Permalänk
Medlem

Stark krona=billiga prylar?

Tja!
Har inte alla prylar på de senaste 12 månaderna blivit jävligt mycket billigare? Måste va extremt gynnsamt att importera för tillfället och jag tycker överlag de flesta teknikvaror har gått ner i pris - eller sälja till löjligt låga priser, tvättmaskin 2500kr, sony handycam med mini-projector 1900kr, 100 spänn för en mobil, 24" full-hd led platt-tv med dvb-c/mpeg4 för 1490 spänn. 24" lcd datorskärmar under tusenlappen?? ssd-diskar ska vi inte snacka om för att nämna lite hårdvaroporr...

Men detta kalas kommer tyvärr kosta några jobb...

Hur tror ni framtiden ser ut?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du att stark krona, billig import skulle kosta oss jobb?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alakai:

Hur tänkte du att stark krona, billig import skulle kosta oss jobb?

Han tänker nog på stark krona = mindre export

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Han tänker nog på stark krona = mindre export

Ökad import alltså.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alakai:

Ökad import alltså.

Jo men svenska företag får det generellt svårare, då det är en stark krona gör det svårare att konkurrera = Risk att företag får lägga ner. Är dock ingen ekonom precis så du får gärna upplysa mig ifall jag har fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jo men svenska företag får det generellt svårare, då det är en stark krona gör det svårare att konkurrera = Risk att företag får lägga ner. Är dock ingen ekonom precis så du får gärna upplysa mig ifall jag har fel.

Vilka andra länder i världen har en stark valuta? Hur gör företag i dessa länder för att konkurrera med vad som än åsyftas?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Vilka andra länder i världen har en stark valuta? Hur gör företag i dessa länder för att konkurrera med vad som än åsyftas?

Schweiz har haft enorma problem med exporten i och med styrkan i CHF. En stark valuta är inte bra för sysselsättningen i ett exportberoende land, så är det bara.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Men om ett exportberoende land har stark valuta så lär den sänkas när exporten minskar?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Men om ett exportberoende land har stark valuta så lär den sänkas när exporten minskar?

Det gjorde vi rätt ofta under 70 och 80-talet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Schweiz har haft enorma problem med exporten i och med styrkan i CHF. En stark valuta är inte bra för sysselsättningen i ett exportberoende land, så är det bara.

Jo. Så frågan är hur man klarar tillväxten utan att förlita sig på exporten. Inhemska marknaden är inte stor och vi har inte mycket industri för nyttjande av den billiga importen till förädling.

Skrivet av P-NILZ:

Det gjorde vi rätt ofta under 70 och 80-talet.

Då hade vi fast valuta, kände oss tvungna att devalvera och det lär knappast hända igen att vi genomgår motsvarande depreciering då bl.a. facken är starka och vi har låg ränta.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Schweiz har haft enorma problem med exporten i och med styrkan i CHF. En stark valuta är inte bra för sysselsättningen i ett exportberoende land, så är det bara.

Men de har också starka varumärken som utan problem klarar det ändå.
Choklad, knivar, och sen en ganska stor turism.
Har svårt att tor att det landet är i nöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Men de har också starka varumärken som utan problem klarar det ändå.
Choklad, knivar, och sen en ganska stor turism.
Har svårt att tor att det landet är i nöd

Troligtvis är hela haussen kring 'swiss made' en följd av att de har en stark valuta. Bolagen har fått jobba mot detta ändamål i och med att francen är så pass stark. Ever heard of swiss watches?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Tänkte inte på klockorna.

När jag var där i sommras såg man inte så mycket av klockorna, mest chokladen och knivarna men även mycket hantverk som träfigurer.

Konstigt att det inte skyltades så mycket om klockorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Tänkte inte på klockorna.

När jag var där i sommras såg man inte så mycket av klockorna, mest chokladen och knivarna men även mycket hantverk som träfigurer.

Konstigt att det inte skyltades så mycket om klockorna.

Så kan man fundera på hur pass stadigt och givande hantverk är för ett helt lands ekonomi. Jag menar, det är inte direkt storexport av stål och trä till Kina som försigår.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Så kan man fundera på hur pass stadigt och givande hantverk är för ett helt lands ekonomi. Jag menar, det är inte direkt storexport av stål och trä till Kina som försigår.

Skojar du eller?

Jag skrev inte att det var träfigurerna som var landets ekonomi, jag skrev att det var träfigurer, choklad och knivar som syntes mest i städerna.

Fan va dryga vissa kan vara som ska förvränga allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Skojar du eller?

Jag skrev inte att det var träfigurerna som var landets ekonomi, jag skrev att det var träfigurer, choklad och knivar som syntes mest i städerna.

Fan va dryga vissa kan vara som ska förvränga allt

Skojar du eller?

Jag påpekade aldrig att Schweiz ekonomi baserades på träfigurer. Jag syftade på att landet inte har någon kärnexport av ytterst inkomstbringande råvaror likt Sveriges stål och trä.

Fan va dryga vissa kan vara som ska förvränga allt

EDIT: Däremot har Schweiz en stark industri som drar nytta av exempelvis vårt stål. Att landet dessutom är stabilt som berg gynnar köpkraften och etableringen av företag och grundsätter därmed handeln.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.