Permalänk
Medlem

Privatköpt diskmaskin

Jag flyttade för ca 3 veckor sedan in i en hyreslägenhet. Tidigare hyresgästen hade en egeninsatt diskmaskin som jag köpte av dom för 2000kr.
Den funkade fint, men har nu 3 veckor senare gått sönder och inget kvitto finns eftersom garantin är utgången på diskmaskinen.

Har jag några möjligheter att göra något åt detta? Finns det några bestämmelser för privatköp som säger att en vara ska hålla längre än en viss tid vid privatköp? Känns ju rätt surt att nyss lagt ut 2000kr och sen är den nu trasig.

Vi har inte skrivit något privat kvitto på det hela, men uppgörelsen finns sparad på mail och både min sambo samt en besiktningsman vet om köpet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag flyttade för ca 3 veckor sedan in i en hyreslägenhet. Tidigare hyresgästen hade en egeninsatt diskmaskin som jag köpte av dom för 2000kr.
Den funkade fint, men har nu 3 veckor senare gått sönder och inget kvitto finns eftersom garantin är utgången på diskmaskinen.

Har jag några möjligheter att göra något åt detta? Finns det några bestämmelser för privatköp som säger att en vara ska hålla längre än en viss tid vid privatköp? Känns ju rätt surt att nyss lagt ut 2000kr och sen är den nu trasig.

Vi har inte skrivit något privat kvitto på det hela, men uppgörelsen finns sparad på mail och både min sambo samt en besiktningsman vet om köpet.

Nix, finns inga sådana bestämmelser.

Permalänk
Medlem

diskmaskiner brukar ofta gå laga vad är det som felar den? märke och modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej, du tog den risken själv när du köpte.

Trasig hur? kan gå att fixa.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

diskmaskiner brukar ofta gå laga vad är det som felar den? märke och modell?

Min sambo satt igång en maskin runt 7 tiden idag, kl 8 gick jag in i köket och satt mig och läste på lite inför en certifiering och då snurrade maskinen och spolade och höll på. Tyckte dock att det luktade bränd elektronik någonstans i köket, men såg ingen rök, så jag lät det vara för stunden och glömde sedan bort det. Vid 11-tiden så var jag in i köket igen och noterade att maskinen fortfarande inte var färdig. Den spolade inget och verkade inte ha gjort något på länge. Öppnade den och såg att det var fullt med vatten kvar i den. Det luktade också lite bränt fortfarande.

Stängde då av den och startade den på nytt, men den pumpade inte ut något vatten eller pumpade in något nytt. Bara brummar lite lätt, men inget händer. Försökt ställa in den på andra program, kört ett "reset program" osv, men inget händer. Drog också ur strömkabeln helt en stund och startade den igen, men fortfarande inget.

Så nu står den här, full med vatten och diskmedel som inte går att få ur den.

Det är en Cylinda DM 445. Vad kan det kosta att få någon att laga den då?

Visa signatur

Permalänk

Var dryg och oförskämd.

Poäng var: Juridiskt har trådskaparen inga rättigheter gentemot säljaren även om det nog känns surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Med risk för att låta dryg:
Teknikutvecklingen bland diskmaskiner har inte gått så fort att en äldre modell diskar 3000kr sämre.
Som alla andra sagt: Har du köpt den för 2000kr utan tillverkargaranti förutsetts att du står för alla framtida händelser/kostnader/reparationer. Det är ju därför den kostade 2000kr och inte 5000kr.

Jo det var vad jag misstänkte också, men då det kanske finns folk här som har bättre koll än mig så var det i alla fall värt att fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad gör jag med vattnet i maskinen förresten? Det vägrar ju pumpa ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

kolla med en reparatör vad det kan kosta att laga, tror det är tömningsventilen som gått sönder.
Det är en magnetventil som är relativt billig, bytte på min gamla maskin för 750:- inkl jobb, detta gjorde serviceteknikern på plats hos mig.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

kolla med en reparatör vad det kan kosta att laga, tror det är tömningsventilen som gått sönder.
Det är en magnetventil som är relativt billig, bytte på min gamla maskin för 750:- inkl jobb, detta gjorde serviceteknikern på plats hos mig.

