Creative släpper Sound Blaster Z – nya ljudkort för spel och nöje

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Måste säga att det är en minoritet av pc spelare som har högtalare via receiver. Många har vanliga aktiva datorhögtalare och liknande vid skrivbordet och då hjälper ett ljudkort. Skulle säga att en klar majoritet inte har receiver vid skrivbordet och inte heller skicka ljudet digitalt. Rekommenderar att du inte bara förutsätter saker bara för att du har det. Jag har varit hos väldigt få som använder hdmi för utljud vid datorn, till tvn är det däremot vanligt.

Edit: Jag tycker inte att detta ljudkort var så intressant men det finns helt klart en marknad för ljudkort för gamers.

Skrivet av Herr Kantarell:

En digital ljudström till en reciever är att föredra så optisk ut är i princip ostörbar. Även SPDIF är väldigt störningståligt.
Och JA detta klarar ett internt ljudkort galant. Men för de som inte har en reciever kan det vara en bra idé med ett extra ljudkort.

Även om de har högtalare via recievern så behöver de ett ljudkort, är även jävligt dumsnålt att slänga ut flera tusen på en HiFi anläggning för att snåla på ljudkortet och tro att ljudet ska bli bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Vad är det som gör så stor skillnad då, har man hemmabiosystem så är det ju HDMI som gäller som finns på grafikkortet. När det gäller analogt ut från ljudkortet så undrar man ju i så fall om DAC som används i 200kr-ljudkort nu är så överlägsna varför använder man inte dom på moderkorten också i så fall för det skulle ju knappast höja kostnaden på moderkortet nåt speciellt.

Om du kör ett hemmabiosystem från din dator så kommer du inte höra någon skillnad alls såklart eftersom det inte är ljudkortet som arbetar då... Det är enbart när man kör Analogt som det blir någon ljudmässig skillnad. Men för hörlurar och datorhögtalare som kopplas analogt (inte nödvändigtvis billiga Logitech eller Creative högtalare dock) så kan skillnaden bli riktigt stor. Detta har jag själv upplevt. Hade ett 200 kr Creative ljudkort innan det Xonar DX jag använde innan jag köpte mig ett studiokort (som jag använder idag alltså). Hade inga stora problem med Creative-drivrutinerna men ibland buggade dem men jag upplever Asus-drivisarna som en hel del bättre. Och skillnaden från ljudkortet på mitt moderkort (Asus M4N75TD) var riktigt stor, även på ett par billiga hörlurar. Höjer den totala upplevelsen (spel, musik och film) stort.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Creative är inte den mest seriösa ärliga bolag, skulle inte förvåna mig om det här är bara en omgjord recon3d kort med lite bling bling. Verkar använda samma chip iaf. Sen Creative´s akilles häl är deras drivrutiner, speciellt mängden drivrutinsuppdateringar, eller bättre sagt, bristen på drivrutinsuppdateringar... Mitt Recon3d har bara haft 2 drivrutiner sen släpp, och det är fortfarande massor som behöver fixas.... Samma sak till min titanium, och tidigare samma problem med X-FI korten, and so on, and so on..... Jag gillar Creatives ljudkort/hårdvara, men gillar inte företaget själv och deras inkompetenta "driver team".... Ett så stort bolag som Creative borde klara av att släppa drivrutiner oftare än 1 gång per år, om ens det... Så skyller dom alltid ifrån sig, snap crackle pop var ju nvidias fel, MS Vista´s fel, Win7´s fel, nu säkert Win8´s fel. Men aldrig deras fel eller ansvar.... bara gå till deras forum, mest trådar handlar om hur ruttna folk börjar bli på CL, och deras totala brist på support. Har man kontakt med deras support, så är det oftast "cut n paste" standard svar till allt... PINSAMT av ett företag som har så pass bra produkter, men har ingen koll på kundservice.

