Permalänk
Medlem

kast nätagg = bsod?

Hej har ett litet problem med en av mina bekantas dator då den får för sig att bsod. Datorn är svår att starta fläktarna går men den visa inte ens post utom vid 1/8 tillfällen. Jag stresstestade cpu, gpu och nätagget med occt och värme var inget problem alla låg runt 60-70c vid max belasting. Men efter att jag fick en bsod under lite surfade så fick jag efter mycket om och men igång datorn och jag körde igång occt direkt och såg att en av linnorna på nätagget visade både minus och plus 300000. Så nu antar jag att nätagget är klar men jag vill gärna få tips om andra saker i datorn som kan vara fel.

Spec
gtx 275 msi twin frozer
amd phenom x4 9950 black edition
2st 2gb kingston hyper x ddr 2
chieftec super psu 650w modulär
Asus m4n82 delux am2+/am3 3x pci ex16

Min tanke nu är att skaffa ett nytt nätagg. Jag testade att köra specen i nån corsair test och fick fram att dom rekomenderade minmum 550 w så jag funderar på att köpa detta http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146444-ocz_powersuppl... . Någon som har tips om annat bra nätagg? Viktigt att det håller 4+ år dock

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat nätagg som du vet fungerar som det ska. Om du börjar köpa grejer innan du bekräftat felkällan har du ju lagt pengarna i sjön, nästan.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Prova med ett annat nätagg som du vet fungerar som det ska. Om du börjar köpa grejer innan du bekräftat felkällan har du ju lagt pengarna i sjön, nästan.

Jo sant får väl dra ut mitt nätagg ur hemma datorn i morgon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmol94:

Jo sant får väl dra ut mitt nätagg ur hemma datorn i morgon...

Jo jag hade provat nätaggregatet faktiskt. Det är billigast, eftersom du kan prova med ditt. Men annars tror jag på moderkortet.

Permalänk
Medlem

ta fram .dmp filen som skapas när du får blåskärm och klistra in infon här så kanske någon kan hjälpa dig att lista ut vad felet kan vara. BSOD kan bero på allt möjligt, även mjukvara. http://weblogs.asp.net/owscott/archive/2012/07/18/reading-a-m...

Permalänk
Medlem

En arbetskamrat hade bekymmer med det på en dator under flera år utan att hitta problemet. Sen gjorde han sig av med den o jag fick den. Tog grafikkortet o satte i min låda och då fick ju även den det problemet.

Jag hittade det ganska omgående. Grafikkortets styrning av fläkten var kass så fläkten stannade lite rätt vad det var. Lösningen var att köra fläkten direkt på 12v linan genom ett motstånd och nu har det inte varit en BSOD på några månader.

SÅ det kan vara många olika orsaker, allt från nätagg till mjukvara.

Permalänk
Skrivet av xmol94:

Men efter att jag fick en bsod under lite surfade så fick jag efter mycket om och men igång datorn och jag körde igång occt direkt och såg att en av linnorna på nätagget visade både minus och plus 300000. Så nu antar jag att nätagget är klar men jag vill gärna få tips om andra saker i datorn som kan vara fel.

Om du har kollat på spänningar i något mjukvaruprogram, så kan du med största säkerhet veta att det är programmet som visar fel. Dels är sensorerna på moderkortet inte direkt exakta, men dessutom måste den som gjort mätprogrammet veta exakt hur man får fram spänningsvärdet från givaren, vilket medför att programmen visar felaktiga värden 9 av 10 ggr. Skall du få ett hyfsat vettigt värde får man mäta med multimeter.

Förutom nätaggregatet kan minnen (relativt vanligt), grafikkort (relativt vanligt), Hårddisk/SSD (hyfsat vanligt), moderkort (mindre vanligt om drivrutinerna är uppdaterade) eller mjukvara/drivrutiner (relativt vanligt) orsaka BSOD/hängningar.

Se till att uppdatera drivrutiner till moderkort och grafikkort.
Ladda ned memtest 86+ och lägg in på skiva eller usb, som du sedan startar datorn från, låt sedan memtest ligga på i någon/några timmar. Har inte programmet brutit exekveringen själv, så är minnet förmodligen OK.

Kolla kraschdumpen och se om du kan få någon ledtråd till vad det är som körs när datorn får BSOD.

Visa signatur

~Pelle~