2.0 Högtalare till pc, budget 4000

Permalänk

2.0 Högtalare till pc, budget 4000

Hej SweC!

Tänkte att jag skulle skaffa ett par bra högtalare till datorn. Budgeten jag har är 4000 kronor, men i det ska väggfästen eller någon form av hylla ingå.

Högtalarna ska användas till musik, spel och film. Dem ska kunna spela högt men det är inte vad dem kommer användas till i främsta hand. Jag lyssnar varierat på väldigt bastung musik och sån som knappt har bas och dem ska kunna spela båda sorterna helst.

I ljudkortsväg har jag ett Asus Xonar DX som fungerar bra, så ljudkort är inget som behövs.

Det jag undrar är om jag ska använda aktiva eller skaffa en DAC?

Jag undrar även vad för högtalare som rekommenderas. Jag är medveten om att det alltid rekommenderas Audioengine 2 men jag undrar om dem fortfarande rekommenderas när det finns en budget på så mycket mer än vad dem kostar.

Sen undrar jag om det finns väggfästen som kan rekommenderas. Högtalarna måste inte skruvas fast i väggen men kan väl ställas i någon form av "vagga", dvs. en platta med lite upphöjda kanter. Finns det fästen till dem högtalarna ni rekommenderar kan ni gärna länka till dem också. Det viktiga är att dem sitter stadigt och inte riskerar att gå i golvet och att dem ska ha lite lutning framåt då att jag sitter såpass nära väggen jag tänkt montera dem på.

Tror det var allt.

Mvh,
Fritjof

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Ta och kolla här http://www.hifiklubben.se/

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Ett par aktiva studiomonitorer kanske?
Något du har funderat på?

Gällande AU2,förvänta dig ingen bas där, 2,75" element ger inte mkt baskänsla.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Hampusofsweden:

Om du menar att jag ska gå dit så har jag gjort det och även om dem är hjälpsamma har dem inget som är riktigt det jag letar efter.

Skrivet av Tarasus:

Ett par aktiva studiomonitorer kanske? Något du har funderat på?

Det vore en idé, kollade runt lite snabbt och såg ett par intressanta saker. Men det som väger emot dem flesta jag såg är deras storlek. Går det att rättfärdiga storleken (för större baselement kanske?) så får jag flytta på någon affisch helt enkelt!

Har du några du rekommenderar?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!

Permalänk
Medlem

Inte hört dessa men läst gott om dem
http://www.mychifi.se/swans-hogtalare/multimedia-hogtalare/sw...
http://www.youtube.com/watch?v=s-8ttKj59t8

Har ett par Swans H5 här hemma och blev mycket imponerad över ljudet. Swans gör bra grejer för priset.
De har även buy & try i 30 dagar så det kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Sys1 X2 4400+@237*11 - xFx 7800Gtx 490/1300 - Ocz 1024*2 ddr500 - Dfi nF4 Sli-Dr - ocz 520w powersteam 1.7TB Hdd. Plus en massa annat tjafs

Permalänk
Medlem

Personligen så gillar jag Behringer truth B3031A. Studiomässigt sett så finns det dom som inte gillar dom, men då jämför dom även med monitorer som kostar 5-15 ggr så mkt. För musik, film och spel vid datorn fungerar det bra. Med din budget kan du få högtalare, volymkontroll, kablar och kanske väggupphängning. Vet inte riktigt hur mkt det kan gå på, men finns garanterat en hel del inom det området.

www.thomann.de för köp av monitorer så kan man spara in en hel del på att beställa från Tyskland.

Finns en del mer monitorer i din prisklass. Provlyssna om du har möjlighet. Problemet är dock att det inte kommer att låta på samma sätt då omgivningen gör mkt för ljudet. Men man kan dock bilda sig en uppfattning om hur ett par högtalare låter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Det blir svårt om det ska monteras på vägg... Men kika på aktiva högtalare, annars måste du ha en klumpig förstärkare någonstans.

Någon separat DAC behöver du inte, dit Xonar DX räcker länge.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

TS, titta gärna igenom den tråd jag skapade för ett tag sedan. Personerna där hjälpte mig verkligen och jag är nu kanonnöjd med min ljudupplevelse! Fick hjälp med precis allt.

Här är den: http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1058189-fraga-ang-ak...

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Ritesh:

Inte hört dessa men läst gott om dem
http://www.mychifi.se/swans-hogtalare/multimedia-hogtalare/sw...
http://www.youtube.com/watch?v=s-8ttKj59t8

Har ett par Swans H5 här hemma och blev mycket imponerad över ljudet. Swans gör bra grejer för priset.
De har även buy & try i 30 dagar så det kan vara värt att kolla upp.

