Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

Intressant kort, kollat upp det och det står nu mellan HD6570 och HD6450, eventuellt väntar jag på HD74XX, men tack för tipset!

Det tråkiga med dessa kort (de med lägst siffror...) är att de ofta bara är omdöpningar av föregående generation kort. Dvs 5450 blev 6450 och så vidare, det gäller även Nvidia vad jag förstått.

Men egentligen så borde nog ett ATI 6450 eller Nvidia GT610 räcka...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det tråkiga med dessa kort (de med lägst siffror...) är att de ofta bara är omdöpningar av föregående generation kort. Dvs 5450 blev 6450 och så vidare, det gäller även Nvidia vad jag förstått.

Det jag överväger är högre prestanda mot lägre energiförbrukning, därför överväger jag också 6450 med 6570. Men ska kolla in GT610.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Har idag en HTPC bestående av bla ett Antec Fusion black chassi, Gigabyte GA-MA78GM mATX moderkort med ATI HD3200-grafik och en Phenom X3-processor. Nu vill jag uppgradera lite, men vill helst behålla mitt gamla chassi. Det jag undrar mest över är vilket moderkort samt vilken processor jag bör skaffa? Har varit relativt nöjd med AMD, men skulle helst vilja ha Intel nu. Kravet är att moderkortet skall vara ett mATX och ha bra inbyggd grafik.
Datorn kommer användas mest för film i 1080p och även 3d.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja, har valt till en hårdisk nu..

ser det bra ut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2010683/2012-07-10

blev ett par tusenlappar dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duran:

Hej alla!
Har idag en HTPC bestående av bla ett Antec Fusion black chassi, Gigabyte GA-MA78GM mATX moderkort med ATI HD3200-grafik och en Phenom X3-processor. Nu vill jag uppgradera lite, men vill helst behålla mitt gamla chassi. Det jag undrar mest över är vilket moderkort samt vilken processor jag bör skaffa? Har varit relativt nöjd med AMD, men skulle helst vilja ha Intel nu. Kravet är att moderkortet skall vara ett mATX och ha bra inbyggd grafik.

Tack på förhand!

En SSD-disk och ett nytt grafikkort så få du fart på burken igen! Den räcker gott som HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

5450: 80 VLIW5-kärnor
6450: 120 VLIW5-kärnor

Så inte samma

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

5450: 80 VLIW5-kärnor
6450: 120 VLIW5-kärnor

Så inte samma

He he... så sant så sant, men det är inte ovanligt iallafall att de "sämsta" korten bara stegas utan någon skillnad. Men det är inte alltid så!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duran:

Hej alla!

Tack på förhand!

Skrivet av nisselask:

En SSD-disk och ett nytt grafikkort så få du fart på burken igen! Den räcker gott som HTPC.

+1 på det!

En X3 räcker gott till en mediadator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag behöver ett media center/nas nu eftersom att jag köpt projektor. Jag kommer köra linux på den så det behövs nog inte jättemycket prestanda.

Krav jag har:
*Så tyst som möjligt
*Gott om hårddisk plats och ström till dem såklart (3-4 platser blir bra)
*Kunna spela HD filmer och gärna seeda torrents samtidigt.
*Inte över 5000kr (Hårddiskar har jag)
*Så minimalt som möjligt

SSD behöver jag inte. Kan köpa till det senare i så fall.

Jag är lite osäker på vad jag ska köpa. Så kom gärna med förslag!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2009749/htpc
vad tror ni om detta? Kommer det låta mycket?

Permalänk
Medlem

Tänkte sätta ihop en htpc, har väl mer eller mindre fått ihop de flesta delarna men det är ett par sista som jag skulle behöva lite ideer om vad de sista ska vara.

Det jag har är:

modekort: MSI P35 Neo-F - http://eu.msi.com/product/mb/P35-Neo.html#/?div=Detail
CPU: Intel Core 2 Duo E7400 Wolfdale 2.8GHz
minne: Har 8 gig ddr2 från corsair och ocz.
GPU: 460 gtx 1gb från zotac
chassi: SILVERSTONE HTPC SST-LC17B - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=63847 Någon som har upplevt att sätta in komponenter i detta och hur det var när riggen är igång i den?

