Proliant N40L + Smart Array P400?

Permalänk

Proliant N40L + Smart Array P400?

Jag har en HP Proliant N40L Micro server och ska köpa ett kontrollerkort. Jag har tittat på ett HP Smart Array P400. Kommer detta passa? N40L har ju mini sas? Finns det någon form av adapter eller kan man plugga in SAS -> S-ATA och koppla diskarna direkt i kortet?

Permalänk

Vilka diskar tänkte du köra (SAS/SATA & 2.5"/3.5"), och i vilken RAID-konfiguration är väl de intressanta motfrågorna jag måste ställa.

HP's nano-serie är inte speciellt uppgraderingsvänliga rent allmänt, det sagt, den har en PCI-E x 16 port ledig för expansionskort, så ja, du kan klämma in ett P400 RAID-kort förutsatt att det fysiskt inte blockeras (vilket jag inte kan svara på). P400-kortet har en PCI-E x8-kontakt. Det inbyggda B110i-kortet är långt ifrån en dröm, men duger till enklare speglingar av SATA-diskar (lite det nano-servrarna är byggda för).

Beroende på behov skulle jag se över om man inte skall ha en HP ML-serie-server istället, en ML330 G6 t.ex har ett inbyggd P410-kort, sväljer både SAS/SATA, och finns just nu på kampanj hos Dustin för under 7000:- (ex moms);
http://www.dustin.se/product/5010570279/hp-proliant-ml330-g6-...

Permalänk

Jag har två 3,5" S-ATA diskar som jag tänkte köra i Raid 1 eller Raid 5. Jag ska köra ESXi på kärran och ha två lättare servrar. Eftersom jag vill kunna spegla informationen och ESXi inte stöder den integrerade raid-kontrollen valde jag att köpa ett P400 kort eftersom det var billigare än P410. Dock upptäckte jag att P400 inte har mini sas. Borde man inte kunna förbikoppla sas-kontakten och plugga diskarna direkt in i P400??

Permalänk

Det blev lite luddigt på slutet; Jag menar alltså att man kopplar in diskarna direkt i kortet istället för att använda mini-sas-kontakten. Det finns ju konverters från SAS till S-ATA?

Permalänk
Skrivet av KaiserClaw:

Jag har två 3,5" S-ATA diskar som jag tänkte köra i Raid 1 eller Raid 5. Jag ska köra ESXi på kärran och ha två lättare servrar. Eftersom jag vill kunna spegla informationen och ESXi inte stöder den integrerade raid-kontrollen valde jag att köpa ett P400 kort eftersom det var billigare än P410. Dock upptäckte jag att P400 inte har mini sas. Borde man inte kunna förbikoppla sas-kontakten och plugga diskarna direkt in i P400??

Skrivet av KaiserClaw:

Det blev lite luddigt på slutet; Jag menar alltså att man kopplar in diskarna direkt i kortet istället för att använda mini-sas-kontakten. Det finns ju konverters från SAS till S-ATA?

Om du bara har 2 diskar du tänkte nyttja i RAID så kan du inte nyttja RAID 5 (kräver minst 3 diskar).
I ditt fall skulle jag då nyttja RAID 1 på existerande B110i-kontrollern, och istället för ESXi (förutsatt att du inte kan hitta drivar för detta) nyttja en annan hypervisor istället.
Om du redan sitter med ett P400-kort skall du kunna nyttja de medföljande kablarna (eller egentligen behöver du endast en utav de) för att kunna koppla in upp till 4st SAS/SATA-diskar per kabel. SAS-kontakter brukar tillåta att SATA ansluts, och då kortet specifikt är gjort för SAS/SATA skall den klara av detta.

De 2 fysiska kontakterna på P400-kortet är gjort för nån av alla underliga SAS formfaktorer, till dessa kopplar man endast in de kablar som hänger med kortet. Du kan inte koppla in varken normala SAS eller SATA-kablar till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserClaw:

Det blev lite luddigt på slutet; Jag menar alltså att man kopplar in diskarna direkt i kortet istället för att använda mini-sas-kontakten. Det finns ju konverters från SAS till S-ATA?

Har själv ett hp Smart array 400p med 512 mb batteribackup på en av mina musikdatorer, Win7-64
HP`s Smart array funkar på typ vad som helst.
Jag kör EVGA SR-2 xeon moderkort nu och det fungerade finfint på mitt tidigare standard asus mobo också.

2st sata-adaptrar med totalt 8st sata kablar, numrerade o fina, köpte jag på deltaco.se, kosta typ någon hundring totalt.

Räcker det med ca 500-600mb\s , 512mb i cache, jyssta raid konfigureringar och fina programvaror från HP så köp ett.

Värt att notera, Mitt HP array 400p levererades med en lägre fästplåt bakpå ( möjligtvis en 2u server plåt ).
jag fixade en egen fästplåt för vanlig atx låda.

Permalänk

Tack för svaren!

Fel av mig ang. RAID 5! *bump*

Nu hänger jag inte med..

"De 2 fysiska kontakterna på P400-kortet är gjort för nån av alla underliga SAS formfaktorer, till dessa kopplar man endast in de kablar som hänger med kortet. Du kan inte koppla in varken normala SAS eller SATA-kablar till dessa. "

Är det inte dessa jag pluggar in SAS till SATA -kablarna??

Finns det någon annan version av hypervisor som jag inte känner till som stöder mjukvaru-raid??

Jag har snickrat lite på lådan och inser nu att det är ganska enkelt uppbyggt. Det är SAS-anslutning med S-ATA koppling + power vilket medför att jag skulle kunna använda dessa och mata ström bredvid:

http://www.pccables.com/images/32_Pin_SAS_4X7_SATA_Cable_Blac...

...eller är jag helt ute och cyklar? är detta den typen av adapter du använder, 9SDP?

Permalänk
Medlem

2 dagar senare hehe !!
jo det stämmer bra, mina 2st sas-sata adapterkablar ser ut så.

Permalänk

Gott snack! Jag har beställt en sådan, så vi får se om det hoppar igång Tack !