Raspberry Pi får turbo-läge med upp till 50 procents överklockning

Permalänk

Jag har länga funderat på att bygga en htpc med just Raspberry, men jag är lite osäker på hur man gör med OS? Aldrig sysslat med linux av någon form, bara gamla hederliga Windows skivor för min del, är det svårt att få igång ett os på raspberry och att få in allt man behöver på den? I form av XBMC och nätverk

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så är dagens version inte rekomenderad att köra XBMC på och alternativet med starkare hårdvara som postades som nyhet här för ett tag sen ska tydlige inte vara komplatibel med XBMC då tillverkaren inte vill sammarbeta. Så frågan är då om denna klockning räcker för att XBMC ska flyta på ett normalt vis?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne1992:

Det är ju kul att höra att endel har fått sina Raspberry Pi, själv väntar man fortfarande. Beställde 21 juni från RS och har inte hört något, den skulle kommit för någon vecka eller 2 sedan.

Jag beställde från RS för flera månader sedan och har inte fått något ännu utan bara försenings mail där det står flera veckor till hela tiden så jag la en beställning på en annan sida och fick 3st på en vecka och nu fick jag även 3st skal

Skrivet av Swedishg33k95:

Helvete vad lat jag...måste beställa en raspberry pi eller den andra...hete den "beagleboard" eller tar jag fel nu?

Beagleboard heter den ja, en fin bräda och så kan man införskaffa en Pandaboard om man vill med

Skrivet av SnowJim:

Vad jag förstår så är dagens version inte rekomenderad att köra XBMC på och alternativet med starkare hårdvara som postades som nyhet här för ett tag sen ska tydlige inte vara komplatibel med XBMC då tillverkaren inte vill sammarbeta. Så frågan är då om denna klockning räcker för att XBMC ska flyta på ett normalt vis?

Det beror väll helt på vad du skall titta på på din PI, jag använder XBMC på min vid min TV och det flyter på fint, sen används den mest till att titta på play kanalerna och DVD-rippar men fungerar förträffligt till det iallafall

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Snusfri

Är fan sugen på att slänga iväg en beställning nu och köra XBMC på den för att kolla på 1080p med

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Är fan sugen på att slänga iväg en beställning nu och köra XBMC på den för att kolla på 1080p med

Vill du ha runt 10fps i interfacet så ...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

På riktigt? Har väntat på min i flera månader! Har till och med betalt.

Skrivet av anden12:

:OO
Jag betalade 26:e juni (anmälde mitt intresse 21 april) och jag väntar ännu på leverans.

Jag antar att jag hade tur.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Jag fick också min Pi bara några veckor efter jag beställt, och nu har jag haft den några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Det beror väll helt på vad du skall titta på på din PI, jag använder XBMC på min vid min TV och det flyter på fint, sen används den mest till att titta på play kanalerna och DVD-rippar men fungerar förträffligt till det iallafall

Kört just nu min XBMC på en Zotac maskin med SSD och det fungerar ju bra, jag streamar då 1080p från trådat nätverk vilket gör att det går extremt smidigt att spola. Menyerna flyter på bra trotts att jag köra Wall (d.v.s massa posters över hela skärmen).

Skulle PI klara av detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Ställ in dina inställningar innan du tittar på filmen
Varför ska man annars vara och rota i interfacet samtidgt?

Fick min Pi i deras andra leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Helvete vad lat jag...måste beställa en raspberry pi eller den andra...hete den "beagleboard" eller tar jag fel nu?

Hade för mig att den hette baconboard.

Edit: (jk, jk. Har faktiskt inte hört talas om den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Kört just nu min XBMC på en Zotac maskin med SSD och det fungerar ju bra, jag streamar då 1080p från trådat nätverk vilket gör att det går extremt smidigt att spola. Menyerna flyter på bra trotts att jag köra Wall (d.v.s massa posters över hela skärmen).

Skulle PI klara av detta?

Ja, den klarar detta galant, jag har inte klockat min ännu så om du tittar på film samtidigt som du rotar i menyerna så laggar det. Dock finns det ju en app till både IOS och Android för att du ska slippa detta. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Ja, den klarar detta galant, jag har inte klockat min ännu så om du tittar på film samtidigt som du rotar i menyerna så laggar det. Dock finns det ju en app till både IOS och Android för att du ska slippa detta. ^^

Ja att det laggar när man har filmen på i bakgrunden är inte så konstigt det gör min med. Men du menar alltså att den flyter på bra med 1080p och DTS, inga problem alls att hålla 25fps?