Det är tragiskt, för dom har, och kunde ha mycket fler trogna kunder (fanboys if you want) om dom visade lite intresse för kunderna, men känns ibland som dom har alldeles för höga tankar om sig som företag, och det värsta är att folk fortsätter köpa deras varor fast dom själva upplevt det jag skrivit om, jag vet för jag är själv lika skyldig till det... Om jag ska vara ärlig, blev t.om sugen på köpa det här kortet, men ska inte göra det...

Visa signatur

My Hardware:Ryzen 9 AM4, MSI MAG Tomahawk, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 4070, Custom WC Loop (DIY)...PC2: Ryzen 7, Asus Prime B550 Plus, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 3060Ti,...plus Xbox XS, HP Omen Laptop & Intel PC LGA1700 med ett RX 7800XT 16GB... (alla fyllda med ai virus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Även om de har högtalare via recievern så behöver de ett ljudkort, är även jävligt dumsnålt att slänga ut flera tusen på en HiFi anläggning för att snåla på ljudkortet och tro att ljudet ska bli bra

Det som syftades på är väl att har man en reciever så kör man ofta digitalt HDMI eller SPDIF och då har man ingen nytta av det dyra ljudkortet. Har man en stereoförstärkare utan HDMI och SPDIF eller en surroundreciever utan HDMI så kan det ju vara idé att köra analogt till recievern annars finns det ju ingen poäng att köpa ett dyrt ljudkort om man ändå ska köra digitalt till recievern. Det säljs väl knappt några surroundrecievers idag utan HDMI eller stereoförstärkare utan SPDIF men visst kan man ha ett äldre ljudsystem hemma som saknar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Creative är inte den mest seriösa ärliga bolag, skulle inte förvåna mig om det här är bara en omgjord recon3d kort med lite bling bling. Verkar använda samma chip iaf. Sen Creative´s akilles häl är deras drivrutiner, speciellt mängden drivrutinsuppdateringar, eller bättre sagt, bristen på drivrutinsuppdateringar... Mitt Recon3d har bara haft 2 drivrutiner sen släpp, och det är fortfarande massor som behöver fixas.... Samma sak till min titanium, och tidigare samma problem med X-FI korten, and so on, and so on..... Jag gillar Creatives ljudkort/hårdvara, men gillar inte företaget själv och deras inkompetenta "driver team".... Ett så stort bolag som Creative borde klara av att släppa drivrutiner oftare än 1 gång per år, om ens det... Så skyller dom alltid ifrån sig, snap crackle pop var ju nvidias fel, MS Vista´s fel, Win7´s fel, nu säkert Win8´s fel. Men aldrig deras fel eller ansvar.... bara gå till deras forum, mest trådar handlar om hur ruttna folk börjar bli på CL, och deras totala brist på support. Har man kontakt med deras support, så är det oftast "cut n paste" standard svar till allt... PINSAMT av ett företag som har så pass bra produkter, men har ingen koll på kundservice.

Det är tragiskt, för dom har, och kunde ha mycket fler trogna kunder (fanboys if you want) om dom visade lite intresse för kunderna, men känns ibland som dom har alldeles för höga tankar om sig som företag, och det värsta är att folk fortsätter köpa deras varor fast dom själva upplevt det jag skrivit om, jag vet för jag är själv lika skyldig till det... Om jag ska vara ärlig, blev t.om sugen på köpa det här kortet, men ska inte göra det...

Ok, bara för att de nya korten har samma ljudkrets som Recon3D-serien så betyder ju inte det att korten är dåliga och så var det inte ljudkretsen det var fel på i Recon3D-serien heller, utan de var övrig hårdvaran som var lite dålig.

Sen vet jag inte hur du installerat ditt Recon3D, men jag har haft ett enda problem med mitt kort sen jag köpte för ett år sen och nu fungerar det till 99%, kolla mitt tidigare inlägg här nedan.