Surt! även om det "bara" går på 750kr så har jag då lagt ut 2750kr för skiten. Funderade faktiskt ett tag på att be dom ta med sig maskinen istället och köpa en ny på elgiganten för 2900kr, men tänkte att den såg fin ut och var inkopplad redan, så det kändes rätt. Nu i efterhand skulle jag köpt en ny istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Surt! även om det "bara" går på 750kr så har jag då lagt ut 2750kr för skiten. Funderade faktiskt ett tag på att be dom ta med sig maskinen istället och köpa en ny på elgiganten för 2900kr, men tänkte att den såg fin ut och var inkopplad redan, så det kändes rätt. Nu i efterhand skulle jag köpt en ny istället.

ja tyvär så kommer man inte undad att råka ut för dåliga saker .... men det är ju gratis och fråga reparatörer vad dom tror kan vara fel kan ju vara en grej för 50kr som är trasig som är lätt att byta själv

Permalänk
Moderator
Moderator

Att påstå att du som köpare inte har några rättigheter är tämligen fel.
Du kan med stöd av köplagen reklamera maskinen till säljaren, under förutsättning att felet är av en sådan art att säljaren varit medveten om (maskinen krånglat tidigare eller uppvisat tecken på att något inte är som sig bör) och underlåtit att upplysa dig om eller om felet kan tidsbestämmas så att det faktiskt uppstod innan du köpte maskinen.
Var säljaren ovetande om felet eller det uppstod efter köpet var genomföt har du ingen grund för en reklamation.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Bejje:

Hade exakt samma problem som dig 2 dagar sen. Maskinen vägrade pumpa ut vattnet och låg kvar i diskma.
Första du kan göra är att lossa filtret och rengöra lite då matrester och annat brukar åka ner och täppa till, går inte det så köp fettavlagrings medel för diskma. det kan vara fett som sitter kvar.
Detta är vad killen som jag ringde och fråga sa, det funkade inte så han kom men men! Lycka till!

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Har nu felanmält det hela via Cylindas formulär på nätet och bett om ett upskattat pris för reparation. Kostar det över 1000kr så skiter jag i det och köper ny istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Crap! Ringde och tänkte felanmäla idag, men undrar nu om jag ska kasta skiten istället. Enligt Cylinda så kostar det 935kr att skicka ut en tekniker för en halvtimme, tar det längre tid kostar det mer. Detta inkluderar inte eventuella delar som måste bytas. Känns som att det lätt kommer dra iväg till löjliga summor, så det är nog inte värt det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är lätt att vara efterklok.

2750 är ju fortfarande billigare än 2900 kr, och det är väl inte så stor skillnad mellan nyare och äldre diskmaskiner, båda två gör jobbet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

2750 är ju fortfarande billigare än 2900 kr, och det är väl inte så stor skillnad mellan nyare och äldre diskmaskiner, båda två gör jobbet.

Japp, men nu fick jag ju veta att bara kostnaden för servicetiden skulle gå på 935kr om de hinner inom en halvtimme + kostnaden för delar + eventuell extra tid. Blir säkert lätt 1500kr eller mer, så då är det nog bättre att köpa nytt, för då får jag ju garanti också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Japp, men nu fick jag ju veta att bara kostnaden för servicetiden skulle gå på 935kr om de hinner inom en halvtimme + kostnaden för delar + eventuell extra tid. Blir säkert lätt 1500kr eller mer, så då är det nog bättre att köpa nytt, för då får jag ju garanti också.

Gissar på att Cylindas tekniker/tjänster är dyrare än en "frilansare" typ. Brukar inte folk på återvinningscentraler vara duktiga på sånt?

Permalänk
Medlem

Enligt Eniro verkar det finnas rätt många aktörer i krokarna runt dig som nog skulle kunna tänka sig att ta en titt på din diskmaskin.
Tycker du ska ringa runt och få prisförslag av dem och eventuellt få lite information om vad som kan tänka sig vara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Enligt Eniro verkar det finnas rätt många aktörer i krokarna runt dig som nog skulle kunna tänka sig att ta en titt på din diskmaskin.
Tycker du ska ringa runt och få prisförslag av dem och eventuellt få lite information om vad som kan tänka sig vara fel.

Vad tusan söker man på då? Diskmaskinsreparatör?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bejje:

"service vitvaror"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Hittade detta:
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:diskmaskinsservice/kalmar

Permalänk

En ny cylinda diskmaskin är ju inte heller billigt, så kan vara värt att reparera den....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

En ny cylinda diskmaskin är ju inte heller billigt, så kan vara värt att reparera den....

