Permalänk

Allround dator 10-15k

Datorn ska användas till programmering, CAD, bildredigering, spel, film och musik.

Krav: SSD >100Gb, mycket lagring ~4TB, låg ljudnivå.

Önskemål: Så liten som möjligt, inget rymdskeppschassi med massa dioder osv.

Har inte varit uppdaterad det senaste och behöver därför er hjälp med förslag till en dator som tillgodoser mitt breda användningsområde samt uppnår alla krav.

Skärm, tangentbord, operativsystem osv ska inte ingå, endast datorn.

Tacksam för hjälp, Mvh.

Permalänk

Jag har nu tittat lite på Inet, eftersom deras kundvagnsutdelning funkar bra.
Detta är en bra dator för 15000 kr.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Hur mycket vet du, Slaktardej, om CAD? Jag vet inte vad CAD kräver men jag kan knappast tänka mig att det skulle behöva två stycken 7950.. på de antaganten jag kan göra så rekommenderar ett 670/billigare 7970, detta gör att du kan lägga pengarna på ett bättre moderkort (fler USB, tillräckligt SATA 6 Gbit/s för alla dina Hårddiskar/SSD, fler PCIe ifall du vill ha t.ex eget ljudkort, inspelnings kort etc).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2496983/2012-11-03

Ändrade lite andra småsaker också!

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Skrivet av CrossPorter:

Hur mycket vet du, Slaktardej, om CAD? Jag vet inte vad CAD kräver men jag kan knappast tänka mig att det skulle behöva två stycken 7950.. på de antaganten jag kan göra så rekommenderar ett 670/billigare 7970, detta gör att du kan lägga pengarna på ett bättre moderkort (fler USB, tillräckligt SATA 6 Gbit/s för alla dina Hårddiskar/SSD, fler PCIe ifall du vill ha t.ex eget ljudkort, inspelnings kort etc).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2496983/2012-11-03

Ändrade lite andra småsaker också!

Han skrev att han ville spela, och att han ville ha en bra allround-dator.
Sedan hade han 15000 att lägga på en dator, och jag satte ihop en för den summan.
Kom inte och påstå att jag gjort fel innan du läst vad TS ville ha.
Om han sedan inser att all denna kraft inte behövs, då kan han ju bara strunta i mitt paket.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Jag har inte påstått att du har gjort fel, ville bara antyda att kan inte kan så mycket om CAD och att du mycket väl kanske kan mer! Jag ser tydligt att den klarar spel, men jag var osäker på CAD, och om du hade gjort några speciella val p.g.a. det.

Det ända jag tycker ang. ditt paket är:
1. Du har inte valt Low Profile minnen, utifall att TS vill överklocka i framtiden och vill ha en bättre kylare och många sådana är stora och brukar lägga sig över RAM modulerna (om han inte väljer vattenkylning, men alla gillar inte det). Visserligen hade du bara två minnen så det borde inte vara problem, men ändå.

2. SLI, Det tycker inte jag är åtråvärt på den nivån, känns bättre att investera i ett bättre kort nu, då kan man uppgradera senare istället för att sitta med 2 kort som kanske inte riktigt hänger med om ett år eller två.

3. R3:an? R4 har ju släppts och är rymligare, flexiblare etc..

Mycket av det är mina personliga åsikter, tyckte iaf att det var värt att nämna.. inget illa menat!

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Skrivet av CrossPorter:

Jag har inte påstått att du har gjort fel, ville bara antyda att kan inte kan så mycket om CAD och att du mycket väl kanske kan mer! Jag ser tydligt att den klarar spel, men jag var osäker på CAD, och om du hade gjort några speciella val p.g.a. det.

Det ända jag tycker ang. ditt paket är:
1. Du har inte valt Low Profile minnen, utifall att TS vill överklocka i framtiden och vill ha en bättre kylare och många sådana är stora och brukar lägga sig över RAM modulerna (om han inte väljer vattenkylning, men alla gillar inte det). Visserligen hade du bara två minnen så det borde inte vara problem, men ändå.

2. SLI, Det tycker inte jag är åtråvärt på den nivån, känns bättre att investera i ett bättre kort nu, då kan man uppgradera senare istället för att sitta med 2 kort som kanske inte riktigt hänger med om ett år eller två.

