Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

Det är väll inte lagligt att övervaka sådär eller?

Det är ditt val att använda en helt öppen tracker. Finns inget olagligt med att logga den trafiken.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

De gör antagligen detta för upphovsrättshavarnas räkning, så de lär ju knappast stämma sig själva.

Jo så klart. Det enda som är värre än att myndigheter övervakar personer är myndigheter som låter företag övervaka personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Folk som använder publika trackers får fan skylla sig själva.

Tror du verkligen att trackers som kräver medlemskap är något hinder? Det är ju inte helt otroligt att de använder mullvader som utan problem ger dem tillgång till allehanda trackers.

Möjligtvis är du säker om du har en tracker där bara dina närmsta vänner håller till. Men då förlorar man ju lite meningen med bittorrent..

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Hur är det häxjakt att samla data över hur ens verk kopieras?

Oavsett om filmerna kostar två oskulder och endast kan köpas i hitlers bunker efter uppvisande av giltig legitimation så är det inte okej att tanka hem dem.

Fan vad trött jag är på "fixa vettigt alternativ". Mm, konkurrera ut bandbredden hos bittorrent med prissättningen på gratis.

Anledningen till att de borde fixa ett vettigare alternativ är väl för deras skull. De förlorar ju endast pengar på den här häxjakten. Dessutom skulle den branschen behöva lite modernisering. Klart det går att konkurrera ut i den stora massan då de flesta inte skulle kunna ladda ner med gott samvete om det fanns ett vettigt alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Så de deltar i nätverket genom att seeda till användare, och därigenom möjligör piratkopiering. Varför skulle de själva inte vara skyldiga till olovlig nedladdning? Skulle inte vilken människa som helst då kunna hävda att de endast laddade ner en torrent så att de skulle kunna seeda i statistiskt syfte?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

men detta är ju inget nytt eller komplicerat.

jag vil minnas att jag besökt en sida som kunde visa om man var i "riskzonen"
man skrev in sin nuvarande ip och så vips, kom en lista med torrentfiler men hade laddat ner, från senaste till äldsta, i fallande ordning.

ska se om jag hittar den, detta måste vara minst ett år sedan, kanske två.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ursäkta men jag är inte alls kunnig på detta området, var det där ett ja eller ett nej?

Bittorrent kallas tekniken som vi använder när vi laddar ned från t.ex. Piratebay. Alla som har hela eller delar av filen laddar upp till de datorer som vill ha den, till skillnad från vanlig nedladddning där en ensam källa laddar upp till alla. Både klienten uTorrent och Bittorrent använder den tekniken.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Fedora Linux
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Chimera Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av formerself:

Tur att man inte använder öppna torrentnätverk.

Betyder inte det här att de som övervakar själva har deltagit i olaglig fildelning på extremt stor skala?

Jag är ganska så säker på att dom övervakar dom stängda nätverken också, om du menar torrentsidor som kräver invite och är mer "privata". Ett par tusen användare och du har garanterat någon som bara spionerar.

Men detta har väl alla antagit ända sedan DC/DC och Kazaa gick live, att någon hela tiden lyssnar? Det har jag iaf, sen vad ska dom göra med informationen?
Identifiera en person och dra till rättegång, o speciellt i Sverige..njaaa känns långsökt. Däremot är dom säkerligen intresserade av dom riktigt stora användarna, och de största uploadersarna (ursäkta svengelskan).

Sen kan man säkerligen övervaka en fil som laddas ner utan att ladda ner hela, bara en liten bit av den lär räcka, om nu ens det behövs. Går säkert att avlyssna relativt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaomi:

Nä, telia loggar inte på det viset.
Däremot så kan de se vilken load/belastning du har haft på din uppkoppling över en tid i form av en graf

Det där stämmer ju inte riktigt. Och jag går inte in för att rätta folk för att vara jobbig, men det är ganska viktig info.

"Vi har vidtagit flera säkerhetshöjande åtgärder för att skydda mot förlust, missbruk och förändringar av de personuppgifter vi har under vår kontroll. Till exempel loggas IP-nummer för att kunna spåra missbruk." - http://www.telia.se/privat/omteliase/integritetspolicy/integr...

Och att de övervakar delar av torrentnätverk på order av stora företag har jag tagit förgivet, varit snack om det lite här och var ganska länge. Lite teorier har ju snurrat runt om att de har delat ut falska filmer med namn efter stora nya filmer, och sen loggat folk som laddat ner dem. Men vad det skulle göra för nytta är jag inte säker på, har som sagt bara varit massa teorier.
Men att de plockade ut en topp 100 var något jag inte hört innan.
Hur ska de kunna bevisa att någon har laddat upp eller ner hela delen av filerna?

De lär ju vilja rycka upp rötterna, inte plocka små helt obetydliga upp- och nerladdare.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem

Nej fan nej nej, nu måste jag försvinna innan de skickar ett brev till mig.

Permalänk

För att skydda sig kan man installera den har VPN som är även gratis!
http://privitize.com/

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av TheCoLdSniPer:

För att skydda sig kan man installera den har PVN som är även gratis!