Ja den gick ju på ca 5000, men kan man tänka sig annat märke så kan man ju köpa en ny för runt 3000.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Mjo men om man köper en ny har man 3 års reklamationsrätt plus evt. garanti. TS kan ju laga denna för x antal kronor, och inte veta om skiten dör efter en vecka.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering:

Jag skrev till säljaren och beskrev det som har hänt och att jag blev lite besviken på att den gått sönder redan efter 3 veckor. Då sa hon att den är nog inte alls trasig, för om det är så att vattenlampan lyser (vilket den gör) och att den sen står still och inte gör något så kanske vattenslangen eller avloppsslangen på baksidan sitter kläm och man får dra fram maskinen och fixa det. Dessutom måste man tömma maskinen på vatten för hand och rensa filter. Detta hade enligt säljaren hänt dom ett flertal ggr och det hade dom fixat själv.

Jag har nu gjort detta två gånger och sedan kört igång maskinen, den kör i ca en timme och sen stannar den och vattenlampan lyser.

Jag känner mig nu lurad av säljaren som innan köpet beskrev att den funkar helt felfritt och ville ha 2000kr för den. Jag försökte pruta ner den till 1500 eftersom jag tyckte det var lite dyrt, men eftersom den funkade så bra så ville hon ha 2000kr, annars skulle hon ta den med sig vid flytten.

Nu i efterhand får jag alltså veta att det varit problem med den vid flera tillfällen, något som inte alls nämndes innan köpet. Jag tycker alltså att jag har rätt att häva köpet eller få det åtgärdat, något som jag nu har mailat säljaren om och inväntar svar.

Om hon krånglar, var vänder jag mig? Konsumentombudsman (eller gäller inte det privatköp?), polisen eller något annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

En liten uppdatering:

Jag skrev till säljaren och beskrev det som har hänt och att jag blev lite besviken på att den gått sönder redan efter 3 veckor. Då sa hon att den är nog inte alls trasig, för om det är så att vattenlampan lyser (vilket den gör) och att den sen står still och inte gör något så kanske vattenslangen eller avloppsslangen på baksidan sitter kläm och man får dra fram maskinen och fixa det. Dessutom måste man tömma maskinen på vatten för hand och rensa filter. Detta hade enligt säljaren hänt dom ett flertal ggr och det hade dom fixat själv.

Jag har nu gjort detta två gånger och sedan kört igång maskinen, den kör i ca en timme och sen stannar den och vattenlampan lyser.

Jag känner mig nu lurad av säljaren som innan köpet beskrev att den funkar helt felfritt och ville ha 2000kr för den. Jag försökte pruta ner den till 1500 eftersom jag tyckte det var lite dyrt, men eftersom den funkade så bra så ville hon ha 2000kr, annars skulle hon ta den med sig vid flytten.

Nu i efterhand får jag alltså veta att det varit problem med den vid flera tillfällen, något som inte alls nämndes innan köpet. Jag tycker alltså att jag har rätt att häva köpet eller få det åtgärdat, något som jag nu har mailat säljaren om och inväntar svar.

Om hon krånglar, var vänder jag mig? Konsumentombudsman (eller gäller inte det privatköp?), polisen eller något annat?

Det är köplagen som gäller mellan privatpersoner.
Du skall verkligen inte vända dig till polisen.

Kan du inte lösa det med säljaren så är det tingsrätten som gäller.
Med andra ord laga eller köp ny.

Permalänk
Medlem

Vad trött jag blir , du har ju köpt den privat och vad som helst kan hända.. Det är ingen ny produkt. Gilla läget och släpp säljaren. Man kan inte lämna garanti på något sådant. Sen att blanda in polisen är bara att glömma. Även om ni hade skrivit en massa kvitton hade dem aldrig gjort något i en privataffär.

Du hade otur - Och det straffar sig ibland i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

En liten uppdatering:

fyfan vad surt, det är ju en sådan liten detalj som man borde nämna tycker man.. och det finns heller inte mycket att göra åt det, bara att tjata på och hoppas att förra ägaren på något sätt hjälper dig med diskmaskinen eller betalar tillbaka eller liknande, att gå vidare med ett ärende som en begagnad diskmaskin för 2000kr kommer du inte långt på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whin3:

Vad trött jag blir , du har ju köpt den privat och vad som helst kan hända.. Det är ingen ny produkt. Gilla läget och släpp säljaren. Man kan inte lämna garanti på något sådant. Sen att blanda in polisen är bara att glömma. Även om ni hade skrivit en massa kvitton hade dem aldrig gjort något i en privataffär.

Du hade otur - Och det straffar sig ibland i plånboken.

Ja det hade kunnat vara om de inte hade nämnt i efterhand att den har strulat en hel del. Det är absolut något man borde nämna innan man säljer eftersom det hade varit direkt avgörande för om jag skulle köpa den eller inte.

Visa signatur