Konstant arbetande hårdisk Asus Zenbook UX32A

Permalänk

Konstant arbetande hårdisk Asus Zenbook UX32A

Helt ny Asus där hårddisken arbetar konstant. Lampan blinkar hela tiden och den knastrar trots att jag inte gör något.
Har testat detta:
1.Avinstallera antivirusprogram samt en del andra program som kom med datorn. Fortsätter att jobba på som tusan hela tiden.
2.Har gjort en recovery och installerat om Windows, fungerade ej. Jobbar på som en galning.

Men när jag startar datorn i felsäkert läge så arbetar den nästan ingenting, men drar igång någon gång per minut lite snabbt.

Tror ni att detta är något maskinfel från början eller vad är det som står på?

Tack på förhand!

Permalänk

Är det inte en hybriddisk som sitter i? De cachar ju en del på SSD-delen för att snabba upp systemet, kanske det som pågår? Eller indexering av hårddisken? Jag har dock väldigt dålig koll och kan ha helt fel

Permalänk
Inaktiv

kan de vara att den indexerar?

Permalänk
Medlem

Min jobbade också på som satan i början, men det lugnade sig efter ett tag. Jag antar att den cachade en hel del och kanske indexerade. Nu blinkar den bara till sporadiskt om det inte är så att man låter den arbeta. Du måste ha lite tålamod

Permalänk
Skrivet av froken:

Min jobbade också på som satan i början, men det lugnade sig efter ett tag. Jag antar att den cachade en hel del och kanske indexerade. Nu blinkar den bara till sporadiskt om det inte är så att man låter den arbeta. Du måste ha lite tålamod

Hmm ok.. Kan jag se om så är fallet? Och hur lång tid tar det ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluewater00:

Hmm ok.. Kan jag se om så är fallet? Och hur lång tid tar det ungefär?

Vet inte om det går att se någonstans, men min började lugna sig efter ett eller två dygn. Kanske inte var helt tyst efter två dygn men det tog inte länge till utöver det innan den var som vilken annan hdd som helst.

Permalänk
Skrivet av froken:

Vet inte om det går att se någonstans, men min började lugna sig efter ett eller två dygn. Kanske inte var helt tyst efter två dygn men det tog inte länge till utöver det innan den var som vilken annan hdd som helst.

Okej. Har haft datorn i några dygn, men har ju iofs gjort en recovery på den. Sen igår så blinkar inte hårddisklampan så mkt längre utan den bara står o låter konstant, slutar aldrig. Förutom i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluewater00:

Okej. Har haft datorn i några dygn, men har ju iofs gjort en recovery på den. Sen igår så blinkar inte hårddisklampan så mkt längre utan den bara står o låter konstant, slutar aldrig. Förutom i felsäkert läge.

Okej, låter skumt. Om det fortsätter kanske det är värt att gå till inköpsstället och be dem kolla på den. Har du tänkt sätta i en SSD är det ju lugnt, då kommer den garanterat att tystna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Starta resmon genom att skriva det i sökrutan som kommer upp om du trycker winknappen, välj sedan diskfliken och kolla vilket program det är som ger disksaktiviteten och se om det går att bli klokare av den infon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är efter uppstart så stäng av servicen SuperFetch, den är katastrof.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunray:

Om det är efter uppstart så stäng av servicen SuperFetch, den är katastrof.

Den sätter fart på disken, men den gör ju å andra sidan att datorn körs snabbare, katastrof är väl lite att ta i, det är som att klaga på att defragmentering gör så disken rullar, man får väga in fördelarna också eftersom det inte är enbart nackdelar med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skaffade min ux32vd r3001v igår och jag upplever också att min hårddisk arbetar hela tiden. Jag har avinstallerat mcafee(ersatt med microsoft essentials) och lite förinstallerade program. Ljudet är väldigt irriterande.
bluewater00, har du kommit fram till någon lösning?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk

Kan vara mycket som får disken att arbeta tex automatisk defragmentering, indexering, windows updates, automatisk virusskanning, kompilering av net bibliotek etc. Gör som mrqaffe säger kolla resmon och även taskmanager.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Starta resmon genom att skriva det i sökrutan som kommer upp om du trycker winknappen, välj sedan diskfliken och kolla vilket program det är som ger disksaktiviteten och se om det går att bli klokare av den infon.

Blir inte klokare av infon direkt. Men jag måste säga att hårddisken faktiskt har lugnat ned sig. Lät den stå på i under en hel dag o inte göra något.

Har varit bortrest under några dagar nu och inte använt den. Ska sätta på den nu och se vad som händer.

jockelundstrom:
Låt datorn vara på och låt den stå o jobba under något dygn. Testa om det funkar.

Permalänk
Rekordmedlem

Tog en bild från min, man ser att nån uppdatering rullar och sedan är det webläsarna som håller på mest just nu, jag missade precis att få en skärmdump när indexeringen rullade, om du haft datorn på ett tag så har den troligen jobbat klart och går då bara ut o kolla nya filer, så den kommer att avta med tiden. i den undre delen av listan så ser du vilka filer som disksystemet håller på med.
Just på den här bilden är det lugnt i diskhögen.

Nu har jag startat defragmentering och då hoppar ultradefrag inte så överraskande upp i topp, man ser att den är inne o rotar i filsystemt också eftersom mft blir den mest använda filen i den nedre rutan. man ser ju även i de gröna diagrammen på högerkanten att diskarna börjar jobba mera.
Det är väl inte så klurigt att använda resmon, bara sök på processnamnet om du inte förstår vad det är för nått, de flesta program heter nått som man direkt känner igen, annars kan man titta på sökvägen till filerna också så brukar man förstå vilket prog de tillhör.

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag haft datorn lite längre (nästan 3 veckor). Dock tycker jag fortfarande att den låter en del. Skulle det skulle kunna vara så att den inte arbetar mer än nån annan dator men att den låter mer (kanske pga hårddisktyp?). Ljudet märks tydligt vid lätt surfande. Även då datorn är i idle rasslar det till lite då och då. Har använt resmon lite grand, inga konstiga processer verkar dock vara igång. Jag har märkt att "System" rätt så ofta verkar skriva till hårddsiken. "Expresscahce" är också en process som gör att det rasslar till rätt så ordentligt. Tycker också att det låter som att disken "spinner igång" då och då. Men kanske är det normalt...
Jag kan även tycka att fläkten låter en del vid normal användning utan höga temperaturer...den spinner upp lite med jämna mellanrum till 3200rpm.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Rekordmedlem

Laptopar utan ssd är ganska högljudda tycker jag, om man inte gillar fläktljuden så kan man göra en egen energiprofil som begränsar cpu max, man känner inte någon skillnad vid lättare last men det brukar göra så att fläktarna aldrig startar om man ställer ner max kring 70-80% nånstans, det får man testa fram.
Testa att göra en "slösurf profil"

Visa signatur