Hur är det med Photo wall för filmer (.d.v.s i menyn)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja att det laggar när man har filmen på i bakgrunden är inte så konstigt det gör min med. Men du menar alltså att den flyter på bra med 1080p och DTS, inga problem alls att hålla 25fps?

Hur är det med Photo wall för filmer (.d.v.s i menyn)?

Jag har ett antal hundra filmer med cover, och det har fungerat utmärkt. Ett fåtal gånger har det hängt sig dock men tror mer att det har med min build att göra.

Kan inte garantera, men de filmer jag har testat hittils har flytet på med fåtal enstaka drops. (räkte att pausa och starta filmen på nytt för att lösa)
Tittar mycket på Anime, vilket är MKV i 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Fortfarande bara ARMv6 och Fast Ethernet.
Skulle vilja se en med ARMv7 (eller uppkommande ARMv8 som är 64-bit) och Gigabit Ethernet.

Jag kan rekommendera denna om du vill ha en enkortsdator med lite bättre prestanda. Dessutom är communityn än mer aktiv vilket antagligen beror på att det går att göra lite roligare saker.

Permalänk
Medlem

Hoppas att XBMC menyn flyter på bättre nu. Dags att ta fram Raspbmc kortet igen

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem

Trotts denna oc kan jag inte få ok flyt i någon webbläsare. Tips på en bra och snabb browser?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Trotts denna oc kan jag inte få ok flyt i någon webbläsare. Tips på en bra och snabb browser?

Midori?
Midori+Raspbian+OC borde ge rätt hyfsat flyt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

finns ett gäng säljare på ebay också från UK, jag beställde en i måndags fick idag!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Midori?
Midori+Raspbian+OC borde ge rätt hyfsat flyt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, midori är okej men seg som fan. Kan ta uppemot en minut ladda en sida och sedan väldigt seg scrolla på sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nej, midori är okej men seg som fan. Kan ta uppemot en minut ladda en sida och sedan väldigt seg scrolla på sidan.

Hmm, inga problem för mig gällande Midori och PI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Jo, men kör du med Raspbian? Har för mig att det är den enda distron som kan GPU accelereras av Pi än så länge. Ska ge en stor prestanda boost.

Här är ett exempel på hur snabbt det går med OC+Raspbian:
http://www.youtube.com/watch?v=v0pLdY2Ap5Q

Edit: Jag tror denna så kallade Turbon ger högre prestanda än vanlig OC. Den ska pilla på frekvenser för diverse bussar också (typ mellan RAM och CPU).

Permalänk
Medlem

Oj har denna coola pryl kommit nu behöver en sånn här och lira spotify på typ har en förstärkare som ja tänkt koppla in den i. Går de facebooka och sånt på den och går de lira spotify är min fråga även vart man köper den skulle ja villja veta Har tänkt använda denna tillsammans med ett trådlöst tangentbord med mus till våran tv och hemma bio

Permalänk
Inaktiv

Men om man kör vattenkylt då?

Permalänk
Medlem

Är Raspberry Pi ett bra sätt att lära sig Linux?

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Tjohoo! Nu är den alltså knappt användbar till skillnad från totalt oanvändbar förut som HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tjohoo! Nu är den alltså knappt användbar till skillnad från totalt oanvändbar förut som HTPC.

1080p med 5.1 DTS ljud duger gott för mina behov. SVT Play rullar najs också så. Vad har du för behov som den inte uppfyller?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, men kör du med Raspbian? Har för mig att det är den enda distron som kan GPU accelereras av Pi än så länge. Ska ge en stor prestanda boost.

Här är ett exempel på hur snabbt det går med OC+Raspbian:
http://www.youtube.com/watch?v=v0pLdY2Ap5Q

Edit: Jag tror denna så kallade Turbon ger högre prestanda än vanlig OC. Den ska pilla på frekvenser för diverse bussar också (typ mellan RAM och CPU).

Raspbian wheezy med senaste + bytt till den inbyggda max ocn. Surfa tex dn.se är olidligt slött och tar iaf 30s innan det ens går scrolla. Olidligt för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Farnell tog under 3 veckor för mig,

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Vad ska du göra i interfacet som kräver mer än 10 fps?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur får de ut högre procentuell prestandaförbättring än den procentuella överklockningen?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.