Permalänk

Automatiska permissions

Tjena.
Nu är det såhär att jag har tänkt ut ett torrenting system som faktiskt fungerar, men jag vill polera lite på det.
Det går till så att jag droppar torrent-filerna via ftp, för att rtorrent (i en screen) ska se dessa och starta nedladdningen till ett annat dir på min FTP-server, alternativt rsync senare för att få det lite mer "automatiskt", men det är inte det som är problemet.
Problemet är det att rtorrent, som körs som en vanlig, icke-su användare, inte har permissions att pilla med *.torrent-filerna, då dessa ägs av "virtual", eftersom jag kör på ett sådant system med min FTP-server (jag är inte den enda användaren på den).

Under /srv/ftp/Torrents/drop/ vill jag automatiskt sätta permissions, för att rtorrent som kollar denna mappen ska ha access att dra igång torrentsen direkt, utan att jag ska behöva in i en SSH-tunnel och pilla varje gång.
Dessutom ska den ha access att skriva till /srv/ftp/Torrents/Downloaded/ , men det behöver jag bara ändra en gång manuellt.
Vilket är det lättaste sättet att pilla dit automatiska permission-settings?
Är det kanske bätrte att chown än att chmod? Låta "mig själv" äga filerna, än att låta "virtual" äga filerna (som i stort sett har 755 då eller?)
Jag har hört lite om umask, men jag förstår mig inte riktigt på det. En "fulare" lösning jag kommit på skulle kanske vara att ha ett kort script som kör en chmod *.torrent varje minut eller så, men det känns som det är en riktigt ful nödlösning.
Alla förslag, instruktioner same idéer uppskattas gärna!
Mvh

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Tjena.
Nu är det såhär att jag har tänkt ut ett torrenting system som faktiskt fungerar, men jag vill polera lite på det.
Det går till så att jag droppar torrent-filerna via ftp, för att rtorrent (i en screen) ska se dessa och starta nedladdningen till ett annat dir på min FTP-server, alternativt rsync senare för att få det lite mer "automatiskt", men det är inte det som är problemet.
Problemet är det att rtorrent, som körs som en vanlig, icke-su användare, inte har permissions att pilla med *.torrent-filerna, då dessa ägs av "virtual", eftersom jag kör på ett sådant system med min FTP-server (jag är inte den enda användaren på den).

Under /srv/ftp/Torrents/drop/ vill jag automatiskt sätta permissions, för att rtorrent som kollar denna mappen ska ha access att dra igång torrentsen direkt, utan att jag ska behöva in i en SSH-tunnel och pilla varje gång.
Dessutom ska den ha access att skriva till /srv/ftp/Torrents/Downloaded/ , men det behöver jag bara ändra en gång manuellt.
Vilket är det lättaste sättet att pilla dit automatiska permission-settings?
Är det kanske bätrte att chown än att chmod? Låta "mig själv" äga filerna, än att låta "virtual" äga filerna (som i stort sett har 755 då eller?)
Jag har hört lite om umask, men jag förstår mig inte riktigt på det. En "fulare" lösning jag kommit på skulle kanske vara att ha ett kort script som kör en chmod *.torrent varje minut eller så, men det känns som det är en riktigt ful nödlösning.
Alla förslag, instruktioner same idéer uppskattas gärna!
Mvh

Torrent servers är något jag verkligen inte är bra på. Men jag tycker det borde funka med chmod 755 annars testa 777 istället för 755.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Skrivet av SamWin:

Torrent servers är något jag verkligen inte är bra på. Men jag tycker det borde funka med chmod 755 annars testa 777 istället för 755.

Det fungerar utan problem, men jag vill automatisera det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad kör du för os på klienten? Till min filserver brukar jag köra sshfs för att montera disken på remote, och då sparas filerna som den användare man loggar in med när man monterar med sshfs. På så vis får filen rätt ägare direkt. Alternativt kan du använda sftp, som också kopplar upp mot ssh-demonen, och där loggar in med din vanliga användare.

