Utvecklare tar OpenTTD till webbläsaren

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Orici:

Varför är detta en nyhet på SweC?

Varför inte? det är väl inte direkt vanligt att "riktiga" spel portas till webben. Jag tycker det var en intressant nyhet iallafall men visst, man kan ju inte gilla alla nyheter

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför är detta en nyhet på SweC?

Förmodligen för hur spelet har utvecklats
Väldigt intressant läsning http://en.wikipedia.org/wiki/OpenTTD

Kort och gott använde sig Ludvig Strigeus (skaparen av bla µtorrent & medhjälp vid spotify) reverse enginering och "skrev" om hela spelet så det fungerar för modernare datorer, gjorde det open source. En stor bedrift som många "avgudar" honom för

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av We4sZ:

JavaScript + Kompilering = Falskt,
JavaScript är ett scriptspråk och därför inte kompilerat.

Fast det som menas här är att det kompileras till JavaScript.
Sen finns det faktiskt implementationer som kompilerar JavaScript.

Permalänk

Haha. jag som satt på kontoret i förmiddas och tänkte att "om jag får tråkigt när jag är klar med allt för idag skaffar jag TTD"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag sitter och lirar Open TTD på usb stickan:

http://portableapps.com/apps/games/openttd_portable

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Sjukt beroendeframkallande spel, jag och en kompis satt och körde coop och försökte koppla ihop så många farms till en enda factory som möjligt för att pumpa ut massor av goods men det fanns en limit då som jag inte vet om den är borta, va något på 25,xxx units eller något sådant. (vi hade sjukt mycket cash och kunde i princip inte göra av med alla pengar på något vis)

För alla er som vill lyckas kan jag säga att köra flyg i början är effektivt, jag brukar dock starta lite senare, ibland tom efter 2000(då man redan har allt), låna mycket pengar med så ni har råd med allt! (jag brukade ändra max lån-taket till max) för att komma igång snabbare. Nackdelen med flyg i början är när de behöver repareras, då ser man på kurvan när jag och en kompis körde mot varandra att min income gick ned väldigt mycket medan hans va stadig.

Sen är det så att ju längre du färdar viss sorts varor destu mer får du betalt, det finns dock ingame och läsa vilka saker som ger mer värde ju längre de färdas.

Kan nog skriva hela dagen om detta underbara spel, men detta får räcka!
För er som letar efter annat finns det ett liknande fast för Theme hospital, tror även det är open source.

Permalänk
Medlem

Ett av de bästa spelen som skapats. Tycker det väldigt tydligt visar att funktion kan gå före grafik många gånger.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Entusiast

Fan, jag skulle ju inte spela OpenTTD nu xD
Om webbläsarversionen fungerar på surfplattor (och om jag hade haft en) så hade det ju varit gudomligt när man pendlar

Permalänk
Medlem

Efter att man fått igång typ två-tre linjer med transporter går det typ inte att misslyckas. Jag och polaren lirade och la ner någonstans efter 70 tåg vardera och runt 60 flyg.

Då började vi istället göra saker som att transportera varor från sydligaste delen av kartan (var en stor karta också, 512x512 eller vad det nu var) till nordligaste - med båt. Vi grävde kanaler längs kanten på kartan för att det skulle bli längsta möjliga färdväg. Tog första fartyget ungefär två år, in-game tid, att ta sig fram och gav cirka €5000, vilket inte ens räckte för att betala driftskostnaden.

Men eftersom vi hade tråkigt så vräkte vi på och hade väl en 2000 skepp som gick som ett långt led.

Mycket roande under några timmar. Good times, good times.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Bästa spelet. Ever.

Oändligt många timmar man lagt på det. Spelat i perioder sen originalrelease 1994. Det går helt enkelt inte att bli trött på

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Underbart, detta var ett av mina favoritspel för många år sedan!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ett av de bästa spelen som gjorts måste jag säga. Tack vare Open Source klonen har TTDX's livslängd blivit i stort sett oändlig.
Kommer alltid tillbaka till det här spelet efter nått års paus. Kanske för att det var så kul att bygga tågbanor när man var grabb.
Precis som med märklin och lego så uppmuntrar det till kreativitet och det gör ju inte saken sämre
Mer TTDX åt folket!
Undrar om Chris Sawyer har något nytt på g. Senaste spelet jag såg från den herren var väl Locomotion som var någon form av modernisering av TTDX.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Fan, jag skulle ju inte spela OpenTTD nu xD
Om webbläsarversionen fungerar på surfplattor (och om jag hade haft en) så hade det ju varit gudomligt när man pendlar

Finns ju portat till Android annars. testade det ett kort tag på min telefon, men det var lite pilligt att styra.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

En rekonstruktion av 90-talets bästa spel, mycket bra gjort. Att de har svenska implementerat som valuta och språk var också ett rejält plus. Kul att de satt in nya flygplatser och features var också mycket roligt.
Men att jag skulle börja spela spelet igen.. aldrig.. Smaklöst att gå tillbaka i tiden.. Hoppas spelet väcker uppskattning för dem som inte fick chansen att gilla det på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Det är i alla fall gratis att spela. Passande när du har förlorat jobbet för att du sitter och spelar datorspel på arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

En rekonstruktion av 90-talets bästa spel, mycket bra gjort. Att de har svenska implementerat som valuta och språk var också ett rejält plus. Kul att de satt in nya flygplatser och features var också mycket roligt.
Men att jag skulle börja spela spelet igen.. aldrig.. Smaklöst att gå tillbaka i tiden.. Hoppas spelet väcker uppskattning för dem som inte fick chansen att gilla det på 90-talet.

Nu är det väl inte riktigt att gå tillbaka i tiden då väldigt många feautures är nyutvecklade. Började pilla med OpenTTD för ett par dagar sen igen, det brukar gå i perioder med pauser på ett eller två år. Fantastiskt roligt spel. Och en annan stor fördel, det ger enormt mycket nöje utan behovet att köpa ny dator som fallet kan vara med nya spel.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klumpeduns:

Nu är det väl inte riktigt att gå tillbaka i tiden då väldigt många feautures är nyutvecklade. Började pilla med OpenTTD för ett par dagar sen igen, det brukar gå i perioder med pauser på ett eller två år. Fantastiskt roligt spel. Och en annan stor fördel, det ger enormt mycket nöje utan behovet att köpa ny dator som fallet kan vara med nya spel.

Helhetskänslan från min synvinkel är den samma som förr, frakta, leverera och tjäna pengar. Grafiken och musiken är också punkter som får mig att återblicka på tidigare erfarenheter med spelet, vilket leder mig till att säga "gå tillbaka i tiden".
Men det är underbart att intresset finns hos dig, kanske leder intresset från dagens aktörer till att de gör något nytt koncept av det hela.. det skulle jag uppskatta!