Skrivet av Åkan:

Jag har ett Recon3D pro och har haft det i ett år snart och jag har haft ett enda problem med det och jag vet inte vad det beror på, för när jag enbart använder skype och det är någon som ringt mig och jag har en flash video igång kan ljudet fuck upp och dö eller brusa, sker dock väldigt sällan, hände mer ofta innan jag bestämde mig för att installera om drivrutinerna och stängde av alla uppstarts program innan jag installerade, för enligt en av creatives installations guider så skall man stänga av alla uppstarts program innan installtion, för de kan fucka upp installationen och nu när jag gjorde detta har kortet fungerat till 99%, istället för 90% som det var innan.

Men problemet är ju tyvärr kvar och jag har varit i kontakt med supporten hos creative och deras test grupp säger att det inte ska vara några problem mellan skype och kortet och jag börjar hålla med dem, eftersom skype använder flash och spelaren på youtube gör det och problemet uppstår enbart när jag har dem uppe samtidigt, så jag börjar undra om det är något mellan creatives drivrutiner och flash. Sen kan det ligga mellan Win7 och drivrutinen också. Men jag tycker det är så svårt att veta vad det är som gör detta eftersom problemet sker så sällan att man inte vet när det ska ske.

Men, men annars så är kortet hur bra som helst, även om DAC:en och några andra komponenter på den är kass. Den ger i alla fall bättre ljud än realtek kretsen som sitter på mitt ASUS P8Z77-V pro och det är huvudsaken för mig. För när jag använde realtek kretsen så var ljudet som att sitta och höra ljud från gamla filmer och sen vet jag inte tycker den har något slags ihåligt ljud alltså det låter lite som om man står i ett tomt rum, vet att man kan ställa olika miljöer på det för att det skall låta som om man är i ett badrum t.ex., men sånna effekter hade jag inte igång.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Räcker bra med HDMI-porten på dom flesta grafikkorten numera.
Och kör man Toslink eller S/PDIF kan man snåla hur mycket som helst, så länge det är bra nog för att signalen ska komma fram.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Räcker bra med HDMI-porten på dom flesta grafikkorten numera.
Och kör man Toslink eller S/PDIF kan man snåla hur mycket som helst, så länge det är bra nog för att signalen ska komma fram.

För en riktigt inbiten ljudentusiast är inte det bra nog...och som jag skrev tidigare, alla har inte HDMI på sin reciever/förstärkare

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

För en riktigt inbiten ljudentusiast är inte det bra nog...och som jag skrev tidigare, alla har inte HDMI på sin reciever/förstärkare

För en riktig ljudentusiast är det bra nog, om man har HDMI, Toslikn eller S/PDIF. Förutsatt att förstärkarens inbyggda DAC lever upp till ens krav då såklart.
Utan digital överföring kan man dock lägga mycket på ljudkort, det säger jag inte emot.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Det här grafik kortet låter nog väldigt bra tror jag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

För en riktig ljudentusiast är det bra nog, om man har HDMI, Toslikn eller S/PDIF. Förutsatt att förstärkarens inbyggda DAC lever upp till ens krav då såklart.
Utan digital överföring kan man dock lägga mycket på ljudkort, det säger jag inte emot.

Kan även tillägga att som musiker klarar jag mig inte utan ett ljudkort (och då pratar vi av högre kaliber än detta från Creative...även om deras kort fungerar dugligt till samma sak, men dugligt duger inte åt mig, utan det skulle jag inte kunna göra någonting

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deusxxx:

Själv är jag nöjd med använda Toslink från dator till Yamaha reciever.

Undra bara om ett ljudkort skulle göra någon större skillnad i mitt setup?

