser det ju verkligen ut som det går att skiva bröd med..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hade också gärna sett 16:10 1920x1200 och kanske en lite lite större skärm om man får drömma

Annars är jag väldigt positiv till dessa, ett stort steg i rätt riktning från Asus sida!

Permalänk
Medlem

Blir en Prime så fort jobbet är fixat....num num num

Edit:
Hur var det med touchpaden denna gången? Och när får vi en recension?

Permalänk

Kommer den med 620M fungera som en lan dator. Dvs driva WoW och Cs 1.6 eventuellt något mer avancerat på en 23" skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För dyr.

Synd att det inte är 16:10 (1920x1200) istället.

Synd att den har så stor påträngande logga.

Skulle vilja ha den utan Windows.

4 gb minne känns snålt nu när mammas 3000 kronors laptop har 6 gb RAM.

Ja, synd att den inte hade 16:10 och kostade 3000kr och kunde fås utan Windows. Jag återkommer så fort jag har hittat en som passar in på den beskrivningen!

Permalänk
Skrivet av Pacman5:

Ja, synd att den inte hade 16:10 och kostade 3000kr och kunde fås utan Windows. Jag återkommer så fort jag har hittat en som passar in på den beskrivningen!

Minst 6GB minne skall den ha också! Annars får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidundret:

Kommer den med 620M fungera som en lan dator. Dvs driva WoW och Cs 1.6 eventuellt något mer avancerat på en 23" skärm?

Ja herregud, dom spelen du nämner kan nästan en soptunna klara av grafikmässigt.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-620M.72198.0.h...
Dom resultaten är förövrigt gjorda med i5 och inte i7 som den svenska varianten av UX32 har så förhoppningsvis några enstaka procent bättre.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4