Raspberry Pi som router, någon som testat?

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi som router, någon som testat?

Tjabba,

Lite sugen på att fixa en liten smutt router med m0n0wall eller Smoothwall på en Raspberry Pi platta. Min fråga är då, är det någon som har testat, hur är prestandan?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

m0n0wall stödjer inte ARM så det går inte, så länge ingen har portat det eller om du kan göra det själv.
Smoothwall vet jag inte men kanske att man kan få igång det. Hur som så lär den lär mest troligt inte vara snabb nog. Processorn mm. är snabb nog men portarna på den är inte det. Då den bara har en eternet port så måste du ju använda något via USB och den kommer mest troligt inte vara speciellt snabb.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

m0n0wall stödjer inte ARM så det går inte, så länge ingen har portat det eller om du kan göra det själv.
Smoothwall vet jag inte men kanske att man kan få igång det. Hur som så lär den lär mest troligt inte vara snabb nog. Processorn mm. är snabb nog men portarna på den är inte det. Då den bara har en eternet port så måste du ju använda något via USB och den kommer mest troligt inte vara speciellt snabb.

Tänkte inte alls på ARM-problematiken, doh! Ibland är man bra dum Angånde att det bara är en ethernetport så hade jag tänkt att köra VLAN och switch på det.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Tänkte inte alls på ARM-problematiken, doh! Ibland är man bra dum Angånde att det bara är en ethernetport så hade jag tänkt att köra VLAN och switch på det.

Möjligt att det kan fungera, finns ju hur som helst bara ett sätt att faktiskt veta. Pröva eller hitta något som har prövat
Hittade dock inget mer än folk som har frågat om det går, ingen som har prövat. Kan nog ha missat något självklart men hittade inget direkt. Även om man kanske inte får ut 100/100 via den så behöver man ju bara ja hur snabbt du nu har i näthastighet. Men tror inte du kommer få ut så höga hastigheter om man får det att fungera. Självklart kan jag ha fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

nätverkskortet i en PI sitter ju på USB bussen och lär vara en ganska rejäl flaskhals. Det är därför det bara är 100 och inte 1000.