Kör Toslink till min Yamaha receiver också, upplevde personligen ingen skillnad alls på ljudet när jag gick från mitt Creative X-Fi Fatal1ty (á 2000kr) till det integrerade ljudet. Har ett par Dali Concept 1 högtalare (kör endast stereo) och tycker det är prima

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Digital output så som HDMI och Toslink påverkas naturligtvis inte av vad man har för ljudkort. Hela poängen med digitalt ut är ju att signalen ska skickas vidare oförändrad, vilket integrerat klarar galant. Köper man ett dyrt ljudkort för det ändamålet så har man nog inte riktigt koll på hur sakerna fungerar...

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Aldrig mer Creative. Jag köpte mitt sista ljudkort ifrån dem för 10 år sen och de verkar fortfarande inte ha lärt sig.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Kör Toslink till min Yamaha receiver också, upplevde personligen ingen skillnad alls på ljudet när jag gick från mitt Creative X-Fi Fatal1ty (á 2000kr) till det integrerade ljudet. Har ett par Dali Concept 1 högtalare (kör endast stereo) och tycker det är prima

Så är det för oss icke invigda i hifi himlens alla skrymslen och vrår.
Vi som inte har begåvats med dessa gyllene öron som kan höra skillnaden mellan 1 eller 2pF i en signalkabel, eller för den delen höra skillnaden mellan en 10A hifi säkring och en standard trög gängsäkring.
Inte heller förstår vi oss på att ormolja är en djävligt bra produkt....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Vi som inte har begåvats med dessa gyllene öron som kan höra skillnaden mellan 1 eller 2pF i en signalkabel, eller för den delen höra skillnaden mellan en 10A hifi säkring och en standard trög gängsäkring.

Så är det för alla. Det går inte att höra någon skillnad, för det finns ingen. "Ettorna" och "nollorna" som går ut genom optiska porten på moderkortet är inte på något sätt sämre än om de kommit från ett Titanium Fatal1ty. Det är som när folk tror att de kommer få bättre bild på TV:n om de köper en Monster HDMI-kabel för 1000 kr jämfört med en Deltaco för 50.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Så är det för alla. Det går inte att höra någon skillnad, för det finns ingen. "Ettorna" och "nollorna" som går ut genom optiska porten på moderkortet är inte på något sätt sämre än om de kommit från ett Titanium Fatal1ty. Det är som när folk tror att de kommer få bättre bild på TV:n om de köper en Monster HDMI-kabel för 1000 kr jämfört med en Deltaco för 50.

Hoppas du förstår att det var vad jag menade med "Inte heller förstår vi oss på att ormolja är en djävligt bra produkt...."

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Hoppas du förstår att det var vad jag menade med "Inte heller förstår vi oss på att ormolja är en djävligt bra produkt...."

Förlåt, har ej hört det uttrycket förut. Antar att det var sarkasm då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört creatives prylar sen soundblaster 16 ...... jag slutade strax efter live serien ....... aldrig mer ..... inte för att de strulat jättehårt men inte fan är det några somhelst kvalitetskort.

Det är billigt skit för icke audiofila .... och ärligt talat du får ha jävla kassa högtalare eller jäkligt feldesignade moderkort om det inbyggda chippet inte duger för spel ...... det händer i regel förmycket i spel för att du ska ha nån behållning av nån form av kvalitetshöjjning på¨ljudet .

För film å musik är det en helt annan femma.
Men då går man inte å köper creative ....förmodligen inte asus heller.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Kört creatives prylar sen soundblaster 16 ...... jag slutade strax efter live serien ....... aldrig mer ..... inte för att de strulat jättehårt men inte fan är det några somhelst kvalitetskort.

Det är billigt skit för icke audiofila .... och ärligt talat du får ha jävla kassa högtalare eller jäkligt feldesignade moderkort om det inbyggda chippet inte duger för spel ...... det händer i regel förmycket i spel för att du ska ha nån behållning av nån form av kvalitetshöjjning på¨ljudet .

För film å musik är det en helt annan femma.
Men då går man inte å köper creative ....förmodligen inte asus heller.

