[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk

Tjo.

Tänkte bara uppdatera.
Jag gav upp efter ett jäkla meckande för att få det att funka med min stationära dator. Nått med datorn som inte vill funka med SSD´n.
Jag tryckte in den i min bärbara ist och den funkade där utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte folk kommer ihåg enstaka fall. Så jag slänger in ditt förra inlägg

Skrivet av MageThief:

Tjena alla.

Har skaffat mig en SSD och har feta problem med att kunna installera Windows 7 på den.
I biosen har jag satt igång AHCI och ändå vill Windows inte installera på SSD´n.
Jag har kollat och jag har senaste firmwaren på SSD´n och biosen är senaste också.
Någon som har tips på hur jag ska gå till väga, nu så ligger den bara å samlar damm, jag vet att den funkar då jag startade upp min mekaniska HD med Windows 7 och lade filer och tog bort på SSD´n

Skrivet av MageThief:

Tjo.

Tänkte bara uppdatera.
Jag gav upp efter ett jäkla meckande för att få det att funka med min stationära dator. Nått med datorn som inte vill funka med SSD´n.
Jag tryckte in den i min bärbara ist och den funkade där utan problem.

Permalänk
Medlem

Prisfall?

Hur lång tid tar det före man kan köpa en högkvalitetsdisk på över 200 gb för under 1000 kr? Kommer fallet fortsätta tror ni?

http://www.tomshardware.com/news/Solid_State_Drives-Prices-Trend-ssd-drop,16013.html

(eller kanske jag bara ska sluta vara så jävla snål........................................................)

Permalänk
Medlem

Frågan är också, har barnsjukdommarna på de billigare diskarna lugnat sig lite?
(Edit) - Och kommer man märka skillnad om man köper en större med sämre specs än en mindre med bättre (typ OCZ Petrol Series SATA III 2.5" SSD 256GB vs Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB)

Permalänk
Avstängd

Halloj alla ! Tänkte uppgradera datorn med en ssd nu efter sommarn men har aldrig haft en ssd så har väldigt lite koll på hur stabila alla är men jag hittade en som jag tycker ser lockande ut:
http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9...

Är detta en bra ssd att skaffa eller kan ni rekommendera en annan runt samma prisklass (inte över 1000 dock) som finns på inet? Ganska viktigt att den e på inet då jag ska beställa mina andra grejer där med.

Tack så mycket//MvH ErrorlessMilk

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Entusiast

Hejsan Sweclockare!

Behöver den stabilaste SSD:n med 120GB för under 1000kr (strängt under 1000kr), har tittat på denna och den har fått bra användarrecensioner, är det något att ha? http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hejsan Sweclockare!

Behöver den stabilaste SSD:n med 120GB för under 1000kr (strängt under 1000kr), har tittat på denna och den har fått bra användarrecensioner, är det något att ha? http://www.inet.se/produkt/5315150/corsair-ssd-force-3-series...

Vänta på att Crucial m4 eller Samsung 830 sjunker, de är pålitliga som attan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Hejsan Clockers..
Jag har en samsung 830 64Gb som orsakar frysningar.. testat den både som systemdisk och slav utan framgång. även testat i ett annat system med samma resultat.. vad göra..
Kan det vara Intels controler som orsakar fel??

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
i3 3,2Mhz, AsRock H55 Pro, Kingston 1333 minnen, WD blue 500Gb, Antec 100, Asua GeForce GTS 450 OC..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

söker också ssd

Letar efter en ny SSD jag med, lutar mig mot Samsung 830-series 128GB. Är lite tveksam på Sandforce fronten efter allt missnöje med min tidigare disk. Antar att basic modellen skulle duga då jag redan har skenor för 2,5" i mitt FD R2 chassi. Viktigaste är ju självklart stabilitet och reliabilitet. Kanske det är någon annan disk ni rekommenderar med lite högre skrivhastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Letar efter en ny SSD jag med, lutar mig mot Samsung 830-series 128GB. Är lite tveksam på Sandforce fronten efter allt missnöje med min tidigare disk. Antar att basic modellen skulle duga då jag redan har skenor för 2,5" i mitt FD R2 chassi. Viktigaste är ju självklart stabilitet och reliabilitet. Kanske det är någon annan disk ni rekommenderar med lite högre skrivhastighet?

Kör du på samsung. Du kommer inte bli besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kör du på samsung. Du kommer inte bli besviken.

Hittade nu även en annan disk som verkade intressant, en A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB. Den har både högre skrivhastighet och IOPS, hittar inget negativt rakt av heller utifrån omdömen hos Inet. Dock på prisjakt var det inte så muntra miner. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Har en gammal laptop, AMD Dual Core, Windows XP, 2 GB RAM, 160gb HD. Funderar på att köpa en SSD till den. Har 2 st Intel 320 series diskar i min stationära och Intel funkar perfekt. Har hört att Samsung skall vara bra, men passar alla Samsungs SSDar i laptops? Hur är det med andra märken? Min DVD i laptopen är också trasig. Vet ngn var man kan köpa en caddy som gör att man kan ha en till hårddisk i laptopen istf DVD läsare?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Superfetch borde man inte stänga av som det står i rekommendationerna. Superfetch cachar till RAM vilket är snabbare än SSDn.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Hittade nu även en annan disk som verkade intressant, en A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB. Den har både högre skrivhastighet och IOPS, hittar inget negativt rakt av heller utifrån omdömen hos Inet. Dock på prisjakt var det inte så muntra miner. Vad tror ni?

Sandforce där också. Kör du på samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Sandforce där också. Kör du på samsung

Tycker båda ser bra ut men kan du motivera varför du lutar åt Samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Tycker båda ser bra ut men kan du motivera varför du lutar åt Samsung?

