Permalänk
Medlem

Datorn startar inte & första bygg!

Tja SC's !

specs:
Chassi:Corsair carbide 300r
Grafikkort: Sapphire hd7850 1gb
Ram: CORSAIR 8GB CL9 1600MHZ VENGEANCE 2x
nätagg: CORSAIR CX 500W 80+
moderkort : Gigabyte z77-ds3h
hdd: WD caviar blue 500gb
osv osv

Nu är det så att jag behöver hjälp med min ny byggda dator.
Jag har sett till att allt sitter som de ska. Och jag fick inte med några distanser. Däremot ska det vara "inbyggda distanser" i chassiet. det är typ som små vulkaner eller var man ska säga. Sen i mitten är det en distans som är "dubbel hane" så den lät jag vara, och skruvade på. Men det vart ett hål som inte hade någon skruv i för att det var ingen "vulkan distans" under så den hålet lät jag bara vara. Men sen när jag skulle starta datorn för första gången, var jätte glad och nöjd för mitt första bygge. Men den startade inte. ingenting lös eller något det var helt död. Så nu behöver jag eran tips. vad kan det vara ? Jag var också ganska noggrann med att ladda av mig, och inte böja några pins i socketen. Jag checkade även om nätaggregatet fungerade och det gjorde det. 24 pins och gem testet gjorde jag, för ni som undrar. Jag funderar också på att köpa ett nytt moderkort och använda esd armband. Men är dock fortfarande rädd att jag kanske pajar den också eller något. och det finns inte någon som kan bygga den åt mig.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat missat 4 pins kontakten bredvid cpu sockeln? Rätt lätt att det händer.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Lyser några dioder på moderkort/grafikkort?

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Du har inte råkat missat 4 pins kontakten bredvid cpu sockeln? Rätt lätt att det händer.

Ja den sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Lyser några dioder på moderkort/grafikkort?

Nope tror inte ens att det finns dioder i moderkortet.

Permalänk

om du lämnat någon distans i chassiest som ej finns hål för i moderkortet så den bara ligger under kan de kortsluta hela moderkortet och den blir förstörd.. Du ska varken ha mer eller mindre distanser än vad ditt moderkort har i hål.

t.ex de flesta moderkort har 6 hål då ska du ha 6 distanser i chassiest 1 för varje hål.

Permalänk
Medlem

Fått power-on på fel stift?
Har du en multimeter kan du mäta att knappen fungerar

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av widdo:

Tja SC's !

specs:
Chassi:Corsair carbide 300r
Grafikkort: Sapphire hd7850 1gb
Ram: CORSAIR 8GB CL9 1600MHZ VENGEANCE 2x
nätagg: CORSAIR CX 500W 80+
moderkort : Gigabyte z77-ds3h
hdd: WD caviar blue 500gb
osv osv

Nu är det så att jag behöver hjälp med min ny byggda dator.
Jag har sett till att allt sitter som de ska. Och jag fick inte med några distanser. Däremot ska det vara "inbyggda distanser" i chassiet. det är typ som små vulkaner eller var man ska säga. Sen i mitten är det en distans som är "dubbel hane" så den lät jag vara, och skruvade på. Men det vart ett hål som inte hade någon skruv i för att det var ingen "vulkan distans" under så den hålet lät jag bara vara. Men sen när jag skulle starta datorn för första gången, var jätte glad och nöjd för mitt första bygge. Men den startade inte. ingenting lös eller något det var helt död. Så nu behöver jag eran tips. vad kan det vara ? Jag var också ganska noggrann med att ladda av mig, och inte böja några pins i socketen. Jag checkade även om nätaggregatet fungerade och det gjorde det. 24 pins och gem testet gjorde jag, för ni som undrar. Jag funderar också på att köpa ett nytt moderkort och använda esd armband. Men är dock fortfarande rädd att jag kanske pajar den också eller något. och det finns inte någon som kan bygga den åt mig.

hade exakt samma fel på mitt första bygge var att 20/24 pins kontakten inte riktigt satt i....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

om du lämnat någon distans i chassiest som ej finns hål för i moderkortet så den bara ligger under kan de kortsluta hela moderkortet och den blir förstörd.. Du ska varken ha mer eller mindre distanser än vad ditt moderkort har i hål.

t.ex de flesta moderkort har 6 hål då ska du ha 6 distanser i chassiest 1 för varje hål.