Gjorde du säkert rätt i, men vad rekommenderar du åt någon som både spelar (gärna med EAX) och vill ha hyfsat ljud till musik/film utan att det blir för dyrt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Hehe, det är lätt att gå vilse i Hifi-djungeln

Innan så körde jag alltid med hörlurar eller datorhögtalare och då märktes det fin skillnad på integrerade och X-Fi. Sedan var det någon helgsnackstråd på sweclockers om "bra ljud till din dator" och på den vägen är det. Ångrar inte en sekund att jag gick till "ordentliga" högtalare

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Man kan väll bara köra en ljudkälla i taget med ASIO drivers?
Så blir det i alla fall när jag kör ASIO4all med pro tools, alla andra ljudkopplingar "stängs av".

Fast då köper man knappast ett Sound Blaster från creative?

Nej, med "riktigt" Asio stöd blir det inte så. Förutom än bättre latency än asio4all så kan du köra så många ljud instanser du vill utan problem, inklusive program som kör via asio.

Jag har ofta FL Studio, Buzz, Aimp 3 (dem 3 via asio) och youtube uppe på samma gång.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Gjorde du säkert rätt i, men vad rekommenderar du åt någon som både spelar (gärna med EAX) och vill ha hyfsat ljud till musik/film utan att det blir för dyrt?

Ska du ha eax är det bara creative kort som gäller, det är deras teknik. Eax2 kompatibilitet brukar man se på andra kort men det är gammalt som gatan. Gamla Soundblaster Live hade Eax 2 och den släpptes för 14 år sedan.

Eax fungerar dock inte sedan Vista pga förändring i DirectSound, där emot kan hårdvaran och effekterna användas via OpenAL men det var länge sedan ett nytt sånt spel släpptes och listan på spel med OpenAL stöd är inte så lång tyvärr. Gamla eax spel kan spelas med Alchemy wrappern men det fungerar si och så tycker jag. Riktigt synd.

Creative kort må hända inte räcker till de mest kräsna men de låter fortfarande bra, onboard realtek ljud låter dovt och burkigt när man jämför så det är en helt annan klarhet på ljudet och det behövs inte någon jätte bra förstärkare eller lurar för att höra skillnaden. Sånt här är ju dock mycket subjektivt. Själv kan jag inte leva utan ett creative kort i datorn. Förmodligen för att jag är så van vid dess ljud då jag använt deras kort sedan 95.
Har aldrig haft problem med deras drivrutiner, men mitt första X-Fi hade ljudproblem och knastrade från kall boot.
Man får en massa "Audio" enhancement trams man kan använda men jag tycker inte om dem.
Så för mig är det klarheten i ljudet, Asio stöd, DDL/DTS Connect och front panelen som var avgörande faktorn till senaste kortet jag köpte.
Gillar inte att de tog bort DD/DTS avkodningen från kortet dock >:(
och Recon3D serien saknar Asio så i framtiden kanske det blir ett annat märke.

Köp ett X-FI Titanium pci-e eller liknande och du kommer vara nöjd.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Inte så märkligt, då man inte använder sina ljudkort då man kör toslink. Släppa igenom en signal till yamahan utan att förändra den klarar vilket ljudkort som helst

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakhor:

EDIT: Jag är inte direkt en nybörjare på datorer - kör vattenkylning + OC osv osv.

Haha, jag kör inte OC och vattenkylnings, men jag har sysslat med PC sedan 8086:orna. Och andra innan dess. Dagens roligaste bevis :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakhor:

EDIT: Jag är inte direkt en nybörjare på datorer - kör vattenkylning + OC osv osv

Så har man inte vattenkylning så är man en nybörjare menar du?! ...och jag hoppas att du menar ett RIKTIGT vattenkylningssystem och inte dessa slutna á la Corsair H60/80/100 etc du menar, för det är riktigt "nybörjare" att köra för att sedan påstå att du kör vattenkylning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Varför dömer en del ut detta kort INNAN de ens har testat det? Ni har ingen j*vla aning om hur drivrutinerna är till det...