Det jag vill ha hjälp med är cpu kylare som går på en sockel 775 helst en helt passiv för att slippa fläktar. Vidare så behöver jag en ssd disk hade tänkt mig en 60gb eftersom att windows kommer vara det ända på den så räcker det nog med 60gb.
Sedan om det är någon som har tips vad som kan driva detta om man skulle sätta in allt detta + 4 st 2tb+ diskar. Det kanske det blir flera hårddiskar chassit tar 6 diskar och sedan kan man sätta in en 2x 5.25 converter till 3x 3.5 för diskar, totalt så kan det bli 9 diskar som jag kommer att sätta in.

htpc:n som jag bygger kommer i framtiden främst att vara för att kolla på med projektor som jag hade tänkt att inhandla och agera lite "server" här hemma.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna att köpa mig en HTPC och funderar lite över vad jag ska köpa för något.

Kraven är:

• Så tyst som möjligt (gärna passiv kylning om det går(?))

• SSD-disk på 80-120 GB (helst 120)

• Kunna spela upp 1080p .mkv-filmer utan problem

• Ett tilltalande chassi som gärna står framme, OBS Inget Bling-bling eller ljusshow!

• Köra mediacenter så som Plex

• Inte kosta mer än 5500 kr. Helst skulle jag landa runt 4500 om det är möjligt.

Då jag redan sitter på en 2TB NAS disk så kommer jag ha filmer på den, varför jag gärna kör SSD på HTPCn så att den kan vara igång utan att den stör ljudmässigt.

Jag knåpade ihop en liten dator (se länk nedan), ge gärna kommentarer och/eller egna förslag! Jag är som sagt helt färsk i HTPC-världen och har egentligen ingen koll förutom från tidigare speldatorbyggen.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2166673&view=o

Visa signatur

"We should live so that when we come to die, even the undertaker will be sorry." - Mark Twain

Permalänk
Medlem

Köpråd HTPC

Hej!

Har nyligen fått ett stort intresse för att använda XBMC och vill därför nu bygga min egna htpc. Tanken är att jag vill ha en htpc utan blura/dvd läsare och endast en ssd disk eftersom jag tänkte streama allt material från en nasdisk jag har å annat utrymme.

Kravet är alltså en liten tyst dator med ssd som klarar att spela upp film i hd material.

Känns som att det är en djungel och jag vet inte vad jag ska välja för komponenter, nån som har ett bra uppdaterad bygglista som passar kraven?

Punktar upp kraven i lista:
Köra xbmc på den
spela upp högupplöst film
LIten och snygg
SSD disk
Nätverkskort som kan streama tillräckligt snabbt från en nas disk

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna setup då? Tråden verkar lite död, det skulle vara grymt med lite input..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2071760/2012-07-26

Den ska vara relativt tyst, klara full HD avkodning, streama från en XBMC- eller Plex server och köra Ubuntu. Känner att prislappen är lite hög just nu, jag skulle gärna komma ner under 4500, några förslag på förändringar? (förutom det uppenbara att byta till en AMD processor)

Visa signatur

"We should live so that when we come to die, even the undertaker will be sorry." - Mark Twain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardtail:

Vad tror ni om denna setup då? Tråden verkar lite död, det skulle vara grymt med lite input..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2071760/2012-07-26

Den ska vara relativt tyst, klara full HD avkodning, streama från en XBMC- eller Plex server och köra Ubuntu. Känner att prislappen är lite hög just nu, jag skulle gärna komma ner under 4500, några förslag på förändringar? (förutom det uppenbara att byta till en AMD processor)

Nu tror jag att du skulle klara dig på en i3 Sandy Bridge. Där sparar du i alla fall en 700, har inga siffror att stödja mig på men tidigare när jag var på jakt efter en HTPC så blev jag rekommenderad en i3 för att i5 Sandy Bridge var lite overkill. Så om du tar en i3 2120 eller 2120T så tror jag att du kommer klara dig galant.

