Starta surroundsystem när datorn startar...

Permalänk
Medlem

Starta surroundsystem när datorn startar...

Jag har gjort ngt liknande tidigare då jag startade ett externt agg via ett relä, misstänker att man kan göra samma sak här?

Vill göra det utanför lådan dock, helst via en USB (och då 5v) som slår på/av 230v till surroundsystemet.
Finns det kanske t.o.m något sådant klart som man kan köpa över disk?

Var längesedan jag höll på med sånt här och känner mig inte alls bekväm med att pula med 230v får jag erkänna...

Anledningen är att jag har en HTPC som jag startar via telefonen (och streama musik till), men vill gärna slippa slå på surroundsystemet manuellt som det är nu, för nu måste jag ändå gå fram och trycka på knappen.

Tacksam för tips.

Permalänk

borde inte en sån här fungera?? göra jobbet utan att det krånglar till det??

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ene...

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Hej, köp en sån här och anslut HTPC i masteruttaget: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/gre...

//Lasse

Permalänk
Medlem

tveksamt då stärkaren förmodligen kommer pluppa in i standbyläge.

Permalänk
Medlem

http://www.logitech.com/sv-se/remotes/universal-remotes

Skaffa en sån sätter på och stänger av flera apparter med en knapp

Permalänk

det du vill ha är egentligen något som mer eller mindre "trycker på strömbrytaren" när du slår på datorn??? typ??

då får jag nog lämna över till andra då min kunskap inte kan hantera det.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Oj, snabba svar!

Master-grenutaget hade funkat, men jag använder WOL på HTPC:n så någon form av ström drar den hela tiden, funkar inte att den klipper helt. Såvida inte masteruttaget tillåter en liten "skrypström" och den ändå klipper den andra 230v? Då skulle det fungera.

Vill inte använda en multi-fjärr, använder telefonen till allt just nu så går det att lösa så fortsätter jag gärna så.

Något jag tänker är spontant ett relä som bryter 230v när det inte blir matat med en 5/12v "ledström", men på när 5/12v är på. Men gärna att det är semi-snyggt packeterat av någon som vet vad han håller på med, till skillnad från mig.

Permalänk

masterutaget tillåter ström igenom, man ställer in via ett litet vred hur mycket ström det utaget får dra innan den slår på resterande utag, så datorn kan ligga och dra sin standby ström och resten stängs av, och när du drar igång datorn på valfritt sätt så släpper utaget upp ström på resterande slave utag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

masterutaget tillåter ström igenom, man ställer in via ett litet vred hur mycket ström det utaget får dra innan den slår på resterande utag, så datorn kan ligga och dra sin standby ström och resten stängs av, och när du drar igång datorn på valfritt sätt så släpper utaget upp ström på resterande slave utag.

mao EXAKT vad jag är ute efter.

Stort tack.