3. R3:an? R4 har ju släppts och är rymligare, flexiblare etc..

Mycket av det är mina personliga åsikter, tyckte iaf att det var värt att nämna.. inget illa menat!

Två stycken 7950 kommer med all sannolikhet att hänga med ett bra tag. De har ju 3 GB minne, och det är mer än nog i alla dagens spel.
Sedan kan man ju byta ut High-profile-minnena mot LP utan att ändra kostnaden, och en R3:a mot en R4:a kostar ju inte heller så mycket mer.
Det blir fortfarande under 15k för en grym dator!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Tack för era svar! Jag gillar idén med ett grafikkort bättre än två. Jag ändrade lite småsaker samt la till montering och Windows 8, ni behöver dock inte inkludera detta i den totala summan. Kravet på 4Tb är ändrat till 2!

Vad tycker ni om nedanstående dator? Vilka fläktar, processorkylare osv ska jag välja för att göra den så tyst som möjligt?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2500352/2012-11-04

Permalänk

Personligen hade jag bytt ut nätagget mot ett 750W HX Gold (högre verkningsgrad = mindre värme = tystare). Du kan utan problem köra med ett GTX 690 med det agget.
Sen hade jag även valt Asus P8Z77-V PRO istället för att få betydligt fler USB 3.0 portar.
Processorkylare hade jag valt antingen Noctua NH-U9B SE2 eller D14.

EDIT: Om windows och montering inte är inräknat så hade jag lagt till en större SSD också så du kan köra lite program direkt från den. (Lightroom blir fantastiskt mycket snabbare om du lägger katalogen på SSD:n tex).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Skrivet av Explorer45:

Personligen hade jag bytt ut nätagget mot ett 750W HX Gold (högre verkningsgrad = mindre värme = tystare). Du kan utan problem köra med ett GTX 690 med det agget.
Sen hade jag även valt Asus P8Z77-V PRO istället för att få betydligt fler USB 3.0 portar.
Processorkylare hade jag valt antingen Noctua NH-U9B SE2 eller D14.

EDIT: Om windows och montering inte är inräknat så hade jag lagt till en större SSD också så du kan köra lite program direkt från den. (Lightroom blir fantastiskt mycket snabbare om du lägger katalogen på SSD:n tex).

Har bytt ut nätaggregatet, SSD till en 240Gb och lagt till en Noctua NH-U9B SE2.

Borde jag köpa en annan fläkt till kylaren, i så fall vilken? Vilka andra fläktar till chassit är nödvändigt att köpa?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2500764/2012-11-04

"Skärm, tangentbord, operativsystem osv ska inte ingå, endast datorn."

Permalänk

H100 ska man undvika om man vill ha en tyst dator.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Skrivet av iamdanne:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2500764/2012-11-04

"Skärm, tangentbord, operativsystem osv ska inte ingå, endast datorn."

"Jag ändrade lite småsaker samt la till montering och Windows 8, ni behöver dock inte inkludera detta i den totala summan."

Permalänk

Så här ser datorn ut för närvarande kom gärna med kritik och tips på fläktar.

EDIT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2501245/2012-11-04

Permalänk

Vad ska du med 120mm fläkten till?
Det räcker med en extra 140mm fläkt (alltså totalt 2st i fronten och 1st bak).
I övrigt tycker jag det ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Skrivet av Explorer45:

Vad ska du med 120mm fläkten till?
Det räcker med en extra 140mm fläkt (alltså totalt 2st i fronten och 1st bak).
I övrigt tycker jag det ser riktigt bra ut.

Tänkte byta ut fläktarna på cpu-kylaren och de som fås med i chassit, det kanske är en dum idé?

Permalänk

De som följer med chassit är just de 140mm fläktarna du har lagt till. Har själv ett R4 chassi och kör fläktarna konstant på lägsta nivå och hör de då inte alls (har 3st i konfiguration som jag nämnde tidigare).
Fläktarna till CPU kylaren är 92mm och är mycket bra fläktar. Ser ingen anledning att byta ut dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk

Vet inte hur du tycker om denna, men personligen hade jag valt detta för ditt syfte.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2502010/2012-11-05

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!