Du har ju en tanke där att byta till AMD, dock är deras nya påväg som "kommer slå HD4000" med hästlängder. Så då kommer dagens FM1 att förmodligen fasas ut då de kommer att använda FM2 istället. Men datum för det är beräknat till hösten så om du inte har bråttom så kan du kanske vänta tills dess för att se olika jämförelser mellan Ivy Bridge(HD4000) kontra Trinity.

Vet inte om jag hjälpte dig så mycket men det kanske är en start. Förövrigt så ser det bra ut, man skulle kunna argumentera för att du klarar dig på 120w, men de chassina är så trånga att bygga i. Så håll dig till Sugon.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Nu tror jag att du skulle klara dig på en i3 Sandy Bridge. Där sparar du i alla fall en 700, har inga siffror att stödja mig på men tidigare när jag var på jakt efter en HTPC så blev jag rekommenderad en i3 för att i5 Sandy Bridge var lite overkill. Så om du tar en i3 2120 eller 2120T så tror jag att du kommer klara dig galant.

Du har ju en tanke där att byta till AMD, dock är deras nya påväg som "kommer slå HD4000" med hästlängder. Så då kommer dagens FM1 att förmodligen fasas ut då de kommer att använda FM2 istället. Men datum för det är beräknat till hösten så om du inte har bråttom så kan du kanske vänta tills dess för att se olika jämförelser mellan Ivy Bridge(HD4000) kontra Trinity.

Vet inte om jag hjälpte dig så mycket men det kanske är en start. Förövrigt så ser det bra ut, man skulle kunna argumentera för att du klarar dig på 120w, men de chassina är så trånga att bygga i. Så håll dig till Sugon.

Ja, i3an kanske fungerar faktiskt.. Grejen är den att jag vill ha absolut noll lagg i t.ex XBMC eller Plex, både i själva filmtittandet och i "katalogbrowsning" i XBMC.

Att tillägga finns väl att datorn absolut inte kommer köra någon form av spel, utan enbart fungera som HTPC, Spotify-maskin och för en del lättare surfande.

Men det allt detta ovan ska väl även en i3 klara?..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardtail:

Ja, i3an kanske fungerar faktiskt.. Grejen är den att jag vill ha absolut noll lagg i t.ex XBMC eller Plex, både i själva filmtittandet och i "katalogbrowsning" i XBMC.

Att tillägga finns väl att datorn absolut inte kommer köra någon form av spel, utan enbart fungera som HTPC, Spotify-maskin och för en del lättare surfande.

Men det allt detta ovan ska väl även en i3 klara?..

Vill inte lura dig så jag kan inte säga ett rakt Ja, men jag anser att det inte borde vara något problem. Fast jag korrigerar mitt tidigare val av processorer istället för 2120 så kanske du hellre ska ta 2105 eller 2125 då de har den något bättre HD3000 integrerade grafiken istället för HD2000.

Jag har faktiskt inte kört så mycket XBMC och aldrig använt Plex så jag är kanske inte den bästa rådgivaren men jag gör det jag kan. Båda i3:orna har HT vilket gör att de kan använda 4 trådar samtidigt vilket jag kan tycka borde räcka för att dels spela upp 1080P men även navigera i menyer. Klarar min Boxee Box det så borde även en i3a göra det.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Men hur är det med mini-ITX chassin och värmeutveckling från processorer som ligger runt ~65W egentligen?

En 120mm fläkt i ett mITX chassi, klarar det av att transportera all värme utan att man behöver bränna på full effekt på fläkten hela tiden?

Syftar då på om man skulle köra en i5a..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter på en Asus E-450 med integrerad processor och upplever att ljudet oftast inte är synkat vilket har blivit väldigt jobbig. Jag har läst runt och testat en massa olika inställningar och inget har hjälpt.

Så jag tänkte slänga in ett grafikkort i lådan för att se vad som händer, samt att jag kan spela lite enklare spel om jag har lust. Jag har läst att GT430 och GT520 är korten att välja då Nvidia verkar vara det bästa kortet när det kommer till att köra i 24p (upplever sämst synkning på filmer).

Så jag undrar om jag ska något av ovanstående kort eller om jag ska välja något annat?

