Permalänk
Medlem

HDMI 1080p?

Hejsan!

Jag fick hem en TV (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189673) idag som jag tänkt att ha till datorn som jag främst skall kolla film och spela enstaka spel på men så när jag kopplar in den via HDMI för att få ut 1080p så blir skärmen bara svart och det kommer upp en ruta där det står "ingen signal".

Jag ringer då Samsungs support och dem föreslår att jag skall ändra bilförhållandet till "Anpassa efter källa" eller något i den stilen. Detta gjorde jag men problemet kvarstod. Jag har en bärbar dator med HDMI uttag som jag testar, det fungerade helt felfritt...

Jag antar att det är grafikkortet som spökar men jag har testat HDMI -> TV tidigare och det har fungerat så jag har ingen aning vad som kan vara problemet... tänkte höra med någon utav er på SweC om ni har några tips och eventuella lösningar

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har inte skrivit saker som kabeltyp och kabellängd, om lägre upplösningar och uppdateringsfrekvenser fungerar, eller om du testat med någon annan kabel (gör annars det, helst en kort) eller källa (t.ex. PS3 eller BluRay-spelare).

Är du säker på att din HDMI-kabel är High Speed och inte Standard? Vad händer om du försöker att köra 720p60 (1280x720@60Hz)? Om inte ens det fungerar, testa 720p24 och 720p50. Grafikkort har ofta skickat ut ganska svaga signaler dessutom (tänkta för kortare sträckor), jag vilt spekulerar att en strömsnål bärbar kan vara ännu värre i det hänseendet.

Permalänk
Medlem

om det är ett amd grafikkort så måste du gå in i CCC och klicka på "byt bildskärm". För varje kort kan bara driva två utgångar samtidigt... Typ.

Jag har iaf så, har en dvi skärm och en vga, sedan när jag ska kolla på film byter jag från VGA till HDMI i tvn.

Men om du tycker detta låter jobbigt, dra bara ut alla kablar förutom tv hdmi kabeln

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Jag utgick från att du ställt in allt korrekt i Windows/drivrutinerna, men testa även att växla bildskärmskonfiguration med [Windows-knappen] + P för att snabbt se om du får bild. Håll nere [Win] och tryck på P två gånger, släpp [Win] och tryck på [Enter] för att hoppa till nästa läge. Upprepa minst fyra gånger för en komplett cykel (vänta några sekunder på varje läge).
.

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort är ett 5870 ASUS EAH (lite kraftigare) det har fungerat med andra TV-apparater på 1080p.

HDMI kabeln är av märket Matsui, HDMI standard 10m, kan det vara därför? Samma kabel har fungerat med den första TV jag köpte för inte så länge sedan men det lade av efter ett par dagar...

Jag har varit inne och kollat i AMDs CCC och ändrat inställningar utan någon framgång, det högsta jag kan få är 1080i @ 25Hz, inget tillfredsställande resultat på en TV som klarar 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av reedx000:

HDMI kabeln är av märket Matsui, HDMI standard 10m, kan det vara därför? Samma kabel har fungerat med den första TV jag köpte för inte så länge sedan men det lade av efter ett par dagar...

Jag har varit inne och kollat i AMDs CCC och ändrat inställningar utan någon framgång, det högsta jag kan få är 1080i @ 25Hz, inget tillfredsställande resultat på en TV som klarar 100Hz

HDMI Standard räcker inte för 1080p60 utan är bara tänkt för 720p och 1080i. 1080p24 (och 1080p25) borde också fungera (och jag gissar att du menar att du lyckats få antingen 1080p25 eller 1080i50).

Att en kabel fungerat med en annan apparat säger mycket lite eftersom olika apparater har olika bra elektronik och equalizers (som delvis kan kompensera för en dålig/svag signal). 10m är en lång kabel, om den varit 2m skulle säkert 1080p60 ha fungerat trots att den inte varit certifierad för det. Men för 10m är det dumt att köpa något annat än en HDMI High Speed-kabel.

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv:

Skrivet av MrMuppet:

HDMI High Speed är alltså certifierad för 340 / 74,25 = ~4,6 ggr högre bandbredd än HDMI Standard. Att försöka köra High Speed (340 MHz) i en Standard-kabel (74,25 MHz) rör sig alltså om extrem överklockning, minst sagt.

Bara bildinformationen i 1080p60 (utan ljud eller något annat) kräver att du försöker klämma minst ~2.78 Gbps genom en ~1.78 Gbps-kabel. Lägg därtill padding och ljud och vad det nu kan tänkas vara.

Permalänk
Medlem

Så en HDMI High Speed kabel borde lösa mitt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reedx000:

Så en HDMI High Speed kabel borde lösa mitt problem?

Ja, om inte ditt grafikkort skickar ut en extremt svag signal. Grafikkort har varit gjorda för DVI (och kabellängder på 5m). Signalen blir inte helt magiskt jättestark bara för att den skickas via en HDMI-kabel istället. Därför bli det än viktigare med en riktig High Speed-kabel i sådana fall.

HDMI Standard är inte avsedd att fungera för 1080p60. Man kan inte räkna med att Standard-kablar fungerar för 1080p60 på lite längre avstånd. I de fall de ändå gör det är det att betrakta som tur (och att kablarna egentligen är överspecade i förhållande till apparaterna, men skillnaden mellan 74,25 Mhz och 340 Mhz är ganska stor...).

Permalänk
Medlem

Vi hade en annan HDMI kabel (High Speed) som fungerade fint! Så det blir väl till att köpa en HighSpeed 10m!

Tack för alla hjälpsamma svar!