Jag fick inte med någon distans bara center distans men den har inge hål i som man kan sätta dit en skruv. och jag har 7 hål i moderkortet men kan bara komma åt 6 hål i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Fått power-on på fel stift?
Har du en multimeter kan du mäta att knappen fungerar

Jag har testat båda hålen men fungerar ej.
Jag har ingen multimeter nej. :c

Permalänk
Hedersmedlem

Detta händer nog alla någon gång. Kolla så att allt sitter som det ska och prova igen. I värsta fall montera ur allt och gör om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

hade exakt samma fel på mitt första bygge var att 20/24 pins kontakten inte riktigt satt i....

jag kände på mig att 24 pinsen inte satt i ordentligt därför tryckte jag i ordentligt så nu sitter den i ordentligt men funkar dock fortfarande inte tyvärr :c

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta händer nog alla någon gång. Kolla så att allt sitter som det ska och prova igen. I värsta fall montera ur allt och gör om.

har tyvärr redan testat :c annars skulle jag aldrig ha vänt mig till er som e nog mkt mer kunnigare än mig.

Permalänk

har du kollat riktigt noga i manualen till moderkortet hur alla kablar från frontpanelen ska sitta? vet att det kan vara svårt att tolka markeringarna på moderkortet ibland.

Permalänk
Skrivet av widdo:

Jag fick inte med någon distans bara center distans men den har inge hål i som man kan sätta dit en skruv. och jag har 7 hål i moderkortet men kan bara komma åt 6 hål i chassit.

Distanserna brukar komma med chassiest som du säger.. Sitter de ej på rätt plats kan man måsta flytta på någon för att få dessa att matcha hålen i moderkortet..
Brukar dock alltid följa med extra distanser till chassiet om de ej gjort de så brukar lokala data affärer ha massor över..

Det som är viktigt är att inga distanser sitter under moderkortet, där moderkortet ej har något hål för kortslutning kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosse_boss:

har du kollat riktigt noga i manualen till moderkortet hur alla kablar från frontpanelen ska sitta? vet att det kan vara svårt att tolka markeringarna på moderkortet ibland.

Ja det har jag !

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag byggde min första dator och det var distanserna, ser att du kollat upp det men dubbelkolla säger jag bara.
Jag hade tur att mitt inte kortslöts.

Permalänk
Skrivet av widdo:

Ja det har jag !

om du är orolig för kortslutningar så kan du prova att ta ut moderkort och lägga det på påsen den låg i när du öppnade kartongen. och bara låta cpu, en minnesmodul, nätagg och on/off switchen sitta i, funkar det inte då (om det inte finns några lampor på kortet så ska iaf cpu fläkten börja snurra) så är det antagligen nånting som är trasigt.

Permalänk
Medlem

Hade själv samma problem, det jag hade gjort fel var kopplingen med de små kablarna till frontpanelen. Dubbelkolla dem så att de sitter på rätt stift och även att +/- stiftet sitter på rätt pinne (alltså att kontakterna inte sitter upp och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Hade samma problem när jag byggde min första dator och det var distanserna, ser att du kollat upp det men dubbelkolla säger jag bara.
Jag hade tur att mitt inte kortslöts.

Jag har dubbelt kollat.
Kolla ni också om ni har lust för jag kan alltid ha missat något. För jag fick inte med några distanser.
Chassi : Corsair carbide 300r

Permalänk
Skrivet av widdo:

Nope tror inte ens att det finns dioder i moderkortet.

Mjä, de flesta har en liten led som lyser grönt ifall den har ström. Samma sak på grafikkort, de brukar ha en led på 6/8 pinsen som lyser ifall de har ström.