Creative har funnits länge än vissa av er är födda och stått för bra ljud till datorn. Jag har inte haft några av de senare korten, men har ALDRIG haft problem med deras drivrutiner.

Det är ganska stor skillnad i ljudkvalitet på ett internt ljudkort och ett extra/externt. Problemet med interna är att de sitter nära bussar och VRM och där plockar upp störningar. Ljudkvalitet mäts inte i Hz (t.ex. 192kHz) utan i SNR och dynamik för er som inte vet.

I mitt eget fall har jag dålig erfarenhet med Creative när det kommer till något som heter ASIO. Kortfattat kan vi säga att det är latency för ljudkort som är viktigt om man producerar musik.

Tror detta kort är bra för någon som vill ha bra ljud för musik och spelande.

Jag har detta kort och är nöjd: http://www.alesis.com/io26

Vet inte inte om jag skulle kalla Creatives ljudkort för bra ljud det har det väll aldrig riktigt haft, däremot har det varit okej ljud för att vara relativit billiga produkter. Skall man prata bra ljud på gammla dos tiden osv så är det väll bara Gravis Ultrasound eller Roland MT-32 som var bra. Fanns visserligen bättre studio prylar än MT-32 också men när man kollar på prisklasser som en vanlig dödlig kunnat ha råd med

Sedan fattar jag inte riktigt hur folk har kommit till slutsatsen för bra ljud är 24bit i 192khz, fast jag antar att det låter som bra siffor för den som inte är insatt hur ljud fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Så länge man håller sig till TOSlink så fungerar det med alla ljudkort, så länge som de fungerar som den du svarade till sa. Däremot ger väll spdif lite fylligare ljud men det är mera än smaksak. Vet inte vad du skulle få bättre än en ren digital signal även som audiofil. Visst du kan inte få 24bit/192khz över TOSlink men det gör inte att det kommer att låta bättre eftersom det bara är tomma siffror har inget alls med kvalité att göra. Det är däremot fina höga siffror som låter bra i marknadsförningen.

När det kommer till analogt ljud däremot så skall man inte enns utsätta kablarna för det strunt som kommer ur dem och där finns det även få interna ljudkort som är bra nog blir i regel att ta till något externt tillex en USB dac eller dyrligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Inte så märkligt, då man inte använder sina ljudkort då man kör toslink. Släppa igenom en signal till yamahan utan att förändra den klarar vilket ljudkort som helst

Jo, jag vet det. Men ändå skriver folk "köp en extern DAC och hör skillnaden" i denna tråden. Personligen tror jag att min receiver (som har ett par år på nacken) klarar jobbet galant

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Jo, jag vet det. Men ändå skriver folk "köp en extern DAC och hör skillnaden" i denna tråden. Personligen tror jag att min receiver (som har ett par år på nacken) klarar jobbet galant

Du har en DAC i din receiver, den sitter utanför datorn, så tja, tekniskt sett kan man säga att du redan använder en extern DAC.
Testa att köra analogt från datorn istället, och se om du hör skillnad

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Fast en extern DAC kan vara många gånger bättre än den DAC som sitter i din reciver eftersom jag inte vet vilken reciver du har är det visserligen svårt att säga. Men de flesta märken använder inte allt för bra DAC i hemmabio recivers, så även då kan det bli bättre men inte på grund av ljudkortet dock Men en bra DAC gör stora skillnader i ljudet jämnfört med en lite mindre bra.

Så det kan vara ett bra tips även om man använder sig av TOSlink eller någon annan digital överföring.

Missade ett det faktiskt stog vilken reciver du hade i din signatur, och en bra DAC skulle eventuellt kunna piffa upp ditt ljud en del. Men frågan är ju om det är värt att få lite bättre ljud för ganska mycket pengar.