Snabbaste budgetgrafikkort för folding?

Permalänk
Medlem

Snabbaste budgetgrafikkort för folding?

Till hösten ska företaget där jag jobbar byta ca 25 datorer i fabriken. Jag ska försöka övertala ledningen om att köra folding på dessa. De kommer stå på 24x5 i några år i sträck. Datorerna kommer inte vara speciellt kraftfulla, typ Core I3 eller liknande. Därför tänkte jag försöka skaffa grafikkort till datorerna, max 400kr/st.

Är det fortfarande Nvidia-grafik som är effektivast?
Kan man använda den här listan och välja ett grafikkort så högt upp som möjligt för den summan man får köpa för?
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...
Om jag inte får köpa in grafikkort vilket integrerad grafik ska jag satsa på? AMD, Nvidia eller Intel?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att AMDs A-serie är effektivast både för folding och för företaget, att köpa ett budgetgrafikkort tror jag är onödigt både ur ekonomisk synpunkt för företaget och foldingprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

Till hösten ska företaget där jag jobbar byta ca 25 datorer i fabriken. Jag ska försöka övertala ledningen om att köra folding på dessa. De kommer stå på 24x5 i några år i sträck. Datorerna kommer inte vara speciellt kraftfulla, typ Core I3 eller liknande. Därför tänkte jag försöka skaffa grafikkort till datorerna, max 400kr/st.

Är det fortfarande Nvidia-grafik som är effektivast?
Kan man använda den här listan och välja ett grafikkort så högt upp som möjligt för den summan man får köpa för?
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...
Om jag inte får köpa in grafikkort vilket integrerad grafik ska jag satsa på? AMD, Nvidia eller Intel?

Om det fortfarande går att få tag på så gav Nvidia 430-korten ca 5k ppd.
Det och 450 är väl bland de bästa budgetkorten när det gäller inköpspris/ppd och bra Watt/ppd.

<-- Är inte 100% uppdaterad men jag har inte sett att det har hänt något som ändrat detta.

Edit: Ska de gå i flera år i sträck = smp-folding. Grafikkort slits och är beroende av drivrutiner på ett annat sätt än processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

En A8 från AMD ger väll 7.5 ---> 10k PPD vilket känns som ett bättre val än ett externt grafikkort på alla sätt och vis då...

Permalänk
Medlem

Om du kunde lägga de 400:- på att gå upp till I5 med HT så tror jag att det skulle vara en bättre lösning.

Kanske går att motivera? Längre livslängd på datorerna?
Kanske ha företaget namn som user, kan det ses som något positivt av ledningen?

Oavsett så får inte foldingen märkas för användarna typ slö respons på de olika applikationerna ni kör, men det går säker att ordna med inställningarna på folding klienten.

Så jag föreslår också smp folding.

Föresten om du får köra folding så gå runt en gång i halvåret och blås rent kylflänsarna så varvar inte fläktarna upp så mycket efter ett tag.
Datorerna där jag arbeter är fulla med damm, och låter därefter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okänd mjukvara som inte tillför någonting positivt, som kostar ström, potentiellt ökade supportbudget, ökat slitage på hårdvara.
Kan inte tänka mig en situation då ett företag skulle tillåta nåt liknande.
Och det finns inga bra anledningar för dom att göra det.
Och att smyga in programmet kan snabbt ge en enkel biljett till arbetsförmedlingen

Permalänk
Medlem

Varför skulle företaget vilja köra folding? Kostar bara mer för dom.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag skulle gissa på att AMDs A-serie är effektivast både för folding och för företaget, att köpa ett budgetgrafikkort tror jag är onödigt både ur ekonomisk synpunkt för företaget och foldingprestanda.

Chansen att jag får både får köra folding och köpa grafikkort är väl liten. Är billiga AMD A8 bättre en billiga Intel?

Skrivet av a4magkar:

Om det fortfarande går att få tag på så gav Nvidia 430-korten ca 5k ppd.
Det och 450 är väl bland de bästa budgetkorten när det gäller inköpspris/ppd och bra Watt/ppd.

<-- Är inte 100% uppdaterad men jag har inte sett att det har hänt något som ändrat detta.

Edit: Ska de gå i flera år i sträck = smp-folding. Grafikkort slits och är beroende av drivrutiner på ett annat sätt än processorer.

Efter en del sökning idag så hittade jag med uppgifter på att GF430 ger 4-5K PPD och de kostar knappt 400kr med moms.

Skrivet av Kilroy:

En A8 från AMD ger väll 7.5 ---> 10k PPD vilket känns som ett bättre val än ett externt grafikkort på alla sätt och vis då...

Jag får se hur jag kan styra den när det ska väljas vilken dator som ska köpas in. Och hoppas på att de tillåter folding.

Skrivet av Svensktiger:

Okänd mjukvara som inte tillför någonting positivt, som kostar ström, potentiellt ökade supportbudget, ökat slitage på hårdvara.
Kan inte tänka mig en situation då ett företag skulle tillåta nåt liknande.
Och det finns inga bra anledningar för dom att göra det.
Och att smyga in programmet kan snabbt ge en enkel biljett till arbetsförmedlingen

Jag tror inte det är helt omöjligt. De har skänkt pengar till välgörenhet tidigare och det är ett familjeföretag. Det är jag som är supporten så jag får väl ta det på lunchen om det skulle krångla. Jag skulle absolut inte smyga in det.

Skrivet av flyawaynille:

Varför skulle företaget vilja köra folding? Kostar bara mer för dom.

De satsar mycket på friskvård och har skänkt till välgörenhet tidigare.Tex alla pengar i kaffeautomaten går till välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

Chansen att jag får både får köra folding och köpa grafikkort är väl liten. Är billiga AMD A8 bättre en billiga Intel?

Det är svårt att säga.
Om vi tittar på processorer för dryga tusenlappen så har AMD betydligt bättre grafikdel och betydligt bättre prestanda i flertrådade applikationer.

I fåtrådiga och vid generellt användande idag så är Intels bättre.

Vid full belastning drar Intels mindre energi, vid normal belastning är det jämnt.

Jag tycker personligen att AMDs A-serie är ett bättre budgetval än Intels i3 i dom flesta fall, framförallt om det är tänkt att användas i flera år.
AMD har bättre, billigare moderkort också tycker jag. Vilket gör att det kan löna sig för företaget att satsa på det då totalkostnaden antagligen blir lägre.

Men det äter en del ström att köra folding, men samtidigt är det relativt billigt sätt att marknadsföra sig själv och bidra till välgörande ändamål.

Om inte annat kan ni ju köra enbart på vinterhalvåret...

Permalänk
Medlem

Jag vet ett perfekt Grafikort som bara kostar 149kr !http://www.inet.se/produkt/5409305/kfa2-geforce-g210-1024mb-p...
Ska köpa detta själv för Physx

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag vet ett perfekt Grafikort som bara kostar 149kr !http://www.inet.se/produkt/5409305/kfa2-geforce-g210-1024mb-p...
Ska köpa detta själv för Physx

Eh, duger det till Physx?
Nej, det har 16 cores, Physx kräver minst 32 säger google och wikipedia.

G210 är otroligt långsamt, det är tom sämre än Intels integrerade HD2000 tror jag.