Eftersom A-data kör sandforce vilka har haft problem med sina kontrollers tidigare och personen som frågade var lite skeptisk till sandforce pga. det.

Permalänk

Tänkte starta en tråd om det här men folk som är på SSD jakt läser förhoppningsvis här Fick mail från Alinasystems, de har erbjudande på en kanske inte klockren SSD men säkerligen duglig för att fräscha upp en äldre laptop eller en pc utan 6 gbps sata:
599:- För 128gb ssd lagring!
http://www.alina.se/Produkt.aspx?Specialpriser=nl202&T2=47478

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddmaan:

Tänkte starta en tråd om det här men folk som är på SSD jakt läser förhoppningsvis här Fick mail från Alinasystems, de har erbjudande på en kanske inte klockren SSD men säkerligen duglig för att fräscha upp en äldre laptop eller en pc utan 6 gbps sata:
599:- För 128gb ssd lagring!
http://www.alina.se/Produkt.aspx?Specialpriser=nl202&T2=47478

Blev lite sugen, men krånglar skiten förlorar jag all snabbhet jag vunnit på ssd'n i ominstallationer och felsökning. Inte hunnit läsa veckan nyhetsbrev ännu, men tack för tjuvtitten.

Vad verbatim själva har att säga, prisjakt och enligt en på Amazon "Crystal Diskmark shows 250MB/s read, 187MB/s write".

Permalänk

Videon är borta, men finns det nån genomgång för varför man ska ha SSD? Och kan mitt moderkort utnyttja de snabba hastigheterna? (870A--G54)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Videon är borta, men finns det nån genomgång för varför man ska ha SSD? Och kan mitt moderkort utnyttja de snabba hastigheterna? (870A--G54)

En ssd har inga rörliga delar. Den jobbar med flashminnen vilket gör att accesstiderna blir 100 gånger bättre än med vanliga hårddisk. Överföringshastigheterna är också bra men kör man Windows och program från hårddisken spelar hastigheten mindre roll än accesstiden. Så ja oavsett hastigheten på s-ata-portarna på moderkortet kommer du vinna på en ssd.

----
Någon som hört något om verbatim ssd:n som sälj billigt på alina (se tidigare inlägg)?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

En ssd har inga rörliga delar. Den jobbar med flashminnen vilket gör att accesstiderna blir 100 gånger bättre än med vanliga hårddisk. Överföringshastigheterna är också bra men kör man Windows och program från hårddisken spelar hastigheten mindre roll än accesstiden. Så ja oavsett hastigheten på s-ata-portarna på moderkortet kommer du vinna på en ssd.

----
Någon som hört något om verbatim ssd:n som sälj billigt på alina (se tidigare inlägg)?

Thx, men hur snabbt slits en SSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Thx, men hur snabbt slits en SSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska inte vara några problem. Inget man behöver tänka på så länge man inte är en extrem användare.

Det pratas lite här: http://communities.intel.com/thread/17634

Permalänk
Medlem

Dags att köpa SSD för mig med. Är ute efter en för under 1000 kronor och med minst 120 GB lagringsutrymme. Har jag förstått det rätt så är det följande SSD:er jag bör titta på:

Samsung 830
Intel 320
Intel 330

Stämmer det? Och vilken av dessa bör jag då ta? Antar att jag inte blir besviken vilken jag än väljer, men finns det någon som utmärker sig speciellt? Eller kanske nån annan än de tre jag presenterat?

Tack!

Permalänk
Medlem

Är intresserad av en system ssd, kan någon skriva fördelar / nackedlar mellan dessa diskar?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=974936,1196157

Permalänk
Medlem
Skrivet av piers:

Dags att köpa SSD för mig med. Är ute efter en för under 1000 kronor och med minst 120 GB lagringsutrymme. Har jag förstått det rätt så är det följande SSD:er jag bör titta på:

Samsung 830
Intel 320
Intel 330

Stämmer det? Och vilken av dessa bör jag då ta? Antar att jag inte blir besviken vilken jag än väljer, men finns det någon som utmärker sig speciellt? Eller kanske nån annan än de tre jag presenterat?

Tack!

Skrivet av Strygen:

Är intresserad av en system ssd, kan någon skriva fördelar / nackedlar mellan dessa diskar?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=974936,1196157

Välj 830 bättre pris per gb. Mer iops vid läsning och har ett cacheminne.

Permalänk
Medlem

Jag har precis installerat min nya SSD 120gb och FYFAN vad snabbt allting går. Ni vet hur seg en dator blir att starta efter 3 år som min är, särskilt när man kommer fram till skrivbordet. Då brukar det ta en bra stund innan precis allt är inladdat. Efter att ha installerat min SSD och gjort lite andra tweaks i Windows så tog jag tiden på hur lång tid det tar från att skrivbordet först visas, till att arbetarikonen försvinner brevid muspekaren. 1 sekund. EN JÄVLA SEKUND. Jag skojar inte. Den ikonen blinkade bara till, sen var allt klart. Unfrickingbelievable.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Förlorar SSD-diskar hastighet med tiden eller är dom snabba livslängden ut?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Förlorar SSD-diskar hastighet med tiden eller är dom snabba livslängden ut?

De flesta modeller som stödjer trim och inte har sandforce-chipset är snabba livslängden ut.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Hur är det med garanti och att köra i raid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigphatgator:

Hur är det med garanti och att köra i raid?

Vad menar du? Syftar du på ifall raid gör garantin värdelös så stämmer det inte. Raid är bortkastade pengar enligt mitt tycke för de hastigheterna har man nästan aldrig nytta av.

Visa signatur