Permalänk
Medlem

Nu beställde jag äntligen min HTPC från inet, det blev följande konfiguration:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2075331/final-htpc

Återkommer om en vecka när jag monterat och testat den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk om det hade funnits ett klockrent httpc chassi, en 120 eller 140mm fläkt i fronten (med luftintag från sidorna som en fractal define R3) och en slimline optisk spelare, inga luftintag från sidor eller topp, en optionell fläkt där bak. Lägg till en extern nätadapter, ljudisolering och plats för 1 SSD.
Allt i ett stilrent utförande, det hade varit något.

Någon som har något tips, eller är det bara att fortsätta drömma?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Började mina tankar angående HTPC innan sommaren, ställde oxå lite frågor här i tråden. Fick då lite tips på kompontenter som jag har kollat lite närmare på men inte blivit så mycket klokare, den ska användas till film, både från disk och streama ska klara 1080p, samt surfa. Detta har jag kommit fram till:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2169747&view=m

Chieftec Flyer FI-01B 200W
Silverstone Milo Slim ML03B
Då den kommer stå bakom lucka så är det ingen prio på utseende, vill bara att den ska så tyst som möjligt för rimliga pengar.
Därför har jag med 2 chassin, antar att jag får den lite tystare med ett "löst" nätagg.
-------------------------------------------------------------
Samsung SpinPoint F3 HD502HJ 16MB 500GB
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB
Val av hårddisk är jag lite kluven av, SSD för snabbheten eller "vanlig" för att kunna lagra oxå.
Kingston HyperX Blu DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4GB
Bara tog ett minne som nämnts ett par gånger tidigare.
---------------------------------------------------------------------------
Asus E45M1-I Deluxe har inbyggd processor, billigare alternativ, kanske för mycket snik.
Asus F1A75-M ett kort som verkar populärt.
ASRock A75M-ITX ytterliggare ett kort som verkar populärt, kan dock inte hitta några för eller nackdelar mellan detta eller kortet ovan.
--------------------------------------------------------------------------
Be-Quiet Pure Power L7 300W
Bara tog ett agg som verkar populärt.
---------------------------------------------------
AMD A-Series A6-3500 2,1GHz Socket FM1 Box
Samma här, tog en processor som nämnts ett par gånger.

Så här ser de ut just nu, nått som saknas kanske ??
Vet dock inte om det kommit nått nytt på marknaden som är värt att bytas mot, tex ivy bridge.
Vill gärna kunna sätta in ett tvkort i framtiden för boxer, har dock ingen koll på vad som krävs av moderkortet då. Optisk läsare känner jag inget behov av. Vill gärna kunna sätta på och stänga av HTPC ifrån soffan. Ska gå att köra den trådlöst på nätverket för jag har som tanke att kunna köra med tex unified remote från telefonen.
Tror de va allt jag kommit fram till under solen ihop med ölen

Edit1: hur många watt kan krävas för denna setup, kan jag klara mig på detta chassi:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=529030

//Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Började mina tankar angående HTPC innan sommaren, ställde oxå lite frågor här i tråden. Fick då lite tips på kompontenter som jag har kollat lite närmare på men inte blivit så mycket klokare, den ska användas till film, både från disk och streama ska klara 1080p, samt surfa. Detta har jag kommit fram till:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2169747&view=m

Chieftec Flyer FI-01B 200W
Silverstone Milo Slim ML03B
Då den kommer stå bakom lucka så är det ingen prio på utseende, vill bara att den ska så tyst som möjligt för rimliga pengar.
Därför har jag med 2 chassin, antar att jag får den lite tystare med ett "löst" nätagg.
Samsung SpinPoint F3 HD502HJ 16MB 500GB
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB
Val av hårddisk är jag lite kluven av, SSD för snabbheten eller "vanlig" för att kunna lagra oxå.
Kingston HyperX Blu DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4GB
Bara tog ett minne som nämnts ett par gånger tidigare.
---------------------------------------------------------------------------
Asus E45M1-I Deluxe har inbyggd processor, billigare alternativ, kanske för mycket snik.
Asus F1A75-M ett kort som verkar populärt.
ASRock A75M-ITX ytterliggare ett kort som verkar populärt, kan dock inte hitta några för eller nackdelar mellan detta eller kortet ovan.
--------------------------------------------------------------------------
Be-Quiet Pure Power L7 300W
Bara tog ett agg som verkar populärt.
---------------------------------------------------
AMD A-Series A6-3500 2,1GHz Socket FM1 Box
Samma här, tog en processor som nämnts ett par gånger.