Inte nåt sånt enkelt nu att strömbrytaren är på 0 eller nåt?

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Mjä, de flesta har en liten led som lyser grönt ifall den har ström. Samma sak på grafikkort, de brukar ha en led på 6/8 pinsen som lyser ifall de har ström.

Inte nåt sånt enkelt nu att strömbrytaren är på 0 eller nåt?

haha nej nej sjklart att den stod på "1"

Permalänk

Börja med att utesluta nätagget.
Det gör du genom att bygla den gröna kabeln med vilken svart kabel som helst. Plugga ur nätagget från allt såklart innan du provar.

Om du är orolig för att få en stöt är det bäst att först stänga av strömmen, sen bygla grön med svart och sen slå på strömmen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Börja med att utesluta nätagget.
Det gör du genom att bygla den gröna kabeln med vilken svart kabel som helst. Plugga ur nätagget från allt såklart innan du provar.

Om du är orolig för att få en stöt är det bäst att först stänga av strömmen, sen bygla grön med svart och sen slå på strömmen igen.

det har jag redan gjort om du läste det jag skrev

Permalänk
Skrivet av widdo:

det har jag redan gjort om du läste det jag skrev

Slutade läsa precis innan den raden. Jag ber om ursäkt.

Då prövar du med endast moderkort och processor. Inga kort, inga minnen, hårddiskar och alla andra saker kopplade till nätagget.
Efter det med minnen.
Efter det med hårddisk.
Efter det med grafikkort.
... du förstår principen.

För att även utesluta startknappen kan du jumpa igång moderkortet med en nyckel eller något annat ledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Slutade läsa precis innan den raden. Jag ber om ursäkt.

Då prövar du med endast moderkort och processor. Inga kort, inga minnen, hårddiskar och alla andra saker kopplade till nätagget.
Efter det med minnen.
Efter det med hårddisk.
Efter det med grafikkort.
... du förstår principen.

För att även utesluta startknappen kan du jumpa igång moderkortet med en nyckel eller något annat ledande.

tack för tipset men tyvärr :/

Permalänk

Okej för att ta de från början.. från nätagget måste du ha 2 st ström kontakter kopplade till moderkortet för att det ska få tillräckligt med ström. på sidan 7 i din moderkortsmanual så har du en överblick.

Uppe till vänster har du en 4 pin 12 volt kontakt som måste sitta i vet ej vilket nätagg du har men det brukar finnas 2 olika 4 pins kontakter nu för tiden på dagens nätagg vissa som ska kopplas till grafikkort och en då som ska kopplas till moderkortet borde stå på kablarna förhoppningsvis.

Den andra är enklare att identifiera det är 20/24 pin kontakten som ska då sitta till höger på moderkortet svårt att missa..

om detta 2 sitter i och är rätt kablar från ditt nätagg när du nu slår på strömmen ska lampa/lampor börja lysa på ditt moderkort.

Permalänk

Har läst lite om ditt nätagg från vad jag kan förstå ska din 4 pin till moderkortet är 8 pin från nätagget som du kan dela till 4 pin.. en del moderkort kommer med 20/24 pin kontakt + 8 pin för moderkortet och andra 20/24 + 4 pin...

The EPS12V power connector has a detachable 4-pin mechanism in order to
support either an 8-pin socket or a 4-pin “P4/12V” socket on the motherboard.

Permalänk
Medlem

Synd att behöva säga det... Men du skall nog helt enkelt åka & köpa lite distanser för att montera moderkortet riktigt...

Dom där kullarna på moderkortsplattan är där för att underlätta vid kabeldragning...

Hoppas nu att moderkortet inte har dött pga. kortis...

//lordcom

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom alla svar, men om du har "distanser" inbyggda i ditt chassi, sätt lite eltejp uppe på dem, då gör det inget ifall någon distans skulle komma åt moderkortet, har för mig att upphöjningarna i chassit är rätt breda, och detta i sin tur kan kortsluta något ifall dom kommer åt något på ditt moderkort, vet jag satte tejp på sista datorn jag byggde.

Visa signatur

|/foo/|