Dold text

Dem där ser intressanta ut! Ska definitivt kolla upp dem lite mer!

Skrivet av Tarasus:

Personligen så gillar jag Behringer truth B3031A. Studiomässigt sett så finns det dom som inte gillar dom, men då jämför dom även med monitorer som kostar 5-15 ggr så mkt. För musik, film och spel vid datorn fungerar det bra. Med din budget kan du få högtalare, volymkontroll, kablar och kanske väggupphängning. Vet inte riktigt hur mkt det kan gå på, men finns garanterat en hel del inom det området.

www.thomann.de för köp av monitorer så kan man spara in en hel del på att beställa från Tyskland.

Finns en del mer monitorer i din prisklass. Provlyssna om du har möjlighet. Problemet är dock att det inte kommer att låta på samma sätt då omgivningen gör mkt för ljudet. Men man kan dock bilda sig en uppfattning om hur ett par högtalare låter.

Dold text

Tack för tipset! Det är dock en sak jag ser som gör att jag inte kommer kunna använda truth. Storleken på dem. Jag har inte platts för högtalare som är så stora.

Skrivet av Manett:

TS, titta gärna igenom den tråd jag skapade för ett tag sedan. Personerna där hjälpte mig verkligen och jag är nu kanonnöjd med min ljudupplevelse! Fick hjälp med precis allt.

Här är den: http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1058189-fraga-ang-ak...

Dold text

Tackar! Läste igenom den och hittade lite intressant information som jag kommer ha nytta av!

Skrivet av Kalium:

Det blir svårt om det ska monteras på vägg... Men kika på aktiva högtalare, annars måste du ha en klumpig förstärkare någonstans.
Någon separat DAC behöver du inte, dit Xonar DX räcker länge.

Dold text

Jo, det är det jag inte vill ha. Massor med kablar fram och tillbaka samt en stor förstärkare någonstans. Visserligen finns DACs men känns onödigt krångligt.

Jag har kollat på båda studiomonitorer och "vanliga" pc-högtalare och har intresserat mig lite för Audioengine 5+. Har någon erfarenhet kring dem? Är dem en uppgradering på Audioengine 5?

Hittade väggfästen som är ställbara åt olika ledder och som går att tilta. Dem rekommenderades även av AudioEngine.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Dem där ser intressanta ut! Ska definitivt kolla upp dem lite mer!

Tack för tipset! Det är dock en sak jag ser som gör att jag inte kommer kunna använda truth. Storleken på dem. Jag har inte platts för högtalare som är så stora.

Tackar! Läste igenom den och hittade lite intressant information som jag kommer ha nytta av!

Jo, det är det jag inte vill ha. Massor med kablar fram och tillbaka samt en stor förstärkare någonstans. Visserligen finns DACs men känns onödigt krångligt.

Jag har kollat på båda studiomonitorer och "vanliga" pc-högtalare och har intresserat mig lite för Audioengine 5+. Har någon erfarenhet kring dem? Är dem en uppgradering på Audioengine 5?

Hittade väggfästen som är ställbara åt olika ledder och som går att tilta. Dem rekommenderades även av AudioEngine.

Jag har ett par Audioengine 5 som jag är riktigt nöjd med. De har rätt bra punch i ljudet för att vara 2.0 och tycker att de har en bra klarhet också. Som jag förstått det så är 5+ en uppdatering på vanliga 5, de verkar vara lite kraftfullare och sen har de ändrat basreflexporten där bak. Ett problem med 5 tycker jag är att det blir väldigt mycket bas som slår tillbaka på en om man har dom nära en vägg bakom, dock löste jag det genom att sätta skumgummi i basreflexporten och nu är jag väldigt nöjd med dom.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Jag har ett par Audioengine 5 som jag är riktigt nöjd med. De har rätt bra punch i ljudet för att vara 2.0 och tycker att de har en bra klarhet också. Som jag förstått det så är 5+ en uppdatering på vanliga 5, de verkar vara lite kraftfullare och sen har de ändrat basreflexporten där bak. Ett problem med 5 tycker jag är att det blir väldigt mycket bas som slår tillbaka på en om man har dom nära en vägg bakom, dock löste jag det genom att sätta skumgummi i basreflexporten och nu är jag väldigt nöjd med dom.

Det blev 5+ till slut och dem är riktigt trevliga! Har dem uppsatta på väggen framför datorn med fästena jag länkade innan. Känns riktigt bra!

Jag upplever inget problem med basen än. Dem är inspelade med ca. 120 timmars speltid, varav dem första 50 var på låg volym. Jag har dem ungefär en decimeter från väggen så jag misstänker att dem ändrade dem som du sa.

Visa signatur