Så här ser de ut just nu, nått som saknas kanske ??
Vet dock inte om det kommit nått nytt på marknaden som är värt att bytas mot, tex ivy bridge.
Vill gärna kunna sätta in ett tvkort i framtiden för boxer, har dock ingen koll på vad som krävs av moderkortet då. Optisk läsare känner jag inget behov av. Vill gärna kunna sätta på och stänga av HTPC ifrån soffan. Ska gå att köra den trådlöst på nätverket för jag har som tanke att kunna köra med tex unified remote från telefonen.
Tror de va allt jag kommit fram till under solen ihop med ölen

Edit1: hur många watt kan krävas för denna setup, kan jag klara mig på detta chassi:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=529030

//Jimmy

Du skriver att du vill ha den så tyst som möjligt, varför inte köra 100% tyst då? Typ fläktlöstchassi skulle kunna funka. Exempelvis Streacom FC8. De enda du måste tänka på är att TDP:n på CPU:n får inte vara högre än 65 watt. Jag har riggen som du kan se i min signatur och fläktlösasystem är en verklighet idag, så länge man väljer kringutrustning med omsorg.

Du klarar driva ovan system med 150 watt's nätagg. De går att utläsa vad varje komponent tar i anspråk på tillverkarens/prisjakts-hemsida. Men om du har en cpu med max 65 TDP, moderkort och 1 mekanisk disk och 1 ssd är de inga problem. Ett sådant system skulle förbruka runt 35 - 60 watt i idle och maxar ut runt 90 watt eller så vid maxbelastning. Om man inte har 15st hårddiskar nu då förståss. De är bara en tanke liksom.

Tänk också på att moderkort som har massa kylflänsar över hela stället kan i vissa fall behöva moddas för att få plats i en liten fläktlös låda. Då kan de vara bättre välja vanligare och billigare moderkort som inte har detta, eftersom de ändå inte behövs så länge du har ett vettigt chassi. Vill du se hur jag har valt så kan du se min rigg i min signatur, klicka på Läs min guide.

Edit: En sak glömde jag påpeka. I din lista har du en OCZ disk.. dom har haft lite buggar i sin firmware. Undersök noga så du inte köper en struldisk. Själv har jag modellen över din http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885130 och har inte haft några problem med den. Den kostar ungefär som din disk, 50kr dyrare. men ska i teorin vara nästan dubbelt så snabb som din disk.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Tänk om det hade funnits ett klockrent httpc chassi, en 120 eller 140mm fläkt i fronten (med luftintag från sidorna som en fractal define R3) och en slimline optisk spelare, inga luftintag från sidor eller topp, en optionell fläkt där bak. Lägg till en extern nätadapter, ljudisolering och plats för 1 SSD.
Allt i ett stilrent utförande, det hade varit något.

Någon som har något tips, eller är det bara att fortsätta drömma?

Vad för typ av processor, grafik, antal hårddiskar skulle du vilja ha i ett sådant system? Om du inte behöver ha mer än för uppspelning av allt möjligt i mediaväg, dvs inte ha systemet för att spela på, så skulle jag gå enligt fläktlösdesign istället.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Vad för typ av processor, grafik, antal hårddiskar skulle du vilja ha i ett sådant system? Om du inte behöver ha mer än för uppspelning av allt möjligt i mediaväg, dvs inte ha systemet för att spela på, så skulle jag gå enligt fläktlösdesign istället.

Säg en 35W ivy bridge (när dom kommer), kanske en traditionell hårddisk(inte nödvändigt egentligen), SSD och köra på den integrerade grafiken. Visst är fläktlöst väldigt lockande men frågan är vad en fläktlös dator gör för stabiliteten och livslängden på hårdvaran jämfört med en tyst långsamtgående 140mm fläkt?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Säg en 35W ivy bridge (när dom kommer), kanske en traditionell hårddisk(inte nödvändigt egentligen), SSD och köra på den integrerade grafiken. Visst är fläktlöst väldigt lockande men frågan är vad en fläktlös dator gör för stabiliteten och livslängden på hårdvaran jämfört med en tyst långsamtgående 140mm fläkt?

