Half-Life får nytt liv i gratisspelet Black Mesa – nu redo för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag tyckte det var en värdig remake, med massor av små roliga extradetaljer som förstärkte känslan som man fick i originalet. Grafiken är väldigt snygg för att vara ett source-spel. Det enda jag egentligen har o klaga på är att den sista biten på sista banan laggade något fruktansvärt, fick sänka allt till low och stänga av alla effekter, och fick ändå bara 5-10 fps... Måste vara nån bugg! Minns dock att det var exakt likadant när jag spelade orginalet på min första dator

Jag håller med, tycker det är en riktigt bra remake eller egentålkning på Half Life. Extra roligt när man ser småsaker från originalet som dom tagit med i modden.

Permalänk
Avstängd

Hur ska jag fortsätta från det här stället?

Jag har hoppat på lådorna och nu är jag här uppe. Det finns en hiss som verkar inte fungera på samma våning.

Dold text
Permalänk
Medlem

Haha måste bara säga att det är bra roligt att se hur enkla spel är idag jämfört med HL1 när det släpptes!
Hade till och med själv några ställen då jag fick klia mig i skägget innan jag kom vidare men behöva fråga om hjälp? XD Vart är världen påväg!?

Permalänk
Medlem

Märker nu hur jäkla dumma dagens spel är. Half Life 1 är verkligen inte det svåraste men ändå har folk problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Hur ska jag fortsätta från det här stället?

Jag har hoppat på lådorna och nu är jag här uppe. Det finns en hiss som verkar inte fungera på samma våning. http://cloud.steampowered.com/ugc/920115121603733123/1B864BAC...

Dold text

var där igår, hoppa ner i vattnet tro jag sen till vänster om jag inte misstar mig

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Haha måste bara säga att det är bra roligt att se hur enkla spel är idag jämfört med HL1 när det släpptes!
Hade till och med själv några ställen då jag fick klia mig i skägget innan jag kom vidare men behöva fråga om hjälp? XD Vart är världen påväg!?

Alla är väl inte lika duktiga som dig helt enkelt? Eller så saknar folk bara tålamod.

Men jag får hålla med om att spel är rätt lätta nu, Portal 2 t.ex. var hur enkelt som helst att ta sig igenom. Skulle vilja ha lite krångligare banor där man verkligen måste tänka till både en och två gånger!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Tycker det var riktigt bra, skaplig grafik och känslan finns där från första spelet. Allt är ju inte exakt samma men har hittills inte hittat nått som inte passar in eller känns fel jämfört med originalet. Det är såhär jag hade velat se DNF en mer eller mindre ren kopia med fräschare grafik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filip433:

var där igår, hoppa ner i vattnet tro jag sen till vänster om jag inte misstar mig

Jag har redan simmat i vattnet. Nu är jag längst upp.
Det finns en till bild:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Jag har redan simmat i vattnet. Nu är jag längst upp.
Det finns en till bild:

Jag vill inte låta elak på något sätt, men för guds skull, använd din fantasi och leta lite.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du ska tillbaka..

SMåpojkar och grabbar och tjejer!
Ni måste spela Half Life 1 för att ni verkligen ska älska spelet och förstå det:)

Hittade det, spelade ettan för många många år sedan och glömt det mesta. Förlåt!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Till alla er som inte hittar...

Länk

Tycker det var lite synd att dom gjorde så att man kan ha på ficklampan hela tiden, dvs att strömmen aldrig tar slut. Men det är ju en petitess
Någon av er som hittat Snarks förresten?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Är väl inget speciellt för just cs? Eller är det bara för att ni har spelat cs enbart?

Klart det är speciellt? Long jump i cs är ju att du space + ctrl samt att du drar runt musen för att hoppa längre. (svårt att förklara hur man gör med musen)

Du kan ju inte göra det i t.ex bf3 eller hur?

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem

Inte alls fel med ett spel som är till för att spelas, det är sällsynt idag. En omväxling från övrig skit med tråkiga cinematiska dialoger, tutorials och linjära vägval.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

Klart det är speciellt? Long jump i cs är ju att du space + ctrl samt att du drar runt musen för att hoppa längre. (svårt att förklara hur man gör med musen)

Du kan ju inte göra det i t.ex bf3 eller hur?

Tror hans poäng var att det är något som finns i alla GoldSRC och Source spel, inte bara I CS, det vill säga.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Var laddar jag ner Source SDK Base 2007 ?
Jag har aldrig använt Steam.

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit spela så mycket då jag följer StarCraft WCS, men än så länge är jag sjukt nöjd med spelet. Har väntat några år nu =P

Visa signatur

i5 2500K @ 4,7 Ghz - Kühler H2O 620 - 16 Gb Vengeance - p8p67 PRO B3 - gtx 560 ti Phantom 2 Gb - Force 3 SSD 120 Gb - Caviar Green 2 Tb

Permalänk
Medlem

Shit, jag har blivit äldre än Gordon

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man startar spelet?
Körde i eftermiddags, men då clicka jag bara på "run" efter installationen var klar.

I installationsmappen finns inga .exe eller programstartfiler och i steam finns det inte..
Ska tillägga att jag installerade detta på min D: och steam ligger på C:, men det gick ju tidigare som sagt..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Någon som vet hur man startar spelet?
Körde i eftermiddags, men då clicka jag bara på "run" efter installationen var klar.

I installationsmappen finns inga .exe eller programstartfiler och i steam finns det inte..
Ska tillägga att jag installerade detta på min D: och steam ligger på C:, men det gick ju tidigare som sagt..

Starta bara om Steam.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Shit, jag har blivit äldre än Gordon

Ha ha!

Fan, jag med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Beroende på om du har svenska eller engelska språkinställningar:

Gå till Library
Klicka på fliken där det står "All games", "Installed" eller liknande
Välj "Tools"
Scrolla ner och hitta rätt SDK

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Hur får man fram consolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Gå in på inställningar, Key bindings (eller motsvarande) och välj advanced. Där kan du bocka i det. Du kan behöva binda knappen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Gå in på inställningar, Key bindings (eller motsvarande) och välj advanced. Där kan du bocka i det. Du kan behöva binda knappen också.

Tack! Det funkade.
Nån som har några roliga kommandon?

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel. Ser fram emot fortsättningen. Jag körde igenom det på lite under 7 timmar, personligen tycker jag det är bättre än hl2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

-console i launch options. Det finns en sökmotor som heter google, brukar du använda den?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Vad jag har hört så kan de och du moda hur mycket de/du vill med source motorn. Så länge ni inte tar betalt för det.

Tror Valve hade stoppat det för längesen annars.

Jo, självklart kan Black Mesa-utvecklarna inte kan ta betalt för det utan att Valve skulle bli sura!

Men det är ju trots allt mer en remake av ett spel än en traditionell "mod".
Och trots att det är en uppiffad och moderniserad version av Valves eget spel - som fortfarande säljs både som HL och HL source - så tillåter Valve det att släppas helt gratis och utan att det kräver något köpt spel - som dom flesta moddar gör, dom tom låter folk ladda ner source SDK gratis från Steam så dom kan spela det.

Det var det jag menade, samt man har sett många moddar bli skjutna i sank av mindre skäl av andra utvecklare/IP-innehavare.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

SDK fins på steam tools, kommer det som en överraskning att steam(valve eller vad du nu föredrar) mods finns på steam?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

-console i launch options. Det finns en sökmotor som heter google, brukar du använda den?

Självklart brukar jag googla men finns inget om console och cheats än.