Hur är farterna på dessa saker? känns ju inte så lockande att sitta och tanka/surfa med 5kb/s med en 100mbit lina..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Annars har det juh funnits systemet där storbolagen laddar ned och delar ut torrents bara för att kunna se IP addresser på folk som använder torrenten... Gillar ironin i det.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den som någon gång laddat ned film, musik eller spel via Bittorrent kan mycket väl ha blivit övervakad, det rapporterar forskare vid University of Birmingham.

Läs artikeln

Borde väl inte vara några problem med en VPN-tjänst installerad?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hur orkar dom fortfarande bry sig om man laddar ner en film då och då..
Skaffa ett riktigt jobb istället för att stämma skiten ur privatpersoner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

För att skydda sig kan man installera den har PVN som är även gratis!

Menar du inet VPN?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver man oroa sig?

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Hur är farterna på dessa saker? känns ju inte så lockande att sitta och tanka/surfa med 5kb/s med en 100mbit lina..

Stryper 80-90% av nedhastigheten tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

måste fråga.. hur allvarligt är detta för oss ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Själv kör jag alltid VPN när jag tankar mina Linuxdistar.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Hur är det häxjakt att samla data över hur ens verk kopieras?

Oavsett om filmerna kostar två oskulder och endast kan köpas i hitlers bunker efter uppvisande av giltig legitimation så är det inte okej att tanka hem dem.

Fan vad trött jag är på "fixa vettigt alternativ". Mm, konkurrera ut bandbredden hos bittorrent med prissättningen på gratis.

Det här var bra sagt, det är dessutom sant.
Håller fullständigt med om att det alltid blir sånt tjat om "andra alternativ" så fort piratkopiering nämns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Mycket möjligt att det är så för de allra flesta, däremot vet jag att vissa personer som sitter fänglade/häktade har haft tillgång till internet..Var en nyhet i tidningarna/tv för cirkus 1,5 år sedan att en fånge beställt massa varor från internet. Har för mig att de beslagtogs, kommer faktiskt inte ihåg hela historien. Men visst finns det vissa undantag som har tillgång till internet.

Om du sitter på en sluten anstalt kanske händer att du får låna en dator med tillgång till internet en kort stund, men att någon har tillgång 24/7 har jag väldigt svårt att se. Kommunikationen med den yttre världen är väldigt strikt och det skulle inte fungera om fångar satt med tillgång till internet. Du får ju inte ha en egen mobiltelefon heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Menar du inet VPN?

PVN, Private Virtual Network. Det är en VPN men de kallar den inte så

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Dock kan inte detta användas som bevis, eftersom de fildelat och därför bör detta falla inom brottsprovokation vilket är förbjudet i sverige.

Nej, det faller inte inom brottsprovokation någonstans. Läs på. Om du syftar på bevisprovokation så är det tillåtet.

Permalänk

Storebror ser dig - standard.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men vadå kommer dom att skicka ut massböter då ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

" Övervakarna genomför istället slumpvisa nedladdningar och spenderar resten av tiden i svärmen med att kartlägga deltagarnas aktiviteter"

Då ska väl dom också åtals för piratbrott.. som det heter alla står lika inför lagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

En sak jag aldrig förstått riktigt. Låt säga att jag blir tagen av någon anledning. Hur fan bevisar dem att det var just JAG som laddade ner något olagligt? Vi är 4st i min familj med regelbundna gäster varje vecka, barn, föräldrar, kompisar, till och med bara bekanta som är på fest hos mig.

Allt man kan göra är att säga det var någon på festen som laddade ner något. Sen är det upp till dem och bevisa motsatsen, eller?
Kan varit någon som tattat av vår trådlösa och börjat ladda ner.

Finns det någon som förstår sig på hur detta fungerar?

Den som bredbandet/Abonnemanget(Trådlöst) står på har ansvaret för er IP, oavsett vem söm begår brottet, därför ska man aldrig låna ut sin dator till folk på en fest eller liknande, min kusin fick 13 473 kr i böter för att ha laddat ner en låt från Whitesnake.

Så var på din vakt.

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det är ju lite läskigt. Nu känner jag mig visserligen varken träffad eller oroad då det ju inte kommer att beröra mig, men jag kan inte låta bli att känna att mina rättigheter blir smått kränkta.

Spännande att du verkar tycka det här är kränkande att någon övervakar en olaglig handling.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

En sak jag aldrig förstått riktigt. Låt säga att jag blir tagen av någon anledning. Hur fan bevisar dem att det var just JAG som laddade ner något olagligt? Vi är 4st i min familj med regelbundna gäster varje vecka, barn, föräldrar, kompisar, till och med bara bekanta som är på fest hos mig.

Allt man kan göra är att säga det var någon på festen som laddade ner något. Sen är det upp till dem och bevisa motsatsen, eller?
Kan varit någon som tattat av vår trådlösa och börjat ladda ner.

Finns det någon som förstår sig på hur detta fungerar?

Det är den som står på abonnemanget som är ansvarig. Ungefär som ansvarig utgivare på en tidning.