Sen jag upptäckte den inbyggda sftp-servern i ssh-server så har jag helt slutat installera "vanliga" ftp-servrar på mina datorer, det är sjukt smidigt att använda den inbyggda sftp-servern.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Vad kör du för os på klienten? Till min filserver brukar jag köra sshfs för att montera disken på remote, och då sparas filerna som den användare man loggar in med när man monterar med sshfs. På så vis får filen rätt ägare direkt. Alternativt kan du använda sftp, som också kopplar upp mot ssh-demonen, och där loggar in med din vanliga användare.

FTP menar du? servern kör vsftpd, och när jag besöker den så är det via Filezilla.
Eftersom jag kör med en virtuell användardatabas finns det inte så många andra sätt att lösa själva detta på. Servern har andra användare än mig själv. Jag vill helt enkelt att de ska chmodas "på plats", då det känns enklare än att bygga om hela FTP-demonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Running programs when filesystem events occur:
http://www.debian-administration.org/articles/581

Visa signatur

- Archlinux -

Permalänk
Skrivet av php_p:

Running programs when filesystem events occur:
http://www.debian-administration.org/articles/581

Precis vad jag behövde!
Jag undrar bara om jag kan starta denna som en daemon (rc.conf, arch) varje boot. Daemonen incron finns inte. Finns det en daemon till detta?
Edit: efter lite pillande verkar det inte fungera särskilt bra, jag skapar filen för tillåtna, funkar fint, kör incrontab -e men

# incrontab -e editor finished with error: No such file or directory

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://superuser.com/questions/151911/how-to-make-new-file-pe...

Det kanske förvillar snarare än hjälper.. men iaf.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Vill du lägga till torrents från t.ex jobbet eller är det bara från datorer på lokala nätet?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk

Cronjob som kör "chown torrent:torrent /srv/ftp/Torrents/drop/* -R".
torrent är rtorrents användare och användargrupp.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är smidigt att köra ett webgui för att hantera alla torrents. Om du absolut vill köra rtorrent så kolla på webguit rutorrent. Annars kan jag rekommendera transmission-daemon med t.ex Transmission Remote GUI.

http://code.google.com/p/transmisson-remote-gui/

Om du kör chmod 775 på din "FTP/torrent store" och gör så att "FTP" och "Torrent" ingår i samma Group som ägaren till "FTP/torrent store" så kan alla som ingår i gruppen läsa, skriva och browsa.

Mycket bra sida: http://ss64.com/bash/chmod.html

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Inaktiv

Är det inte en väldigt klumpig lösning? varför inte slopa ftp överhuvudtaget och köra en torrentserver med webgui? tex transmission.

Permalänk

Det här borde fungera.

Sätt permissions.
chmod 775 /srv/ftp/Torrents/drop/

Sätt ägare.
chown user:torrent /srv/ftp/Torrents/drop/

Gör så att alla filer som skapas i mappen "/srv/ftp/Torrents/drop/" tillhör gruppen torrent (ärvs via mappen).
chmod g+s /srv/ftp/Torrents/drop/

Visa signatur

Life is a Game

Permalänk
Medlem

Räcker det inte att rtorrent har läsrättigheter för torrentfilerna?

På en multi-user server skulle jag köra rtorrent under sin egen user/grupp, ändra unmask så gruppen får samma rättigheter som användaren, lägga till gruppen som sekundär grupp för alla users som ska få hålla på med torrents. Räcker det inte med läsrättigheter på en torrentfil i mappen där rtorrent laddar in dem så kan man köra g+s på den mappen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Användaren "torrent" finns inte.
Jag får inte ihop cronjob.
Ska läsa på om något webinterface, men jag är nästan bunden till rtorrent då det är en riktigt svag maskin.
Jag borde alltså skapa en ny användare för att köra rtorrent, och denna användare ska ligga i samma grupp som "virtual (ägaren till filerna efter de laddats upp)"?
Värt att nämna är att den nya användaren "torrent" får ut "-rw------- 1 virtual virtual" när hen "ls -l" directoryt, och det funkar inte trots att de är i samma grupp.

Visa signatur

Permalänk

Lösning: jag gav upp och installerade ett WebGUI (ruTorrent) istället, och som resultat får jag inte lika många brudar, men jag kan tanka smidigt i alla fall.

Visa signatur