De du nämner kommer i princip inte dra något alls i strömväg. Dvs inte skapa några värme att snacka om. Jag skulle helt klart köra fläktlöst just för de inte sliter på prylarna. En fläkt måste bytas när den börjar låta illa och dessutom finns risken att det dras in damm i lådan pga fläkten. Fläktlös får bara liggdamm på ovansidan som är lätt att ta bort. Skulle helt klart rekommendera en SSD som grädde på moset i en sådan rigg.. även en mekanisk skulle funka fast ssd är både snabbare och knäpptyst. Jag tror faktiskt att i ett sånt här system så spelar de ingen roll om du kör fläktlöst eller med fläkt vad gäller livslängden på dina prylar. Säg att processorn kanske dör ett år innan, än i ett system som har fläkt. Så istället för 15 år så klarar den 14 år, spela roll?

Nu har jag inga belägg för att hävda att ett fläktlöst system sliter mer på processorn dock men kanske går det googla fram någon forskning i det. Fast jag tror ditt system kommer ligga runt 40c idle och runt 55c vid drift.. och kanske 60-70c vid maxbelastning 24h+. Så ingen direkt värme att snacka om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tack för inputen, nu har jag en del att tänka på.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Radx----> tack för ditt svar.

Ditt system ser helt klart trevligt ut, men tyvärr lite mer ön jag tänkt lägga.

Men va tror du om detta, kan jag klara mig på ett chassi med agg på 75w

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2170685&view=m

Permalänk
Hedersmedlem

jag skulle köpt en nas och en jätte liten mediaspelare som klarar 1080p det blir inte så dyrt 3000kr för en nas och ca 1000-1500 för en mediaspelare och du kan ju spela upp från din mobil om du har android/iphone och såklart från din dator

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Radx----> tack för ditt svar.

Ditt system ser helt klart trevligt ut, men tyvärr lite mer ön jag tänkt lägga.

Men va tror du om detta, kan jag klara mig på ett chassi med agg på 75w

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2170685&view=m

75 watt är nog att köra de väldigt nära på gränsen. Mitt system drar enligt powermätaren kopplad till väggen runt 40 watt men när jag maxar systemet så drar den närmare 90 watt.. jag vet inte hur pålitliga dom siffrorna är, men jag tror 75 watt är att leva på gränsen i så fall. Bara den CPU:n du har valt drar 65 watt vid max belastning, sen har du hårddisk och grafikdelen på moderkortet och allt annat som du har kopplat till lådan.. typ USB-tillbehör drar ju ström ifrån 5volten. Jag vet inte, jag kan inte rekommendera så tajta marginaler. De är mycket möjligt de skulle kunna funka men du har väldigt dåligt med marginaler i så fall.

Edit: Om jag fattar beskrivningen rätt på lådan hos de siter som har den så ser de ut som de ingår ingen fläkt med i köpet. Den ser också ut att bara vara kompatibel med 60mm fläkt och du kan max ha en sådan. Så du får kanske slänga med en fläkt i din beställning också. Men kolla upp de först så klart om de verkligen är så att de inte ingår någon fläkt i paketet. Om de nu inte ingår någon fläkt så kanske den lådan inte är så prisvärd ändå. En bra 60mm fläkt kostar ju runt hundringen.

Isf skulle jag nog istället rekommendera dig att köpa en annan låda med högre effekt på nätagget och med en fläkt åtminstone. Exempelvis denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=415114

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för att du tar dig tid.

Det som gjorde att jag va sugen på "mitt" chassi va att psu:n va utan fläkt, det som du tipsade om ser ut att vara med fläkt. I så fall tror jag att det är bättre att köra med ett separat nätagg, inbillar mig att dom är tystare och bättre än dom som följer med ett chassi.

Så det verkar som om jag får tänka om lite angående chassi, vill ju inte ligga på gränsen å få massa tråkiga problem, och så ska ja uppdatera ssd-disken till den du har, jag har tagit en just för att få ett pris.

//Jimmy