Google släpper surfplattan Nexus 10 med högupplöst skärmpanel på 300 ppi

Permalänk
Melding Plague

Google släpper surfplattan Nexus 10 med högupplöst skärmpanel på 300 ppi

Stormen Sandy hindrar inte Google från att inleda veckan med flera stora produktnyheter. En av dessa är den omtalade surfplattan Nexus 10 med rekordhöga 2 560 x 1 600 pixlar på 10,1 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

FFS ge mig en vettig dator skärm med denna upplösning och inte detta!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det säljer tyvärr inte

Hoppas verkligen inte att det blir ett PPIräjs, tjänar ingen på...

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem

2560x1600 på 10.1"? Det känns väldigt ofattbart.
Men jag känner att det är knasigt att de lyckas få ut detta till 10.1" men har svårigheter att få in de upplösningarna i 20-27" utan enorma prispremier.

16:10 är jag väl för all del ingen stor fan av, men så länge man inte tittar på film (70% av allt jag skulle göra med en platta) så duger det mer än väl.

Permalänk

Otroligt ful, Dock sexig hårdvara!
Vet inte om man ska dumpa min TF101 för denna...

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Priset 399$ är för USA antar jag, någon som vet ungefär hur mycket detta skulle bli i Sverige? Tänker inte på valutakursen, utan på skatter och annat trist som gör den dyr.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Samma upplösning som jag har på min 30" Dell Ultrasharp. Den känns inte längre så "Ultrasharp" i jämförelse. :/

Permalänk
Medlem

moms och bröte släng väl på där med

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Priset 399$ är för USA antar jag, någon som vet ungefär hur mycket detta skulle bli i Sverige? Tänker inte på valutakursen, utan på skatter och annat trist som gör den dyr.

runt 4000kr skulle jag gissa på

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på SAMOLED?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Rekordmedlem

Bra, nu får vi hoppas att man skalar upp det här så monitorerna får samma pixeldensitet, 7680x4800 på 30" are börjar likna nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter trevlig med synd att designen är tråkig.
Men kan inte vänta att få köpa den. ^^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

JAG VILL HA EN NEXUS 4 NAOWZ, helt orelevant men så är det;)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Undrar hur den är att läsa på, högre ppi borde ju köra den väl lämpad. Hoppas att den kommer till butiker i Sverige fort så man kan gå och klämma och känna på den och viktigast av allt: jämföra sida vid sida med en ipad

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Extremt onödigt hög upplösning på en surfplatta, men annars såg den ok ut, hoppas den blir billig som nexus 7 var i sin klass också.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför dom här mindre enheterna har högre ppi är ju för att man ofta håller dem närmare ansiktet och det behövs för samma upplevda skärpa.

Permalänk

Frågan är hur applikationsstödet blir för en sån här enhet till Android, om det kommer finnas en bra mängd appar anpassade för just den här pixeltätheten, eller om det kommer fortsätta röra sig om uppskalade telefonappar eller i bästa fall uppskalade vanliga tabletappar.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skäggig legend

Äntligen har eran kommit med fler riktigt bra surfplattor och inte bara från ett fruktföretag!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Sötast

Nu är plötsligt högupplöst onödigt och batterikrävande! Apple Zombies ftw <3

För de som undrar hur det är med skalning så är det inte mycket svårare än att bara byta DPI på Android, vi snackar inte om ios nu

Lär nog aldrig igen köpa en platta, har en Ipad2 hemma och visst går den varm bland ungarna och sambon, men det får de själva sköta, jag tröttnade rätt snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Med moms och tull brukar dollarn vara ungefär 9,50 kronor. Alltså blir priset $399 ungefär 3800 SEK.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

true that

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Sötast

Större skärm, högre DPI, NFC, bättre batteri, bättre prestanda, lägre pris... lönt att fortsätta?

Permalänk
Skrivet av Martinus:

Det säljer tyvärr inte

Hoppas verkligen inte att det blir ett PPIräjs, tjänar ingen på...

Det är dock inget annat än pinsamt att en surfplatta på 10tum med topphårdvara kostar någon tusenlapp mindre än en 27tums datorskärm med samma upplösning. Jag är med på att panelen på datorskärmen fortfarande är bättre på olika sätt, men seriöst? Folk vill ha 250-300PPI på mobiltelefonen eller surfplattan, medans de flesta av oss inte ens har 100 på datorskärmen.

Permalänk
Medlem

Skönt.
Suttit och velat fram och tebax mellan en nexus7 och en samsung i 10"storlek. Nu blev allt så mycket lättare
blir att vänta på denna.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med om Apple ang "retina", man behöver inte högre PPI. Det känns bara som om man är ute efter att spec runka då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Jag håller faktiskt med om Apple ang "retina", man behöver inte högre PPI. Det känns bara som om man är ute efter att spec runka då...

"behöver" du enns så högt som apple är? Troligen inte.
Så fort du är uppe i "retina" så ser du ju inte enskila pixlar längre och det är på enn hyffsat nära håll som man ändå inte sitter och tittar på.
Så jo det är troligen specporr som dom båda är ute efter.
Själv ser jag inte meningen med att klaga på att någon har för hög upplösning på en liten skärm. Tekniken går fram och vi får vakert ta emot dom höguplösta skärmarna på surfplattor och mobiler.
Tror bestämt ingen kommer lida och må dåligt över eller märka skillnaden på vara sig 200ppi eller 300ppi.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

"behöver" du enns så högt som apple är? Troligen inte.
Så fort du är uppe i "retina" så ser du ju inte enskila pixlar längre och det är på enn hyffsat nära håll som man ändå inte sitter och tittar på.
Så jo det är troligen specporr som dom båda är ute efter.
Själv ser jag inte meningen med att klaga på att någon har för hög upplösning på en liten skärm. Tekniken går fram och vi får vakert ta emot dom höguplösta skärmarna på surfplattor och mobiler.
Tror bestämt ingen kommer lida och må dåligt över eller märka skillnaden på vara sig 200ppi eller 300ppi.

Säg att en mobil kommer med 1000 ppi, låter ju bra i en svenssons öron säkert. Batteritid och prestanda lär ju vara rätt lidande jämfört med en med 300 ppi...

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Säg att en mobil kommer med 1000 ppi, låter ju bra i en svenssons öron säkert. Batteritid och prestanda lär ju vara rätt lidande jämfört med en med 300 ppi...

Helt klart men det har mer att göra med att utveckligen av batterier och energiceller inte har utvecklats alls snarare än att skärmarna blir större.
Sitter ju för hela världen med samma batterityp i min galaxy s3 som jag hade i min motorola a1000 för 8 år sen. Skulle inte förvåna mig om det var samma i min 3310 också :\

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hur vet du det? Har du jämfört med många skärmar som är mer högupplösta eller litar du bara på Apples marknadsföring rakt av?

Permalänk
Skrivet av tonix:

Ett stort frågetecken?

Nu kan man ju faktiskt fråga sig vem som "kopiera"? väx upp..

Sjuk upplösning asså! Lär dra lite batteri! Tycker det är knivskarp bild på min iPad

Ja precis tänk lite innan du skriver, fanboy. I det här fallet är det ingen annan än Samsung/Google som kopierar, och det håller jag fast vid tills någon visar mig en högupplöst surfplatta som går att använda och massproduceras och som Apple kunnat se innan de gjorde iPad 3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5% rabatt CDON
Frakfritt Inet
För övrigt anser jag att Copyswede bör förgöras.